BMW R1100GS pyörässä on hankala kytkeä ABS jarrut pois päältä, kun menee hiekkateille kaahailemaan.
Moottori pitää sammuttaa, sitten pitää painaa ABS-nappulaa ja samalla kääntää virta päälle.
Tällä konstilla ABS ei kytkeydy päälle.
Mutta tuo homma unohtuu joka ajotauolla.
Aina kun lähdetään taukopaikalta eteenpäin, niin ABS on taas päällä eikä porukkaa viitsi pysäyttää moisen takia.
Tein siihen pienen ja näppärän modauksen. Kytkin ABS ohjaimen liittimen pin 15 johtoon uuden johdon, jonka vedin ohjaustangolla olevaan vipukytkimeen. Siis katkaisin sen vihreän pin 15 johdon sieltä johtosarjan sisältä ja kytkin uuden johdon siihen ABS liittimen pin 15 nastaan menevään johdonpätkään. Ko. vipukytkimeltä vedin toisen johdon laturin D+ liittimeen. Ko. liittimestä lähtee sininen johto latauksen merkkivalolle.
Nyt ABSsän voi kytkeä pois päältä vauhdissa sillä vipukytkimellä. ABSsän saa taas päälle, kun kääntää kytkimen ON-asentoon ja pysähtyy vaikka liikennevaloihin. Moottoria ei tarvitse sammuttaa. Taas liikkeelle lähdettäessä ABS tekee tarkastuksen ja alkaa toimimaan normaalisti. Mitään ABS hälytyksiä ei jää päälle, joita pitäisi erikseen kuittailla.
ABS valo kyllä vilkuttelee iloisesti, kun ABS on poissa pelistä, mutta sammuu sitten taas, kun kytkin on ON-asennossa ja lähdet liikkeelle uudestaan vaikka liikennevaloista.
Tuossa modauksessa on sekin hyvä puoli, että se estää ne vajaatehoisen akun aiheuttamat "turhat" ABSsän käynnistymättömyydet, joita tapahtuu, kun akku alkaa olla finaalissa. Toisaalta tästä syystä et myöskään huomaa, että akku alkaa olla finaalissa. ABS testi alkaa vasta sitten, kun laturi toimittaa tarpeeksi jännitettä ABSssälle.
Toi modaus sopii niihin kaikkiin R850, R1100 ja R1150 pyöriin, joissa on ABS II jarrut.
Tuossa kuva D+ liittimestä siellä laturissa. lisäjohtoa ei ole vielä kytketty. Sinne oli helppo laittaa uusi johto, joka siis menee sinne ohjaustangossa olevalle vipukytkimelle.
Kuvassa myös ABS johtosarja, josta tulee esiin uusi asennettu johto, joka myös menee sinne vipukytkimelle.
Nuo punaiset johdot ovat ihan muita lisävarustejuttuja.
Nuolet kertovat.
Tuossa kuva siitä D+ lisäjohdon liitännästä vanhaan johtoon, jotka siis kiinnitin sinne laturin kyljessä olevaan D+ liittimeen.
Tuossa se Pin 15 nasta.
Pekka
BMW R1100 ABS modaus ON/OFF
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW R1100 ABS modaus ON/OFF
Testailin tuota hommaa.
ABSsän saa siis päälle ja normaalitilaan, kun kääntää ON/OFF kytkimen ON-asentoon.
Silloin ABS hälytysvalot häipyvät RID näytöstä, kun lähtee liikkeelle ja ABS toimii ihan normaalisti.
Kun sitten kääntää vauhdissa kytkimen OFF asentoon, niin ylin ABS valo syttyy ja palaa jatkuvana.
Silloin ABS on poissa käytöstä.
Kun nyt kääntää kytkimen vauhdissa takaisin ON-asentoon, molemmat ABS valot vilkkuvat ja ABS ei ole päällä.
Kun tässä tilanteessa hiljentää vauhdin alle kahteen kymppiin ja kiihdyttää taas, niin ABS alkaa toimia ja pysyy päällä. Ja ABS valot sammuvat.
Pyörää ei siis tarvitse edes pysäyttää kokonaan saadakseen ABSsät uudelleen päälle.
Edellisessä viestissäni kerroin, että pyörä pitää pysäyttää, mutta testin jälkeen tuo selvisi, että alle kaksi kymppiä nopeutta riittää, jotta ABS kytkeytyy taas päälle. ABS tekee sillloin sen alkutestin.
Idean tuohon juttuun sain Tuolta
Pekka
ABSsän saa siis päälle ja normaalitilaan, kun kääntää ON/OFF kytkimen ON-asentoon.
Silloin ABS hälytysvalot häipyvät RID näytöstä, kun lähtee liikkeelle ja ABS toimii ihan normaalisti.
Kun sitten kääntää vauhdissa kytkimen OFF asentoon, niin ylin ABS valo syttyy ja palaa jatkuvana.
Silloin ABS on poissa käytöstä.
Kun nyt kääntää kytkimen vauhdissa takaisin ON-asentoon, molemmat ABS valot vilkkuvat ja ABS ei ole päällä.
Kun tässä tilanteessa hiljentää vauhdin alle kahteen kymppiin ja kiihdyttää taas, niin ABS alkaa toimia ja pysyy päällä. Ja ABS valot sammuvat.
Pyörää ei siis tarvitse edes pysäyttää kokonaan saadakseen ABSsät uudelleen päälle.
Edellisessä viestissäni kerroin, että pyörä pitää pysäyttää, mutta testin jälkeen tuo selvisi, että alle kaksi kymppiä nopeutta riittää, jotta ABS kytkeytyy taas päälle. ABS tekee sillloin sen alkutestin.
Idean tuohon juttuun sain Tuolta
Pekka
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: BMW R1100 ABS modaus ON/OFF
Tätä samaa modaustahan on neuvottu tuolla Adventure rider sivustolla releen kera ilman katkaisijaa, tavoitteena saada vaan se tarkistustoiminto menemään läpi. Mietin tässä että tekiskö saman kuin sä ja unohtas tuon releen. Eikait se välttämätön ole.
R 1100 RS -92
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: BMW R1100 ABS modaus ON/OFF
Helpompi hommahan tuo on tehdä katkaisijalla, jolloin ABSin saa myös vauhdissa pois päältä.
Pekka
Pekka
- Kopf
- Viestit: 97
- Liittynyt: 20 Syys 2009 21:53
- Moottoripyörän malli: R1100RS
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: BMW R1100 ABS modaus ON/OFF
En kyllä tarvi sitä katkaisijaakaan ku ei ole tarvetta asfaltilla saada abseja pois.
R 1100 RS -92