K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

K-sarjan pyörät
JukkaL
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Helmi 2010 23:21
Moottoripyörän malli: R1250 GS

K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja JukkaL »

Hei,

Sama viesti löytyy .orgin sivuilta.

K100:n matka katkesi Oulun seudulle vesisateessa ajon jälkeen. Sähkölaitteet toimivat. Bensapumppu surisee. Tien päällä eilen ei yrittänytkään käyntiin. Tänään on kosteudenpoistoa ruiskutettu kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Tankki tyhjätty. Muhnu poistettu tankista. Bensaletkuja vaihdettu. Bensansuodatin vaihdettu jo keväällä. Tänään moottori jo kävi muutamia sekuntteja. Ei kärsinyt kaasua ollenkaan. Tulpissa kipinä ja bensaa tuntuu saavan, kun tulpat ovat märät. Nyt ei yritäkään käyntiin.

Vikapaikkoja voi olla lukemattomia. Olisiko Motronic kaputt? Bensan paine ei kunnosa?

Kirjoittelen kavereiden puolesta. Pyörä on nyt Oulussa.

Jos jollakin olisi jotain vinkkejä, voisi hän soittaa Jarille o44 3265623.

Ei ole kavereiden matka mennyt ihan nappiin. Ensin meni Reverestä etupyörän laakeri ja sitten Bemusta rengas ja nyt tämä.
Jukka

R1250 GS 2019
Exät:
R1200 GSA 2016 (RIP)
K1200RS 2002 + F650GS 2002
K100RS 1990
....yli 15 vuotta ilman mopedia....
K100RS 1986
R100RS 1979
Yamaha SR500 1981
Suzuki TS125M 1975
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Tuleeko kipinää kuitenkin koko ajan, vai pätkiikö polttoainepuoli?
Startin puhdistaminen hiilipölystä auttaa yleensä äärettömän moneen asiaan. Sekoittaa maadoittaessaan koko sähköjärjestelmän.
Maadoitukset hapettuneet pääjohtosarjasta?
Lämpötila-anturi sökö ja syöttää bensaa jatkuvasti liika,a luullen pakkasta olevan noin 82,2 astetta?
Hall-anturi likainen, tai irti?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ohittakaa sivutuen tappokytkin johdonpätkällä. Varsin yleinen vika.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja JKU »

Tuo startin puhdistaminen tuntuu olevan maaginen ratkaisu kaikkiin sähkongelmiin!
Minä vaan en ymmärrä miten se vaikuttaa maadoitukseen?
Toki CAN-järjestelmä saattaa oireilla vuotovirroista, silloinkin vain, jos elektroniikkakortti on likainenja sieltä syntyy sisäisesti vuotoja maihin. Mutta "tavallinen" säköjärjestelmä on aika tunnoton tuollaisille maavuodoille!
Ymmärtääkseni siellä startissa ei ole virtaa, kuin starttauksen aikana. :roll: Ja silloinkin virta kulkee plussasta startin kautta miinukseen (runkoon). Hiilipöly on siis srtartin sisälä ja se vuotovirta kulkee startin rinnalla plussasta maihin: vuotovirran osuus on starttivirrasta promillen luokkaa (joka sekin menee maihin).
Tämä vika vähän vaikuttaa sille, "ettei lossilla voi auton valot toimia, kun ne ei saa maata"!
Tämä oli nyt sitä puhuttua sarkasmia.
Mutta kertokaa nyt minulle tymälle miksi tuo hiilipöly sekoittaisi muita järjestelmiä?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Keksi sinä teoria tähän, asiakkaita harvemmin kiinnostaa muu kuin pyörän toimivuus. Useat K-mallit ovat lähteneet toimimaan ko. toimenpiteellä. Samoin Honda ruohonleikkurini, missä on sama Nippon Denson startti(sähkömoottori). Kyseessähän on pelkkä sähkömoottori, ilman bendixiä. Vapaapyörähdysmekanismit on koneen sisällä hammaspyörissä.

Ehkä hiilipölyn aiheuttama maa yltää väärää kautta starttireleelle, jonne kulkee akulta se kaikkein paksuin +kaapeli?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja JKU »

Kerro heiman oireista; miten startti käytäytyy ko vikatilanteessa. Vai eikö mitenkään, siis on täysin mykkä?
Vika ja korjaus saatta olla ihan oikea, mutta tuo hiilipöly-maajuttu ei oikein kuullosta järkeenkäyvältä! Sähkö jos mikä, noudattaa järkeviä lainalaisuuksia.
Voisiko olla, kun startin irroittaa, tulee sen kiinnityspinnat runkoon samalla puhdistetuksi ja senjälkeen startti saa kunnolla maata?
Muistan sen "legendaarisen" kullanvärisen K100 LT:n, joka oli kai ollut sinun huollossasi 100.000, 200.000 ja 300.000 km määrillä. Kun se oli minulla (mittarisa n 330.000 km) ja kävin sillä Romaniassa, sen startti, tai oikeammin bendix oikutteli. Mutta siinä startti kyllä pyöritti, mutta bendix ei aina "ottanut kiinni". Sekin korjautui, kun irroitin hieman starttia ja suihkutin sinne CRC:tä. Tuokin K 100 on edelleen ajossa Lahdessa!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
manne
Viestit: 32
Liittynyt: 18 Helmi 2006 18:05
Paikkakunta: NURMES

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja manne »

Mulla kun oli startin hiilet loppu, niin aiheutti mitä kummallisimpia oireita.Kun starttasi niin saatto lähtee käyntiin, mutta välillä ei toiminu vilkut eikä äänimerkki ja jännite heittelehti ja valot vilkku.Sähkökuvan mukaan yks rele, muistaaksen joku power relay sai maan startin kautta ja kun hiilet oli loppu niin maa pätki.Kyseessä oli K100 -88.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja JKU »

Olen kesää viettämässä mökillä eikä mulla ole kytkentäkaavioita mukana, mutta muistaisin, että starttirele "valvoo" alijännitettä. Siis katkaisee virran startilta, kun akkujännite alenee liiaksi. Tällä suojataan myös starttimoottoria.
Huonolla tai vajaalla akulla startatessa tapahtuu releen edestakaista nykimistä, joka saattaa polttaa releen kärjet. Tai polttaa varmasti, jos starttausta jatkaa, vaikka rele pätkii jännitettä!
Yleensäkin akun jännitteen pudotessa liian alas, menee elekroniikka sekaisin.
Omassa GS:ssäni kello on ensimmäinen, joka indikoi akun alhaisesta varaustilasta/jännitteestä (kello nollautuu startissa).
Ohjausboksissa on ymmärtäkseni oma puskuriparisto, konkka tai akku, jolla varmistetaan, ettei sen tiedot nollaudu em tilanteessa. Tai akun vaihdon yhteydessä.
Tätä ei ilmeisesti ole kaikissa autoissa, koska akkuliikkeet kytkevät pienen rinnakkaisakun autoon akun irroituksen/vaihdon ajaksi.

Bemarissa on tuo Power rele, joka tipautaa kuormat (valot) pois startin ajaksi. Sillä ei pitäisi olla mitään muuta vaikutusta (starttiin)?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

JKU kirjoitti: Kun se oli minulla (mittarisa n 330.000 km) ja kävin sillä Romaniassa, sen startti, tai oikeammin bendix oikutteli. Mutta siinä startti kyllä pyöritti, mutta bendix ei aina "ottanut kiinni". Sekin korjautui, kun irroitin hieman starttia ja suihkutin sinne CRC:tä. Tuokin K 100 on edelleen ajossa Lahdessa!
Varsinaistta bendixiä K-mallissa ei ole ollenkaan, vaan jatkuva hammaskosketus vapaapyörähdysmekanismilla (vrt. polkupyörän takanapa).
Jos suihkit CRC:tä startinaukosta sisään, laitoit sitä suoraan moottoriöljyihin.
Kyseisessä K-yksilössä aloin käyttämään Diesel Delvac:ia juuri startin toimivuuden vuoksi. Pitää mekanismin puhtaana kylmähyhmästä.
Sähköllä ei siis ole mitään osuutta K-mallien starttivikaan silloin, jos startti pyörii, mutta ei nappaa kiinni.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja JKU »

Ymmärrän kyllä, että bendix on mekaaninen laite, solenoidi sähköinen!
Samoin, että K-pyörän startissa on eräänlainen kuulamekanismi, joka kiinittäävapauttaa startin moottorista.
Mutta edelleen, minkälaiset ovat oireet, johon startin puhdistaminen auttaa?
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

JKU kirjoitti: Mutta edelleen, minkälaiset ovat oireet, johon startin puhdistaminen auttaa?
Lähes kaikkeen sähköhäiriöön mitä kuvitella saattaa, täydellisestä blackoutista ajovalojen toimimattomuuteen.

Kerran oli yksi asiakkaan K100 RS sähköongelmista johtuen verstaalla. Virrat häipyili vähän väliä ja myös siinä verstaan pihalla. Metallitappi startin päätyyn ja kevyt napautus pikku vasaralla... ja kas, virrat palasi taas täysin. Minun diagnoosini oli, että hiilipölyt tärähtivät pois pitämästä väärää maadoitusta. Tämän jälkeen startti irti, puhdistus ja asiakas hävisi kassan kautta auringonlaskuun.

PS: Voihan sähkövika johtua niin monesta muustakin paikasta, mutta kokemus on osoittanut edellämäinitun olleen niin monen "haamusähkövian" taustalla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ismo Vaara kirjoitti: Lähes kaikkeen sähköhäiriöön mitä kuvitella saattaa, täydellisestä blackoutista ajovalojen toimimattomuuteen.

Kerran oli yksi asiakkaan K100 RS sähköongelmista johtuen verstaalla. Virrat häipyili vähän väliä ja myös siinä verstaan pihalla. Metallitappi startin päätyyn ja kevyt napautus pikku vasaralla... ja kas, virrat palasi taas täysin. Minun diagnoosini oli, että hiilipölyt tärähtivät pois pitämästä väärää maadoitusta. Tämän jälkeen startti irti, puhdistus ja asiakas hävisi kassan kautta auringonlaskuun.

PS: Voihan sähkövika johtua niin monesta muustakin paikasta, mutta kokemus on osoittanut edellämäinitun olleen niin monen "haamusähkövian" taustalla.
Täähän on mahtavaa tietoa ja kokemusta. Kiitos. Tässä luulee jotain tietävänsä noista pyöristä, mutta oikeasti noi "vanhat" gurut kokemuksensa ja tekemistensä kautta tietävät ja keksivät oikeita ratkaisuja ongelmiin.

Mahtava palsta tämä Ismo sinunkin ansiostasi.
Kiitos.

Luitteko muuten Repan jutun Rikastimesta. Mahtavaa tarinaa siinäkin. "Wanhalle Gessulle nitroja"

Pekka
:shock: :shock: :shock:
JukkaL
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Helmi 2010 23:21
Moottoripyörän malli: R1250 GS

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja JukkaL »

Hieman myöhään palautetta tähän ketjuun. HAL-anturissa oli loppujen lopuksi vikaa. Pyörä meni peräkärryllä kotiseudulleen, jossa häikkä saatiin korjattua.

Joko ystävällinen sielu oli lainannut Motroncia vian eliminoimiseksi. Kiitokset kaverien puolesta hänelle.

Valitettavasti tarkempaa tietoa vian etsinnästä minulla ei ole. Vein kuulemani mukaan jonkin verran aikaa.
Jukka

R1250 GS 2019
Exät:
R1200 GSA 2016 (RIP)
K1200RS 2002 + F650GS 2002
K100RS 1990
....yli 15 vuotta ilman mopedia....
K100RS 1986
R100RS 1979
Yamaha SR500 1981
Suzuki TS125M 1975
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

K-mallissa sytytys säädetään 1.männästä tulpanreijän kautta mittakellolla, koska mitään säätömerkkejä ei ole. Sytytyskohta on annettu 1/100-osa mm tarkkuudella.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: K100 RS, apua tarvitaan Oulussa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ismo Vaara kirjoitti:K-mallissa sytytys säädetään 1.männästä tulpanreijän kautta mittakellolla, koska mitään säätömerkkejä ei ole. Sytytyskohta on annettu 1/100-osa mm tarkkuudella.
Onko se sytytyskohta siis tasan yläkuolokohdassa vai jossain sadasosamilli kohdassa ennakkona?
Aika tarkkaa hommaa noinkin vanhassa pyörämallissa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin