Siebenrock

pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Siebenrock

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Tuli hankittua R 80 R vm. -94 ja ajatuksena on ollut hieman
hankkia siebenrock (1000cc) kitt siihen, lähinnä alaväännön parantamiseksi.
Jos joku on tällaisen asentanut/asennuttanut kertoisi tästä
modifioinnista, olisi mukava kuulla kokemuksista.
Ongelmallisemmaksi itse ajattelen asennuksessa pakoputkien
sylinterin kiinnitysmuttereiden avaamisen ilman kierrevaurioita.
Vanhat sylinterikannet sopivat, mutta vaatiiko kaasuttajat muutoksia?
Muistaakseni R100 kaasuttajat 40mm ja R 80- 32mm?
R 80 perävälitys on hieman tiuhempi, kannattaako 5-vaihteen ratas
vaihtaa, saatavanahan on 5% pidentävä välitys.
Kiitos mahdollisista kommenteista.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
kari
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Helmi 2006 10:19
Moottoripyörän malli: R80 RT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja kari »

Moro,
en voi muuta kuin suositella Powerkittiä lämpimästi. Mulla on samana vuonna tehtaalta ulos putkahtanut
R80RT ja olen nyt ajellut asennuksen jälkeen jonkin 5000 km. Pyörä on kuin viagraa saanut. Mitään
muutoksia ei tarvitse tehdä kaasareihin, kansiin yms. Omaan pyörään tehtiin vain perusteelliset
puhdistukset kansiin (teräsharjalla puhtaaksi venttiililautaset ja palotila) ja kaasarit tuhannen p:n palasiksi ja röörit puhtaiksi. Tässä yhteydessä, kuten Siebenrock suosittelee, niin uusittavien palikoiden listalle menee myös sytystulpat, ilmanputsari, moottoriöljy+suodatin. Siebenrock pitää n. 50.000 km jonain "ylärajana" jossa selvitään ilman kummallisempia lisätarkistuksia (kait tuolla kiertokankiosastolla).
Kannattaa ottaa yhteyttä alan ehdottomaan GURUUN, Reijo Myllymaahan, joka teki mun pyörään tämän päivityksen. Hän on tehnyt useita näitä ja tietää, jos kukaan, kaikki kommervenkit joihin väistämättä törmää. Niin, ja samalla kun tuon tilauksen tekee niin kannattaa tilata tiivistesarja ja sellainen kitti jossa on valmiiksi asennetut työntötankojen suojaputket.
t. kari
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Kiitos Kari kommenteista.
Hyvältä kuullostaa. Kyllä mä olen ajatellut sen sarjan Repalta
tilata, kun tulee ajankohtaiseksi. Olen vaan miettinyt asentaisiko
itse, pitääpä miettiä kun saa repalta sitten varmaan arvion asennettuna.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
kari
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Helmi 2006 10:19
Moottoripyörän malli: R80 RT
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja kari »

Yksi asia vielä muistui mieleen. Kannattaa harkita myös joko öljyn lauhdutinta tai sellaista öljypohjan laajentajaa jolla saadaan öljytilavuutta lisää. Mun pyörässä on tuo lauhdutin kun se on Saksan kotimarkkinoille alunperin rakennettu ja uitettu Suomeen ohi virallisen kanavan. Ehdottoman hyviä lisävarusteita kun kone tuppaa käymään kuumempana kuin tuo alkuperäinen nuhapumppu.
t. kari
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Joo tuo öljylauhdutin mulla on, pyörä tuotu saksasta viime vuonna.
Lisäksi oljytikku on lämpömittarilla varustettu malli. Lämpötilat
ovat ajon jälkeen n. 90-95c. Öljytilavuus on tosiaan pieni jos vertaa
noihin isompiin boksereihin. Pitääpä harkita tuota öljypohjan laajennusta.
Pyörälläni on ajettu vasta 43tkm ja se vähän vielä mietityttää aloittaa
modifiointia kun ei ole kunnolla vielä edes sisäänajettu :?
Pitääpä yrittää tavoittaa keväällä joku modifioinnin tehneen täältä
eteläsuomesta , jospa saisi pienen koe-ajon, ja voisi verrata.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
TuuttiK1
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Maalis 2014 14:32
Moottoripyörän malli: K100RT

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja TuuttiK1 »

Niin sen laitteen nimi on öljynjäähdytin eikä lauhdutin. Lauhdutin on laite joka muuttaa nesteen höyryksi sen lämpötilaa alentamalla. Jäähdytin tekee nesteestä vähemmän kuumaa. Pitäisi jo tuollainen perusasia hallita.
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Eipä paljon sananvalinta tuohon asian ymmartämiseen vaikuta.
Kyllä viisastelussakin pitäisi perusasiat hallita :lol:
Minulla on tuossa pyörässä tarvike tuulisuoja, onkohan se kuitenkin
oikeammin edestä tulevan ilmavirtauksen ohjain....
pertsa
R 1200 R
R 80 R
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Moi. Mulla oli GeeÄssässä tuo suurennuskitti. Kaasarit oli orkkis R80 Bingit ja vissiin vielä alkuperäisillä säädöillä ja hyvin toimi.

Pakokäyrien turpamutterit lähti tosi hyvin irti, kun tein jotain huoltohommia. Niitä oikeanlaisia avaimia on myytävänä, oman ostin muistaakseni MotoBinsiltä Englannista.

Sitten siinä oli isompi öljypohja ja tuo öljyjäähdytin, jota kutsuin erheellisesti lauhduttimeksi seitsemän vuoden ajan.

Siis pahoittelut näin foorumin välityksellä kaikille kuulijoille.

Terv.Ile
TuuttiK1
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Maalis 2014 14:32
Moottoripyörän malli: K100RT

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja TuuttiK1 »

Eipä se mitään viisastelua ole jos tollolle opettaa harrastuksen peruskäsitteitä. Oikeakielisyys on sivistystä eikä siitä muuksi muutu.
R100gspd
Viestit: 33
Liittynyt: 30 Syys 2012 14:13
Moottoripyörän malli: R100GS

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja R100gspd »

TuuttiK1 kirjoitti:Niin sen laitteen nimi on öljynjäähdytin eikä lauhdutin. Lauhdutin on laite joka muuttaa nesteen höyryksi sen lämpötilaa alentamalla. Jäähdytin tekee nesteestä vähemmän kuumaa. Pitäisi jo tuollainen perusasia hallita.
Kertoisitko vielä tolloille miten on mahdollista muuttaa neste höyryksi lämpötilaa alentamalla???
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja pertsa »

TuuttiK1 kirjoitti:Eipä se mitään viisastelua ole jos tollolle opettaa harrastuksen peruskäsitteitä. Oikeakielisyys on sivistystä eikä siitä muuksi muutu.
Katselin tuolta yleisestä keskustelusta sinun kommentteja ja valitettavasti
mielestäni rivien välistä huokuu jonkunlainen katkeruus bemaristeja kohtaan.
Ilmoitit ettei sinulla ole BMW pyörää, mutta kuitenkin haluat haukkua meitä
jotka puhumme harrastuksestamme , sivistynyttä on korjata joku väärä
termi kohteliaasti eikä haukkua toisia tolloksi.
Ja onhan noita yleisiä foorumeja sinullekin, ettei sinun tarvitse tällä
foorumilla mieltäsi pahoittaa.
Itse olen vielä noviisi tässä harrastuksessa, kun ensimmäinen bemari
oli vasta 1968, mutta ainahan sitä voi oppia lisää, nyt tiedän mikä on
öljynkylmentäjä....
pertsa
R 1200 R
R 80 R
TuuttiK1
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Maalis 2014 14:32
Moottoripyörän malli: K100RT

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja TuuttiK1 »

Jos jossain talonrakentajienpalstalla joku sekoittaa kirjoituksessaan kirveen ja vasaran niin kyllä sitäkin ikävästi nimitellään. Oikeakielisyys on tärkeää kaikissa teksteissä ettei joku tee väärinymmärryksen vuoksi suurta tai pientä virhettä. Koittasit vaan opetella.
juhanijussilainen
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Huhti 2009 21:01
Moottoripyörän malli: R1200RT,R-25/2

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja juhanijussilainen »

Voisitko Tuutti K1 vastata R 100 gspd:n kysymykseen, miten lauhdutin muuttaa nesteen höyryksi?
Sinun kannattaisi myös tutustua lauhduttimen toimintaan!
Ei minua häiritse, vaikka yleisesti sanotaan jäähdytintä lauhduttimeksi tai kaasutinta kaasuttajaksi.
Itse työskentelin 35 vuotta voimalaitosalalla vastuullisissa tehtävissä, joten höyrykattilat,turbiinit, lauhduttimet ym. olivat päivittäistä työtä.
Ei Sinun kannata pieniin kirjoitusvirheisiin puuttua, niitä tulee meille kaikille.
Hyvää syksyä.
terv. Jussi
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja ilmari »

TuuttiK1 kirjoitti:Jos jossain talonrakentajienpalstalla joku sekoittaa kirjoituksessaan kirveen ja vasaran niin kyllä sitäkin ikävästi nimitellään.
Ei ehkä kuitenkaan näin tässä tapauksessa. Hyvin moni asiaan sen kummemmin perehtynyt harrastaja nimittää tuota jäähdytintä lauhduttimeksiksi. Ja asialla ei liene sen kummemmin merkitystä. Luulisin, että jokainen tätä palstaa lukevaa ymmärtää tuon mustan metallikennon perimmäisen tarkoituksen jäähdyttää öljyä kennon läpi virtaavalla ilmalla.

Esimerkiksi töissä meillä kutsutaan DC-moottorin kommutaattoria erheellisesti kollektoriksi, joka sinänsä on aivan eri asia.

Eikä silläkään asialla ole merkitystä. Toki teknisestä sanastosta olisi mahdollisuus mennä pätemään, halkomaan hiuksia, nussimaan pilkkua ja niin päin pois mutta kyseessä on sen verran vähäpätöinen asia, ettei siihen tehtaalla kukaan kielipoliisi puutu.

Toki näistä asioista voi mainita, tuleepahan lauhduttimen ja jäähdyttimen ero selväksi. Muistaa voi myös sen, että asioita voidaan oikoa myös rakentavasti.


Terv. Ile

**Mahdollisista kirjoitusvihreistä saa reklmaoida yksityisviestinä niin ei sotketa tätä Siebenrock ketjua enempää**
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Siebenrock

Viesti Kirjoittaja JKU »

TuuttiK1 kirjoitti:Eipä se mitään viisastelua ole jos tollolle opettaa harrastuksen peruskäsitteitä. Oikeakielisyys on sivistystä eikä siitä muuksi muutu.
Mitä, luinko oikein; SIVISTYSTÄ?
Näytää hyvin sivityneeltä tuo kielenkäyttöskin.
Hyvää syksynjatkoa opetustehtävissäsi!
PS: Kannattaa opetella tekniikkaakin.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Vastaa Viestiin