R1200 GS kardaani

R-sarjan pyörät
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

R1200 GS kardaani

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Kun täällä foorumilla on niin hiljaista, niin tulipa mieleen kysyä
ison gessun kardaanin ristinivelistä.
Saamani tiedon mukaan pitkaikaisesta BMW-huoltoliikkeestä turussa
kerrottiin, että kardaanin sporien rasva kestää siellä kauan.
Kuitenkin olen lukenut ja saanut näyttöä ristinivelestä joita on
hajonnut joitakin.
No ne jotka tiedän hajonneen ja näköjään se vaihdelaatikon
puoleinen, ovat pyöristä jotka ovat liikkuneet viipurin ja iranin
välimaastossa...
Varsinkin kun olen katsonut noita you tube pätkiä niin eipä niitä
teitä ole tehty moottoripyöräilyyn mielestäni.
Varmasti moni on asiasta eri mieltä.
Eli ne ristinivelethän on samaa pakettia kardaanin kanssa, eikä niitä
tietääkseni voi vaihtaa. Tosin yksi iranin kyläseppä istutti jonkin
ristinivelen, se kesti puolan kaverilla kotimatkalla bulgariaan asti.
Se kiinnostaa onko joku yrittänyt huoltaa niitä niveliä esim. jotenkin
ujuttamalla niihin laakereihin uutta rasvaa?(kuuma öljykylpy)
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1200 GS kardaani

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Kyllä noita ristinivelen ristikoita voi vaihtaa.
Niihin saa autokaupoista niitä nivelristikoita, jonka melkein jokainen autopaja pystyy vaihtamaan.
Eikä maksa montaa kymppiä.
Tai homman voi tehdä itsekin.
Samalla kannattaa laittaa semmoinen, jossa on rasvanippa kanssa. Asennusvaiheessa sen voi rasvata ja vaikka sitten huolloissakin. Muulloin ko. paikalla on sitten tulppa.
Nivelristikon lukitus on Bemarissa tyssäämällä, mutta se ei ole kovin suuri ongelma.
Siihen voi vaikka hitsata prikat, jolloin lukitusrenkaitakin voi käyttää jatkossa tai sitten vaan hitsaa prikan lukitukseksi.
Tuossa yksi tapa hoitaa homma.
Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: R1200 GS kardaani

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Joo kyllä minäkin olen vanhoihin autoihin vaihtanut ristiniveliä,
mutta en kyllä lähtis 1200 gessun niveliä korvaamaan. Jos katsso
gessun kardaanin niveliä niin rakenne on mielestäni sellainen
että on tehty vaihdettavaksi koko kardaani kun ristinivel pettää.
Niin minä ainakin teen jos hajoaa.
Tarkoitin lähinnä voisikohan sitä nivelen rasvaa niihin laakereihin
saada jotenkin ujutettua ennaltaehkäisevästi?
Jos alkaa kokeilla jotain tarvikenivelen istuttamista + rasvanippaa
niin eiköhän tasapainoituskin ole pielessä. Enpä lähtis sellaisella
virityksellä R-kioskia kauemmaksi.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1200 GS kardaani

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

On noita kardaaneja näköjään hajonnut noissa R1200 pyörissä.
Joten kannattaa noiden ristikoiden kuntoa vähän seurailla. Neulalaakerithan niistä hajoavat sitten jossain vaiheessa.
Tuolla on luettavaa asiasta

Tuon linkin sivulla 4 viestissä 89904 suomalainen Mikko on vaihdattanut ristiniveleen uuden voideltavan ristikon ennen totaalista tuhoa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: R1200 GS kardaani

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Pienellä kuuklettamisella löytyi foorumiketju jenkeistä, jossa joku oli työntänyt rasvaa rasvausneulalla sinne laakerikuppiin.
Kuva

Tuolla koko juttuketju

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin