R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Keskustelupalstoja lueskellessani törmäsin mielenkiintoiseen aiheeseen R1100/1150/1200 lastutuksesta (chip tuning) :
http://www.ukgser.com/forums/showthread ... ost3889024
Samasta aiheesta löytyy muillakin palstoilla juttua ja aikani lueskeltuani totesin, että kommentit tuntuvat olevan todella positiivisia.
Homma perustuu siihen, että boxerit on säädetty käymään saastenormien takia niin laihalla, että välillä alkaa boxeria ahdistamaan. Lastulla on moottorinohjauksen karttoja säädetty uudelleen niin, että seosta on pääosin säädetty rikkaammalle tehoa ja vääntöä optimoiden. Myös sytytysennakkoa on aikaistettu, jolloin kone käy herkemmin ja kiertää iloisemmin.
Tästä vakuuttuneena päätin tilata ebayn kautta ko. EEPROMin ja kokeilla sitä omaan R1150RS pyörääni. Hintakaan ei ole paha n. 60 EUR:
http://www.ebay.com/itm/121422230772?ss ... 1555.l2649
Lastu tuli postissa seuraavalla viikolla ja asensin sen paikoilleen.
Homma oli yksinkertainen:
1. Katteet ja bensatankki irti
2. Akun navat irti
3. Motronic yksikkö irti
4. Motronic-boxin avaus ja EEPROMin vaihto.
5. Boxi kiinni ja pyörä kasaan
6. Akun navat kiinni
Asennus sujuu puolessa tunnissa. Vähän turaten tunnissa.
Sitten vaan baanalle koeajoon.
Ensimäinen havainto käynnistyksen jälkeen oli, että käypä tasaisesti tyhjäkäyntiä.
Seuraava havainto liikkeellelähdön jälkeen oli moottorin selkeästi parantunut joustavuus ja käynnin pehmeys. Kaikki tärinä ja empiminen oli poissa. Kone vastaa myös herkemmin kaasuun.
Keskialueen n. 2500 rpm tasakaasulla kaikki nykiminen (surging) oli poissa.
Sitten kun pääsin moottoritien rampille ja käänsin hanat auki niin WOW - boxeri vetää ja kiertää iloisemmin ja innokkaammin kuin koskaan. Lastulla kierroslukua ei leikata niin aikaisin kuin peruslastulla, joten kannattaa seurata kierroslukumittaria.
Summa summarum: nyt olen ajellut JohnGS1100 lastun kanssa pari viikkoa enkä ole huomannut mitään ongelmia. Kaikki pelaa paremmin kuin ennen.
En tiedä paljonko teho ja vääntöarvot paranevat - eivät ainakaan huonone.
Kaiken puolinen moottorin joustavuus ja ominaisuuksien miellyttävyys on päällimmäinen tuntemus.
Kaikki koneen tärinät vähenivät selkeästi. Enää ei sormet valkene boxerin puksuttaessa.
Vääntöä ja tehoa on tarjolla joustavammin ja laajemmilla kierrosalueilla.
Suosittelen lämpimästi
Tuossa vielä linkki Johnin Facebook sivulle: https://www.facebook.com/JohnGS1100
Sieltä löytyy lisää infoa aiheesta.
http://www.ukgser.com/forums/showthread ... ost3889024
Samasta aiheesta löytyy muillakin palstoilla juttua ja aikani lueskeltuani totesin, että kommentit tuntuvat olevan todella positiivisia.
Homma perustuu siihen, että boxerit on säädetty käymään saastenormien takia niin laihalla, että välillä alkaa boxeria ahdistamaan. Lastulla on moottorinohjauksen karttoja säädetty uudelleen niin, että seosta on pääosin säädetty rikkaammalle tehoa ja vääntöä optimoiden. Myös sytytysennakkoa on aikaistettu, jolloin kone käy herkemmin ja kiertää iloisemmin.
Tästä vakuuttuneena päätin tilata ebayn kautta ko. EEPROMin ja kokeilla sitä omaan R1150RS pyörääni. Hintakaan ei ole paha n. 60 EUR:
http://www.ebay.com/itm/121422230772?ss ... 1555.l2649
Lastu tuli postissa seuraavalla viikolla ja asensin sen paikoilleen.
Homma oli yksinkertainen:
1. Katteet ja bensatankki irti
2. Akun navat irti
3. Motronic yksikkö irti
4. Motronic-boxin avaus ja EEPROMin vaihto.
5. Boxi kiinni ja pyörä kasaan
6. Akun navat kiinni
Asennus sujuu puolessa tunnissa. Vähän turaten tunnissa.
Sitten vaan baanalle koeajoon.
Ensimäinen havainto käynnistyksen jälkeen oli, että käypä tasaisesti tyhjäkäyntiä.
Seuraava havainto liikkeellelähdön jälkeen oli moottorin selkeästi parantunut joustavuus ja käynnin pehmeys. Kaikki tärinä ja empiminen oli poissa. Kone vastaa myös herkemmin kaasuun.
Keskialueen n. 2500 rpm tasakaasulla kaikki nykiminen (surging) oli poissa.
Sitten kun pääsin moottoritien rampille ja käänsin hanat auki niin WOW - boxeri vetää ja kiertää iloisemmin ja innokkaammin kuin koskaan. Lastulla kierroslukua ei leikata niin aikaisin kuin peruslastulla, joten kannattaa seurata kierroslukumittaria.
Summa summarum: nyt olen ajellut JohnGS1100 lastun kanssa pari viikkoa enkä ole huomannut mitään ongelmia. Kaikki pelaa paremmin kuin ennen.
En tiedä paljonko teho ja vääntöarvot paranevat - eivät ainakaan huonone.
Kaiken puolinen moottorin joustavuus ja ominaisuuksien miellyttävyys on päällimmäinen tuntemus.
Kaikki koneen tärinät vähenivät selkeästi. Enää ei sormet valkene boxerin puksuttaessa.
Vääntöä ja tehoa on tarjolla joustavammin ja laajemmilla kierrosalueilla.
Suosittelen lämpimästi
Tuossa vielä linkki Johnin Facebook sivulle: https://www.facebook.com/JohnGS1100
Sieltä löytyy lisää infoa aiheesta.
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Kuulostaa hyvältä.
Tuo korjaisi monet ongelmat, joita noissa pyörissä on ollut laihan seoksen takia.
Ja hinta on kohdallaan verrattuna johonkin Power Commanderiin eikä tarvitse erikseeen penkittää, joten edullinen homma. Ja näköjään toimii.
Mulla kyllä pyörä käy ja kukkuu. Siis R1100GS.
Pyöräni on tuotu joskus Thaimaasta Nokian työtekijän toimesta, joka sen sinne osti Japani spekseillä.
Rekisteriotteessa lukee, että pyörässäni olisi tehoa 66 kW. Yleensä noissa on 59 kW.
Olisikohan minulla joku RT:n moottorinohjauskartta mun pyörässä.
Olisi mielenkiintoista kokeilla pyörääsi joskus.
Voitaisiin ajella joskus joku reissu pyöriä vaihdellen.
Kun ollaan vielä samassa HMPK kerhossakin.
Pekka
Tuo korjaisi monet ongelmat, joita noissa pyörissä on ollut laihan seoksen takia.
Ja hinta on kohdallaan verrattuna johonkin Power Commanderiin eikä tarvitse erikseeen penkittää, joten edullinen homma. Ja näköjään toimii.
Mulla kyllä pyörä käy ja kukkuu. Siis R1100GS.
Pyöräni on tuotu joskus Thaimaasta Nokian työtekijän toimesta, joka sen sinne osti Japani spekseillä.
Rekisteriotteessa lukee, että pyörässäni olisi tehoa 66 kW. Yleensä noissa on 59 kW.
Olisikohan minulla joku RT:n moottorinohjauskartta mun pyörässä.
Olisi mielenkiintoista kokeilla pyörääsi joskus.
Voitaisiin ajella joskus joku reissu pyöriä vaihdellen.
Kun ollaan vielä samassa HMPK kerhossakin.
Pekka
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Ainoa ongelma tuossa taitaa olla moraalinen: Maapallo tuhoutuu kun ilmakehä saastuu. Ei vie minulta yöunia eikä muutakaan. Haitanneeko ketään toista?
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Enpä usko, että tuolla lastutuksella on maailman tuhoutumiseen suurta vaikututusta.
Enemmän taitaa saasteita työntää tehoputki vaihdettuna alkuperäisen katalysaattoriputken paikalle...
Pekka, koeajo onnistuu kyllä. Sovitaan vaan sopiva aika ja paikka.
Enemmän taitaa saasteita työntää tehoputki vaihdettuna alkuperäisen katalysaattoriputken paikalle...
Pekka, koeajo onnistuu kyllä. Sovitaan vaan sopiva aika ja paikka.
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Kiitos vinkistä. Kesäreissun jälkeen aloin juuri miettiä, että pieni tehonlisäys voisi olla paikallaan. Tuon saa pirun edukkaasti.
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Tuo chippi ainakin mainoksen mukaan vähentää kulutusta. Pitäneeköhän paikkansa?TuuttiK1 kirjoitti:Ainoa ongelma tuossa taitaa olla moraalinen: Maapallo tuhoutuu kun ilmakehä saastuu. Ei vie minulta yöunia eikä muutakaan. Haitanneeko ketään toista?
Kyllä kiinalaiset, intialaiset, jenkit ja venäläiset pitävät huolen ympäristön pilaantumisesta paremmin kuin suomalainen motoristi.
Edit: Poistin turhaa itsensä korostamista.
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Parin viikon kokemuksella polttoaineen kulutuksessa ei mitään dramaattista ole tapahtunut suuntaan tai toiseen. Sama n. 5l/100km tuntuu kuluvan nytkin. Tosin vasta pari tankillista ajettu eikä kovin maltillista matka-ajoa...
Siinä mielessä voisi uskoa kulutuksenkin hieman putoavan, koska parantuneen joustavuuden ja alaväännön takia pystyy käyttämään suurempia vaihteita kuin ennen.
Siinä mielessä voisi uskoa kulutuksenkin hieman putoavan, koska parantuneen joustavuuden ja alaväännön takia pystyy käyttämään suurempia vaihteita kuin ennen.
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Tilasin lastun 1,5 kuukautta sitten. Eipä ole perhana tullut. Tein reklamaation ebayn kautta, joten rahat pitäisi tulla tarvittaessa takaisin. Kreikan mies on kuitenkin lastun luvannut lähettää.
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Joko olet lastun saanut?
Minullakin meni ensikyselyn jälkeen aikaa aika pitkään, mutta sitten kun homma lähti liikkeelle, lastu tuli kyllä nopeasti. Etelän miesten kiireitä...
Minullakin meni ensikyselyn jälkeen aikaa aika pitkään, mutta sitten kun homma lähti liikkeelle, lastu tuli kyllä nopeasti. Etelän miesten kiireitä...
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
-
- Viestit: 110
- Liittynyt: 01 Maalis 2006 08:53
- Moottoripyörän malli: R1150GS
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Ei ole tullut lastua. Lupasi lähettää pikana pari viikkoa sitten. Kaverilla on 100 % positiivinen palaute Ebayssä, mikä pistää ihmetyttämään. Kyselin myös varmistuksena, että mihin osoitteeseen hän on tuon lähettänyt, muttei vastannut. Pakko oli tehdä toinen reklamaatio Ebayssa, jotta saa rahansa edes takaisin.
Kauanko esyvanen sinulla meni?
Kauanko esyvanen sinulla meni?
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Kun kyselin ensin astusta tietoja ym. eka vastaukseen taisi mennä pari kolme viikkoa.
Kun sitten tilasin tuonlastun, se tuli kyllä ihan muutamassa päivässä.
Kaverilla löytyy fbook sivutkin. Kannattaa varmaan kopistella sinnekin (John Bmw-Motorrad (John Antony)).
Kun sitten tilasin tuonlastun, se tuli kyllä ihan muutamassa päivässä.
Kaverilla löytyy fbook sivutkin. Kannattaa varmaan kopistella sinnekin (John Bmw-Motorrad (John Antony)).
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Moi! Eilen tilasin JohnGS1100 viritys lastun. Lupasi lähettää maanantaina. Asennuksessa ilmeisesti tarvitse juotella mitään? Mites entinen kartan muutto hyppyjohdolla. Jätetäänkö johto paikalleen? Mulla BMW R1150GS, josta poistettu katti ja asennettu Remus änäri orggiksen tilalle.
t.
jouni
t.
jouni
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Lastu tuli postissa alkuviikolla ja tänään asensin lastun motronic-boxiin. Huomenna pyörä kasaan ja käynnistys. Harmi vaan kun ei pääse ajamalla kokeilemaan miten toimii. Kait se kesä tulee....
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Moi.
Minulla myös Johnin lastu paikallaan R1100RT:ssä. Asennuksen jälkeen ei lähtenyt ensimmäisellä yrityksellä käyntiin. Tyrkkäsi vaan vasemman pytyn ja pakoputken täyteen bensaa. Ei muuta kuin Motronic irti ja ihmettelemään. Oli yksi lutikan jalka mennyt ohi reiästä ja tämä aiheutti hieman käynnistysvaikeuksia. Uudelleenasennuksen jälkeen kone käynnistyi kovalla pamauksella ja kävi ihan hyvin. Ajokelejä odotellessa....
Eli olkaa tarkkana asennuksessa.
Minulla myös Johnin lastu paikallaan R1100RT:ssä. Asennuksen jälkeen ei lähtenyt ensimmäisellä yrityksellä käyntiin. Tyrkkäsi vaan vasemman pytyn ja pakoputken täyteen bensaa. Ei muuta kuin Motronic irti ja ihmettelemään. Oli yksi lutikan jalka mennyt ohi reiästä ja tämä aiheutti hieman käynnistysvaikeuksia. Uudelleenasennuksen jälkeen kone käynnistyi kovalla pamauksella ja kävi ihan hyvin. Ajokelejä odotellessa....
Eli olkaa tarkkana asennuksessa.
-Jukka-
R1100RT
R1100RT
Re: R1100/1150/1200 ja JohnGS1100 Tuning Chip
Moi!
Tänään Motronic-boxi laitettu paikalleen 1150:een ja tais mennä lutikka oikein päin, koska läksi heti hyvin käyntiin. Joo kuten saariju kertoi kannattaa olla huolellinen asennuksessa, että kaikki lutikan jalat löytää oikean paikkansa. Tulis vaan ajokelit, että pääsin testaamaan.
jouni
Tänään Motronic-boxi laitettu paikalleen 1150:een ja tais mennä lutikka oikein päin, koska läksi heti hyvin käyntiin. Joo kuten saariju kertoi kannattaa olla huolellinen asennuksessa, että kaikki lutikan jalat löytää oikean paikkansa. Tulis vaan ajokelit, että pääsin testaamaan.
jouni