Onko mahdollisesti kellään hyviä kokemuksia k.o. läppäakselien uudelleen laakeroinnista? Omasta pyörästäni oikea puoli ääntelee ajoittain aika terävästi ja ajoittain se on aivan vaiti. Vasemman puolen tilannehan on aivan toinen johtuen akselin asentoanturin massasta, joka rauhoittaa kummasti tuota "väpätystä". Myynnissä on näköjään myös "pikku punnuksia" oikean puolen akselin päähän . . . . se olisi vaan laitettava ennen kuin akseli aloittaa sivuttaisliikkeensä ja samalla syödä laakeripuslaa.
Onko korjaussarjan paikoilleen laitto hankala homma vai onko mahdollisesti läppärunkojen balansointi kasaus vaiheessa hankalin "rasti". Jos näin on niin hommasta saattaisi selvitä ihan normi ukko.
Toinen kysymys tuli mieleen . . . Onko kukaan joutunut kiristämään uudelleen momenttiinsa kardaanitunnelin takapäässä olevaa niveltä. Löystynyt nivel saa perän tuntumaan ajossa epävakaalta. YouTubesta löytyy "tee se itse miehen" ohjeita. Omalla pyörälläni olen ajellut 100.000km ilman ongelmia vain pari polttimoa ja etuteleskooppien stefat olen vaihtanut . . . helppoja huoltoja tähän asti kaikki.
Läppärunkoihin huolto R1150:een
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
- Moottoripyörän malli: K100
Re: Läppärunkoihin huolto R1150:een
Terve!
Täällä ohjeita: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=630335" onclick="window.open(this.href);return false;.
Esimerkiksi täältä tarvikkeet:
https://www.motobins.co.uk/bmw-parts.ph ... ef=R1150GS" onclick="window.open(this.href);return false;.
Täällä ohjeita: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=630335" onclick="window.open(this.href);return false;.
Esimerkiksi täältä tarvikkeet:
https://www.motobins.co.uk/bmw-parts.ph ... ef=R1150GS" onclick="window.open(this.href);return false;.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
- Moottoripyörän malli: K100
Re: Läppärunkoihin huolto R1150:een
Terve!
Kardaanitunnelin peräpään neulalaakerit mennevät vaihtoon. Myös (liuku)laakereita löytyy, jopa rasvanipoilla varustettuina.
Linkki:
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... 5_30_EA_50" onclick="window.open(this.href);return false;
Kardaanitunnelin peräpään neulalaakerit mennevät vaihtoon. Myös (liuku)laakereita löytyy, jopa rasvanipoilla varustettuina.
Linkki:
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... 5_30_EA_50" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Läppärunkoihin huolto R1150:een
Noita Dan Cãtan korjaussarjoja voi suositella.bmw_aloittelija kirjoitti:Terve!
Täällä ohjeita: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=630335" onclick="window.open(this.href);return false;.
Kaveri on Romaniassa. Häneltä saa myös alkuperäisiä paremmat Hall enturilevyt kohtuuhintaan noihin pyöriin.
Olen vaihtanut omaan R1100GS pyörääni läppärunkoon uudet hilut ja hommannut muutamalle kaverilla kans.
Homma toimii hyvin ja tavarat tulee kuten sovitaan.
Tuolta niitä voi ostaa suoraan.
Linkki
Ongelma muuten on siellä oikealla puolella se, että se akseli kuluu. Laakerit eivät niinkään.
Joten akseli on pakko vaihtaa kanssa ja se sisältyy Dan Cãtan korjaussarjoihin.
Tuossa kuva, jossa on kulunut akseli ja uusi akseli.
Noita kardaanitunnelin takimmaisia laakereita ei saa muuten mistään laakerikaupasta. Ne on ostettava BMW kaupasta kovaan hintaan tai vaikka tuolta Motorworksiltä ehkä vähän edullisemmin.
Kardaanitunnelin etupään laakerit saa vaikka Motonetistä.
Pekka
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 03 Loka 2009 13:41
- Moottoripyörän malli: BMW R1150 RT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Läppärunkoihin huolto R1150:een
Kiitos "bmw_aloittelijalle" ja Pekalle tiedoista. Noista kardaanikotelon takalaakereista tuli jossain vaiheessa vastaan "huolto-tube", ilmeisesti jostain itäblokin maista kotoisin, jossa suoritettiin pulttien uudelleen momenttiin kiristys. Tästä tuli mieleeni vain että mahtaakohan tuo kyseinen kohta olla edes kovinkaan herkkä kaipaamaan uudelleen "meisselöintiä". Laakerit ovat ns. kartiolaakereita jotka asettuvat oikeaan välykseen oikealla momentilla. Kiristyspultit on varmistettu vielä kierreliimalla. Ilmeisesti tämä on niitä juttuja että "älä korjaa jos se toimii". . . . BMW.