Sattui olemaan ylimääräistä intoa vielä tallella ja arvelin säätää venttiilit puimurista ja paria piti vähän mukata, eli nokkaakselit irti ja rattaat nippareilla kiinni ketjuun ettei ajoitus muuttuisi.Ketjukopan sisältä kuulosti kuin jotain olisi rämpsähtänyt, mutta ei vielä aiheuttanut suurtakaan huolta pikkanen rämäys tuossa vaiheessa. Akseleita takaisin laittaessa, ensimmäinen meni ihan hyvin, mutta toisen kanssa alko voimat loppua kun ei löysää tuntunut olevan ketjussa. Meni joitain päiviä kun innostus taas alkoi olla kohillaan ja nettiä selatessä törmäsin youtubessa opetusvideoon, missä häiskä touhusi saman homman kimpussa ja sorhasi jotain tappia johonkin reikään, liekö kyseessä kiristimen lukitus.
ELI kysymys kuuluukin, pitääkö alkaa nyt purkamaan ketkukotelon kantta auki että saa jotenkin kiristimen vapautettua ja ketjuun löysää sen verran että saisin sen toisenkin nokan rattaan paikoilleen.
Tiedosta kiitollisena
lt nokkaketjun kiristin ongelma
Re: lt nokkaketjun kiristin ongelma
Hömm... Ei ole tarvinnut itse venttilejä säätää, mutta säätöönhän kuuluu kyllä tuo kiristimen lukitseminen. Eli ihan kuvia katsomatta (ja kokemusta tuosta omaamatta) kommentoin, jotta jos omalle kohdalle sattuisi, niin alkaisin purkamaan nähdäkseni mitä siellä tapahtui - just to be on the safe side...
Re: lt nokkaketjun kiristin ongelma
Terve
Jos kiristin on vapautunut niin etukansi on otettava pois jotta kiristimen saa uudelleen lukittua. Lukitseminen tapahtuu avaamalla etukannesta tulppa jonka alla on reikä, johon työnnetään siihen tiukasti sopiva puikko (poranterän sileä pää, torx avain, kuusiokoloavain ts.). Kun tapauksessasi kiristin on vapautuneena, niin etukannen irrottamisen jälkeen painat kiristimen männän sisään ja työnnät puikon paikoilleen. Muutoinhan kiristimen lukitus tehdään ennen kuin nokkien rattaat otetaan pois.
Etukantta avatessasi muista merkitä sytkän asento jotta saat ne asennettua takaisin samaan asentoon.
Eikä tässä vielä kaikki. K1200 pitkittäis moottoreissa käytetään yleisesti kampiakselin etutiivistettä, joka ei ole tavallinen jousirenkaalla varustettu akselitiiviste, vaan ilman jousirengasta oleva venytettävä malli. Jos sinulla on tämän mallinen tiiviste, niin se on syytä vaihtaa uuteen. Uuden asentaminen on vaatii joko erikoistyökalun tai sitten mallia eigenbau, joka löytyy sivulta http://www.peachparts.com/shopforum/die ... -tool.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Homma menee siis siten että tuolla työkalulla asennetaan tiiviste niin että sen huuli on asennuksen jälkeen taaksepäin.
Jos kiristin on vapautunut niin etukansi on otettava pois jotta kiristimen saa uudelleen lukittua. Lukitseminen tapahtuu avaamalla etukannesta tulppa jonka alla on reikä, johon työnnetään siihen tiukasti sopiva puikko (poranterän sileä pää, torx avain, kuusiokoloavain ts.). Kun tapauksessasi kiristin on vapautuneena, niin etukannen irrottamisen jälkeen painat kiristimen männän sisään ja työnnät puikon paikoilleen. Muutoinhan kiristimen lukitus tehdään ennen kuin nokkien rattaat otetaan pois.
Etukantta avatessasi muista merkitä sytkän asento jotta saat ne asennettua takaisin samaan asentoon.
Eikä tässä vielä kaikki. K1200 pitkittäis moottoreissa käytetään yleisesti kampiakselin etutiivistettä, joka ei ole tavallinen jousirenkaalla varustettu akselitiiviste, vaan ilman jousirengasta oleva venytettävä malli. Jos sinulla on tämän mallinen tiiviste, niin se on syytä vaihtaa uuteen. Uuden asentaminen on vaatii joko erikoistyökalun tai sitten mallia eigenbau, joka löytyy sivulta http://www.peachparts.com/shopforum/die ... -tool.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Homma menee siis siten että tuolla työkalulla asennetaan tiiviste niin että sen huuli on asennuksen jälkeen taaksepäin.
Re: lt nokkaketjun kiristin ongelma
Nyt on nokkaakselit paikoillaan ja kone pyörii ihan normaalisti. Oli siinä moisen töppäyksen takia iso työ aukaista ketjukoppa, pura syylärit,puhaltimet, hallanturi ennen kuin saat kopan auki, joka jää vielä roikkumaan parin anturijohdon takia siihen ristiksi eteen.Pyörän mittarissa on 100000 km eikä kiristimissä näkynyt kulumisen merkkejä, eli kasaamisen sai alottaa samantien kun sai sen hydraalisen kiristimen lukittua ja tiivisteliiman pintaan, 3 mm pyöreä tappi siiten tarvittiin, jolla kiristin pysy lukittuna. Imupuolen nokkaakselin ilmeisesti voi irroittaa ilman ketjun lukitusta, sen verran tuli tutustuttua ko anatomiaan.Puristuspaineet arvelin mitata seuraavaksi, riittääkö yhden tulpan oikosulku vaikka lisävirtakaapelilla maihin, kun startilla pyörittää konetta, ettei puola saa siipeen, Jos lajitovereilla on varmaa tietoa, niin kiitän jo etukäteen.
Re: lt nokkaketjun kiristin ongelma
Mikä saa mittaamaan paineet? Syökö öljyä, onko tehoista puute vai mikä. Eihän noi ajamalla väljisty, jos ei jostain syystä tapahdu joku männänrengasvaurio, joka tuon sylinterin pinnoitteen tuhoaisi.bmw-lt kirjoitti:Nyt on nokkaakselit paikoillaan ja kone pyörii ihan normaalisti. Oli siinä moisen töppäyksen takia iso työ aukaista ketjukoppa, pura syylärit,puhaltimet, hallanturi ennen kuin saat kopan auki, joka jää vielä roikkumaan parin anturijohdon takia siihen ristiksi eteen.Pyörän mittarissa on 100000 km eikä kiristimissä näkynyt kulumisen merkkejä, eli kasaamisen sai alottaa samantien kun sai sen hydraalisen kiristimen lukittua ja tiivisteliiman pintaan, 3 mm pyöreä tappi siiten tarvittiin, jolla kiristin pysy lukittuna. Imupuolen nokkaakselin ilmeisesti voi irroittaa ilman ketjun lukitusta, sen verran tuli tutustuttua ko anatomiaan.Puristuspaineet arvelin mitata seuraavaksi, riittääkö yhden tulpan oikosulku vaikka lisävirtakaapelilla maihin, kun startilla pyörittää konetta, ettei puola saa siipeen, Jos lajitovereilla on varmaa tietoa, niin kiitän jo etukäteen.