BMW k100rs -86 venttiilinsäädöt
BMW k100rs -86 venttiilinsäädöt
Kyselläänpäs taas. Olisi kaiketi aika säätää venttiilit, mahdollisesti myös ketju+kiristimet. Missä hintahaarukassa ko. toimenpiteet mahtaisi liikkua? Omatoiminen yritys hieman hirvittää.. Kone siis 8 venainen. --tos.
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
- Moottoripyörän malli: R1200RT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW k100rs -86 venttiilinsäädöt
Venttiilien säätö on helppo homma tehdä itse. Venttiilikoppa pois ja mitataan välykset. Jos välys ei ole kohdallaan, kaivetaan painimessa oleva säätöpala pois, mitataan se ja laitetaan tilalle sopivan paksuinen. Paloja pitää siis ehkä hankkia. Hommaa helpottaa erikoistyökalu, jolla paininkuppi painetaan ala-asentoon palan vaihdon ajaksi. Minulla on tuo värkki ja sitä voi lainata. Asun Helsingissä.
Ketju on vähän työläämpi. Sitähän ei varsinaisesti voi säätää, öljynpaine kiristää ketjun automaattisesti. Jos ketju pitää ääntä, ketjunohjaimien liukupinnat voivat olla kuluneet. Nekin pystyy vaihtamaan kotioloissa, mutta vaatii vähän enemmän työtä. Joku muu voinee kommentoida ketjun kestävyyttä yleisellä tasolla. Minulla ei ole ollut ongelmaa satatuhatta ajetuissa koneissa.
Ketju on vähän työläämpi. Sitähän ei varsinaisesti voi säätää, öljynpaine kiristää ketjun automaattisesti. Jos ketju pitää ääntä, ketjunohjaimien liukupinnat voivat olla kuluneet. Nekin pystyy vaihtamaan kotioloissa, mutta vaatii vähän enemmän työtä. Joku muu voinee kommentoida ketjun kestävyyttä yleisellä tasolla. Minulla ei ole ollut ongelmaa satatuhatta ajetuissa koneissa.
Re: BMW k100rs -86 venttiilinsäädöt
Jaa. jos nyt olettais, että uskaltais ihan ite kokeilla säätämistä niin mistäpä sellaisia paloja saa? Ja mistä oikeat arvot pako-, imuventtiileille.
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
- Moottoripyörän malli: R1200RT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: BMW k100rs -86 venttiilinsäädöt
Imu 0,15 - 0,20 mm, pako 0,25 - 0,30 mm. Mitataan kylmänä.
Paloja saa bemarikauppiaalta 0,05 mm:n välein (tai Motorworksilta Englannista). Aloita mittaamalla, on hyvin mahdollista, että muuta ei tarvitakaan. Jos välys on kuitenkin pielessä, otetaan säätölevy pois ja mitataan paksuus (niihin on laitettu uutena paksuusmerkintä, mutta se saattaa olla kulunut pois). Yhteen/vähennyslaskulla saadaan selville tarvittavan uuden palan paksuus. Nuohan kannattaa ostaa käytettyinä, jos on saatavana; ne eivät juurikaan kulu. Youtubesta löytyy videoita vaikkapa
https://www.youtube.com/watch?v=bFkPnLVkxWQ" onclick="window.open(this.href);return false; ja
https://www.youtube.com/watch?v=yUxkv08XwH0" onclick="window.open(this.href);return false;
Paloja saa bemarikauppiaalta 0,05 mm:n välein (tai Motorworksilta Englannista). Aloita mittaamalla, on hyvin mahdollista, että muuta ei tarvitakaan. Jos välys on kuitenkin pielessä, otetaan säätölevy pois ja mitataan paksuus (niihin on laitettu uutena paksuusmerkintä, mutta se saattaa olla kulunut pois). Yhteen/vähennyslaskulla saadaan selville tarvittavan uuden palan paksuus. Nuohan kannattaa ostaa käytettyinä, jos on saatavana; ne eivät juurikaan kulu. Youtubesta löytyy videoita vaikkapa
https://www.youtube.com/watch?v=bFkPnLVkxWQ" onclick="window.open(this.href);return false; ja
https://www.youtube.com/watch?v=yUxkv08XwH0" onclick="window.open(this.href);return false;