Rukka takki on paskaa...
Rukka takki on paskaa...
...tai käyttäjä ei osaa sitä käyttää?
Kiitos Kunkku mielenkiintoisesta artikkelista, mutta ei se pukumaailma auennut vieläkään minulle.
Olin ajellut halvalla Hanxin takilla tyytyväisenä 3 vuotta kun hukkasin sen Sloveniassa. Lähimmästa mc-kaupasta päätin ostaa Rukka-takin kun paljon muuta ei ollut. Hinta oli mielestäni aika kova, yli 500 euroa. Ihan mukavan oloinen, mutta ei ollut enää ensimmäisen 15 min. sadekuuron jälkeen. Olin läpimärkänä ja paleli, sen lisäksi kännykkäkin oli entinen. Ilmeisesti katastroofiostos...
Takissa lukee sekä Goretex että Cordura. Artikkelin mukaan Cordura ei ole vedenpitävää, mutta eikös Goretex ole?
Myyjä onnistui myymään jotain spray:takin. Piti kuulemma vahvistaa vedenpitoa silloin tällöin (mikä vedenpito?). Vai olisiko jo uutena pitänyt laittaa ja sen jälkeen olisi ollut vedenpitävä?
Sen lisäksi se on muutenkin kylmä. Varmaan ihan hyvä takki kun on yli 20 astetta, mutta minä en halua pitää mukana kaikenlaisia lisävaatteita ja sadevarusteita. Yksi alle 200 euron Hanx-takki palveli minua hyvin 10 -30 asteessa. Yli 30 asteessa ajoin ilman takkia ja sen takia hukkasinkin sen kun se jossain tippui kyydistä.
Kiitos Kunkku mielenkiintoisesta artikkelista, mutta ei se pukumaailma auennut vieläkään minulle.
Olin ajellut halvalla Hanxin takilla tyytyväisenä 3 vuotta kun hukkasin sen Sloveniassa. Lähimmästa mc-kaupasta päätin ostaa Rukka-takin kun paljon muuta ei ollut. Hinta oli mielestäni aika kova, yli 500 euroa. Ihan mukavan oloinen, mutta ei ollut enää ensimmäisen 15 min. sadekuuron jälkeen. Olin läpimärkänä ja paleli, sen lisäksi kännykkäkin oli entinen. Ilmeisesti katastroofiostos...
Takissa lukee sekä Goretex että Cordura. Artikkelin mukaan Cordura ei ole vedenpitävää, mutta eikös Goretex ole?
Myyjä onnistui myymään jotain spray:takin. Piti kuulemma vahvistaa vedenpitoa silloin tällöin (mikä vedenpito?). Vai olisiko jo uutena pitänyt laittaa ja sen jälkeen olisi ollut vedenpitävä?
Sen lisäksi se on muutenkin kylmä. Varmaan ihan hyvä takki kun on yli 20 astetta, mutta minä en halua pitää mukana kaikenlaisia lisävaatteita ja sadevarusteita. Yksi alle 200 euron Hanx-takki palveli minua hyvin 10 -30 asteessa. Yli 30 asteessa ajoin ilman takkia ja sen takia hukkasinkin sen kun se jossain tippui kyydistä.
Re: Rukka takki on paskaa...
Rukka on parasta mitä rahalla saa. Mulla motoristiuraa vuodesta -72, joten monta pukua on tullut käytettyä. Kolmas Rukka on menossa, ikinä en ole kastunut, kun olen ko. tuotetta käyttänyt. Välillä olen testimielessä ostanut halpispukuja, jotta säästelisin kalliimpaa, mutta aina pettynyt; kastuu sateella ja helteellä, myös Hanx puku.
Re: Rukka takki on paskaa...
Niin sitähän yritän selvittää missä on vikaa? Miehessä vai takissa?
Tai onnistuin ostaa vääränlaisen takin. Jos näin on niin ihmettelen että kuka ostaisi tällaisen tietoisesti.
En löydä mallin nimeä takista. Sydämen kohdalla lukee Goretex ja toisen sivun alareunassa Cordura. Yritän huomenna saada valokuvan aikaiseksi.
Kunkun selitys on mahdollinen, en muista mutta en usko että sisävuori oli silloin kiinni.
Niin...sen sprayn lisäksi myyjä onnistui myymäänminulle jotan "pesuvahakin". Mitäs nyt sillä sitten tekee...Saksankielisistä käyttöohjeista ymmärrän jotain että pitää kaataa vahan mukaan pesukoneeseen.
Ajattelin että kun kerran ostetaan kallis laatutakki tarvitaan nuo mömmöt, mutta ei kai heti uutena?
Tai onnistuin ostaa vääränlaisen takin. Jos näin on niin ihmettelen että kuka ostaisi tällaisen tietoisesti.
En löydä mallin nimeä takista. Sydämen kohdalla lukee Goretex ja toisen sivun alareunassa Cordura. Yritän huomenna saada valokuvan aikaiseksi.
Kunkun selitys on mahdollinen, en muista mutta en usko että sisävuori oli silloin kiinni.
Niin...sen sprayn lisäksi myyjä onnistui myymäänminulle jotan "pesuvahakin". Mitäs nyt sillä sitten tekee...Saksankielisistä käyttöohjeista ymmärrän jotain että pitää kaataa vahan mukaan pesukoneeseen.
Ajattelin että kun kerran ostetaan kallis laatutakki tarvitaan nuo mömmöt, mutta ei kai heti uutena?
Re: Rukka takki on paskaa...
Olen ajanut monessa sateessa parhaimmillaan 940km kaatosateessa saman
päivän aikana. Ja kappelskäristä geirangerin kautta lofooteille kuuden päivän
aikana melkein kaatosateessa, tosin kahden päivän aikana ei satanut ihan
kaatamalla.
Jos nyt joku tulee minulle kertomaan että sellaisella matkalla pysyy kuivana
ja jollain merkkivarusteilla niin epäilen vahvasti.
Ja miten ne ajosaappaat pysyvät kuivina, en minä ainakaan aja kumisaappailla
jo jalkojen turvallisuutta ajatellen?
Ja ne ilmavat jotka "hengittävät" höpö höpö varmasti kondessi-ilmiö tekee oman
tehtävänsä ja munat on kuin aamupalakananmunien jäähdytys vedessä.
Eli jos ei moottoripyöräolosuhteet 500km matkaa päivässä kiinnosta sateessa
niin eiköhän olisi mukavinta siirtyä vaikkapa kleinbussin ajajaksi.
päivän aikana. Ja kappelskäristä geirangerin kautta lofooteille kuuden päivän
aikana melkein kaatosateessa, tosin kahden päivän aikana ei satanut ihan
kaatamalla.
Jos nyt joku tulee minulle kertomaan että sellaisella matkalla pysyy kuivana
ja jollain merkkivarusteilla niin epäilen vahvasti.
Ja miten ne ajosaappaat pysyvät kuivina, en minä ainakaan aja kumisaappailla
jo jalkojen turvallisuutta ajatellen?
Ja ne ilmavat jotka "hengittävät" höpö höpö varmasti kondessi-ilmiö tekee oman
tehtävänsä ja munat on kuin aamupalakananmunien jäähdytys vedessä.
Eli jos ei moottoripyöräolosuhteet 500km matkaa päivässä kiinnosta sateessa
niin eiköhän olisi mukavinta siirtyä vaikkapa kleinbussin ajajaksi.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
Re: Rukka takki on paskaa...
Armaxion on hyvin lähellä. Etupuolen saumat vähän eri kohtaa, ja keltainen väri puuttuu.
Nyt samalla kun tutkin takkia vähän tarkemmin löysin taskusta muovipussillinen tuoteselostuksia:
- 3 M Scotchlite
- Gore-Tex (mm. Your Gore-Tex Garment is constructed for extreme wet weather)
- Dupont teflon protector
- Cordura
- Air protectors D30
- varoitus että ulkotasku ei kestä vettä (no senhän tiesin jo), pitää käyttää sisätaskua
Pertsa on varmaankin minua kovempi kuski, vaikka minäkin olen ajanut Norjassa sateessa, onneksi ei tällä takilla. Nyt ei ollut kysymys vesisateessa ajamisesta tai sen kestämisestä, vain siitä että 500 euron takki ei kestä 15 min. vesikuuroa (tai kuinka kauan nyt kestää ajaa Vaasan keskustan läpi)
Nyt samalla kun tutkin takkia vähän tarkemmin löysin taskusta muovipussillinen tuoteselostuksia:
- 3 M Scotchlite
- Gore-Tex (mm. Your Gore-Tex Garment is constructed for extreme wet weather)
- Dupont teflon protector
- Cordura
- Air protectors D30
- varoitus että ulkotasku ei kestä vettä (no senhän tiesin jo), pitää käyttää sisätaskua
Pertsa on varmaankin minua kovempi kuski, vaikka minäkin olen ajanut Norjassa sateessa, onneksi ei tällä takilla. Nyt ei ollut kysymys vesisateessa ajamisesta tai sen kestämisestä, vain siitä että 500 euron takki ei kestä 15 min. vesikuuroa (tai kuinka kauan nyt kestää ajaa Vaasan keskustan läpi)
Re: Rukka takki on paskaa...
Steeffani on ostanut melkein aidon kopion?
"If everything seems under control, you're just not going fast enough"
Re: Rukka takki on paskaa...
Vähän käväisi sama mielessä. Onkohan Kiinan pojat alkaneet tehtailemaan Rukan melkein aitoja kopioitaMrk kirjoitti:Steeffani on ostanut melkein aidon kopion?
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Rukka takki on paskaa...
Epäile vaan.pertsa kirjoitti:Olen ajanut monessa sateessa parhaimmillaan 940km kaatosateessa saman
päivän aikana.
Jos nyt joku tulee minulle kertomaan että sellaisella matkalla pysyy kuivana
ja jollain merkkivarusteilla niin epäilen vahvasti.
Mulla on BMW merkkivaruste, eli sadepuku.
Se oli päällä koko päivän, kun oltiin BMW kerhon ajoharjoittelussa Joutsassa kuukausi sitten ja satoi koko päivän ja mennen tullen 200 km suuntaansa.
Olin rutikuiva ja lämmin kotiin päästyäni.
Ja oli mukava ajella koko päivä lämpimänä ja kuivana.
Tuommoinen puku mulla on.
Pekka
Re: Rukka takki on paskaa...
Olin samassa ajokoulutuksessa Pekan kanssa ja minäkin olin ihan kuiva kotiin palatesanni, myös jalat.
Minulla on vanha BMW Kalahari-puku, jossa on irrotettavat Goretex-vuorit (maksoi 3000 mk) .
Samoin kengät, ne on BMW:n.
Neljä vuotta sitten toukokuussa ajoimme vesisateessa Hampurista Tukholman lauttarantaan; koko ajan tuli vettä länsituulen kanssa, lämpötila oli jotain +5C verran. Siis matkaa oli 1100km ja ajoaika 12 tunnn seutuvilla. Siis tultiin lauantaina aika vauhdilla, että ehdittäisiin lautalle.
Laivassa puku oli läpimärkä ja painava, mutta Goretexin alla olevat vaatteet olivat kuivat, samoin jalat.
Ja pyörä R 1150 GS, eli ei ole paljoakaan katteita.
Oleellista puvussa käsittääkseni on saumat jotak tulee olla tiivistetty teipeillä. Vetoketjuissa tulee olla kaksinkertaiset liepeet, joissa on vekki, estämässä tuulta painamasta vettä läpi. Ja tienkin se, että Goretex vuori on siellä toppausten alla, jolloin toppaus vaimentaa tuulen/veden painetta Goretexia vastaan!
Goretex ei ole vedenpitävä, vaan siinä on pieniä reikiä, että ihmisestä haihtuva kosteus pääsee poistumaan puvun läpi. Riittävässä paineessa sadevesikin menee samoista reijistä sisään!
Yksi huono puoli tuossa Kalahari-puvussa on; se ei ole kovin tyköistuva eikä siis muodikas. Irroitettavat Goretexit vaativat sen, että puku on löysä!
Minulla on vanha BMW Kalahari-puku, jossa on irrotettavat Goretex-vuorit (maksoi 3000 mk) .
Samoin kengät, ne on BMW:n.
Neljä vuotta sitten toukokuussa ajoimme vesisateessa Hampurista Tukholman lauttarantaan; koko ajan tuli vettä länsituulen kanssa, lämpötila oli jotain +5C verran. Siis matkaa oli 1100km ja ajoaika 12 tunnn seutuvilla. Siis tultiin lauantaina aika vauhdilla, että ehdittäisiin lautalle.
Laivassa puku oli läpimärkä ja painava, mutta Goretexin alla olevat vaatteet olivat kuivat, samoin jalat.
Ja pyörä R 1150 GS, eli ei ole paljoakaan katteita.
Oleellista puvussa käsittääkseni on saumat jotak tulee olla tiivistetty teipeillä. Vetoketjuissa tulee olla kaksinkertaiset liepeet, joissa on vekki, estämässä tuulta painamasta vettä läpi. Ja tienkin se, että Goretex vuori on siellä toppausten alla, jolloin toppaus vaimentaa tuulen/veden painetta Goretexia vastaan!
Goretex ei ole vedenpitävä, vaan siinä on pieniä reikiä, että ihmisestä haihtuva kosteus pääsee poistumaan puvun läpi. Riittävässä paineessa sadevesikin menee samoista reijistä sisään!
Yksi huono puoli tuossa Kalahari-puvussa on; se ei ole kovin tyköistuva eikä siis muodikas. Irroitettavat Goretexit vaativat sen, että puku on löysä!
Viimeksi muokannut JKU, 07 Kesä 2015 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: Rukka takki on paskaa...
Kyllä runkalla(kin) pysyy kuivana kun vaan pukee oikein sen.
Omien kokemuksien perusteella Hänksin takeilla en lähtis pitkää siivua vetämään vesisateessa.
Omien kokemuksien perusteella Hänksin takeilla en lähtis pitkää siivua vetämään vesisateessa.
"If everything seems under control, you're just not going fast enough"
Re: Rukka takki on paskaa...
Rukan puvulla olen aina ajanut. Alkuun oli sellainen jossa erillinen gore-kalvo. Kuivana selvisi, mutta pintakangas imi valtavasti vettä, mikä on hiukan noloa jos vaikka välillä poikkeaa jonnekin sisätiloihin, kuppilaan tms. Jossain vaiheessa hankin halpuutushinnalla sellaisen version jossa kalvo on laminoitu pintakankaaseen, eikä enää kamppeet varastoi vettä itseensä. Puku kuivuu pinnaltakin ajaessa tosi nopeasti, ja tietysti yön aikana ilman vippasteluja. Hihojen ja lahkeiden suut, kaulus sekä vyötärö pitää silti olla hyvin laitettu, ettei vesisumu tunkeudu niistä puvun sisäpuolelle. Puvussa on myös rinnuksessa pari tuuletusaukkoa, joista kuumemmalla kelillä saa vähän ilmaa takin sisään.
Tuolla mennään taas Norjaan, toivottavasti kuitenkin pääosin poutasäässä.
Tuolla mennään taas Norjaan, toivottavasti kuitenkin pääosin poutasäässä.