Akun ja latauksen jännitenäyttö

Keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ostin ja asensin BMW R1100GS pyörääni jännitenäytön akun ja latauksen jännitteelle.
Kustannus oli 2.-euroa toimituskuluineen kotiin kannettuna ja sisältäen asennusosat.

Tuollaisen.
Kirkkaassa auringon paisteessa näkyy vähän heikosti, mutta akun jännite on ihan kelpo 12.9 V ja latauskin pelaa.
Mukava on nyt seurata, missä kunnossa akku on ja pelaako lataus.
Tosin mitään ongelmaa ei vielä ole ollut ja kilometrejä on pyörällä vasta 205.000 km.

Kuva

Pekka
:shock: :shock: :shock:
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja JKU »

Eipä tuo akun lepojännite kerro paljoakaan, toisin kuin latausjännite!
Latausjännite kertoo latausjärjestelmän kunnon, ei siis akun. Jänniteen pitäisi nousta n 14V:iin pienen ajon jälkeen.
Heti startin jälkeen jännite on hieman alhaisempi, koska akkua on juuri purettu. Aika nopeasti jännite kuitenkin nousee tuohon ohjearvoonsa, mutta tällöin akku ei ole vielä täyteen ladattu; tuo 14 V (2,3 V/ kenno) saavuttaminen merkitse vasta n 70% varaustilaa. Loppu 30% varautuminen kestää useampia tunteja, koska latausvirta alenee jänniterajoituksen takia.

Lepojännitteestä voidaan kyllä myös päätelä akun varaustila: varauksen jälkeen on akun annettava olla lepotilassa, että levyjen huokosisa olevat kaasut pääsevät haihtumaan ( n 6-12 tuntia).
Sitten varaustila voidan määrittä kaavasta: U= (omp + 0,84).
Siis Ominaispaino = U - 0,84, jossa U on kennojännite (akkujännite / 6).
Tässä siis tätyy tietää, mikä on akun hapon ominaispaino täyteen varattuna!
Eri tyyppisillä lyijyakilla (GEL, AGM ja "nesteakku") on erilainen hapon konsentraatio.
No pointti on, että tuo lepojännite on erittäin epätarkka indikaattori.
Täyden akun lepojännite em varauksilla on n 12,8 -13.0V ja "tyhjän" 12,0V.

Yleinen onglma on määrittää akun kunto, ennen mitattiin ominaispaimittarila hapon omp.
Tai starttivirtamittarilla (kuormitusmittari).
Nykyään voimalaitosket käyttävät erilasia impedanssimittareita, mutta tiedä niistä.....
Akun kunnon määrittäminen on samanlainen ongelma, kuin tietää sammuuko jääkaapista valo, kun oven sulkee! ;)
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

JKU kirjoitti:Eipä tuo akun lepojännite kerro paljoakaan, toisin kuin latausjännite!
Latausjännite kertoo latausjärjestelmän kunnon, ei siis akun. Jänniteen pitäisi nousta n 14V:iin pienen ajon jälkeen.
Akun kunnon määrittäminen on samanlainen ongelma, kuin tietää sammuuko jääkaapista valo, kun oven sulkee! ;)
Näinhän se on. Kiitos korjauksesta.
Latausjännite on tuossa kanssa ihan tarpeeksi hyvä eli 14.2 V, joten lataus toimii.
Tuo onkin se mielenkiintoisempi lukema.

Edellinen Landport SLA 12-22 AGM akku kesti minulla siinä 6 vuotta ja osoitti sitten väsymisen merkkejä. Eli akku tyhjentyi varsin nopeasti, kun unohdin valot päälle viikko sitten Evon ajelureissun päätteeksi. Akun levyt olivat varmaan aika sulfatoituneet kuudessa vuodessa, koska kapasiteetti oli tosi vaatimaton alkuperäiseen 22 Ah nähden. Uusin sen oitis.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja JKU »

Ei tuossa ollut tarkoitus korjata tekstiäsi, aina tuolaliset indikaatorit kertovat jotain.
Tarkoitukseni oli pyrkiä jäsentämään tuon mittarin antamaa informaatiota.

Omassa GS:ssäni selkeä akun kunnon testeri on startti; kun pyörä on seissyt pitkään (3kk) akkua lataamatta, jää ABS-merkkivalo vilkumaan jatkuvasti ja sammuu vasta hetken ajon jälkeisen uuden starttauksen jälkeen.
Jos akku on kovin "huono" nollautuu kellokin.
Siis nuo järjestelmät eivät kestä starttauksen aiheuttamaa liian alhaista akkujännitettä.
Toki noihin voisi väsätä jonkinlaisen diodi-konkkapuskurin, mutta sittien akun kunnosta saatu tieto häviää.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

JKU kirjoitti: Omassa GS:ssäni selkeä akun kunnon testeri on startti; kun pyörä on seissyt pitkään (3kk) akkua lataamatta, jää ABS-merkkivalo vilkumaan jatkuvasti ja sammuu vasta hetken ajon jälkeisen uuden starttauksen jälkeen.
Jos akku on kovin "huono" nollautuu kellokin.
Joo toi ABS:ssän merkkivalo on hyvä indikaattori BMW R1100 GS pyörässäni kanssa siihen, että akku on aika heikossa hapessa.
Se ei kuitenkaan mulla enää toimi hälyttimenä, koska olen ohittanut ABS:ssän jännitetestauksen asentamalla mun pyörään nappulan, jolla saa sen ABS:ssän pois päältä vauhdissakin. Se on aika kätevä, kun noi kaverit haluaa pitää niitä tupakkataukoja vähän välia soratiereissuilla. Sitä ei kuitenkaan ikinä muista kytkeä pois siinä käynnistystilanteessa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
pertsa
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Maalis 2009 19:46
Moottoripyörän malli: BMW R1200R

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja pertsa »

Pekkavee kirjoitti:
JKU kirjoitti:Eipä tuo akun lepojännite kerro paljoakaan, toisin kuin latausjännite!
Latausjännite kertoo latausjärjestelmän kunnon, ei siis akun. Jänniteen pitäisi nousta n 14V:iin pienen ajon jälkeen.
Akun kunnon määrittäminen on samanlainen ongelma, kuin tietää sammuuko jääkaapista valo, kun oven sulkee! ;)
Näinhän se on. Kiitos korjauksesta.
Latausjännite on tuossa kanssa ihan tarpeeksi hyvä eli 14.2 V, joten lataus toimii.
Tuo onkin se mielenkiintoisempi lukema.

Edellinen Landport SLA 12-22 AGM akku kesti minulla siinä 6 vuotta ja osoitti sitten väsymisen merkkejä. Eli akku tyhjentyi varsin nopeasti, kun unohdin valot päälle viikko sitten Evon ajelureissun päätteeksi. Akun levyt olivat varmaan aika sulfatoituneet kuudessa vuodessa, koska kapasiteetti oli tosi vaatimaton alkuperäiseen 22 Ah nähden. Uusin sen oitis.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Tuossa myös hyvä vaihtoehto.
!200 gessuun saatavana 16 ah:n Moto Batt akku, tyyppimerkintä
MBY Y7 16 H. Mielestäni tuo 16ah kapasiteetti hyvä asia, ainakin jos
lisälaitteet kuluttaa pyörän seistessä, esim varashälytin ym.
Googlettamalla sain akun tyypiksi AGM-akku.
Turussa ainakin TR-pyörä myy hintaan 99€.
pertsa
R 1200 R
R 80 R
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

pertsa kirjoitti: Tuossa myös hyvä vaihtoehto.
!200 gessuun saatavana 16 ah:n Moto Batt akku, tyyppimerkintä
MBY Y7 16 H. Mielestäni tuo 16ah kapasiteetti hyvä asia, ainakin jos
lisälaitteet kuluttaa pyörän seistessä, esim varashälytin ym.
Googlettamalla sain akun tyypiksi AGM-akku.
Turussa ainakin TR-pyörä myy hintaan 99€.
Joo, tuossa R1200GS pyörässä on paljon pienenpi akku kuin mun R1100GS pyörässä.
Tuo on siihen varmaan hyvä.

Toinen hyvä vaihtoehto R1200 Gessuun on Landport SLA 12-12 AGM akku Heavisideltä, josta noita Landport akkuja saa.
Tuolta
Hinta on jotain 60.- euroa.
Kapasiteetti on sama kuin alkuperäisen akun eli 12 Ah.
Heavisidellä on jälleenmyyjiä kanssa ympäri maan.
Ja toimittaa ne Matkahuollolla kanssa akkuja vaikka mihin.
Kertokaa minulta terveisiä, jos tilaatte akun. Yrityksen perustaja ja omistaja Mauri Tuusa on hyvä tuttuni ja HMPK kerhomme kunniapuheenjohtaja.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja JKU »

Tuosta akun kapasiteetista ja starttikyvystä kirjoittelin kevätalvella K-osioon.
Kapasitetti on tärkeä, jos akulta vaaditaan virransyöttökykyä ilman, että kone käy.
Kapasiteetti riipuu pääsääntöisesti levyjen massan määrästä ja on siten verrannollinen akun painoon.
Starttivirta on taas riippuvainen akun sisäisestä vastuksesta, eli levyjen ohuudesta ja levyjen keskinäisestä etäisyydestä (erottimien ohuudesta).
Nämä vaikuttavat taas kääntäen akun elinikään.
Lisää asiasta:
http://www.bmwmoottoripyorakerho.fi/ind ... &Itemid=12" onclick="window.open(this.href);return false;

Joten noita mainittuja akkuja verrattaessa olisi hyvä tietää myös niiden normin mukainen starttivirta.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

JKU kirjoitti: Joten noita mainittuja akkuja verrattaessa olisi hyvä tietää myös niiden normin mukainen starttivirta.
Se Heavisiden heppu mittaa aina ennen toimitusta myös tuon starttivirran. Hänellä on siihen kunnon mittari. Mun uuden akun starttivirta oli kai jotain 170 A.
kp33sb
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Syys 2009 21:59
Moottoripyörän malli: R1200GSAF650GSD

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja kp33sb »

Tuohon mittariin kun laittaa vaikka savunharmaasta plexistä just samankokoisen palan liimalla päälle, niin näkyvyys paranee kummasti auringonpaisteessa.
Eikä sitä erota että olis jotain siihen lisää laitettu.
Itellä oli sen verran vaaleaa, että laitoin 2 kerrosta ja hyvä tuli. Kaveri ei erottanu mitään, ennen kuin sanoin asiasta.
...en löytäny vanhoja lasten aurinkolaseja jotka olis joutanu...omia reiskoja en raaskinu uhrata...olis kyllä näkyvyys ollu parempi, mutta olis mittarille tullu hintaa...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

kp33sb kirjoitti:Tuohon mittariin kun laittaa vaikka savunharmaasta plexistä just samankokoisen palan liimalla päälle, niin näkyvyys paranee kummasti auringonpaisteessa.
Eikä sitä erota että olis jotain siihen lisää laitettu.
Kiitos vinkistä. Ei tuo auringonpaiste ole tänä kesänä paljon haitannut, joten en liimannut siihen mitään.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

pertsa kirjoitti: Tuossa myös hyvä vaihtoehto.
!200 gessuun saatavana 16 ah:n Moto Batt akku, tyyppimerkintä
MBY Y7 16 H. Mielestäni tuo 16ah kapasiteetti hyvä asia, ainakin jos
lisälaitteet kuluttaa pyörän seistessä, esim varashälytin ym.
Googlettamalla sain akun tyypiksi AGM-akku.
Turussa ainakin TR-pyörä myy hintaan 99€.
Joo, AGM akku kannattaa ostaa. Tuo on varmasti hyvä, kun kapasiteettikin on tuo 16 AH.
Älkää ostako geeliakkua. Niistä tulee vaan harmia.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja JKU »

Pekkavee kirjoitti:
pertsa kirjoitti: Tuossa myös hyvä vaihtoehto.
!200 gessuun saatavana 16 ah:n Moto Batt akku, tyyppimerkintä
MBY Y7 16 H. Mielestäni tuo 16ah kapasiteetti hyvä asia, ainakin jos
lisälaitteet kuluttaa pyörän seistessä, esim varashälytin ym.
Googlettamalla sain akun tyypiksi AGM-akku.
Turussa ainakin TR-pyörä myy hintaan 99€.
Joo, AGM akku kannattaa ostaa. Tuo on varmasti hyvä, kun kapasiteettikin on tuo 16 AH.
Älkää ostako geeliakkua. Niistä tulee vaan harmia.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Minkälaisia harmeja?
Mielestäni tuolaline yleistys on perusteeton, koskalähes jokaisella akkuvalmistajalla on omat reseptinsä akun massalle, kuten myös ristikon lejeeringillekin. Suurin syy akun kestävyyteen, on valmistuproseeeien puhtaus. Puhtaus on erittäin tärkeää nykyajan akuille, joisa vanha "epäpuhtaus" eli antimoni on jätetty kokonaan pois.
AGM/GEL-akkujen yleisvertailu on samaa, kuin sanoisi, että saksalainen bokserimoottoripyörä on parempi kuin italailainen V-moottoripyörä.
Kaikki riippuu käytöstä ja käyttäjän omista mieltymyksistä.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

JKU kirjoitti:
Minkälaisia harmeja?
Esimerkiksi sellaisia harmeja, joita BMW:lle tuli muutama vuosi sitten ensiasennusakkujen kanssa, kun geeliakkuja meni takuuseen vähän väliä.
Sitten BMW vaihtoi ensiasennusakut AGM akuiksi ja ne ovat kestäneet.
Ongelma kai oli se, että ajonestot sun muut kuluttivat geeliakun tyhjäksi ja sitä ei sitten saanut enää henkiin mitenkään.
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Akun ja latauksen jännitenäyttö

Viesti Kirjoittaja JKU »

Pekkavee kirjoitti:
JKU kirjoitti:
Minkälaisia harmeja?
Esimerkiksi sellaisia harmeja, joita BMW:lle tuli muutama vuosi sitten ensiasennusakkujen kanssa, kun geeliakkuja meni takuuseen vähän väliä.
Sitten BMW vaihtoi ensiasennusakut AGM akuiksi ja ne ovat kestäneet.
Ongelma kai oli se, että ajonestot sun muut kuluttivat geeliakun tyhjäksi ja sitä ei sitten saanut enää henkiin mitenkään.
Tuskin tuo ongelma on siinä, minkälaisessa olomuodossa akkuhappo on akussa.
Yleensä puretun akun henkiinherättäminen estyy kahden erilasien syyn takia:
1. aktiiviaineen kiteet (jotka ovat lyijysulfaattia) rakeistuvat suuriksi, niin että sitä ei enää saada varatuksi (kutsutaan sulfatoitumieksi).
2. aktiiviaine (em lyijysulfaatin muodossa) menettää kosketuksensa levyn lyijyristikkoon, joka toimii virtajohtimena akun napasiltaan

Ensimmäsitä ongelmaa ei tietääkseni ole ratkaistu mitenkään (vielä).
Jälkimäiseen ongelmaan on erilaisia lyijyristikon lejeeringin lisäaineita, joihin eri valmistajilla on omat patenttisuojansa.

En lähde kiistämään BMW:n asiantuntemusta akkutestauksessa, mutta kuten sanoin tuskin on vain yhtä oikeaa akkua tai konseptia.
PS: Geeliakku oi markkinoila jo 20 vuotta ennen AGM-akkua. Mm Sonnenschein ja Yasa toivat sen markkinoille jo 70-luvulla ja olivat uraauurtavia firmoja suljetun akun kehityksessä. Minä en ollut noiden firmojen palveluksesa, vaan Varta Ag:n, joka epäonnistui huoltovapaan akun kehityksessä!
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Vastaa Viestiin