Eipä tuo akun lepojännite kerro paljoakaan, toisin kuin latausjännite!
Latausjännite kertoo latausjärjestelmän kunnon, ei siis akun. Jänniteen pitäisi nousta n 14V:iin pienen ajon jälkeen.
Heti startin jälkeen jännite on hieman alhaisempi, koska akkua on juuri purettu. Aika nopeasti jännite kuitenkin nousee tuohon ohjearvoonsa, mutta tällöin akku ei ole vielä täyteen ladattu; tuo 14 V (2,3 V/ kenno) saavuttaminen merkitse vasta n 70% varaustilaa. Loppu 30% varautuminen kestää useampia tunteja, koska latausvirta alenee jänniterajoituksen takia.
Lepojännitteestä voidaan kyllä myös päätelä akun varaustila: varauksen jälkeen on akun annettava olla lepotilassa, että levyjen huokosisa olevat kaasut pääsevät haihtumaan ( n 6-12 tuntia).
Sitten varaustila voidan määrittä kaavasta: U= (omp + 0,84).
Siis Ominaispaino = U - 0,84, jossa U on kennojännite (akkujännite / 6).
Tässä siis tätyy tietää, mikä on akun hapon ominaispaino täyteen varattuna!
Eri tyyppisillä lyijyakilla (GEL, AGM ja "nesteakku") on erilainen hapon konsentraatio.
No pointti on, että tuo lepojännite on erittäin epätarkka indikaattori.
Täyden akun lepojännite em varauksilla on n 12,8 -13.0V ja "tyhjän" 12,0V.
Yleinen onglma on määrittää akun kunto, ennen mitattiin ominaispaimittarila hapon omp.
Tai starttivirtamittarilla (kuormitusmittari).
Nykyään voimalaitosket käyttävät erilasia impedanssimittareita, mutta tiedä niistä.....
Akun kunnon määrittäminen on samanlainen ongelma, kuin tietää sammuuko jääkaapista valo, kun oven sulkee!
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)