BMWR1100S

R-sarjan pyörät
Avatar
anttiR1100S
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Joulu 2006 23:25

BMWR1100S

Viesti Kirjoittaja anttiR1100S »

r1100s, mikä mottoriöljyksi??? :?
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Minulla on R 1100 RT ja öljynä Neste 1 5W-50 synteettinen ja hyvin pelaa!
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

No boxerien öljyistä näyttää olevan yhtä monta mielipidettä kuin on kuskejakin.

Itse käytän Neste 20w-50 mineraaliöljyä. Hinta on alle kympin/4 litraa. Ja hyvin on toiminut sen 45000 km mitä olen pyörällä kolmessa vuodessa ajanut. Vaihdoin siihen syksyllä sylinterin, kun vanha meni romuksi kiveen törmätessä. Mäntä oli kuin uusi.

Mielestäni tommoseen vanhaan boxerikontruktioon käy vanha kunnon öljy, joka on tarpeeksi paksua kylmänäkin. Jotkut synteettiset litkut hurahtaa männän ohi käynnistyksessä ja saa aikaan aikamoisen savupilven. Ja öljyä kuluu ruokalusikka per kylmäkäynnistys per sylinteri. Tota Neste 20W-50 öljyä ei kulu juuri ollenkaan eikä savuta, 85.000 km ajettu R1100GS

Täällä on ihmetelty öljylaatuja ja mm. öljynpinnan tarkastuksia. Sekin on ihan oma taiteen laji boxeriBemareissa.

http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... 6ljy+r1100

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Kulkuri
Viestit: 105
Liittynyt: 17 Helmi 2006 23:01

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Edellisessä pyörässämi (K100RS 16v) käytin koko ajan Neste 1 5w-50 161000 km, eikä koskaan pölähtänyt eikä tarvinnut lisätä kertaakaan öljyä vaihtovälillä. Koska käytän pyörää myös varsin kylmillä ilmoilla mielestäni tärkeää on kylmäkännistyksen aikainen voitelu, minkä takaa 5w ja taas vastaavasti 50 takaa kuuman moottorin voitelun.

Nykyinen pyörä on syyskuussa ostettu R1100RT, ostohetkellä ajettu 14709 km. Tein täydellisen huollon pyörän saavuttua kotitalliin ja öljyiksi sama Neste 1 5W-50. Ajoin syyskuun aikana 3970 km ylhäällä Hemsedalin ja Laerdalin ylängöllä suht viileässä ja Oslon iltapäivä ruuhkassa koneen käydessä toista tuntia tosi kuumana. Ei ainakaan vielä ole tarvinnut lisätä eikä se mitään ole savuttanut

Ystävälläni on tuossa naapurissa 107000 km ajettu R 1100 RT, koko ajan ollut samat öljyt kuin minullakin, ei savuta eikä kuluta.

Mitä tulee tekniikkaan, niin ei mielestäni -90 luvun alussa julkistetun pyörän tekniikka nyt niin kovin vanhaa voi olla, toista on tietenkin 2 venttiiliboxereiden kohdalla, joita minulla on niitäkin ollut 3 kpl ja ajanut niillä n. 200 000 km. Niissä käytin 10W-40 tosin mineraaliöljyä.

Meillä päin Neste 1 maksaa tällä hetkellä 21,50 €/4 litraa tekee Ojalan laskuopin mukaan 5,375 €/litra. On tietenkin jokaisen tykönänsä pohdittava onko tuo hinta "kipukynnys" vai ei. Itse ainakin olen valmis maksamaan tuon kauhean summan siitä, että tiedän voitelun pelaavan kunnolla niin pakkasaamuina kuin myös ruuhkaliikenteessä helteellä.
Avatar
anttiR1100S
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Joulu 2006 23:25

Viesti Kirjoittaja anttiR1100S »

:roll:
Avatar
anttiR1100S
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Joulu 2006 23:25

Viesti Kirjoittaja anttiR1100S »

entäs MOBIL 1, 5W50 ????
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

anttiR1100S kirjoitti:entäs MOBIL 1, 5W50 ????
No toi on varmaan ainakin yhtä hyvä kuin tuo Neste 5W-50.

Oikeesti noihin boxereihin käy mikä tahansa hyvälaatuinen moottoriöljy, mielestäni. Mineraali tai synteettinen.

Niissä kun kytkin on kuiva ja vaihdelaatikossa on omat öljyt.

Synteettistä ei kuitenkaan valmistaja suosittele sisäänajon aikana, koska pinnat ei hioidu kunnolla toisiinsa.

Märkäkytkimisten ja vaihdelaatikko samassa kierrossa on sitten ihan toinen juttu. Siitäkin löytyy paljon mielipiteitä, ja öljy vaikuttaa oikeesti esim. kytkimen toimintaan.

Talvella on tietysti syytä laittaa ohuemmat öljyt.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin