Tervehdys kaikille. Ongelmatiikkani käsittelee R1100RT moottorin saamaa ohjausinformaatiota. FID (eli Fahrer Informations Display) näytö polttoaineen määrälle sekä moottorin lämmölle oikuttelee.
Lämpömittarin puoli aika ajoin pimenee jolloin mielestäni moottori alkaa käymään kuten kylmänä – eli ”ryypyttää”. Tankin puoli mittarista siis toimii kokoajan moitteetta. Olen itse päätellyt, että motornic saa tuon lämpötietonsa jostain, vaan en tiedä mistä. Lämpöanturan paikka on minulle ”mysco”, koska lohkossa ei näyttäisi olevan kuin tuon öljynpaineen antura. Katteen alla etulampun kytkinkahvan puolella on nippu erinäisiä johtoja jotka saattaisivat web-hakujeni perusteella sisältää moisen anturan, mutta enpä ole varma.
Ja kun tuo lämpömittari pimenee saa ruiskun ohjaus väärää infoa ja mm. tyhjäkäynti kierrokset nousevat. Uskoisin koneen ”ryypyttävän” koska luulee koneen olevan kylmä. Toisinaan taasen tämä vaillinainen informaatio jopa sammuttaa koneen risteykseen tullessa ja toisinaan, harvoin jopa tyhjäkäynti häviää.
Kyseisessä R1100RT vm 2001 ei ole näemmä katalysaattoria eikä näin ollen lambda-anturia. Luulin jo hetken että tuo lambda ohjaisi motorniciä mutta kaivelussa ei löytynyt kuin tuo Bosch 0280 101 008 eli potikka tyhjäkäynnin säätöön. Tästäkin web tiesi säädettävän CO päästöjä ilman katalysaattoria olevissa R malleissa. Tämän potikan paikkahan oli nostokahvan etupuolella katteen alla. Siitä säätäessäni mitään ei tapahtunut - ei ainakaan tyhjäkäynti muuttunut. Uskonkin meneväni huomenna mittaamaan, josko ruuvilla olisi oikeasti mahdollisuus vaikuttaa CO päästöihin ja seokseen. Saisi tuon surginginkin laantumaan-ehkä.
Mutta – olisiko kenellään käsitystä tai kokemusta miksi tuo FID oikkuilee ja pimenee. Haenko vikaa ihan väärästä paikkaa ja onko poissulkevia temppuja ehdottaa? Liittyykö surging ja tämä FID asia toisiinsa. (Mielestäni mahdollisesti näin voisi olla) Eräästä valtuutetusta huoltopaikasta ongelmatiikkaa tiedustellessani huoltaja sanoi: Never höörd – kysy tiskiltä. Ajattelin mielessäni, ettei varmaankaan kannata paljon kysellä, jollei itse korjaajakaan ole moista ongelmaa korjannut. Saati sitten työn vastaanottajakaan moisesta kuullut…
FID pimenee ajoittain.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 19 Helmi 2015 16:40
- Moottoripyörän malli: R 1100 RT
- Paikkakunta: Pirkanmaa
FID pimenee ajoittain.
R1100RT vm.2001
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 19 Helmi 2015 16:40
- Moottoripyörän malli: R 1100 RT
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: FID pimenee ajoittain.
Käväisin tuossa pakokaasumittauksessa jossa säädin tuosta Bosch 0280 101 008 potikasta koneen käydessä. Ilma polttoaine seos muuttui pienellä viiveellä ja seos muuttui rikkaammaksi. Jätin seoksen tehtaan ilmoittaman suosituksen ylärajoille 1,97-2,0 vol CO.
Tyhjäkäynti luonnollisesti nousi aavistuksen.
Vaikutusta alkuperäiseen ongelmaani josta kirjoitin en vielä tiedä, koska lämpömittari toimi tämän reissun moitteetta.
Tyhjäkäynti luonnollisesti nousi aavistuksen.
Vaikutusta alkuperäiseen ongelmaani josta kirjoitin en vielä tiedä, koska lämpömittari toimi tämän reissun moitteetta.
R1100RT vm.2001
Re: FID (eikun RID) pimenee ajoittain.
Hieman yleisemmin käytetty lyhenne lienee RID (Rider Information Display). Itse kysymykseen: En osaa sanoa saako tietonsa samasta paikasta kuin Motronic mutta kahdenkymmenen sekuntin haulla mikrofilmeistä, löytyy R1100RT:stä "Temperature sensor"
12 61 1 341 602 TEMPERATURE SENSOR
Joka varmaan ainakin Motronicille ja/tai RID:lle kertoo moottorin lämpötilan.
12 61 1 341 602 TEMPERATURE SENSOR
Joka varmaan ainakin Motronicille ja/tai RID:lle kertoo moottorin lämpötilan.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 19 Helmi 2015 16:40
- Moottoripyörän malli: R 1100 RT
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: FID pimenee ajoittain.
Hyvä ettei mennyt kauempaa aikaa. Tuli koeajettua tuolla rikkaammalla seoksella sellaiset reilut 100 kilometriä Mustalahden tiistai kokoontumisessa ja ensivaikutelma on huomattava parannus. Eipä nyi enää. Mutta eipä ole tuo kuljettajan informaatio näyttökään oireillut. Voisikohan olla että tuo johtojen nyppiminen ja voitelu olisi auttanut. Saattaahan tuo olla mahdollisesti jotan niinkin yksinkertaista kuin maadoitus vikaa. Ehkä.
R1100RT vm.2001
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Huhti 2015 17:38
- Moottoripyörän malli: BMW R 850 R
Re: FID pimenee ajoittain.
Moron modulaattori
Kun nyt olet äskettäin veivaillut tota CO-potikkaa niin kumpaan suuntaan (auki vai kiinni kun on ylösalaisin siellä satulan vieressä ) kierrettäessä seos rikastuu?
Itselläni viimeisen ison huollon jälkeen alkoi ilmetä jonkinasteisia starttausongelmia kylmänä. Tuntuu siltä että seos olisi pikkaisen liian rikkaalla ja samalla se tyhjäkäynti vähäsen pienellä jolloin pitää etsiä kaasulla se oikea kohta jolla hörähtää...
Mopo on 2001 R850R josta on poistettu katti joka on korvattu suoralla pitkellä jonka jatkeena on Remuksen pönttö. Lisäksi se Motronic'n palikka on jumpperoitu "hyppylangalla" suoran putken asetuksille.
Nyt vain vielä pitäisi löytää ne oikeat asenot muillekin kohdille.
Kun nyt olet äskettäin veivaillut tota CO-potikkaa niin kumpaan suuntaan (auki vai kiinni kun on ylösalaisin siellä satulan vieressä ) kierrettäessä seos rikastuu?
Itselläni viimeisen ison huollon jälkeen alkoi ilmetä jonkinasteisia starttausongelmia kylmänä. Tuntuu siltä että seos olisi pikkaisen liian rikkaalla ja samalla se tyhjäkäynti vähäsen pienellä jolloin pitää etsiä kaasulla se oikea kohta jolla hörähtää...
Mopo on 2001 R850R josta on poistettu katti joka on korvattu suoralla pitkellä jonka jatkeena on Remuksen pönttö. Lisäksi se Motronic'n palikka on jumpperoitu "hyppylangalla" suoran putken asetuksille.
Nyt vain vielä pitäisi löytää ne oikeat asenot muillekin kohdille.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 19 Helmi 2015 16:40
- Moottoripyörän malli: R 1100 RT
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: FID pimenee ajoittain.
Juu,
karu arvioni tuosta tyhjäkäynnistä päätellen on että seoksesi onkin laihemmalla. Mutta mistäs minä se tiedän.
Rehellisesti sanottuna joutuisin muistelemaan tuon ruuvvaussuunnan, niin lienee parempi etten arvailemaankaan ryhdy. Sen muistan että pyörittää sai, eikä se seos kovinkaan nopeasti muuttunut. Myös sen muistan että vaste näkyi viiveellä. Suosittelen että menet sinne nurkkakorjaamoon ja pyydät sen pakokaasuanturan putkenpäähän ja alat mittaamaan ja ruuvvaamaan. Muuten olet kyllä hieman ohuilla jäillä. Kovinkaan nopeasti tuo seos ei sakene. Voisi äkkiseltään luulla, että nyt syksyllä ilmakin saattaisi olla hapekkaampaa. Ainakin kartingia ajellessa sateella sai availla ruuvvia enemmän kuin kesähelteellä juuri tuon hapen takia - vaikka olivatkin 2T vehkeitä.
Ohessa kuva tapahtumastani. Mennessäni CO arvo oli 0,5 ja poistuessani 1,97 - 2,0
karu arvioni tuosta tyhjäkäynnistä päätellen on että seoksesi onkin laihemmalla. Mutta mistäs minä se tiedän.
Rehellisesti sanottuna joutuisin muistelemaan tuon ruuvvaussuunnan, niin lienee parempi etten arvailemaankaan ryhdy. Sen muistan että pyörittää sai, eikä se seos kovinkaan nopeasti muuttunut. Myös sen muistan että vaste näkyi viiveellä. Suosittelen että menet sinne nurkkakorjaamoon ja pyydät sen pakokaasuanturan putkenpäähän ja alat mittaamaan ja ruuvvaamaan. Muuten olet kyllä hieman ohuilla jäillä. Kovinkaan nopeasti tuo seos ei sakene. Voisi äkkiseltään luulla, että nyt syksyllä ilmakin saattaisi olla hapekkaampaa. Ainakin kartingia ajellessa sateella sai availla ruuvvia enemmän kuin kesähelteellä juuri tuon hapen takia - vaikka olivatkin 2T vehkeitä.
Ohessa kuva tapahtumastani. Mennessäni CO arvo oli 0,5 ja poistuessani 1,97 - 2,0
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
R1100RT vm.2001
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22 Huhti 2015 17:38
- Moottoripyörän malli: BMW R 850 R
Re: FID pimenee ajoittain.
Kiitoksia vastauksestasi!
Sen olen jo ehtinyt huomata että ei ole kovinkaan herkkä ja vaste tulee viiveellä (ellei irroita akun kaapeleita joka "nollaa" asetukset minkä jälkeen kahvan avaus muistaakseni kolmeen kertaan virta päällä...).
Luullakseni olet oikeassa tossa pakokaasuanalyyttorissa
Sen olen jo ehtinyt huomata että ei ole kovinkaan herkkä ja vaste tulee viiveellä (ellei irroita akun kaapeleita joka "nollaa" asetukset minkä jälkeen kahvan avaus muistaakseni kolmeen kertaan virta päällä...).
Luullakseni olet oikeassa tossa pakokaasuanalyyttorissa