Wanhalle Gessulle nitroja...

Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Wanhalle Gessulle nitroja...

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Viime viikolla Japanissa tehty (siis ei viimeviikolla tehty, vaan ostettu Tyrwäällä) kardaaninivel maksoi 13€. Juuri sopiva ed, mainittuun purettavaan kartaaniin ja oon sen sovittanut pikkuvinkun kanssa myös Bemun alkuperäiseenkin.

Rasvanippa puuttuu, mutta koska hinta on tuo, niin uutta vaan tilalle, vaihtoon ei paljoa enempää aikaa kulu kun rasvaukseen. Suurin työ on kuitenkin saada kardaani pöydän kautta paikalleen.

Ristikko on muistaakseni 4mm isompi kuin alkup. halk. siis tietysti sama :) Vaihtovälinä oon pitänyt 40000km.
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: Wanhalle Gessulle nitroja...

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

No niin...
Näppärä pärjää aina.
Tuota vain en oikein ymmärtänyt: "Suurin työ on kuitenkin saada kardaani pöydän kautta paikalleen" ??
Itse teen sen tempun siten, että otan koko takahaarukan "kasettina" pöydälle.
Perä-osastoa ei siis irroteta takahaarukasta, jos muuten ei ole tarvetta.
Siinä pöydällä ongitaan se akseli ulos. Takaisin paikalleen akselin saa helpohkosti, kun ripustaa koko takahaarukkahökötyksen viilapenkistä roikkumaan. Se perä-osasto tietysti suorana kohti lattiaa. Optimolia akselin uritukseen liukasteeksi, ja kardaani lasketaan paikallen. Joskus menee ekalla yrittämällä, joskus joutuu nostamaan uudelleen ylös, ja korjaamaan "spoorin" linjauksen suoremmaksi.
Sitten vaan haarukka takaisin paikalleen. Varoen ettei päästä akselia liukumaan pois paikaltaan. Etummaisen ristikon suojakumin asennusta helpottaa, kun vetää hihnalla kardaanitunnelin linjan suoraksi vaihteiston vetoakseliin nähden.
Tietysti ennen takaiskarin ja perän ankkuritangon kiinnittämistä.

Tavoitehan pitäisi tietysti olla, ettei näitä akseleita tarvitsisi kaivella pöydälle 40.000km välein. Muutenhan voisi ajella niillä halvemmila, taantumuksellisilla, ketjovetoisilla ajopeleillä... :lol:
Pitäisiköhän tämä "erikoisakselikin" käyttää Keski-Suomen Koneistamossa tasapainoituksessa??

Terv. Repa
Avatar
Raimo
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Maalis 2006 23:21
Moottoripyörän malli: R1200RT
Viesti:

Re: Wanhalle Gessulle nitroja...

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Tätä on kyllä mukavaa seurata, ja etenkin kun tulee asiat syvästi tuntevan taholta nämä kommentit. Tässä projektijutussa on kaikille 2V-bemujen kanssa harrastaville paljon hiljaista tietoa, kun lukee ajatuksen kanssa. Toki sieltä Repan pajalta sitä on paljon levinnyt aiemminkin, eikä tietoa ole pidetty vakan alla. Kiitos siitä!

Mulla on omakohtaiset kokemukset testiajon nimissä tuosta Big Bore kitistä, kun pääsin sitä kesällä -07 testaamaan pienen lenkin, kun vierailin Siebenrockilla. Pajan testipyörää ei tarvinnut isommin pyydellä lainaan, ja sen olisi tuolloin saanut 80 eurolla vuorokaudeksi vuokralle, jos olisi vaikka käynyt alppiteitä kaartelemassa. No tuolloin oli perheloma käynnissä, ja ajovarusteita ei ollut sandaaleita kummempia. Onneksi yksi työntekijöistä, olisko ollut Krystian Segieth, joka lainasi omaa system-kypäräänsä, niin pääsin maistelemaan varttitunnin verran esittelypyörää.

Ja sen vieläkin muistan yhtenä hienoimmista koeajoista. Gessu tosiaan muuttuu ihan erilaiseksi, ja tuolloin huipulla ollut 950 kotari tuntui jotenkin laimealta, kun tässä puhui se alhaalta vääntävä voima. Ajotuntuma ei ollut samaa luokkaa nykypyörien kanssa, mutta eihän nämä huonoja ole ajaa, mutta kehitys on kulkenut eteenpäin. Mutta että 2V-gessu nappaisi kaasulla keulan ilmaan 2-3 vaihteella, niin se oli uusi kokemus.

Mun tarina koeajosta ja vierailusta Siebenrockilla, ja pari kuvaa löytyy täältä:
http://www.finnbike.com/matkaendurot/gs ... siebenrock

Ja yksi pdf-linkki saksalaiseen juttuun Big Bore Kitistä:
http://www.b-wert.com/pdfs/motorrad_abenteuer2011.pdf

- Raimo -
apeasi
Viestit: 7
Liittynyt: 04 Helmi 2015 16:13
Moottoripyörän malli: R100GS

Re: Wanhalle Gessulle nitroja...

Viesti Kirjoittaja apeasi »

Onko tietoa käykö Bigborekitti R80gessuun vai tarviiko kannet tai kaasarit muutoksia?
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: Wanhalle Gessulle nitroja...

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

"Kyllä käy mainiosti, kun hankkii 1987 tai uudemmat 1000cc sylinterikannet ja 40mm carburaattotit.."
-Oli Sieberockin vastaus, kun taannoin kysyin samaa asiaa heiltä.
Toki tekemällä saa taas mitä vaan kun muuttaa kasisatasen kannet tonnisen kansiksi. (Palotila)
Venttilien koko on molemmissa tapauksissa sama.

Väkertämisen iloa...!

Terv. Repa
Vastaa Viestiin