Öljyvuoto
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2014 10:23
Öljyvuoto
Terve,
Ongelma on, että pyörä on jo kaksi kertaa pulpauttanut öljysuodattimen kotelon tiivisteen ulos kannen jo lohkon välistä. Onneksi tämä on tapahtunut käynnistäessä eikä ajon aikana.
Nyt kokeilin laittaa kaksi shimmilevyä, mutta siltikin näyttäisi hieman tihkuvan öljyä kannen välistä.
Vaihdettu uudemman mallin huohotin ja tarkistettu, että toimii.
Muilla ollut samanlaisia ongelmia
Ongelma on, että pyörä on jo kaksi kertaa pulpauttanut öljysuodattimen kotelon tiivisteen ulos kannen jo lohkon välistä. Onneksi tämä on tapahtunut käynnistäessä eikä ajon aikana.
Nyt kokeilin laittaa kaksi shimmilevyä, mutta siltikin näyttäisi hieman tihkuvan öljyä kannen välistä.
Vaihdettu uudemman mallin huohotin ja tarkistettu, että toimii.
Muilla ollut samanlaisia ongelmia
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Öljyvuoto
Mielenkiintoista. Missä pyörässä noin tapahtuuu?KapteeniMahtava kirjoitti:Terve,
Ongelma on, että pyörä on jo kaksi kertaa pulpauttanut öljysuodattimen kotelon tiivisteen ulos kannen jo lohkon välistä.
Saattaisi auttaa asiaa, jos kerrot pyörän mallin ja vaikka vuosikerran.
Pekka
- Mikki
- Viestit: 261
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Öljyvuoto
Olen jostain lukenut että suodatin patruunan "kanisteri" saattaa painua sisään ja se aiheuttaa vuotoja O-renkaan välistä. Olisiko kenties ollut täältä: http://bmwmotorcycletech.info/oil.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilalle mikä jää O-renkaalle on annettu kovin tarkka mitta, jota tarpeen vaatiessa voi ylimääräisillä shimmiprikoilla "kiristää". Olisikohan se ollut niin, että tönärillä kun mittaa lohkon pinnasta sen O-renkaan tilan, niin sen pitäisi olla noin 1 millin pienempi että varmasti tiivistyy.
Paperitiiviste ei käsittääkseni pidä öljyn painetta (juuri mainitsemasi ilmiö?) sisällä ja jos O-rengas on löysä ei öljynpaineet nouse tarpeeksi, siksi noilla sivuilla kerrotaan shimmirenkaan nimeksi "the $2000 O-ring"
KANNATTAA TARKISTAA
Tilalle mikä jää O-renkaalle on annettu kovin tarkka mitta, jota tarpeen vaatiessa voi ylimääräisillä shimmiprikoilla "kiristää". Olisikohan se ollut niin, että tönärillä kun mittaa lohkon pinnasta sen O-renkaan tilan, niin sen pitäisi olla noin 1 millin pienempi että varmasti tiivistyy.
Paperitiiviste ei käsittääkseni pidä öljyn painetta (juuri mainitsemasi ilmiö?) sisällä ja jos O-rengas on löysä ei öljynpaineet nouse tarpeeksi, siksi noilla sivuilla kerrotaan shimmirenkaan nimeksi "the $2000 O-ring"
KANNATTAA TARKISTAA
- Mikki
- Viestit: 261
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Öljyvuoto
Niin ja mittaan pitää huomioida mahdollinen paperitiiviste.
Tässä ainakin jotakin edellä antamastani linkistä:
If the distance is exactly 3.0 mm (0.118"), you can use the paper gasket, or not. At
3.0 mm and no paper gasket in use, there will be a slight over-pressuring of the large
O-ring, but probably this is OK.
If this distance is over 3.0 mm (0.118") you must NOT use the paper gasket!! You MIGHT
have to double up on shims too! The large O-ring MUST be under a goodly pressure!
If this distance is over 3.2 mm (0.126"), use of a metal shim(s) is mandatory, even if you
have the very last production version of the canister with a lip on the end. If your depth
is much over 3.6 mm, you may have to consider using two or more shims....some at
OVER 4 mm HAVE been reported. In this instance, refer to the August 2004 OR
January 2008 articles for calculations; or, just calculate it from known distances here.
Even the latest rounded lip canisters must have the distance measured, and shims used
if needed. If your depth is 4.3, you may want 3 or 4 shims, if 4.5 you want 4 or 5...these
figures are for NO outer paper gasket.
Tässä ainakin jotakin edellä antamastani linkistä:
If the distance is exactly 3.0 mm (0.118"), you can use the paper gasket, or not. At
3.0 mm and no paper gasket in use, there will be a slight over-pressuring of the large
O-ring, but probably this is OK.
If this distance is over 3.0 mm (0.118") you must NOT use the paper gasket!! You MIGHT
have to double up on shims too! The large O-ring MUST be under a goodly pressure!
If this distance is over 3.2 mm (0.126"), use of a metal shim(s) is mandatory, even if you
have the very last production version of the canister with a lip on the end. If your depth
is much over 3.6 mm, you may have to consider using two or more shims....some at
OVER 4 mm HAVE been reported. In this instance, refer to the August 2004 OR
January 2008 articles for calculations; or, just calculate it from known distances here.
Even the latest rounded lip canisters must have the distance measured, and shims used
if needed. If your depth is 4.3, you may want 3 or 4 shims, if 4.5 you want 4 or 5...these
figures are for NO outer paper gasket.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2014 10:23
Re: Öljyvuoto
Tarkoitus on mitata kanisterin syvyys. Lisäsin jo ylimääräisen shimmilevyn, jos itse askartelisi ohuemmasta tiivistearkista kannelle uuden tiivisteen.
Ajattelin tarkistaa miten tuo paineenvapautusventtiili toimiii vai toimiiko ollenkaan. Muutan euron näyttäis uusi jousi maksavan, niin samalla vaihtaisi uuden.
Ajattelin tarkistaa miten tuo paineenvapautusventtiili toimiii vai toimiiko ollenkaan. Muutan euron näyttäis uusi jousi maksavan, niin samalla vaihtaisi uuden.
- Mikki
- Viestit: 261
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Öljyvuoto
Myllymaan Repalta saa öljynsuodatin pakettia missä tulee mukana simmirengas ja tuo paperitiiviste myös, tai sai ainakin joku aika sitten...
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2014 10:23
Re: Öljyvuoto
Tarkoitus olisi käyttää vakiopaperitiivistettä ohuempaa arkkia. Vakio kotelon tiiviste taitaa olla 0.45 paksu..?
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52
Re: Öljyvuoto
Tässä suodatinrakennelmassa on taas ipaus sitä saksalaista sadismia..
Sen paperitiivisteen voi jättää tarpeetomana pois.
Jos miettii sen rakenteen hässäkkää, todellinen kannen tiivistäjä on se O-rengas!
Tärkeä on myös se "simmirengas" joka tulee nimenomaan sitä suodatinkotelon päätä vasten, tukemaan
O-renkaan hengissäpysymistä.
Se on se iso peltipuki, jonka sisään öljynsuodin työnnetään.
Varsinki talvikäytössä se paperitiiviste pullahtaa helposti rikki, koka jäykällä öljyllä paineet nousevat varsin koviksi.
Jättämällä paperitiiviste pois, saadaan O-renkaalle enemmän puristusta, joten sekin hoitaa hommansa paremmin...
Terveisin
Repa
Sen paperitiivisteen voi jättää tarpeetomana pois.
Jos miettii sen rakenteen hässäkkää, todellinen kannen tiivistäjä on se O-rengas!
Tärkeä on myös se "simmirengas" joka tulee nimenomaan sitä suodatinkotelon päätä vasten, tukemaan
O-renkaan hengissäpysymistä.
Se on se iso peltipuki, jonka sisään öljynsuodin työnnetään.
Varsinki talvikäytössä se paperitiiviste pullahtaa helposti rikki, koka jäykällä öljyllä paineet nousevat varsin koviksi.
Jättämällä paperitiiviste pois, saadaan O-renkaalle enemmän puristusta, joten sekin hoitaa hommansa paremmin...
Terveisin
Repa
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2014 10:23
Re: Öljyvuoto
Pitää kokeilla jättää kokonaan se paperitiiviste pois. Eikös ne simmilevyt nimenomaan tule "öljykanisterin" ja O-renkaan väliin?
http://www.largiader.com/tech/filters/canister.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.largiader.com/tech/filters/canister.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Öljyvuoto
Onko sulla varmasti oikean pituinen öljysuti?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2014 10:23
Re: Öljyvuoto
Mahlen OX37 vai 35, jompi kumpi? Se kaksi osainen mikä on tarkoitettu ilman öljyjäähdytintä..
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Öljyvuoto
OX 35 on yksiosainen ilman öljynjäähdytintä varustettuihin malleihin. OX 37 on kaksiosainen samaan malliin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 19 Touko 2014 10:23
Re: Öljyvuoto
Mittailin kanisterin ja lohkon etäisyyden, oli iso mutta en muista lukuja.
Nyt alku kesä ajeltu kahdella shimmilevyllä ja ilman paperitiivistettä, toistaiseksi ei ole tapahtunut konerikkoa.
Nyt alku kesä ajeltu kahdella shimmilevyllä ja ilman paperitiivistettä, toistaiseksi ei ole tapahtunut konerikkoa.