APUA! ### öljynputsari
APUA! ### öljynputsari
Kyseessä on 2003 mallia oleva K 1200 RS. Edellinen omistaja ilmeisesti laittanut öljynputsarin voitelematta paikoilleen, ja siellä on ja pysyy. Bemarin oma putsarin irroitustyökalu pyöriin kulmista ympäri (on oikean kokoinen), ei toivoakaan saada putsaria irti. Soitin Heinolle ja neuvoivat, että ruuvari läpi - tein sen mutta ei muuta kuin reikä putsarissa levenee ja otti ilmeisesti johonkin sitten kiinni kun ruuvimeisseli vääntyi. Ja kun putsari on alla, kierteet ylöspäin niin kumpaan suuntaan se avataan jos katsoo takapyörästä katsoen? Ei se kyllä liikahda toiseenkaan suuntaan. Mitä teen väärin? Mikä neuvoksi? Kiitos jo etukäteen. Ja
ES
P.S. kannattaako irrottaa öljypohja jos ei muuten lähde? Repair Manualin mukaan pitäisi olla vain kahdella pultilla kiinni? Jos sen irrottaa niin pitääkö siihen vaihtaa tiiviste?
sama
ES
P.S. kannattaako irrottaa öljypohja jos ei muuten lähde? Repair Manualin mukaan pitäisi olla vain kahdella pultilla kiinni? Jos sen irrottaa niin pitääkö siihen vaihtaa tiiviste?
sama
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: APUA! ### öljynputsari
Jos sulla on uusi putsari käsissäsi, niin tajuat mistä mihin se meisseli pitää laittaa. Meisselin kärki sinne pohjalevyyn...
Tai sitten irroitat sovinnolla öljypohjan, joka on ihan soveliasta muutenkin tehdä "kuran" poiston merkeissä sillointällöin.
Tai sitten irroitat sovinnolla öljypohjan, joka on ihan soveliasta muutenkin tehdä "kuran" poiston merkeissä sillointällöin.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: APUA! ### öljynputsari
Kiitos. Pitääkö öljypohjaan vaihtaa tiiviste jos sen irrottaa?
ES
ES
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: APUA! ### öljynputsari
K-mallin öljypohjassa ei ole tiivistettä, vaan laitetaan ohuelti laadukasta tiivistemassaa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: APUA! ### öljynputsari
Jos löydät sitä "kuraa" sieltä öljypohjasta, suosittelen ehdottomasti jonkun toisen valmistajan öljyä. Se on merkki huonosta öljystä, joka ei kykene sitomaan epäpuhtauksia. Tulee aiheuttamaan jatkossa myös moottorin pikeentymistä kun öljy hartsiutuu kuumille pinnoille.
Itselläni ei ole koskaan ollut mitään soosia siellä öljypohjassa. Helppo tarkistaa öljynvaihdon yhteydessä sormella pyyhkäisemällä kun suodatin on irti. Sormeen saa jäädä vain likaista öljyä ei mustaa mönjää. Näitä kelvottomia tuotteta tuntuu olevan runsaasti markkinoilla.
Itselläni ei ole koskaan ollut mitään soosia siellä öljypohjassa. Helppo tarkistaa öljynvaihdon yhteydessä sormella pyyhkäisemällä kun suodatin on irti. Sormeen saa jäädä vain likaista öljyä ei mustaa mönjää. Näitä kelvottomia tuotteta tuntuu olevan runsaasti markkinoilla.
Viimeksi muokannut Motonomi, 13 Huhti 2016 14:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: APUA! ### öljynputsari
Ai niin. Kannattaa hankkia myös magneetillla varustettu öljynpoistotulppa. Omani hankin aikoinaan Englannista, mutta saa noita Suomestakin esim. tuolta http://magnetpro.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Huonoimmilla öljyillä jää iso tuppo metallimöhnää ja parhailla ei juuri mitään. Kertoo melko paljon voitelusta ja öljyjen eroista.
Huonoimmilla öljyillä jää iso tuppo metallimöhnää ja parhailla ei juuri mitään. Kertoo melko paljon voitelusta ja öljyjen eroista.
Re: APUA! ### öljynputsari
Kertokaa nyt tyhmälle mitkä on hyviä ja mitkä huonoja öljyjä, kun ei varmaanMotonomi kirjoitti:Ai niin. Kannattaa hankkia myös magneetillla varustettu öljynpoistotulppa. Omani hankin aikoinaan Englannista, mutta saa noita Suomestakin esim. tuolta http://magnetpro.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Huonoimmilla öljyillä jää iso tuppo metallimöhnää ja parhailla ei juuri mitään. Kertoo melko paljon voitelusta ja öljyjen eroista.
purkin päällä ole mainittu....
pertsa
R 1200 R
R 80 R
R 1200 R
R 80 R
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: APUA! ### öljynputsari
Tuo olisi kyllä tärkeä tieto!pertsa kirjoitti: Kertokaa nyt tyhmälle mitkä on hyviä ja mitkä huonoja öljyjä, kun ei varmaan
purkin päällä ole mainittu....
Kertokaa siis mikä öljy on huono, niin ei sitten ainakaan sitä omaan pyörään.
Pekka
Re: APUA! ### öljynputsari
Ettei tämä nyt paisu taas elämää suuremmaksi keskusteluksi, kuten org:in sivuilla, niin en ota kantaa mikä on hyvää tai huonoa. Kannattaa kuitenkin seurata ainakin edellä olleita asioita. Lisänä on koneen mahdollinen huohotus. Ehjän moottorin ei tule huohottaa. Runsas öljyn tulo huohottimesta kertoo öljyn runsaasta haituvuudesta eli se höyrystyy liian matalassa lämpötilassa.
Jos avaat joskus ventiilikopan venttiilivälysten tarkastusrta varten, tarkista onko ventiilikoneiston metallipinnoille kertynyt öljyjäämiä eli sitä mustaa tai tummanruskeaa kökköä. Sitä ei saisi kertyä, vaikka monet pitävät sitä normaalina. Pitkän seisonnan jälkeen venttiilikoneiston tulisi ölla vielä öljyinen. Monet öljyt tuppaavat häipyä jo parissa viikossa. Ilmajäähdytteisissä ilmiö vielä korostuu.
Omassa K100:ssa venttiilikoneisto puolen vuoden seisonnan jälkeen on runsaassa öljyssä ja nokissa roikkuu isot pisarat. Viimeksi pyörä oli jätetty suoraan maantieajosta seisomaan eli moottori on ollut kuuma.
Öljynvaihdossakin on oma taikansa. Jos öljynvaihdon tekee keväällä ennen pyörän käyttöönottoa ja käyttää vain koneen lämpimäksi, niin käikki öljyn seassa olleet partikkelit ovat laskeutuneet öljynpohjaan eivätkä tule ulos öljynvaihdossa. Kannattaa ajaa vähintään 300-500 kilometriä ennen öljynvaihtoa mieluiten maantieajoa, että moottori lämpiää kunnolla ja öljynkierto on voimakkaampaa.
Meillä on perheessä myös kolme ilmajäähdytteistä vierintälaakeroitua italialaista, jotka ovat erinomaisia öljytestereitä. Nykyisistäkin myynnissä olevista öljyistä ne tuhoavat huonoimmista ominaisuudet jo 300-400 kilometrin ajolla. Seurauksena on runsas huohotus ja sininen savu pakoputkista. Ilmiö johtuu voimakkaasta viskositeetin laskusta eli öljy leikkaantuu. Samat öljyt jättävät runsaasti hartsiutumia öljytilaan ja karstoittavat imuventtiilit.
Vanhempien koneiden omistajien kannattaa muistaa öljyluokitukset. API SJ on viimeinen jossa sallitaan runsaammat ZDDP-pitoisuudet. Se ei tietysti ole ainut autuus. BMW moottoripyörissä ei mielestäni ole ollut suurempia venttiilikoneisto-ongelmia. Autoissa kylläkin. Esim. M40-moottoreista häipyy huonosti voitelevilla öljyillä nokka-akseleista nokat. Vanos-moottoristen ongelmana on lähinnä öljyhartsi, joka helposti jumittaa muuttuvan venttiiliajoituksen.
Jokainen ajakoon millä parhaaksi näkee. Edellä mainituilla voi jossain määrin seurata öljyn ominaisuuksia ja toimivuutta. Rohkeasti kokeilemaan eri valmistajien tuotteita. Noilla eväilä ne huonotkin sieltä löytyy.
Jos avaat joskus ventiilikopan venttiilivälysten tarkastusrta varten, tarkista onko ventiilikoneiston metallipinnoille kertynyt öljyjäämiä eli sitä mustaa tai tummanruskeaa kökköä. Sitä ei saisi kertyä, vaikka monet pitävät sitä normaalina. Pitkän seisonnan jälkeen venttiilikoneiston tulisi ölla vielä öljyinen. Monet öljyt tuppaavat häipyä jo parissa viikossa. Ilmajäähdytteisissä ilmiö vielä korostuu.
Omassa K100:ssa venttiilikoneisto puolen vuoden seisonnan jälkeen on runsaassa öljyssä ja nokissa roikkuu isot pisarat. Viimeksi pyörä oli jätetty suoraan maantieajosta seisomaan eli moottori on ollut kuuma.
Öljynvaihdossakin on oma taikansa. Jos öljynvaihdon tekee keväällä ennen pyörän käyttöönottoa ja käyttää vain koneen lämpimäksi, niin käikki öljyn seassa olleet partikkelit ovat laskeutuneet öljynpohjaan eivätkä tule ulos öljynvaihdossa. Kannattaa ajaa vähintään 300-500 kilometriä ennen öljynvaihtoa mieluiten maantieajoa, että moottori lämpiää kunnolla ja öljynkierto on voimakkaampaa.
Meillä on perheessä myös kolme ilmajäähdytteistä vierintälaakeroitua italialaista, jotka ovat erinomaisia öljytestereitä. Nykyisistäkin myynnissä olevista öljyistä ne tuhoavat huonoimmista ominaisuudet jo 300-400 kilometrin ajolla. Seurauksena on runsas huohotus ja sininen savu pakoputkista. Ilmiö johtuu voimakkaasta viskositeetin laskusta eli öljy leikkaantuu. Samat öljyt jättävät runsaasti hartsiutumia öljytilaan ja karstoittavat imuventtiilit.
Vanhempien koneiden omistajien kannattaa muistaa öljyluokitukset. API SJ on viimeinen jossa sallitaan runsaammat ZDDP-pitoisuudet. Se ei tietysti ole ainut autuus. BMW moottoripyörissä ei mielestäni ole ollut suurempia venttiilikoneisto-ongelmia. Autoissa kylläkin. Esim. M40-moottoreista häipyy huonosti voitelevilla öljyillä nokka-akseleista nokat. Vanos-moottoristen ongelmana on lähinnä öljyhartsi, joka helposti jumittaa muuttuvan venttiiliajoituksen.
Jokainen ajakoon millä parhaaksi näkee. Edellä mainituilla voi jossain määrin seurata öljyn ominaisuuksia ja toimivuutta. Rohkeasti kokeilemaan eri valmistajien tuotteita. Noilla eväilä ne huonotkin sieltä löytyy.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: APUA! ### öljynputsari
Öljyissä, kuin kaikissa muissakin nykyajan kulutustavaroissa, pätee sama sääntö. Ei pyritä tekemään mahdollisimman hyvää, vaan riittävän hyvää mahdollisimman halvalla.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: APUA! ### öljynputsari
Huomasin sivustomme kävijäseurannasta, että yrityksemme sivu on ollut mainittuna bmw-pyörien foorumilla.Motonomi kirjoitti:Ai niin. Kannattaa hankkia myös magneetillla varustettu öljynpoistotulppa. Omani hankin aikoinaan Englannista, mutta saa noita Suomestakin esim. tuolta http://magnetpro.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Meillä on tosiaan tarjolla magneettiproppua bmw pyörien öljypohjaan ja vaihteistoon. AISI 303 rosteri erikoisvahvalla ja kuumuuskestävällä Nd-magneettikärjellä. Magneetti kerää metallihileen öljynkierrosta (suodattimen ja siivilän tilasta riippumatta), vähentää peruskulumista ja äkkivaurion riskiä sekä kertoo tilanteen öljynvaihdossa.
Suomessa, henkilöautoissa ja MP-puolella näiden tehokkuudesta ja kestävyydestä on asiakkaillamme (ja itselläni) hyviä kokemuksia. Kilpapuolella proppumme löytyy mm. SM-Rallicrossin SRC Sciroccosta (moottori, vaihteisto ja perä). Moottoripyöräproput taas ovat käytössä kahdella Legends Cars Finland tallilla, Yamahan 1300cc koneissa.
Valikoimasta löytyy seuraavia bmw pyörien kierrestandardeja: M14x1,5 | M16x1,5 | M18x1,5 | M20x1,5 . Proput ilmaisella 1.lk toimituksella Oulun varastosta. Alla pari bmw:n proppumallia ja joitain testikuvia...
Magnetpro Tmi, Oulu
info ät magnetpro.fi
http://www.magnetpro.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
info ät magnetpro.fi
http://www.magnetpro.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: APUA! ### öljynputsari
Minulle ainakin riittää tuo.Ismo Vaara kirjoitti:Öljyissä, kuin kaikissa muissakin nykyajan kulutustavaroissa, pätee sama sääntö. Ei pyritä tekemään mahdollisimman hyvää, vaan riittävän hyvää mahdollisimman halvalla.
Pekka