Kytkin irrottaa huonosti

R-sarjan pyörät
Avatar
Mikki
Viestit: 261
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Moi.
Voiko kulunut kytkinlevy vaikuttaa kytkimen toimintaan muuten kuin että tietysti tarpeeksi kuluneena se alkaa luistamaan?

Eli kysymyksessä on R100GS ja ensin luulin vikaa tulleen vaihdelaatikkoon, kun varsinkin isommille vaihtaessa tarvitsi voimaa, jopa siinä määrin että GS Meetingissä lähti nahat peukalovarpaasta, vaikka jalassa oli kyllä saappaat :)

Eräs kaveri siihen sitten, että jospa kytkin ei irroita kunnolla?
No sitä paremmin tutkittuani huomasin että kahvanhan saa painaa ihan ohjaustankoon kiinni, ennen kuin kytkin ihan kunnolla irroittaa!

Molemmissa muissa Bemuissani kytkin irroittaa jo n. puolivälissä. Vika on vaan varmaan tullut niin pikkuhiljaa / huomaamatta, etten sitä ollut havainnut, muuten kuin siis vaihteiden kankeana toimintana.

Kun säädin vaijerin niin kireälle että kaikki välykset on pois, toimii vaihteet hieman paremmin, mutta silti saa tosiaan kahvan saa painaa melkein tankoon kiinni :(

Öljyvuoto kytkinlevylle kaiketi voisi turvottaa sitä ja aiheuttaa jotakin vastaavaa? Mutta mitään suurempia vuotoja ei ole havaittavissa.

Ajokauttakin olisi vielä hieman jäljellä...

t, mikko
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Siellä kytkimen käyttötapin takapäässä on säätöruuvi, osa 8 kuvassa, jolla välystä voi säätää.
Jos säätö ei auta, niin se painelaakerisysteemi on kai sitten hajalla. Sen rakennetta on sittemmin muutettu hieman toisenlaiseksi. Osat 2, 3, ja 15 tuossa kuvassa.
Kuva

Pekka
Avatar
Mikki
Viestit: 261
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Kiitos Pekka vastauksesta :hat:

Ruuvi no 8 on ohjekirjan mukaisessa säädössä. Tosin kun kokeilin molempia ääriasentoja, niin en mitään olennaista kytkimen toiminnassa huomannut :shock:

Mulla on kolme noita vanhoja ilmapäitä ja kaikissa on erilainen tuo painelaakerisysteemi:

a) 1973 käytettiin neulalaakeria joka on arka hajoamaan, kun neulat lähtee kävelemään. Eli kytkin ei enää irroita ollenkaan. Vippaskonstilla tuo kyllä kotiin...

c) 1992 Painelaakerin "pesä" (vai rungoksiko tuota kutsuisi, tuo osa 2) on muuttunut muoviin! Jostain syystä sen halkaisija saattaa kasvaa ja siitä tulee liian kireä reikäänsä ja siksi kytkin ikään kuin jää joksikin aikaa päälle, eli luistaa kunnes kytkin akseli pikkuhiljaa palautuu.

b) 1988 ja siis tämä mun käyttömopo. Tässä on mun mielestäni idiootivarmin painelaakeri: Metallirunko (osa 2) jossa teräskuulat ja -laakeripinnat. Tää mun mielestäni ei oikein voi hajota pikkuisen kun on ikäänkuin "yhtä rautaa", vaan jos hajoaa niin vika on ilmeinen ja totaalinen?

Jotenkin tuntuu että vika pitäisi olla jossakin "syvemmällä", mutta kun siellä ei ole muuta kuin se iso lautasjousi ja ne kytkin pinnat...

Kyselin tätä myös VMPK:n palstalla ja siellä pari ajatusta tuli sihen suuntaan, että kykinlevy olisi juuttunut akselille (johtuen joko kulumasta tai rasvan ja kytkinpölyn muodostamasta trökötistä) ja siksi jää toiselta puoleltaan laahaamaan? Toisaalta tää tuntuisi uskottavalta, kun kytkin kyllä alkaa irroittamaan heti kun kahvasta alkaa vetäseen, mutta suht kunnolla irroittaa vasta kun kahva on aivan pohjassa, eikä sittenkään aivan täysin.

Koska ajo ei siihen ainakaan nopeasti tunnu tuovan muutosta pahempaan, nytkin on viikossa tainnut tulla parituhatta ajettua, niin koetan talveen asti näin.
Lootaa vaan joskus käy sääliksi kun hampaat vähän rutajaa... peukalovarpaaseenkin on kasvanut jo uusi nahka :lol:
woke
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Kesä 2015 21:38

Re: Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja woke »

Ylöspäin vaihtaessa ei edes tartte kytkintä. Pikkasen jalalla vaihdepolkimeen ylöspäin "esijännitystä" ja sitten löysää kaasun ja hups, vaihde sujahtaa päälle ihan itsestään.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mikki kirjoitti:Kiitos Pekka vastauksesta :hat:
Koska ajo ei siihen ainakaan nopeasti tunnu tuovan muutosta pahempaan, nytkin on viikossa tainnut tulla parituhatta ajettua, niin koetan talveen asti näin.
Lootaa vaan joskus käy sääliksi kun hampaat vähän rutajaa... peukalovarpaaseenkin on kasvanut jo uusi nahka :lol:
Kiitos.
No odotellaan siis kommentteja ensi talvena, että mikä siinä oli. Niin voidaan kaikki taas oppia tästäkin jotain.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Mikki
Viestit: 261
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Palaanpa nyt tähän juttuun kun mysteeri on selvinnyt.

Woke oli siinä aivan oikeassa, että pelkästä kytkimen toiminnasta ei voinut olla kysymys.
Eli vaihteiston "kulissin"(?) muovirissa oli ottanut hieman siipeensä. Kun sen vaihtoi kuulalaakeniin Repan neuvojen mukaisesti, niin johan laatikon toiminta keveni huomattavasti.

Kytkimen vika oli löystyneissä kitkapintojen niiteissä!
Koska kitkapinnat olivat löysässä, niin kytkinlevyn rungon ja kitkapintojen väliin päässyt lika oli tehnyt kytkinlevystä ikään kuin joustavan. Kytkin lähti kyllä irroittamaan, mutta laahasi hieman vaikka kahva oli pohjassa.

Nyt ei muuta kuin usvaa putkeen, varpaatkin tykkää :)
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Hienoa että vika löytyi ja kytkin saatiin huollettua. Mikä vielä heinompaa on raportointi foorumille, voi olla että joku toinenkin painii saman asian kanssa... Kiitos Mikki :eatcorn:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin irrottaa huonosti

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Mikki kirjoitti:Palaanpa nyt tähän juttuun kun mysteeri on selvinnyt.

Woke oli siinä aivan oikeassa, että pelkästä kytkimen toiminnasta ei voinut olla kysymys.
Eli vaihteiston "kulissin"(?) muovirissa oli ottanut hieman siipeensä. Kun sen vaihtoi kuulalaakeniin Repan neuvojen mukaisesti, niin johan laatikon toiminta keveni huomattavasti.

Kytkimen vika oli löystyneissä kitkapintojen niiteissä!
Koska kitkapinnat olivat löysässä, niin kytkinlevyn rungon ja kitkapintojen väliin päässyt lika oli tehnyt kytkinlevystä ikään kuin joustavan. Kytkin lähti kyllä irroittamaan, mutta laahasi hieman vaikka kahva oli pohjassa.

Nyt ei muuta kuin usvaa putkeen, varpaatkin tykkää :)
Kiitos tästä.
Se Repa on kyllä ihan mestaritietäjä.
Hyvä, että se ongelma selvisi ja tästä taas opimme kaikki jotain.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Vastaa Viestiin