Kertokaahan mulle K 100 mallin vaihteiden toiminnasta, esiintyykö häiriöitä esim. 5-vaihteella hidastuksen jälkeen vaikeuksia saada pienempää vaihdetta "pesään", joskus taas jää välivapaalle.
Onko kranttu öljynlaadusta tms. Aukaisin laatikon, mielestäni ei mitään näkyvää vikaa, ainoastaan valitsinrummussa pieniä kulumisjälkiä "kohouman" molemmin puolin. Rumpu ilmeisesti jotakin kevytmetallia, käsitelty jollakin tavalla (nitrattu?)
Onhan selektorin laakeriholkit varmasti kunnossa? Jos on, vaihteensiirtäjät on taipuneet. Voit yrittää taivuttaakin magnesiumia, joskus onnistuu. Kokeilua, latikko sisään ulos, sisään, ulos, sisään...uusia varaosia ja kokonainen peruskorjattu vaihdelaatikkokin löytyy.
Laakeriholkit joo, kuinkahan jämptit niiden kuuluu olla, selektorin ollessa vuoroin toisessa tai toisessa holkissa paikallaan, pystyy selektoria heiluttamaan mielestäni melko paljon. Toki ne eivät olekaan varsinaisia laakereita, johtuuko siitä?Toleranssia on Mauserilla mitattuna 0,05 mm vahvemmassa päässä, alimmaista en pystynyt mittaamaan.
Hankin jo uudet holkit, vaikuttais kuitenkin mittauksien perusteella, että tilanne ei niillä muutu paremmaksi, eli sama välys näyttäisi olevan.
Selektorin akselin päät ainakin silmällä katsoen kunnossa, ei juuri kulumisjälkiä.(Akselin mitat 9,95 ja 11,95 mm)
Taidan kasata koko helahoidon, kun ei kerran varsinaista vikaa löydy, siirtohaarukat on suorat, holkit ehjät eikä öljyn seassa ollut mitään ylimääräistä. Eiköhän oireet pahene ajan kanssa, jos aiheuttaja jäi löytymättä.