R75 nakuttaa lämpimänä

seiteviis
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Helmi 2011 18:47
Moottoripyörän malli: R75/5, R80ST
Paikkakunta: Lappeenranta(Joutseno)

R75 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja seiteviis »

R75/5 nakuttaa lämpimänä aivan kuin venttiilivälykset olisivat liian suuret vaikka ne on säädetty, millä voisin poistaa nakutuksen ?
3210015
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Joulu 2006 19:59
Moottoripyörän malli: R1200GS

Re: R75 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja 3210015 »

Onnellinen on se mies, joka omistaa moisen arvoesineen. Varmaan tarkistit ne venttiilien välykset, hommahan on noissa aidoissa moottoripyörissä varsin yksinkertainen. Luulenpa kuitenkin mainitsemasi äänen olevan enemmänkin lätkytystä kuin nakutusta, joka taas kuuluu pyörän öljypumpusta, kuumaksi ajetusta moottorista. Onhan sinulla tietysti öljynä 20 W 50 mineraali öljyt? Onhan, jos ei, niin vaihda heti litkut pois, ennen kuin ne alkavat etsiä itse ulospääsyä.
015
seiteviis
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Helmi 2011 18:47
Moottoripyörän malli: R75/5, R80ST
Paikkakunta: Lappeenranta(Joutseno)

Re: R75 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja seiteviis »

Öljynä mineraaliöljy 15-40, mutta muistan jossain kuulleeni että ääni olisi ehkä peräisin keinuvipujen välyksestä akselille. Ei muuten mutta ääni joskus häritsee.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R75 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos pyörässäsi on alkuperäiset keinuvivut, niin niissä on pronssiholkit neulalaakerien sijaan.

Olethan säätänyt ennen varsinaista venttiilinsäätöä keinuvipujen päittäisvälykset?
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
seiteviis
Viestit: 13
Liittynyt: 14 Helmi 2011 18:47
Moottoripyörän malli: R75/5, R80ST
Paikkakunta: Lappeenranta(Joutseno)

Re: R75 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja seiteviis »

Kiitos vinkeistä, teempä nuo tarkistukset syyshuollon yhteydessä.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: R75 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

/5-sarjalainen vaatii erikoistyökalun venttiilinsäätöön, eli ns. "kehikon", ettei nokkapukit kierry säädettäessä.
Jotkut kertoo, että onnistuu ilmankin, mutta itse olen käyttänut ko. työkakalua aina. /5-sarjan keinuvivuissa koska siinä ei ole muuta laakerointia kuin riittävä öljykalvo, niin kaikkien osien tulee istua juuri, tiukasti, eikä melkein! :hat:

Mulla itsellä on Haka-Auton(BMW-maahantuoja) MP-mekaanikon entinen 75/5 -73. Tehtaan omat korjausoppaat ja varaosakirjat tuli mukana.
Konetta ei ole koskaan aukaistu 125 000 kilometriin, mutta näillä nykyisillä paskabensoilla pitäisi kai jo tsekata venttiilinohjurit?
---

Joskus tietysti osaamattomat /5-häslääjät ovat vaihtaneet "ikuiset" "öljy"keinuvivut jo nykyaikasempiin "kertakulutus"neulalaakereihin! :wink:

BMW vaihtoi /5-sarjan myötä vierintälaakereista liukulaakereihin. Menestys oli huimaa, mutta osaamattomien mekaanikkojen vuoksi jouduttiin tyytymään taas venttiilikoneiston myötä takaisin vierintälaakereihin, tälläkertaa venttiilikoineistossa /6-sarjassa..

Edellämainittu oli vain henkilökohtainen mielipide, ei mikään auktoriteetin vahvistama fakta! :lol:
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
pali
Viestit: 8
Liittynyt: 03 Tammi 2011 17:22
Moottoripyörän malli: BMW R 50/5

Re: R75 nakuttaa lämpimänä

Viesti Kirjoittaja pali »

Itselläni omassa 50/5 -71 oli samanlaisia ongelmia. Vaikka sääti venttiilivälykset kuinka tarkasti kohdalleen , niin moottorin alkaessa lämmetä tuli nakuttava ääni.
Siis kylmänä pyöri tosi siististi. Joku mainitsi jossakin vaiheessa venttiilien ohjurit äänen aiheuttajaksi.Vein kannet ja uudet ohjurit
koneistamolle ja siellä vaihdettiin kuluneet pakoventtiilien ohjurit. Imupuoli oli kunnossa.
Koestartin jälkeen suu oli korvissa.Ei tullut enää nakutusta lämpimänä. Eli kuluneet venttiilien ohjurit olivat äänen aiheuttajina.
Käsittääkseni hyvin kuluneet ohjurit voivat aiheuttaa venttiililautasen murtumisen ja sittenhän voi olla isompi remontti edessä.

Ajokelejä odotellesssa!!
Vastaa Viestiin