Kaveriltani hajosi uudehkosta R1150 R:stä vaihdelaatikko. Kävi ilmi, että laatikko on brittivalmiste, kasattuna puolalaisin laakerein! Lisäksi laakerit on molemmin puolin suojatut??!! Mitä järkeä, selittäkääs?! Uudetkin alkuperäislaakerit ovat puolalaisia ja molemmin puolin suojattuja.
Onneksi en ole minä, joka joutuu remppaamaan.
Brittilaatua puolalaisin komponentein!
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Vaihdoin tässä talvella vaihteiston laakerit omaan R 1100 GS:ään ja siinä yhteydessä tuli selviteltyä tätäkin:
Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.
Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.
Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.
Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
No kiitos tiedosta. Ehkä se BMW on kuitenkin miettinyt nää hommat saksalaisella insinööritaidolla. Ei se valmistusmaa nykyään paljon merkitse. Pääasia, että tilaaja (BMW) varmistaa alihankkijan laadun.MAV kirjoitti:Vaihdoin tässä talvella vaihteiston laakerit omaan R 1100 GS:ään ja siinä yhteydessä tuli selviteltyä tätäkin:
Nykysukupolven Bemujen vaihteiston laakerit ovat todellakin molemmin puolin suojattua mallia, mutta suojauksen tarkoituksena on estää rattaista aina irtoavien metallihiukkasten pääsy laakeriin. Öljy niistä pääsee silti läpi. Tällä tavalla vaihteiston öljynvaihtoväliä on voitu pidentää, sillä laakerit ovat herkempiä epäpuhtauksille kuin hammasrattaat. Tämä sama ratkaisu lienee ollut käytössä jo kauan autojen vaihteistoissa kun niiden öljynvaihtovälit taitavat olla yli 100 tkm.
Laakerien merkki on varmaan NTN, SKF tai FAG, mutta nämä ajoneuvoihin tarvittavat "massatavara"laakerit tehdään nykyään useimmiten Itä-Euroopan maissa. Valmistusmaalla ei näissä liene suurta merkitystä laatutasoon, enemmän merkitsee se mitkä vaatimukset BMW on alunperin laakerille asettanut.
Pekka
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Nää on just niitä HELEVETIN hyviä insinöörien ideoita. Lasken samaan sarjaan kuin kardaanitunnelin öljyn vaihtamisen "kestovoideltuihin" niveliin. Kestää riittävän pitkään(takuuajan ulkopuolelle).
Miksi öljynvaihtovälin pitäisi olla yli 100000km:ä? Varsinkin, jos laakerit kypsyvät jo parissa kympissä?
Miksi öljynvaihtovälin pitäisi olla yli 100000km:ä? Varsinkin, jos laakerit kypsyvät jo parissa kympissä?