akku

K-sarjan pyörät
aarnima1
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Loka 2006 09:22

akku

Viesti Kirjoittaja aarnima1 »

Minulla on K1 vm. 1989. Ajon loputtua syyskuun alkupuolella jätin varkaudeneston päälle. (Pieni punainen valo palaa oikeassa katteessa). Nyt vajaan vuoden ikäinen akku on tyhjä eikä ota virtaa vastaan. Huomasin, kun piti laittaa ylläpitolataukseen. Onko normaalia vai jäikö joku muu virtaa kuluttava asia huomaamatta ?
Aakku
Viestit: 23
Liittynyt: 02 Elo 2016 10:00

Re: akku

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Itse otan varoiksi akun pois vuotovirtojen välttämiseksi.
Parissa kuukaudessa pieni akku saattaa hyvinkin mennä tyhjäksi varashälyttimenkin rasittamana.
Mikäli akku on täysin tyhjä, niin älylaturi ei lähde sitä lataamaan. Pitää antaa pieni sykäys ensin tavallisella laturilla, mutta vain hetken, ettei ala keittämään. Jokainen syväpurku tuhoaa akkua melkoisesti. Käsittääkseni uudemmat Litium akut eivät kestä tyhjenemistä juurikaan.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: akku

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Geeliakkua ei saa kai oikein mitenkään henkiin, jos se on mennyt tyhjäksi.
AGM akkun kyllä saa uudestaan henkiin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Motonomi
Viestit: 79
Liittynyt: 31 Elo 2010 14:18
Moottoripyörän malli: BMW K100RS

Re: akku

Viesti Kirjoittaja Motonomi »

Jos yritit ladata ylläpitolaturilla tyhjää akkua niin ei onnistu. Suurin osa älylatureista on niin tyhmiä, etteivät lähde lataamaan jos akun jännite laskee liian alas. Koita ladata perinteisellä laturilla, mutta huolehdi ettet unohda akkua laturiin liian pitkäksi ajaksi.

Toinen keino on herättää älylaturi kytkemällä se ensin akkuun ja antamalla hetken aikaa virtaa perinteisellä laturilla, samalla kokeillen lähteekö älylaturi lataamaan. Jos lähtee, perinteisen laturin voi irrottaa.

Olen huomannut, että älylaturit eivät lataa perinteisiä happoakkuja täyteen ainakaan kun kennojen nesteen ominaispainoja mittaa. Jäävät usein reilusti alle 1,270:n kun täydessä akussa pitäisi olla 1,280.

Perinteisen lyijyakun saa yleensä henkiin lataamalla ja purkamalla sen useampaan kertaan. Perustuu siihen, että akku ajan kanssa sulfatoituu. Sulfaatti ei liukene happoon vaan veteen. Tyhjässä akusssa hapon väkevyys on heikko ja täydessä väkevä. Sulfaatti liukenee parhaiten hitaalla latauksella. Mekaanisesti vaurioitunut akku ei luonnollisestikaan enää herää henkiin.
Vastaa Viestiin