Kevät koittaa, samoin eläkeikä ja olen päättänyt jatkaa aikoinaan keskeytynyttä moottoripyöräharrastusta.
Suunnitelma on hankkia vanha, n. 80-luvun alkuvuosien R-mallinen kuljetin, joiden hintapyynnöt näyttää alkavan n. 3t ylöspäin. Millaisiin korjauskuluihin olisi syytä varautua kokonaisbudjettia miettiessä? Ymmärrän, että tyhjentävää vastausta on mahdotonta antaa, kun vanhoista prätkistä puhutaan. Hankinta voi onnistua hyvin, huonosti tai hyvin huonosti… Jonkinlaista osviittaa olisi kuitenkin kiva tietää, mitä suurinpiirtein kustantaa tällä palstalla keskustellut R-mallien korjaukset ja perushuollot?
R-mallin hankinta + korjaus = budjettiarvio
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: R-mallin hankinta + korjaus = budjettiarvio
Ei niihin sen enempää mene kuin muihinkaan. Perus huoltokustannukset, öljyt jne ja sitten kulutusosat. Mutta kun alkaa rakentamaan tai päivittämään pyörää niin saa upotettua rahaa vaikka kuinka paljon.
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: R-mallin hankinta + korjaus = budjettiarvio
Niin, tästähän se on kiinni: " Hankinta voi onnistua hyvin, huonosti tai hyvin huonosti… "
Pyörää katsomaan voisi olla hyvä saada mukaan joku jolla on vanha BMW?
Jos hyvin onnistuu, niin välttämättä säätöjen ja öljynvaihtojen lisäksi ei muuta tarvi, ainakaan ensimmäiseen sataantuhanteen kilometriin!
Hyvin huonosti taas ei oikeastaan voi käydä: Nää on siinä mielessä kivoja pelejä, että kaikki pystyy aika yksinkertaisesti korjaamaan ja osat eivät ihan hirveitä maksa. Esim. laakeritkin pääasiassa ihan vakiotavaraa.
Useimmitenhän se osuu johonkin tuohon puolivälille
Rohkeasti vaan kaupoille
Pyörää katsomaan voisi olla hyvä saada mukaan joku jolla on vanha BMW?
Jos hyvin onnistuu, niin välttämättä säätöjen ja öljynvaihtojen lisäksi ei muuta tarvi, ainakaan ensimmäiseen sataantuhanteen kilometriin!
Hyvin huonosti taas ei oikeastaan voi käydä: Nää on siinä mielessä kivoja pelejä, että kaikki pystyy aika yksinkertaisesti korjaamaan ja osat eivät ihan hirveitä maksa. Esim. laakeritkin pääasiassa ihan vakiotavaraa.
Useimmitenhän se osuu johonkin tuohon puolivälille
Rohkeasti vaan kaupoille
Re: R-mallin hankinta + korjaus = budjettiarvio
Kuten sanoit, tyhjentävää vastausta on mahdoton sanoa.
Sanot hinnan olevan 3000€ luokkaa.
Jos tuohon on varaa, lienee tonnin remonttiinkin?
Koneremontin sillä tekee, niin myös laatikon.
Mutta jos haluaa uutta vastaavan, niin sitten saa pulittaa toiset kolme tonnia ostohinnan päälle!
Itse olen ostanut 25 vuoden aikana useita boksereita ja pari K100 pyörää ja kaikilla ajanut ongelmitta.
Jaa, miksikö olen myynyt ne pois?
Kun olemme ajaneet Etelä-Euroopan turneita, on mukavinta ollut ostaa pyörä Saksasta ja lähteä sillä sitten etelää kohti.
Suomeen palattuani olen yleensä realisoinut pyörän, neljä bemaria on nyt tallissa (3 kpl nyt MR-kilvissä).
Yhdenkään Saksasta ostetun pyörän kanssa ei ole ollut ongelmia reissussa.
Sanot hinnan olevan 3000€ luokkaa.
Jos tuohon on varaa, lienee tonnin remonttiinkin?
Koneremontin sillä tekee, niin myös laatikon.
Mutta jos haluaa uutta vastaavan, niin sitten saa pulittaa toiset kolme tonnia ostohinnan päälle!
Itse olen ostanut 25 vuoden aikana useita boksereita ja pari K100 pyörää ja kaikilla ajanut ongelmitta.
Jaa, miksikö olen myynyt ne pois?
Kun olemme ajaneet Etelä-Euroopan turneita, on mukavinta ollut ostaa pyörä Saksasta ja lähteä sillä sitten etelää kohti.
Suomeen palattuani olen yleensä realisoinut pyörän, neljä bemaria on nyt tallissa (3 kpl nyt MR-kilvissä).
Yhdenkään Saksasta ostetun pyörän kanssa ei ole ollut ongelmia reissussa.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35
Re: R-mallin hankinta + korjaus = budjettiarvio
Kiitos kommenteista!
Mietin juuri tuota: Kannattaako alkuhankintaan laittaa 3000 ja varautua korjauksiin. Vai investoida 5-6000 ja... varautua korjauksiin. Tonnin suuruusluokka kuulostaa sinänsä kohtuulliselta.
Kotimaan matkailu riittänee minulle, eli kilometrejä tulee varmaankin kohtuudella.
Täytyy yrittää löytää vanhempia R-malleja tunteva messiin, kun asia ajankohtaistuu.
Jostain viestiketjusta jäi mieleen kommentti, että 80-luvun alussa tekniikkaa olisi selvästi paranneltu kohdissa, jotka 70-luvun lopun malleissa aiheutti ongelmia. Pitäneekö paikkansa?
Mietin juuri tuota: Kannattaako alkuhankintaan laittaa 3000 ja varautua korjauksiin. Vai investoida 5-6000 ja... varautua korjauksiin. Tonnin suuruusluokka kuulostaa sinänsä kohtuulliselta.
Kotimaan matkailu riittänee minulle, eli kilometrejä tulee varmaankin kohtuudella.
Täytyy yrittää löytää vanhempia R-malleja tunteva messiin, kun asia ajankohtaistuu.
Jostain viestiketjusta jäi mieleen kommentti, että 80-luvun alussa tekniikkaa olisi selvästi paranneltu kohdissa, jotka 70-luvun lopun malleissa aiheutti ongelmia. Pitäneekö paikkansa?
Re: R-mallin hankinta + korjaus = budjettiarvio
Mitähän vikoja niissä 70-luvun pyörissä oli ollut? Itselläni oli aikanaan kaksi mainitulla hyljeksityllä vuosikymmenellä valmistettua pyörää, R 75/5 ja R 100/7. No, olihan niissä tietysti ongelmia, ensimmäisestä tipahti se muovinen svingin suojakorkki johonkin Makedonian suoralle ja jouduin ostamaan uuden kovalla 95 pennin hinnalla Lubljanassa. Toisesta taas pikkupojat varastivat "töötin" Tartossa, ja taas meni lomabudjetti pitkäksi.SeppoS kirjoitti:Kiitos kommenteista!
Jostain viestiketjusta jäi mieleen kommentti, että 80-luvun alussa tekniikkaa olisi selvästi paranneltu kohdissa, jotka 70-luvun lopun malleissa aiheutti ongelmia. Pitäneekö paikkansa?
015
Re: R-mallin hankinta + korjaus = budjettiarvio
Tein aikoinaan yhdelle kaverille R90:een konerempan. Olin silloin vaihtomoottorifirmassa töissä ja meillä oli hyvät koneistusvehkeet. Kaverilla ei ollut paljon rahaa niin piti varaosissa säästää eli etsiä korvaavia osia. Männänrenkaat oli samat kuin kaksilitraisessa 8-venttiilisessä Saabissa. Oli edullisempaa ostaa tarvikkeena neljan männän rengassarja kuin BMW:n omat.
Venttiiliohjurit sai sopimaan 316:sta BMW autosta pienellä sorvaamisella. Samoin kiertokangen laakerit olivat samat kuin jossain BMW autossa. Männäntapin hela osui myös jostain autosta. Sitten vain venttiilien ja istukoiden koneistus ja sylinterien kevyt hoonaus. Männät ja sylinterit olivat onneksi suhteellisen hyvässä kunnossa. Kampiakselin laakerit piti tilata alkuperäisosina. Kampiakselin kauloista tuli hyvät pelkällä kiillotuksella. Jakopäähän osui myös joku auton ketju lyhentämällä. Lukollinen ketju oli helppo lyhentää. Kaikki osat hankittiin autonosatukkureilta käyttäen mahdollisimman paljon samoja osavalmistajia kuin BMW.
Pyörän rakentamiseen saa tosiaankin uppoamaan niin paljon rahaa kuin raaskii laittaa. Rakensin itselleni myös ns. eläkepyörän huonokuntoisesta K 100 RS:tä systeemillä pura koko pyörä ja vaihda kaikki kuluvat osat. Rahaa sai uppoamaan varaosiin liki kaksi tonnia plus teetetyt koneistukset. Osat tilasin Englannista Moto-binsilta ja Motorworksiltä vierintälaakereita lukuunottamatta. Ne ovat standarditavaraa ja niitä saa laakeriliikkeistä.
Tuolla on jotain pyörän rakantelusta: viewtopic.php?f=3&t=2689
Sitten ei muuta kuin pyörän hankintaan ja askartelemaan oman maun mukaan. Vanhat BMW:t ovat pitkän päälle ehdottomasti luotettavimpia pyöriä mitä pallo päällään kantaa. Uudemmissa on kootut sähköviat.
Venttiiliohjurit sai sopimaan 316:sta BMW autosta pienellä sorvaamisella. Samoin kiertokangen laakerit olivat samat kuin jossain BMW autossa. Männäntapin hela osui myös jostain autosta. Sitten vain venttiilien ja istukoiden koneistus ja sylinterien kevyt hoonaus. Männät ja sylinterit olivat onneksi suhteellisen hyvässä kunnossa. Kampiakselin laakerit piti tilata alkuperäisosina. Kampiakselin kauloista tuli hyvät pelkällä kiillotuksella. Jakopäähän osui myös joku auton ketju lyhentämällä. Lukollinen ketju oli helppo lyhentää. Kaikki osat hankittiin autonosatukkureilta käyttäen mahdollisimman paljon samoja osavalmistajia kuin BMW.
Pyörän rakentamiseen saa tosiaankin uppoamaan niin paljon rahaa kuin raaskii laittaa. Rakensin itselleni myös ns. eläkepyörän huonokuntoisesta K 100 RS:tä systeemillä pura koko pyörä ja vaihda kaikki kuluvat osat. Rahaa sai uppoamaan varaosiin liki kaksi tonnia plus teetetyt koneistukset. Osat tilasin Englannista Moto-binsilta ja Motorworksiltä vierintälaakereita lukuunottamatta. Ne ovat standarditavaraa ja niitä saa laakeriliikkeistä.
Tuolla on jotain pyörän rakantelusta: viewtopic.php?f=3&t=2689
Sitten ei muuta kuin pyörän hankintaan ja askartelemaan oman maun mukaan. Vanhat BMW:t ovat pitkän päälle ehdottomasti luotettavimpia pyöriä mitä pallo päällään kantaa. Uudemmissa on kootut sähköviat.