K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Morjensta pöytään.
Uutena foorumilaisena, muutamia vuosia bemarilla ajaneena. Hieno mopo tuo K1200RS, kun on kaikki kohdallaan, vesijäähyä, ruisku syöttö, kardaani veto ja kuiva kytkin.. sehän on kuin auto kahdella pyörällä!
On siinä huonojakin puolia.. myyjä mimmi meni esittämään tietämätöntä ja minähän tietenkin uskoin. Maahantuonti mallissa ei ole virhe vaikka puuttuisikin 30hp rekisteriotteesta vaan kyseessä on tietenkin joko Ranskan tai Saksan malli. Siellä kun raukoilla oli joku rajotus ettei saanut olla yli sataa heppaa kaksi pyöräsessä.
Noh, internetistä totuutta etsiessäni löysin faktan että 72kW ja 96kW mallissa on erona vain imuboxi.. sehän pitää paikkaansa, kun kuristetussa on käytössä 13711464923 osanumerollinen ja 96kW:ssa on 13721464840.
Onko joku tehnyt kyseistä muutosta? 100hp tonnikeiju on vähän hengetön ajaa, mutta käyrien perusteella 130hp:n hyödyt tulee vasta yläkierroksilla vasta.
Onko muutosten jälkeen tehtävä jotain muutakin? Osaako esmes moottorinohjaus muuttaa syöttöä isommaksi, kun kone alkaa saamaan ilmaa enemmän? Ymmärtääkseni mopoissa ei ecuun mennä niin vain kopeloimaan kuin autoissa vaan väliin pitää laittaa power commander, jolla huijataan ohjausta.
onhan se niin että power commanderin ostaminen olisi askel lähemmäs turbottamista..
Uutena foorumilaisena, muutamia vuosia bemarilla ajaneena. Hieno mopo tuo K1200RS, kun on kaikki kohdallaan, vesijäähyä, ruisku syöttö, kardaani veto ja kuiva kytkin.. sehän on kuin auto kahdella pyörällä!
On siinä huonojakin puolia.. myyjä mimmi meni esittämään tietämätöntä ja minähän tietenkin uskoin. Maahantuonti mallissa ei ole virhe vaikka puuttuisikin 30hp rekisteriotteesta vaan kyseessä on tietenkin joko Ranskan tai Saksan malli. Siellä kun raukoilla oli joku rajotus ettei saanut olla yli sataa heppaa kaksi pyöräsessä.
Noh, internetistä totuutta etsiessäni löysin faktan että 72kW ja 96kW mallissa on erona vain imuboxi.. sehän pitää paikkaansa, kun kuristetussa on käytössä 13711464923 osanumerollinen ja 96kW:ssa on 13721464840.
Onko joku tehnyt kyseistä muutosta? 100hp tonnikeiju on vähän hengetön ajaa, mutta käyrien perusteella 130hp:n hyödyt tulee vasta yläkierroksilla vasta.
Onko muutosten jälkeen tehtävä jotain muutakin? Osaako esmes moottorinohjaus muuttaa syöttöä isommaksi, kun kone alkaa saamaan ilmaa enemmän? Ymmärtääkseni mopoissa ei ecuun mennä niin vain kopeloimaan kuin autoissa vaan väliin pitää laittaa power commander, jolla huijataan ohjausta.
onhan se niin että power commanderin ostaminen olisi askel lähemmäs turbottamista..
BMW K1200RS 1997
Honda CX500 1978
Honda CX500 1978
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Imuboxin vaihto ja sitten vaihtoehtona vaihtaa motronic MA 2.4 sellaiseen jossa tehokkaampi kartta (ebaysta löytyy hintaan 100 euroa, joskus halvemmallakin), vaihtaa motroinic yksikköön teholastu (löytyy myös netistä 100 euron molemmin puolin) tai sitten tietty yksi vaihtoehto tuo power commander mutta en ole ihan varma antaako motronic ylittää sille annettuja yläpään rajaarvoja millä tavalla ja onnistuuko power commander siinä, ehkä helpointa vaihtaa koko motronic.
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Tähän lopputulokseen kanssa pääsin, kun asiaa hieman enemmän tutkin. Ensinnäkin PC sivuilta ei löytynyt ollenkaan k1200rs:ään sopivaa mallia, mutta onnistuin googeloimaan itseni sivulle josta tälläinenkin löytyi. Tampereen Bike Doctor kehui että ovat kyseisen asennuksen joskus tehneet, mutta olivat joutuneet muuttelemaan jonkin anturin liitintä PC:n johtosarjaan.. olisko ollut läpän asentoanturi?Kurahousu kirjoitti:Imuboxin vaihto ja sitten vaihtoehtona vaihtaa motronic MA 2.4 sellaiseen jossa tehokkaampi kartta (ebaysta löytyy hintaan 100 euroa, joskus halvemmallakin), vaihtaa motroinic yksikköön teholastu (löytyy myös netistä 100 euron molemmin puolin) tai sitten tietty yksi vaihtoehto tuo power commander mutta en ole ihan varma antaako motronic ylittää sille annettuja yläpään rajaarvoja millä tavalla ja onnistuuko power commander siinä, ehkä helpointa vaihtaa koko motronic.
Kuitenkin PC:n hinta oli sellainen rapia 450e, eli reilu 10% koko pyörän arvosta. Tämä on aivan liian kallis muutos. Varsinkin kun keskustelin työkaverin kanssa, joka kertoi että mikäli PC ohjaus tehdään käsin, se vain lisää syöttöä x / rpm muuttuja, muttei ota huomioon ilmanpainetta tai moottorinlämpöä. Tämä siis saattaa aiheutta ongelmia kylmänä ajaessa ja/tai korkeammalle kiivetessä (tuskin ongelma Suomessa).
Puolivillainen, kallis muutos on kuitenkin pois luvusta tässä vaiheessa.
ECU hacking sivuilta ei löytynyt faktaa että olisivat koskaan puukottaneet bemareiden ecuja, joten jätin sen läpi käymättä.. sieltähän löytyy hyviä karttoja nousevan auringon maan pyöriin melko paljon.
RealOem sivuja kahlatessa päädyin ongelmaan että sieltä ei löydy kahta bmw:n osanumeroa ECU:lle, selasin eri vuosimalleja, USA/EUR pyöriä jne ja aina sama ECU. Toisin sanoen tästä tehojen kuristuksesta ei varmaankaan ole hirveämmin ylhäällä virallisissa sivuissa.
eBaytä kahlatessa selvisi että ainakin 1 465 232 bmw part nro on tarkoitettu 72kW moottorille.. tai ainakin kyseisen myyjän 1 465 232 osa oli peräisin kuristetusta pyörästä.
--------------------------------------------
selasin tuossa vähän lisää RealOem sivua ja nyt meikäläisen puusilmä bongas jotain hyvin mielenkiintoista.
Samaisella ECU sivulla onkin ylimääräinen komponentti pos18
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0542" onclick="window.open(this.href);return false;
For vehicles with Power reduction X703A=Yes
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0543" onclick="window.open(this.href);return false;
Imuboxi sivulla on myös samainen teksti eli pos1
For vehicles with Power reduction X703A=Yes
No jälleen googlaamaan ja X703A on optio tehon kuristukselle ja siihen tarvittavat komponentit on:
https://www.etkbmw.com/bmw/EN/search/op ... 1579/X703A" onclick="window.open(this.href);return false;
Imuboxi ja "rele" on ainoat mitkä tulee option mukana.
Eli siinä ECUssa ei ole mitään muutosta, se ohjelmakin on luultavasti sama.. vain erona on "rele" joka on hyppylanka.
Tämä testataan keväällä, kun saan imukotelon vaihdettua ja katsottua onko penkin alla yksi ylimääräinen "rele".
https://parts.bmwofsouthatlanta.com/ima ... 962327.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä mä ajattelin viedä sen kuitenkin penkkiin ettei mene laihalla. Tai hitsata sopivan yhteen pakoputkeen oman lambdan viereen laajakaista lambdalle ja laittaa mittarin kojetauluun ihan vain varmuuden vuoksi.
Jostain löysin että Ranskassa kyseinen rajoitus on ollut 1985 lähtien ja vielä 2000luvun puolella joku kaavaili vievänsä cbr600:n maahan, mutta pelkäsi tehonkuristuksen tulevan liian kalliiksi. Norjassa oli taidettu tehdä tutkimus minkä mukaan teho ei vaikuta onnettomuuksiin, vaan hyvinkin yllättävää kyllä se on kiinni kuskista..Spaddu kirjoitti:Nyt kun tämä tuli keskusteluun, niin kuka tietää jotain vuosilukuja, milloin näitä tehojuttuja on käytetty?? Ainakin 80-luvulla oli vielä sääntö, ettei ollut yli 1000 kuution pyöriä. Nykyään ei liene mitään eri speksejä, ainakaan jos pyörä on valmistettu Euroopan markkinoille....
Mutta jos muutostyö on oikeasti näin halpa, niin olen todella onnellinen.. taisin maksaa imukotelosta jotain 100e pintaan ebayssä ja muuten mennään hartiapankilla.
http://i.imgur.com/TvUFdWv.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihtu jo viime talvena väri sinisestä vihreäksi.. vähän turhan moni autoilia katsoi poliisin ajavan perässään kun edellinen väri oli vähän ikävä.
BMW K1200RS 1997
Honda CX500 1978
Honda CX500 1978
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Haa, jos se onkin sitten vaan kiinni tuosta releestä numero 18. Aika helppo päivitys imuboksin kanssa
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Jep, kyseessä on siis "rele" joka on vain oikeasti hyppylanka. Siinä on noi kaksi jalkaa vain yhdistetty toisiinsa. Samaista hyppylankaa löytyy myös bemarin valmistamista autoista ja työkaveri kertoi että hänen 70-luvun saabissa on myös tuollainen, koska siinä ei ole sähköistä bensapumppua.Kurahousu kirjoitti:Haa, jos se onkin sitten vaan kiinni tuosta releestä numero 18. Aika helppo päivitys imuboksin kanssa
Piippaan yleismittarilla johtosarjaa hieman ja katson onko jompi kumpi kontakteista yhdistetty ECUun. Luultavasti toinen sitten on yhdistetty 12V tai maihin. Näin itse kertoisin ECU:lle milloin otetaan rampautettu kartta käyttöön..
Tarttee katsoa, jos muistaisin kotona vilkaista clymerin oppaasta, jos sieltä löytyisi piirikaavio pyörään.. googlella en ainakaan löytänyt.
ebay jo onkin selattu läpi ja 180e maksaa laajakaista lambda 52mm mittareineen.. ei paha.
BMW K1200RS 1997
Honda CX500 1978
Honda CX500 1978
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Olisiko kyse siis tuosta mutikasta.
Varaosanumero 61 36 8 366 282
Max BMW Parts sivuilta löytyy tuo kuva ja numero.
Klik
Jos tuon ottaa vaan pois, niin mitä tapahtuu. Ei ainakaan moottori hajoa.
Pekka
Varaosanumero 61 36 8 366 282
Max BMW Parts sivuilta löytyy tuo kuva ja numero.
Klik
Jos tuon ottaa vaan pois, niin mitä tapahtuu. Ei ainakaan moottori hajoa.
Pekka
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Jep tuo osa juurikin. Asiaa en ole saanut varmistettua mistään, kun olen unohtanut ottaa clymerin kauniiseen käteen ja tarkastaa vähän kytkentöjä tosta moposta.Pekkavee kirjoitti:Olisiko kyse siis tuosta mutikasta.
Varaosanumero 61 36 8 366 282
Max BMW Parts sivuilta löytyy tuo kuva ja numero.
Klik
Jos tuon ottaa vaan pois, niin mitä tapahtuu. Ei ainakaan moottori hajoa.
Pekka
Uskon kuitenkin että kyseinen kikkare vain yhdistää joko positiivisen tai nollan ECU:n inputtiin ja ilmoittaa tuolloin olevan power redusion mapin olevan käytössä. Eli tarjotaan vähemmän polttoainetta. Täytyy myöntää etten ole myöskään tutkinut kuinka tuo boschin ecu toimii.
Veikkaisin että mennään melko pitkälti näin että ecu katselee maffia, alfa-a:ta tai jotain muuta imusarjan puolelta ja lambdaa pakosarjan puolelta. Lisäksi siellä tietenkin katsellaan pyörimisnopeutta moottorilta jne, mutta perus idea on se että polttoainetta tarjotaan sen mukaan paljonko ilmaa tiedetään tai kuvitellaan menevän imusarjan kautta sisään. Pakosarjan palokaasuja seurataan lambdalla ja tehdään tarvittavia muutoksia.
Näin ollen tasakaasulla, pienellä kaasulla ajaessa ei tuon hyppylangan poisottaminen vaikuta koneen toimintaan merkittävästi. Tämä valitettavan todennäköisesti tulee muuttumaan kun väännetään oikea ranne lukkoon. Tuolloin ei todennäköisesti seurata pako- ja imupuolen toimintaa vaan mennään ecuun ohjelmoidun kartan mukaan.
Jos tuon 61 36 8 366 282 osan ottaa pois, eikä ole vaihtanut imulaatikkoa paremmin hengittäväksi, kone saa liian vähän ilmaa kaasupohjassa ajaessa. Alkaa savuttamaan ja saattaa tukehtua. Tuossa toisessa imuboxissa on pidemmät ja avarammat imusuppilot. Avarampi että saa paremmin ilmaa ja pidemmät ettei menetä alavääntöä.
Joten muutostyön yhteydessä on vaihdettava imulaatikko aiemmin mainitsemaani paremmin hengittävään myös tai kairata kuristetusta laatikosta torvet pois ja aukot suuremmiksi.. jälkimmäinen muutos tulee todennäköisesti vaikuttamaan alavääntöön jonkun verran.
En siis suosittele kuristetusta pyörästä ottaa tuota keltaista "relettä" pois ja ajelemaan sillai.. saa vain katalysaattorinsa tukkoon.
BMW K1200RS 1997
Honda CX500 1978
Honda CX500 1978
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Vasta eilen muistin katsoa Clymerin läpi. Valitettavasti oma kirjani ei käsitä 1997 mallia vaan lähti vasta vuodesta 1998. Piirikaaviosta kuitenkin löytyi coding part, joka vastasi toiminnaltaan tuota keltaista palikkaa. Juurikaan siitä ei mitään faktaa ollut ja releistä puhuessa siitä vain mainittiin. Piiri kaaviossa oli sekä 4 että 2 johdin mallia ja piirikaavio itsessään oli vähän epäselvä eikä jännitetasoista ollut tietoa. Kevään tullen kuitenkin mittaan yleismittarilla ko "releen" kannan nastat.
Sen verran kuitenkin homma on edennyt että menin tilaamaan ebaystä 4.9lsu laajakaista lambdan ja mittarin yhdisteltän, jolla varmistan ettei mennä laihalle.
Sen verran kuitenkin homma on edennyt että menin tilaamaan ebaystä 4.9lsu laajakaista lambdan ja mittarin yhdisteltän, jolla varmistan ettei mennä laihalle.
BMW K1200RS 1997
Honda CX500 1978
Honda CX500 1978
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Ihan vinkkinä kaikille K1200 RS:n omistajille, ostin poliisin varaosavaraston ko. malliin liittyen. Uutta original-osaa lähtee alle uuden hinnan!
Myös joitain poliisin Honta- ja Yömaha-osia tuli samassa kasassa.
040 5524515
Myös joitain poliisin Honta- ja Yömaha-osia tuli samassa kasassa.
040 5524515
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
No vihdoista viimein löysin aikaa tämän homman setvimiseen. Itseasiassa aika löytyi siksi, koska alkoi oikean keulaputken stefa vuotamaan riittävästi. Siinä hommassa huomasin että pyöräni ulompien keulaputkien sisempi halkaisija ei olekaan 48mm kuten joka paikassa lukee vaan 47mm. Ei mennyt stefat sisään vaikka kuinka isoa vasaraa käytti.
Koska tuossa hommissa joutui vähän availemaan jo katteita, niin päätin ottaa asiakseni purkaa pyörää vähän enemmän. Katteiden poistamisen jälkeen ei tietenkään löytynyt relelaatikkoa, vaikka sen olisi pitänyt olla oikean polven kohdalla. No germaani oli piilottanut sen tankin alle, mikä tietenkin piti ottaa pois jo imulaatikon vaihtamisen vuoksi. Luulin että pyörässä piti olla bensalinjoissa pikaliittimet ja takaisku venttiilit, mutta jouduinkin laskemaan kannuun tankin tyhjäksi, onneksi ei ollut kuin muutama litra sitä jäljellä.
Ihanasti oli gyntteri keksinyt myös sen että tietenkin imulaatikossa on helppokäyttöinen luukku ilman suodattimelle, tuon kautta suodattimen vaihto käy kuin tanssi.. mitä nyt 22l tankki on siirrettävä ensin tieltä. Kyllä näitä mopoja on yhtä helppo korjata kuin samojen sällien autoja. Miksei sitä suodatinta vaihdeta tuosta sivusta mikä on nätisti nähtävillä muovien poiston jälkeen?
Sitten iski kylmä hiki.. kädessä oli jenkeistä tilaamani imukotelo ja mulkoilin toisella silmällä rungon päällä makaavaa koteloa.. samat tuotenumerot! Ei hitto, vuosi sitten tilaamani osa on väärä.. varmaan turha enää tehdä reklamaatiota. RealOem.com sivuilta katselin tuotenumeroita, mutta valitettavasti koteloissa olevat eivät matchanneet niin 72kW kuin myöskään 96kW kotelon koodin kanssa. Huomattavasti lähempänä kuitenkin kuristettua mallia. Päätin kuitenkin etsiä rajoitus releen relelaatikosta. Mutta eihän siellä ollut oranssia kaksi jalkaista relettä missään näkyvillä. RealOem ehdotti samaista hyppylanka relettä myös läppärungon kuvassa, niin tutkin myös tiukkaan pyörän vasemman puolen. Oranssia eikä oikein muitakaan värejä näkynyt missään.
Aloin tutkimaan kiivaammin internetin syövereitä. Kuvahaulla ja valmistajan tuotenumerolla 13711464923 löytyy kuristettu malli..
http://i.ebayimg.com/images/i/391329690 ... -l1000.jpg
ja osanumerolla 13721464840 kuristamaton
http://www.rubbersideup.com/media/catal ... 4962_7.jpg
Kuten kuvista näkyy, niin ulkohalkaisijassa on silminnähtävä ero. Samainen kuristus näkyy myös putken sisältä
kuristettu http://i.ebayimg.com/images/g/QzUAAOSw- ... -l1600.jpg
kuristamaton http://i.ebayimg.com/images/a/T2eC16V,! ... -l1600.jpg
Ja tästä samaisesta syystä, että ostamani ja pyörässä oleva tuotenumero on sama, johtuu se ettei oranssia relettä ole näkyvissä.. se on poistettu samassa yhteydessä kun pyörä on muutettu. Koetan ensiviikonloppuna hieman vilkuilla, jos siellä läppärungon lähettyvillä löytyisi relekanta. Tämä on samalla sekä huojentava ja harmittava löytö. Ensinnäkin huojentava, koska pyörään on tehty tämä muutos ja siitä on ehkä penkitetty ja AFR mitattu pakoputkesta, mutta olen ajellut tuhansia kilometrejä pyörällä ilman mitään ongelmia. Eli kyseinen muutos onnistuu helposti vain osia vaihtamalla. Mulla lisäksi on nyt kuristamaton imukotelo myytävänä, itse maksoin siitä 120e toimituskuluineen, mutta kyllä siitä 60e:llä voin luopua. En siis tule asentamaan pyörään laajakaista lambdaa vaan tuuppaan sen toiseen pyörään kun säädän kaasareita. En tiedä kuinka helposti onnistuu, mutta on se helpompaa kuin tulppien tiirailu. Tuo lambdan asentaminen olisi myös ollut aika hankalaa K-pyörään ilman suurempia pakoputkiston muutoksia kun kollektorin kohdalla on peltinen lämpösuoja tjms.
Harmittava tämä on siksi, etten saa helpolla muutoksella pyörään lisää tehoa (noin 30%), vaan seuraavaksi varmaan pitää katsella pientä turboa.. Turbokiteillä ottaavat koneesta 200hp aika kevyillä muutoksilla, mutta kitti itsessään maksaa 7000$ joka on melko suolanen hinta 4000e pyörään laitettavaksi.
Itsessään homma ei ole niinkään aikaa vievä, jos haluaa imukotelon vaihtaa..
Pleksit pois
tankin letkut irki ja bensa kanisteriin
tankin taka pultit pois ja perästä nostaen pois paikoltaan.
Imukotelon läppärungolle menevien putkien irrotus on vähän hankalaa kun johtosarja on vähän tiellä, muttei mahdotonta.
Uusi kotelo tilalle ja "haitta"rele pois.
tankki paikalleen, letkut kiinni, bensa takaisin tankkiin.
pelksit paikalleen ja kovaa ajoa.
ns viikonlopun homma.
Koska tuossa hommissa joutui vähän availemaan jo katteita, niin päätin ottaa asiakseni purkaa pyörää vähän enemmän. Katteiden poistamisen jälkeen ei tietenkään löytynyt relelaatikkoa, vaikka sen olisi pitänyt olla oikean polven kohdalla. No germaani oli piilottanut sen tankin alle, mikä tietenkin piti ottaa pois jo imulaatikon vaihtamisen vuoksi. Luulin että pyörässä piti olla bensalinjoissa pikaliittimet ja takaisku venttiilit, mutta jouduinkin laskemaan kannuun tankin tyhjäksi, onneksi ei ollut kuin muutama litra sitä jäljellä.
Ihanasti oli gyntteri keksinyt myös sen että tietenkin imulaatikossa on helppokäyttöinen luukku ilman suodattimelle, tuon kautta suodattimen vaihto käy kuin tanssi.. mitä nyt 22l tankki on siirrettävä ensin tieltä. Kyllä näitä mopoja on yhtä helppo korjata kuin samojen sällien autoja. Miksei sitä suodatinta vaihdeta tuosta sivusta mikä on nätisti nähtävillä muovien poiston jälkeen?
Sitten iski kylmä hiki.. kädessä oli jenkeistä tilaamani imukotelo ja mulkoilin toisella silmällä rungon päällä makaavaa koteloa.. samat tuotenumerot! Ei hitto, vuosi sitten tilaamani osa on väärä.. varmaan turha enää tehdä reklamaatiota. RealOem.com sivuilta katselin tuotenumeroita, mutta valitettavasti koteloissa olevat eivät matchanneet niin 72kW kuin myöskään 96kW kotelon koodin kanssa. Huomattavasti lähempänä kuitenkin kuristettua mallia. Päätin kuitenkin etsiä rajoitus releen relelaatikosta. Mutta eihän siellä ollut oranssia kaksi jalkaista relettä missään näkyvillä. RealOem ehdotti samaista hyppylanka relettä myös läppärungon kuvassa, niin tutkin myös tiukkaan pyörän vasemman puolen. Oranssia eikä oikein muitakaan värejä näkynyt missään.
Aloin tutkimaan kiivaammin internetin syövereitä. Kuvahaulla ja valmistajan tuotenumerolla 13711464923 löytyy kuristettu malli..
http://i.ebayimg.com/images/i/391329690 ... -l1000.jpg
ja osanumerolla 13721464840 kuristamaton
http://www.rubbersideup.com/media/catal ... 4962_7.jpg
Kuten kuvista näkyy, niin ulkohalkaisijassa on silminnähtävä ero. Samainen kuristus näkyy myös putken sisältä
kuristettu http://i.ebayimg.com/images/g/QzUAAOSw- ... -l1600.jpg
kuristamaton http://i.ebayimg.com/images/a/T2eC16V,! ... -l1600.jpg
Ja tästä samaisesta syystä, että ostamani ja pyörässä oleva tuotenumero on sama, johtuu se ettei oranssia relettä ole näkyvissä.. se on poistettu samassa yhteydessä kun pyörä on muutettu. Koetan ensiviikonloppuna hieman vilkuilla, jos siellä läppärungon lähettyvillä löytyisi relekanta. Tämä on samalla sekä huojentava ja harmittava löytö. Ensinnäkin huojentava, koska pyörään on tehty tämä muutos ja siitä on ehkä penkitetty ja AFR mitattu pakoputkesta, mutta olen ajellut tuhansia kilometrejä pyörällä ilman mitään ongelmia. Eli kyseinen muutos onnistuu helposti vain osia vaihtamalla. Mulla lisäksi on nyt kuristamaton imukotelo myytävänä, itse maksoin siitä 120e toimituskuluineen, mutta kyllä siitä 60e:llä voin luopua. En siis tule asentamaan pyörään laajakaista lambdaa vaan tuuppaan sen toiseen pyörään kun säädän kaasareita. En tiedä kuinka helposti onnistuu, mutta on se helpompaa kuin tulppien tiirailu. Tuo lambdan asentaminen olisi myös ollut aika hankalaa K-pyörään ilman suurempia pakoputkiston muutoksia kun kollektorin kohdalla on peltinen lämpösuoja tjms.
Harmittava tämä on siksi, etten saa helpolla muutoksella pyörään lisää tehoa (noin 30%), vaan seuraavaksi varmaan pitää katsella pientä turboa.. Turbokiteillä ottaavat koneesta 200hp aika kevyillä muutoksilla, mutta kitti itsessään maksaa 7000$ joka on melko suolanen hinta 4000e pyörään laitettavaksi.
Itsessään homma ei ole niinkään aikaa vievä, jos haluaa imukotelon vaihtaa..
Pleksit pois
tankin letkut irki ja bensa kanisteriin
tankin taka pultit pois ja perästä nostaen pois paikoltaan.
Imukotelon läppärungolle menevien putkien irrotus on vähän hankalaa kun johtosarja on vähän tiellä, muttei mahdotonta.
Uusi kotelo tilalle ja "haitta"rele pois.
tankki paikalleen, letkut kiinni, bensa takaisin tankkiin.
pelksit paikalleen ja kovaa ajoa.
ns viikonlopun homma.
BMW K1200RS 1997
Honda CX500 1978
Honda CX500 1978
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
"No vihdoista viimein löysin aikaa tämän homman setvimiseen. Itseasiassa aika löytyi siksi, koska alkoi oikean keulaputken stefa vuotamaan riittävästi. Siinä hommassa huomasin että pyöräni ulompien keulaputkien sisempi halkaisija ei olekaan 48mm kuten joka paikassa lukee vaan 47mm. Ei mennyt stefat sisään vaikka kuinka isoa vasaraa käytti."
No höh, minä kyllä sain menemään väkisellä, mutta ei ihme jos ahdisti kun oli millin liian suuri
No höh, minä kyllä sain menemään väkisellä, mutta ei ihme jos ahdisti kun oli millin liian suuri
Re: K1200RS 72kW -> 96kW, eli kuristuksen poisto
Stefan pitäisi upota putken sisään ihan sormilla painaen ja loppupätkä vasta hylsyllä ja vasaralla, että painuu prikkaa vasten. Toi 48mm nuljusi vain huulilla muttei uponnut edes pajavasaralla ja lattaraudalla.
BMW K1200RS 1997
Honda CX500 1978
Honda CX500 1978