Kurahousu kirjoitti:Imuboxin vaihto ja sitten vaihtoehtona vaihtaa motronic MA 2.4 sellaiseen jossa tehokkaampi kartta (ebaysta löytyy hintaan 100 euroa, joskus halvemmallakin), vaihtaa motroinic yksikköön teholastu (löytyy myös netistä 100 euron molemmin puolin) tai sitten tietty yksi vaihtoehto tuo power commander mutta en ole ihan varma antaako motronic ylittää sille annettuja yläpään rajaarvoja millä tavalla ja onnistuuko power commander siinä, ehkä helpointa vaihtaa koko motronic.
Tähän lopputulokseen kanssa pääsin, kun asiaa hieman enemmän tutkin. Ensinnäkin PC sivuilta ei löytynyt ollenkaan k1200rs:ään sopivaa mallia, mutta onnistuin googeloimaan itseni sivulle josta tälläinenkin löytyi. Tampereen Bike Doctor kehui että ovat kyseisen asennuksen joskus tehneet, mutta olivat joutuneet muuttelemaan jonkin anturin liitintä PC:n johtosarjaan.. olisko ollut läpän asentoanturi?
Kuitenkin PC:n hinta oli sellainen rapia 450e, eli reilu 10% koko pyörän arvosta. Tämä on aivan liian kallis muutos. Varsinkin kun keskustelin työkaverin kanssa, joka kertoi että mikäli PC ohjaus tehdään käsin, se vain lisää syöttöä x / rpm muuttuja, muttei ota huomioon ilmanpainetta tai moottorinlämpöä. Tämä siis saattaa aiheutta ongelmia kylmänä ajaessa ja/tai korkeammalle kiivetessä (tuskin ongelma Suomessa).
Puolivillainen, kallis muutos on kuitenkin pois luvusta tässä vaiheessa.
ECU hacking sivuilta ei löytynyt faktaa että olisivat koskaan puukottaneet bemareiden ecuja, joten jätin sen läpi käymättä.. sieltähän löytyy hyviä karttoja nousevan auringon maan pyöriin melko paljon.
RealOem sivuja kahlatessa päädyin ongelmaan että sieltä ei löydy kahta bmw:n osanumeroa ECU:lle, selasin eri vuosimalleja, USA/EUR pyöriä jne ja aina sama ECU. Toisin sanoen tästä tehojen kuristuksesta ei varmaankaan ole hirveämmin ylhäällä virallisissa sivuissa.
eBaytä kahlatessa selvisi että ainakin 1 465 232 bmw part nro on tarkoitettu 72kW moottorille.. tai ainakin kyseisen myyjän 1 465 232 osa oli peräisin kuristetusta pyörästä.
--------------------------------------------
selasin tuossa vähän lisää RealOem sivua ja nyt meikäläisen puusilmä bongas jotain hyvin mielenkiintoista.
Samaisella ECU sivulla onkin ylimääräinen komponentti pos18
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0542" onclick="window.open(this.href);return false;
For vehicles with Power reduction X703A=Yes
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0543" onclick="window.open(this.href);return false;
Imuboxi sivulla on myös samainen teksti eli pos1
For vehicles with Power reduction X703A=Yes
No jälleen googlaamaan ja X703A on optio tehon kuristukselle ja siihen tarvittavat komponentit on:
https://www.etkbmw.com/bmw/EN/search/op ... 1579/X703A" onclick="window.open(this.href);return false;
Imuboxi ja "rele" on ainoat mitkä tulee option mukana.
Eli siinä ECUssa ei ole mitään muutosta, se ohjelmakin on luultavasti sama.. vain erona on "rele" joka on hyppylanka.
Tämä testataan keväällä, kun saan imukotelon vaihdettua ja katsottua onko penkin alla yksi ylimääräinen "rele".
https://parts.bmwofsouthatlanta.com/ima ... 962327.png" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä mä ajattelin viedä sen kuitenkin penkkiin ettei mene laihalla. Tai hitsata sopivan yhteen pakoputkeen oman lambdan viereen laajakaista lambdalle ja laittaa mittarin kojetauluun ihan vain varmuuden vuoksi.
Spaddu kirjoitti:Nyt kun tämä tuli keskusteluun, niin kuka tietää jotain vuosilukuja, milloin näitä tehojuttuja on käytetty?? Ainakin 80-luvulla oli vielä sääntö, ettei ollut yli 1000 kuution pyöriä. Nykyään ei liene mitään eri speksejä, ainakaan jos pyörä on valmistettu Euroopan markkinoille....
Jostain löysin että Ranskassa kyseinen rajoitus on ollut 1985 lähtien ja vielä 2000luvun puolella joku kaavaili vievänsä cbr600:n maahan, mutta pelkäsi tehonkuristuksen tulevan liian kalliiksi. Norjassa oli taidettu tehdä tutkimus minkä mukaan teho ei vaikuta onnettomuuksiin, vaan hyvinkin yllättävää kyllä se on kiinni kuskista..
Mutta jos muutostyö on oikeasti näin halpa, niin olen todella onnellinen.. taisin maksaa imukotelosta jotain 100e pintaan ebayssä ja muuten mennään hartiapankilla.
http://i.imgur.com/TvUFdWv.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihtu jo viime talvena väri sinisestä vihreäksi.. vähän turhan moni autoilia katsoi poliisin ajavan perässään kun edellinen väri oli vähän ikävä.