Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Minkälaista rasvaa porukka laittaa kardaanin takabooreihin? Täytyy huoltaa K100 pyörä, kun on seissyt vuosikausia tallissa. Entä löytyykö bensaletkua metritavarana Suomesta vai pitääkö olla originaalia?
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
- Moottoripyörän malli: R1200RT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Kardaanin booreihin hyvää rasvaa on molybdeenidisulfidia (MoS2) sisältäävä vaseliini. Bensaletkuista en osaa sanoa.
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Bensaletkua voit kysellä esim. Etra myymälöistä.
Varmaan autotarvikeliikkeet,Biltema tai Motonet on oikeita osoitteita.
Varmaan autotarvikeliikkeet,Biltema tai Motonet on oikeita osoitteita.
- Mikki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
- Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Ainakin Bilteman letku on kaksikerroksista ja ulkopinta ei kestä bensaa!
K -mallissa letku on tankin sisässä, joten letkun täytyy kestää bensaa myös ulkopuolelta! Tämä pitää huomioida letkukaupoilla.
K -mallissa letku on tankin sisässä, joten letkun täytyy kestää bensaa myös ulkopuolelta! Tämä pitää huomioida letkukaupoilla.
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Kiitos vastauksista. Eiköhön sopivaa ainetta nyt löydy..
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Älä missään nimessä sorru niihin Bilteman letkuihin. Itselläni ne kesti kaikki kaksi viikkoa ja turposivat muodottomiksi ja alkoivat vuotaa joka liitoksesta. Etra myy Trelleborgin letkua. Ei kovin hyvää sekään. Autossa kesti kaksi vuotta ja alkoi halkeilla.
Ainut letku mikä on minulla kestänyt näitä nykyisiä polttoaineita on Gatesin letkut. Saa ainakin Motonetistä. Ohessa tuotenumerot.
Upotettava polttoaineletku ø8mm 30,5 cm 45-8135
Gates polttoaineletku ø8mm etanoli/biodiesel kestävä 1,5m 45-8138
Suorasta letkusta tekemällä joudut sen paluuletkun pujottelemaan uudestaan. Alkuperäinen on muotoletku ja paikoin jyrkillä mutkilla. Suorasta letkusta tehtynä mutkista tulee liian jyrkkiä. Pidempihän siitä letkusta tulee, mutta ei sillä ole merkitystä.
Kardaanin spooreihin suosittelisin Molykoten tahnaa. Saa ainakin Etralta. Alla 50 g:n tuubin tuotenumero. Kallista se on n. 30 euroa tuubi. Tuolla ei tarvitse olla joka talvi rasvailemassa, jos se ei ole lempiharrastus. Olen kokeillut monia muita molybdeenirasvoja, mutta mikään ei ole kestänyt edes 20 000 km spooreissa. Viimeisin kokeilu oli auton vetonivelrasva, jota suositeltiin myös kardaanin spooreihin. Se katosi jo 15 000 km:n ajolla ja spoorit olivat ruosteessa. Se ruoste on lähinnä hankauskorroosiota, ei veden aiheuttamaa.
Molykote G-Rapid Plus
Maahantuojan tuotenro :12MO1687727
Etran tuotenumero 10340004334
http://www.ytmshop.fi/teollisuuskemikaa ... rapid-plus" onclick="window.open(this.href);return false;
Ainut letku mikä on minulla kestänyt näitä nykyisiä polttoaineita on Gatesin letkut. Saa ainakin Motonetistä. Ohessa tuotenumerot.
Upotettava polttoaineletku ø8mm 30,5 cm 45-8135
Gates polttoaineletku ø8mm etanoli/biodiesel kestävä 1,5m 45-8138
Suorasta letkusta tekemällä joudut sen paluuletkun pujottelemaan uudestaan. Alkuperäinen on muotoletku ja paikoin jyrkillä mutkilla. Suorasta letkusta tehtynä mutkista tulee liian jyrkkiä. Pidempihän siitä letkusta tulee, mutta ei sillä ole merkitystä.
Kardaanin spooreihin suosittelisin Molykoten tahnaa. Saa ainakin Etralta. Alla 50 g:n tuubin tuotenumero. Kallista se on n. 30 euroa tuubi. Tuolla ei tarvitse olla joka talvi rasvailemassa, jos se ei ole lempiharrastus. Olen kokeillut monia muita molybdeenirasvoja, mutta mikään ei ole kestänyt edes 20 000 km spooreissa. Viimeisin kokeilu oli auton vetonivelrasva, jota suositeltiin myös kardaanin spooreihin. Se katosi jo 15 000 km:n ajolla ja spoorit olivat ruosteessa. Se ruoste on lähinnä hankauskorroosiota, ei veden aiheuttamaa.
Molykote G-Rapid Plus
Maahantuojan tuotenro :12MO1687727
Etran tuotenumero 10340004334
http://www.ytmshop.fi/teollisuuskemikaa ... rapid-plus" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
http://www.koneporssi.com/uutiset/rasvo ... rkkailuun/" onclick="window.open(this.href);return false; Niin kuin tässä linkissä sanotaan, yleisin vaseliini on NLGI 2. Itse laittaisin sitkeämpää, joka ei notkistu liikaa kuumuudessakaan. Rasvasin aikoinaan uutena ostamaani RT 1100 pyörän boorit 40 000 km:n kohdalla. Boorit olivat täysin virheettömät ja hyvässä vaseliinissa.
K 100:n kardaaniputken etutötsä, se kuminen oli ensisarjan pyörissä heikko. Siihen tuli helposti murtumia jotka päästivät veden akselin sisään ja ruoste söi boorit aika pian. Niitä rivahteli aika monissa K-pyörissä. Jälkituotetut tötsät olivat jo paljon paksummasta kumista ja ne kai kestivät maailman tappiin.
K 100:n kardaaniputken etutötsä, se kuminen oli ensisarjan pyörissä heikko. Siihen tuli helposti murtumia jotka päästivät veden akselin sisään ja ruoste söi boorit aika pian. Niitä rivahteli aika monissa K-pyörissä. Jälkituotetut tötsät olivat jo paljon paksummasta kumista ja ne kai kestivät maailman tappiin.
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Paljon tuli taas tietoa. Etralla suosittelivatkin tuota Molykotea. Hintaa on, mutta hyväähän sen olla pitää. Polttoaineletkuja saa tilattua originaalejakin, mutta pidemmät letkut olis parempi tankin "nostamisen" kannalta ilman tankin irrotusta.
Tärkein asia pitkän seisonnan jälkeen on nyt tuo boorien rasvaus ennen kovaa käyttöä. Ulkomaisilla nettifirmoilla on myynnissä kyllä rasvoja, mutta täytyyhän niitä Suomestakin saada.
Tärkein asia pitkän seisonnan jälkeen on nyt tuo boorien rasvaus ennen kovaa käyttöä. Ulkomaisilla nettifirmoilla on myynnissä kyllä rasvoja, mutta täytyyhän niitä Suomestakin saada.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Mitä rasvaa kardaanin booreihin?
Multa löytyy BMW:n orkkista valkoista rasvaa HALAVALLA! Poliisin vanhaa varaosavarastoa.
http://www.boxer-osat.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-
"Olennaista on kysyä, millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla, jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia." -M.B.Crawford-