Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

R-sarjan pyörät
juutinka
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Maalis 2017 16:35

Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja juutinka »

Hei tietäjät
Pyörä on R1200 RT käyttöönotto kevät 2005. Pyörässä on ns. CAN-väyläsähköjärjestelmä. Ajattelin kytkeä lisäjarruvalon takalaukun päälle ottamalla herätevirran releelle varsinaisen jarruvalon piuhasta. Nyt huomasin että sekä takavalo että takajarruvalo toimivat saman yksilankaisen polttimon kautta siten että jännitteensäädön avulla tuon polttimon valo kirkastuu jarruvipua vedettäessä.

Takavuosina tein aikomani kaltaisen kytkennän vuoden 2005 R1200 GS:ään Kuninkaan Joukolta saamani opastuksen perusteella. En tuolloin tullut todenneeksi oliko takapoltimossa kaksi hehkulankaa vai yksi kuten nykyisessä RT:ssä. Mutta pelasi hyvin, kiitos Jouko! Käytän ensisijaisesti etujarrukahvaa ja oman piuhansa veto sen jarruvalokytkimestä näyttää olevan hankalaa se kun on myös kuitenkin yhteydessä pyörän sähköjärjestelmään.

Sain (nytkin) auto-/mp-sähkömiehiltä ehdottoman kiellon mennä virittelemään CAN-väyläjärjestelmään kuvatun kaltaisia kytkentöjä....

Eli: Onkos kellään kokemusta tai tietoa? Onko mahdollista kytkeä lisäjarruvaloa systeemiä sotkematta ko. sähköjärjestelmään? (Tai poikkeaako järjestelmä mitenkään 2005 GS:n järjestelmästä? Jos ei niin sitten teen jo aiemmin tekemäni hyvin toimineen virityksen)

Hyvää Juhannusta ja kiitos jo ennakkoon foorumin tietäjille!

Kale o44 5544oo5
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Otin kerran ohjausvirran testeriplugin johdosta releelle.
Releen jälkeen voi laittaa vaikka Motonetin sulakerasian jos haluaa sähköä monelle lisälaitteelle, esim tuollaisen 38-6964.
Omassa R1100GS pyörässäni on tuo rasia.

Kuva

Testeriplugista pitäisi löytyä 12 V.
Pyörä oli R1200R

Tuolla kuva kytkennästä, klik

Tuossa kytkennässä ei käytetty sulakerasiaa, vaan virtaa menee vain naville.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
juutinka
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Maalis 2017 16:35

Re: Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja juutinka »

Kiitos pekkaveelle vastauksesta!

Ongelmana on mistä saan ns. herätevirran lisäjarruvalon releelle. Siis impulssin sytyttää erilliseen virtajärjestelmäänsä kytketty lisäjarruvalo.

Aion, kuten tein 1200 GS:n kohdallakin, ottaa virran suoraan akun navoilta oman sulakkeensa ja releen kautta lisäjarruvalon käyttövirraksi. (Niin tein myös navin käyttövirran kanssa.) Silloin virran otto ei sotke CAN-väyläjärjestelmää. Herätevirtaa en kuitenkaan saa pyörän jarruvalon virrasta "ryöstettyä". Miksikö en? Siksi että yhdistettyyn taka-jarruvalopolttimon AINOAAN hehkulankaan menee koko ajan jännite. Jarruvipua vedettäessä "jännitteen" kasvaminen KIRKASTAA parkkihehkun jarruvalon kirkkaudeksi. Eli releen kautta otettu herätevirta polttaisi (ymmärtääkseni) lisäjarruvaloa koko ajon ajan. Olenko tietäjät väärässä?

Hankin nyt mikrokytkimen asentaakseni sen etujarrukahvan alapintaan toimimaan omana jarruvalokytkimenään releen kautta. Virran releelle otan siis suoraan akulta. Savun hälvettyä mietiskelen sitten elämän katoavaisuutta...

Hyviä ajokelejä
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja JKU »

Jos kytket takavalon polttimon rinnalle releen, se toimii silloin kun polttimokin.
Edellytyksenä on, että polttimolle tuodaan täysi 12V jännite.
Näin taphatuu silloin, kun lamppu toimii jarruvalona.
Siis tähän saakka kaikki toimii kuten vanhassa GS:ssäkin.

Seuraava kysymys on, vetääkö ko apurele myös silloin kun pelkkä takavalo palaa, eli sama poltin saa 12V alhaisemman jännitteen. Luulisin, että jännite on alennettu pulssittamalla 12V jännitte. Esimerkiksi 50/50% pulssisuhteella poltin ja sen rinnalla oleva releen käämi saa n 6V jännitteen.
Pulssitus tuskin on ongelma, eikä 12V rele varmastikkaan vedä vielä 6V jännitteellä, mutta saattaa jäädä jarrutuksen jälkeen pitoon ( releen pito- eli päästöjännite on alhaisempi, kuin vetojännite). Jos vaikka rele vetää 8V jännitteellä, se päästää vasta pari volttia alhaisemmalla jännitteellä.

Että pystyisi tarkemmin analysoimaan, pitää ensin mitata mikä on polttimon saamat jännitteet jarruvalona ja takavalona. Mittaus pitäisi tehdä mielellään analogimittarilla( viisarimittari). Digitaalimittari saattaa näyttää milloin mitäkin, jos alhaisempi jännite on alennettu pulssittamalla.
Sitten releen testaus: vetojännite ja päästöjännite.
Näillä tiedoilla pystyy sanomaan, onko tuossa mitään mahdolisuuksia pelkän releen avulla.
Seurasva vaihtoehto on käyttää 6V relettä ja 6 V zeneriä sen kanssa sarjassa. Tämä voi toimia.
Jos ei, pitäisi rakentaa pieni jännitteen tunnistin ohjaamaan relettä.

Edit:
Testasin laatikoissani olevaa vanhaa (nos) Wherle autorelettä ( 12V/ 50A).
Vetojännite oli 5,7 V ja päästöjännite 4,0 V.
Releen pitovirta 12V oli 150 mA.
Joten rele varmasti vetää jo takavalotoiminnolla ( alennettu jännite).

Pitäisi testata jollain 6 V sarjaankytketyllä zenerillä.
Silloin vetojännite on n. 12V ja päästöjännite 10V paikkeilla.
Voip olla, että rele ei tyhjäkäynnissä vedä eikä lisäjarruvalo syty.
Ajossa varmasti toimii, kun lataus on n 14 V paikkeilla.
Laatikoissani ei ollut tuollaista zeneriä ja Bebekkikin on jo kiinni.
Standardi zenerkoko on 6,2 V. Tehonkeston pitäisi olla n 1W luokkaa ( olettaen, että rele ottaa saman virran, kuin minun laatikossani ollut).
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
juutinka
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Maalis 2017 16:35

Re: Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja juutinka »

Kiitos kattavasta analyysistä JKU!

Ymmärrykseni sähkön käyttäytymisestä on HYVIN rajallinen. Siispä en osaa tehdä releelle minitsemiasi mittauksia. Sen sijaan mittasin viisarillisella yleismittarilla takavalolle tulevia jännitteitä. Koneen pyöriessä taka-/jarruvalopoltin saa 4 volttia ja jarrua käytettäessä lamppu kirkastuu 14 voltin jännitteellä.

Kun kytkin sitten minulla olevan pikkureleen ja siihen liittämäni led-lisäjarruvalon takavalojohtoon tapahtui seuraavaa:
1. Rele alkoi katkonaisesti kytkemään lisäjarrruvaloon virtaa. Lisäjarruvalo vilkutti nopeaan tahtiin ehkä 5-10 kertaa sekunnissa.
2. Jarrua käytettäessä lisäjarruvalo toimi kuten pitääkin eli paloi koko ajan kirkkaasti.

Yhä vain vielä kiinnostaisi selvittää onko mahdollista saada lisäjarruvaloa toimivaksi pyörän oman jarruvalon ohjausvirralla?
Vanhan brittipyörän sähköt sentään oli helppoa kauraa. Silloin kuin ne sattuivat yleensä pelaamaan....
JKU
Viestit: 296
Liittynyt: 18 Helmi 2006 09:56

Re: Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja JKU »

Mittaus vahvistaa sen, mitä oletinkin: takavalo toimii pulssittamalla tehdyllä alennetulla jännitteellä.
Näyttää, että alennus toimii n. 100/300 millisekunnin pulsseilla.
Hehkulampun hehkulangan massa on niin hidas, että lamppu ei vilku, vaan antaa suhteellisen tasaista valoa.
Testaamasi pikku rele sensijaan toimii nopeammin ja siksi kytkee virtaa katkonaisesti.
Hitaampi rele voisi parantaa tilannetta siten, että se ei vedä vielä mainitsemallasi 4V:lla.
Releen hitaus tarkoittaa, että sen ankkurin ( liikkuva osa) massa on isompi.

Noissa väyläjärjestelmissä ohjaus tulee datajohtoja eli väylää pitkin koodattuna pulssijonona, josta jokaisella toimilaitteella oleva piiri tunnistaa oman koodinsa ja antaa käskyn ohjauskortilla olevalle kytkimelle (yleensä FET, eli kanavatrandistori) toimia eli kytkeä. Tässä tapauksessa sama Fetti toimii kahdella tavalla: täysin johtavana, eli jarruvalo ja pulssittain johtavana, eli takavalo. Joten väylästä ei voi ohjata mitään lamppua tms toimilaitetta ilman vastaavaa elektroniikkakorttia.

Muistan lukeneeni, että jokin ruotsalainen firma on kehityänyt juuri CAN- väyläjärjestelmien lisälaittetia varten Hall-anturiin perustuvan ohjauspiirin. Se siis tunnistaa johtimessa kulkevan virran ( tarkkaan ottaen virran aikaansaaman magneettikentän) ja ohjaa rinnakkaislaitetta apureleen kautta. Tarkemmin en tiedä ko piirin myyjistä, hinta lienee kuulemani mukaan 60-70€ paikkeilla. En myöskään tiedä, miten se reagoi pulssitettuun virtaan. Yritän selvitellä VMPK:n foorumilta; siellä joku vois tietää.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

juutinka kirjoitti: 28 Kesä 2017 20:00 Kiitos pekkaveelle vastauksesta!

Ongelmana on mistä saan ns. herätevirran lisäjarruvalon releelle. Siis impulssin sytyttää erilliseen virtajärjestelmäänsä kytketty lisäjarruvalo.

Hyviä ajokelejä
Eikö tuohon toimi sama juttu kuin mitä minä tein R1200R pyörän kanssa navin kytkennässä releen kautta.
Eli 12 V otetaan sieltä testeriplugin johdosta releen ohjaamiseen.
juutinka
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Maalis 2017 16:35

Re: Lisäjarruvalon kytkentä R1200 RT:n CAN-väyläsähköihin?

Viesti Kirjoittaja juutinka »

Moi Pekkavee!

Tarkoitatko että testeriplugin johdosta saisin HERÄTEVIRRAN releelle? Siis kun käytän jarrua niin sieltä saatava heräte kytkee releen antamaan 12 V virtaa lisäjarruvalolle?
Jatkuvan 12 V virran saan, kuten tein 1200 GS:n tapauksessa, releelle koko ajan suoraan akun navalta jolloin asia ei häiritse millään tavoin muuta liikennettä.
Vastaa Viestiin