GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 19 Syys 2014 10:41
GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
Moi!
Yhden kesän Gessulla ajellut (vm 2009, mittarissa nyt 58000).
BikeTeam tarkasti keväällä Gessun vaihteistoäänen, naputtaa lämpösenä tyhjäkäynnillä, kun kytkimestä vetää naputus loppuu.
Nyt kuitenkin kytkimen vapauttamisen jälkeen naputtaa tosi kuuluvasti. Onko, niin kuin BikeTeamissa sanoivat, suorahampaisen laatikon
ominaisuus? Minusta ääni lähentelee kolinaa. Onko kokemuksia vaihteiston korjauksesta?
Samalla katsottiin onko ohjauksessa väljää, siellä sanoivat että ei ole. Eilen tsekkasin tarkemmin ohjauksen ja yläpään laakerihan siellä on
väljä. Missä se kannattaisi korjauttaa, sinne BikeTeamiin en kyllä mopoa vie!
Sinänsä jännä juttu, neljäs mopo 15 vuoteen ja kaikkiin on joutunut ohjauslaakerin uusimaan > Virago 1100, BMW R 1200 C, Valkyrie ja nyt tää Gessu.
Muutoin kyllä ollu mukavin mopo tähän asti! (7000km takana)
T. Jukkamikko
Yhden kesän Gessulla ajellut (vm 2009, mittarissa nyt 58000).
BikeTeam tarkasti keväällä Gessun vaihteistoäänen, naputtaa lämpösenä tyhjäkäynnillä, kun kytkimestä vetää naputus loppuu.
Nyt kuitenkin kytkimen vapauttamisen jälkeen naputtaa tosi kuuluvasti. Onko, niin kuin BikeTeamissa sanoivat, suorahampaisen laatikon
ominaisuus? Minusta ääni lähentelee kolinaa. Onko kokemuksia vaihteiston korjauksesta?
Samalla katsottiin onko ohjauksessa väljää, siellä sanoivat että ei ole. Eilen tsekkasin tarkemmin ohjauksen ja yläpään laakerihan siellä on
väljä. Missä se kannattaisi korjauttaa, sinne BikeTeamiin en kyllä mopoa vie!
Sinänsä jännä juttu, neljäs mopo 15 vuoteen ja kaikkiin on joutunut ohjauslaakerin uusimaan > Virago 1100, BMW R 1200 C, Valkyrie ja nyt tää Gessu.
Muutoin kyllä ollu mukavin mopo tähän asti! (7000km takana)
T. Jukkamikko
Re: GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
Kyllä noissa laatikon kolina on aika tyypillinen ominaisuus.Toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.
Red Line "lappapuuroa" kannattaa kokeilla vaihteistoon.Perään en sitä omien kokemuksien perusteella suosittele.
Red Line "lappapuuroa" kannattaa kokeilla vaihteistoon.Perään en sitä omien kokemuksien perusteella suosittele.
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
Red Line toimii hyvin R1150:n laatikossa minunkin kokemusten mukaan.
Vaihteet menevät paremmin päälle ja toimii hiljaisemmin ja pehmeämmin.
@Pate, miksi et suosittele perään?
Vaihteet menevät paremmin päälle ja toimii hiljaisemmin ja pehmeämmin.
@Pate, miksi et suosittele perään?
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
Re: GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
Laitoin gessun perään Red Line-lappapuuroa ja kun seuraavan kerran aloin vaihtaan peräöljyä niin ropusta ei tullut mitään.
Luulin että öljyt oli jossain vaiheessa vuotaneet huomaamattani ja otin perän auki.
No olihan ne öljyt siellä mutta "hyytyneet" kotelon seiniin.Ehkä kuumailmapuhaltimella olisi tulleet ropun kauttakin.
Luulisin että kylmällä säällä perän voitelu on alkuun huono.Tosin aika äkkiä tuo kuumenee kun voitelu on huono
Lähenee siinä laakeriremontti varmaan nopeammin.
Luulin että öljyt oli jossain vaiheessa vuotaneet huomaamattani ja otin perän auki.
No olihan ne öljyt siellä mutta "hyytyneet" kotelon seiniin.Ehkä kuumailmapuhaltimella olisi tulleet ropun kauttakin.
Luulisin että kylmällä säällä perän voitelu on alkuun huono.Tosin aika äkkiä tuo kuumenee kun voitelu on huono
Lähenee siinä laakeriremontti varmaan nopeammin.
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
Tuon kun mainitsit, muistui mieleen ensimäinen Redlinen perän öljynvaihto.
Samaten ihmettelin, miksi perästä tuli ulos paljon vähemmän öljyä kuin olisi pitänyt
Tämä tapahtui ensimäisen kerran Redlinea ulos laskiessani. Ei kertaakaan myöhemmin.
Voisiko olla, että marjapuuro reagoi jotenkin tavallisen öljyn kanssa ja muodostaa tuollaisen liisterin?
No viime kesänä kyllä vaihdoin perälaakerin ja lurautin Liqui Molyn sisään kun sitä oli hyllyssä.
Taidan pysyä siinä jatkossa...
Samaten ihmettelin, miksi perästä tuli ulos paljon vähemmän öljyä kuin olisi pitänyt
Tämä tapahtui ensimäisen kerran Redlinea ulos laskiessani. Ei kertaakaan myöhemmin.
Voisiko olla, että marjapuuro reagoi jotenkin tavallisen öljyn kanssa ja muodostaa tuollaisen liisterin?
No viime kesänä kyllä vaihdoin perälaakerin ja lurautin Liqui Molyn sisään kun sitä oli hyllyssä.
Taidan pysyä siinä jatkossa...
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
Re: GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
Minulla myös 1100gs loota piti aikas kolinaa lämpöisenä kytkin ylhäällä. Avasin laatikon viime talvena, minusta laakerit olivat hyvässä kunnossa, kolina ei tullut niistä, mutta laitoin tietenkin uudet laakerit. Vauhtipyörässä oli sen jousilautasen kokoinen puhdas ura, laitoin uuden kytkimen ja kolina väheni huomattavasti. Voisiko tuo jousilautanen väsyä, metallinen ääni tulisi tällöin vauhtipyörän ja lautasen eri pyörimisvauhdista?
Laitoin myös RL heavya lootaan ja perään. 1, 2 ja 3-vaihde rusahtavat hiukan vaihtaessa (rattaiden alla pronssi helat kuluneet?), 4 ja 5 menevät täysin äänettömästi, ovat eri akselilla. Tarviikin katsoa tuo perän öljy-homma..
Laitoin myös RL heavya lootaan ja perään. 1, 2 ja 3-vaihde rusahtavat hiukan vaihtaessa (rattaiden alla pronssi helat kuluneet?), 4 ja 5 menevät täysin äänettömästi, ovat eri akselilla. Tarviikin katsoa tuo perän öljy-homma..
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: GS:n vaihteiston kolina ja ohjauslaakeri
Joo, kulunut jousilautanen voi aiheuttaa kummallisia ääniä.
Luin tuosta jossain foorumissa jokin aika sitten.
Itsekin vaihdoin keväällä koko kytkimen, kun mittarissa oli jotain 230.000 km ja kytkin alkoi luistamaan.
Sadassa tonnissa olin vaihtanut pelkän levy ja senkin "varmuuden vuoksi". Ei olisi tarvinnut ja sillä olisi varmaan vielä ajanut aika paljon.
Pekka
Luin tuosta jossain foorumissa jokin aika sitten.
Itsekin vaihdoin keväällä koko kytkimen, kun mittarissa oli jotain 230.000 km ja kytkin alkoi luistamaan.
Sadassa tonnissa olin vaihtanut pelkän levy ja senkin "varmuuden vuoksi". Ei olisi tarvinnut ja sillä olisi varmaan vielä ajanut aika paljon.
Pekka