Omistan kyseisen "museopyörän" vasta ensimmäistä kesää. Ongelmana on sininen savutus käynnistettäessä...onko tämä vika vai ominaisuus?
Olen pannut merkille, että jos pyörä on seissyt keskituelle savutusta ei välttämättä ole ollenkaan, mutta jos seisotat pyörää sivutuella ja vielä pahempaa, jos se on kaltevassa maastossa (vielä enemmän kallellaan kuin tasaisella kentällä) savutus on sitä sakeampaa ja kestää pitempään.
Mielestäni venttiilinvarren kumit on loppu... vai onko parempia ehdotuksia?
Pystyykö kumit vaihtamaan kannen ollessa kiinni lohkossa...kokemuksia?
Öljynä 5w-40 "talviöljy", ajan vain kesällä...olisiko pelkkä öljyn vaihto paksumpaan pelastus?
Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
Jussi K
-86 K100 RT savutus käynnistettäessä
Re: -86 K100 RT savutus käynnistettäessä
Ensinnäkin sinulla on talviöljy. Toisekseen tuo on ominaisuus. Sylinterit ovat pyörän vasemmalla puollella, öljy valuu männänrenkaiden ohi palotilaan sivutuella. Tilannetta helpottaa kun annat pyörän seistä pystyssä minuutin verran sammutettuasi sen niin liiat ehtii valua öljypohjaan.
Vaihda öljyt tehtaan suosittamaan SAE 15W-50 tai SAE 20W-50 öljyyn. Täällä on yritetty kertoa myös öljyn määrällä olevan vaikutusta. En ole moista huomannut. Tehtaan ohje öljymäärän tarkistukseen on sammutuksen jälkeen 10 minuttia keskituella. Tällöin itselläni öljymäärä on silman keskipisteen ja maksimin puolivälissä. Vuorokauden seisonnan jälkeen maksimissa eli öljysilmän punaisen renkaan yläreunassa. Ei savuta eikä kuluta öljyä. Moottoriöljynä olen käyttänyt vain Silkolene Pro 4 SAE 15W-50 tai Motul 300V SAE 15W-50. Molemmat ovat esterisyntettisiä ja kalliita. Säästyy kuitenkin monelta ongelmalta. Moottori pysyy puhtaana öljypohjaa myöten eikä huohota reippaammassakaan ajossa. Estereiden voiteluomonaisuudet ovat omaa luokkaansa sekä öljyn pysyminen voideltavilla pinnoilla. Ei tarvitse käyttää konetta talven aikana, josta aiheutuu vain kondenssivettä moottoriin.
Moni varmasti toteaa että turha käytää kalliita synteettisiä ja vaihtaa öljyt useammin. Ei siitä siitä ainakaan mitään säästöä synny. Öljyn hinta muihin kuluihin nähden on murto-osa käyttökuluissa.
Vaihda öljyt tehtaan suosittamaan SAE 15W-50 tai SAE 20W-50 öljyyn. Täällä on yritetty kertoa myös öljyn määrällä olevan vaikutusta. En ole moista huomannut. Tehtaan ohje öljymäärän tarkistukseen on sammutuksen jälkeen 10 minuttia keskituella. Tällöin itselläni öljymäärä on silman keskipisteen ja maksimin puolivälissä. Vuorokauden seisonnan jälkeen maksimissa eli öljysilmän punaisen renkaan yläreunassa. Ei savuta eikä kuluta öljyä. Moottoriöljynä olen käyttänyt vain Silkolene Pro 4 SAE 15W-50 tai Motul 300V SAE 15W-50. Molemmat ovat esterisyntettisiä ja kalliita. Säästyy kuitenkin monelta ongelmalta. Moottori pysyy puhtaana öljypohjaa myöten eikä huohota reippaammassakaan ajossa. Estereiden voiteluomonaisuudet ovat omaa luokkaansa sekä öljyn pysyminen voideltavilla pinnoilla. Ei tarvitse käyttää konetta talven aikana, josta aiheutuu vain kondenssivettä moottoriin.
Moni varmasti toteaa että turha käytää kalliita synteettisiä ja vaihtaa öljyt useammin. Ei siitä siitä ainakaan mitään säästöä synny. Öljyn hinta muihin kuluihin nähden on murto-osa käyttökuluissa.