Bemarissani, R80/7 vm-79, on takaiskarit menneet sököksi. Siis ihan veltoiksi.
Pumput näyttävät olevan Koni- merkkiset.
Kertokaas tietäjät voiko nuo kunnostaa vai meneekö suosista uusien etsinnäksi. Vm. tapauksessa suosituksia. Mitkä kohtuuhintaiset tuohon laittaisin?
R80/7 iskarien uusinta....vai korjaus?
Re: R80/7 iskarien uusinta....vai korjaus?
Konit ovat purettavia eli ne voi korjata. En tiedä saako niihin vielä korjaussarjoja mistään, mutta usein öljynvaihto riittää. Se stefa niissä on lähinnä hydraulitiiviste, joita saa useimmista laakeriliikkeistä. Iskareissa saattaa olla aika paljon soosia sisällä, jos ei ole aikaisemmin avattu. Pese osat huolellisesti. Jos iskarit ovat paljon ajettuja kannattaa laittaa pykälää paksumpi iskariöljy kuin alunperin kulumien kompensoimiseksi.
Öljyksi ei kelpaa perinteinen keulaölöjy vaan joku synteettinen upsidedown- ja takaiskareihin tarkoitettu. Se perinteinen mineraalipohjainen keulaöljy vaahtoontuu hyvin nopeasti ja taas on vaimennus kadoksissa. Kokemusta on eli sain tehdä öljynvaihdon uudestaan
Olen vanhempia Marzoccheja joskus kunnostellut ja laittanut öljyksi Silkolene Pro RSF 10WT. Osan venttiilien läppäprikoista voi kääntää toisin päin, joten saa vähän paremman tiivistyksen niihin.
Jos ei itseltä onnistu, vie johonkin iskarikorjaamolle tai hanki uudet. Uusia kohtuuhintaisia ovat ainakin Hagonit.
Tuoltakin voi kysellä:
http://www.tarvikeyhtyma.fi/tuotteet/he ... oni-huolto
En tiedä miten vielä on varaosia kaksipyöräisten iskareihin, kun ne muuttuivat Ikon-merkkisiksi. Motoral nuo vanhat Konit on tuonut maahan.
Historian käänteet:
https://www.ikonsuspension.com/about-ik ... nsion.html
Vähän samoin kuinka kävi Girlingin isklareiile. Muistaakseni työtekijät ostivat sen moottoripyöräiskari tuotannon ja siitä tuli Hagon.
Öljyksi ei kelpaa perinteinen keulaölöjy vaan joku synteettinen upsidedown- ja takaiskareihin tarkoitettu. Se perinteinen mineraalipohjainen keulaöljy vaahtoontuu hyvin nopeasti ja taas on vaimennus kadoksissa. Kokemusta on eli sain tehdä öljynvaihdon uudestaan
Olen vanhempia Marzoccheja joskus kunnostellut ja laittanut öljyksi Silkolene Pro RSF 10WT. Osan venttiilien läppäprikoista voi kääntää toisin päin, joten saa vähän paremman tiivistyksen niihin.
Jos ei itseltä onnistu, vie johonkin iskarikorjaamolle tai hanki uudet. Uusia kohtuuhintaisia ovat ainakin Hagonit.
Tuoltakin voi kysellä:
http://www.tarvikeyhtyma.fi/tuotteet/he ... oni-huolto
En tiedä miten vielä on varaosia kaksipyöräisten iskareihin, kun ne muuttuivat Ikon-merkkisiksi. Motoral nuo vanhat Konit on tuonut maahan.
Historian käänteet:
https://www.ikonsuspension.com/about-ik ... nsion.html
Vähän samoin kuinka kävi Girlingin isklareiile. Muistaakseni työtekijät ostivat sen moottoripyöräiskari tuotannon ja siitä tuli Hagon.
Re: R80/7 iskarien uusinta....vai korjaus?
Kiitos vinkeistä!
Niinhän se oli, että öljyt vaan oli aikain myötä karanneet ja muuttuneet kuraliejuksi.
Kokkolan Kentsosta hyllystä mitoilla uudet tuumamittaiset(!!) yläpään stefat ja uudet öölit. Taas vaimentaa.
Ne Konin alkuperäiset stefat muuten todella oli tuumamittaiset. Liekö anglosaksisia juuria tuolla Konilla.
Ja vielä kehut Kentsolle. Sieltä saa hyllystä erikoisempiakin laakereita, mm. Bemun perälaakereita, ja näitä stefoja yms.
Niinhän se oli, että öljyt vaan oli aikain myötä karanneet ja muuttuneet kuraliejuksi.
Kokkolan Kentsosta hyllystä mitoilla uudet tuumamittaiset(!!) yläpään stefat ja uudet öölit. Taas vaimentaa.
Ne Konin alkuperäiset stefat muuten todella oli tuumamittaiset. Liekö anglosaksisia juuria tuolla Konilla.
Ja vielä kehut Kentsolle. Sieltä saa hyllystä erikoisempiakin laakereita, mm. Bemun perälaakereita, ja näitä stefoja yms.
Re: R80/7 iskarien uusinta....vai korjaus?
Jatketaanpas etuiskareilla...
Miksi etuiskarit kolahtavat todella kovasti ja metallisesti terävissä ulosjoustoissa? Vaimennus on hyvä eli pyörä kulkee vakaasti etupyörän pomppimatta ja vaimennus toimii sisäänjoustoissa ja loivissa kuopissa hyvin.
Öljyä pumpuissa on ja osat on ed. omistajan mukaan uusittu.
Jotenkin on kuva, että jouset olisivat kovin ylärajoilla. Ts. pienikin ulosjousto lyö heti metallit vastakkain. Ei kai sekään voi olla oikein mahdollista.
Miksi etuiskarit kolahtavat todella kovasti ja metallisesti terävissä ulosjoustoissa? Vaimennus on hyvä eli pyörä kulkee vakaasti etupyörän pomppimatta ja vaimennus toimii sisäänjoustoissa ja loivissa kuopissa hyvin.
Öljyä pumpuissa on ja osat on ed. omistajan mukaan uusittu.
Jotenkin on kuva, että jouset olisivat kovin ylärajoilla. Ts. pienikin ulosjousto lyö heti metallit vastakkain. Ei kai sekään voi olla oikein mahdollista.
- esyvanen
- Viestit: 53
- Liittynyt: 29 Touko 2007 14:57
- Moottoripyörän malli: R1150RS, R65
- Paikkakunta: Espoo, Finland
Re: R80/7 iskarien uusinta....vai korjaus?
Siellä vaimentimen putkessa on semmoinen polyuretaanipusla, joka ainakin minun R65:ssa oli murentunut palasiksi.
Osa nro 7 tuossa kuvassa:
Saataa aiheuttaa kilauksen ulosjoustossa, jos nuo lähteneet puslien taivaaseen.
Tarkemmat tiedot löytyy tuolta: https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... d=07242017
Osa nro 7 tuossa kuvassa:
Saataa aiheuttaa kilauksen ulosjoustossa, jos nuo lähteneet puslien taivaaseen.
Tarkemmat tiedot löytyy tuolta: https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... d=07242017
BMW R 1150 RS vm. 2002
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979
BMW R80 G/S Paris-Dakar vm. 1985
BMW R65 vm. 1979