K75 ja K100 Cafe Racer- buumin vaikutus alkuperäiskuntoisten hintoihin
K75 ja K100 Cafe Racer- buumin vaikutus alkuperäiskuntoisten hintoihin
Olen hieman seuraillut netistä otsikonmukaisten, rakentelemattomien yksilöiden hintapyyntejä Saksassa ja muuallakin Keski/Etelä-Euroopassa. En tiedä olenko yksin näkemykseni kanssa, mutta tällaisten pyörien hinnat ovat hieman NOUSSEET!!? Eipä olisi uskonut näin käyvän muutama vuosi sitten, vielä kun miettii että kyseessä on vielä verrattain "uusi" mallisarja jossa usean version valmistusmäärät olivat melkoisen suuria. Onko muilla aiheesta samoja huomioita?
BMW K1200S -08
Re: K75 ja K100 Cafe Racer- buumin vaikutus alkuperäiskuntoisten hintoihin
Sama huomio, ostin itselleni syksyllä K 75 RT:n aihioksi. Viisi vuotta sitten Saksassa oli vielä valita asti K75 ja varsinkin K100 pyöriä 1000 - 2000 eurolla, ja hyviä. Kyllä tuohon hintahaarukkaan vieläkin aihion löytää, muttei enää hyvää. Sama pätee moneen muuhunkin -70-80-luvun pyörämalliin.
Suomen hintatasossa ei mielestäni ole tapahtunut muutosta, ainakaan ylöspäin. Eikä hyvinkään rakennetusta pyörästä saa ainakaan enempää kuin hyvästä rakentamattomasta, mieluummin päin vastoin. Mutta niinhän ne kaikki harrastukset maksaa...
Cafe Racer buumi on tosiaan Keski-Euroopassa kova. Ammattimaisia tai puoliammattimaisia pajoja löytyy joka maasta useita. Kävin lokakuussa Brysselissä Wats Motor nimisessä puljussa. Vetäjä oli aloittanut 7 vuotta sitten yksin sivuhommana, nyt työllisti itsensä lisäksi jo 4 osa-aikaista. Suurin ongelma kuului olevan kohtuuhintaisten aihioiden puute. Kaikki menee kaupaksi mitä ehtii rakentaa. Keski-Euroopassa hyvin rakennetuille pyörille on ihan oikeat markkinat ja hintataso sellainen, että osaava pystyy niitä kannattavasti tekemään. Osa tuloista tulee sitten tietysti varustemyynnistä sekä osien myynnistä itserakentajille, takarunkoja, istuimia, tankkeja jne...
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... BayPpRsa3X
Suomen hintatasossa ei mielestäni ole tapahtunut muutosta, ainakaan ylöspäin. Eikä hyvinkään rakennetusta pyörästä saa ainakaan enempää kuin hyvästä rakentamattomasta, mieluummin päin vastoin. Mutta niinhän ne kaikki harrastukset maksaa...
Cafe Racer buumi on tosiaan Keski-Euroopassa kova. Ammattimaisia tai puoliammattimaisia pajoja löytyy joka maasta useita. Kävin lokakuussa Brysselissä Wats Motor nimisessä puljussa. Vetäjä oli aloittanut 7 vuotta sitten yksin sivuhommana, nyt työllisti itsensä lisäksi jo 4 osa-aikaista. Suurin ongelma kuului olevan kohtuuhintaisten aihioiden puute. Kaikki menee kaupaksi mitä ehtii rakentaa. Keski-Euroopassa hyvin rakennetuille pyörille on ihan oikeat markkinat ja hintataso sellainen, että osaava pystyy niitä kannattavasti tekemään. Osa tuloista tulee sitten tietysti varustemyynnistä sekä osien myynnistä itserakentajille, takarunkoja, istuimia, tankkeja jne...
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... BayPpRsa3X
Re: K75 ja K100 Cafe Racer- buumin vaikutus alkuperäiskuntoisten hintoihin
Juurikin näin, Suomessa ainakin alkuperäisten vastaavankuntoisten hinnat ovat halvempia kuin esim. Saksassa!! Ja taasen rakennelluille pyörille taitaa Suomessa olevan niin pienet myyntimarkkinat?? Taitaa olla jopa niin että lähes jokainen haluaa ennemmin tehdä sellaisen itse kuin ostaa valmiin pyörän? Toki sillä edellytyksellä että työkalut pysyy riittävän taidokkaasti hyppysissä...
BMW K1200S -08