Rt 1200 abs ongelma
Re: Rt 1200 abs ongelma
NONIIN, abs yksikön moottori on nyt korjattu. Helppo homma, ei kannata toverit pelätä moista hommoo, rotostelet vaan moottorin irti siitä alumiinimöhkäleestä. Sitten kun moottori on kynsissä niin poraa ne pikku reijät niinkuin yotyppi näyttää, sitten pikku tapilla painat niistä reijistä sisäänpäin yhtäaikaa, niin saat siellä sisällä olevat muovilipukkeet vapautettua hahloistaan ja roottorin nousemaan sieltä kupistaan pois. Siellä kupin seinissä on voimakkaat kestomagneetit, että ihan tosissaan saa vetää sitä akselista. Tossa vetohommassa ois kaverista appuu, kun immeisellä ei ole kuin kaksi kättä. Sitten on sen hiilisillan irrotus, ensin poista siitä se laakeri jollain konstein että saat sen hiilisillan pois siitä värkistä. Ite rälläköin laakerin kylkeen urat vastakkaisille puolin ja siihen kävi sitten meijän ulosveläjä valikosta sellanen tokmanni/biltema sarjan ulosvedin, missä oli terävät leuvat niihin laakeriin rälläköityihin uriin. Tuon työvaiheen vois kyllä tehdä heti kun se moottori on irrallaan. Toinen hiilihän siinä oli jumissa ihan niinkuin yotuupissakin. jollain puhistusaineella niitä lotrasin ja remputtelin aikasa ja huomenissa sitten alko se kasaus käänteisessä järjästyksessä. Moottorin kiinnkeinä käytin sellasia mutkalle taivutettuja kiinnikkeitä, mitä saa vaikka antennipistorasian mukana, tosin niitä piti vähän lyhentää, Yotuupissahan ne näköjään eboksi liimalla laittavat, joka tuntuu vähän murosukupolven jutulta. Se pittää olla kunnolla kiinni ja ruuvilla ja kierrelukitteella, niin kestää vielä ainakin seuraavalle sukupolvelle. Kyllähän tuo abs systeemi vähän ihmetyttää mitenkä se oikein toimii.Sillä moottorin akselilla ei ole minkäänlaista galvaanista yhteytta sinne pumpun sisuksiin, se roottorin aksel menee sellaseen kuppilaakeriin, missä sisällä on neulalaakereita. Se kuppi on sitten tuettu kahtapuolta jousikuormitetulla sisäänpainuvalla tapilla, ja ilmeisesti pohjaa sinne pumpun pohjaan.Kun se moottori sitten pärähtää pyörimään jossain tilanteessa, niin sekö voimakas magneetti siinä roottorissa saa siellä pumpun sisällä tilavuusvirtaan muutoksen.Johonkinhan se luotettava, pääasia että toimisi. Nyt abs yksikkö on jo kiinni pyörässä ja kelejä ootellessä keskitytään tuohon vilkku systeemiin.
- Pekkavee
- Viestit: 1252
- Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
- Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Rt 1200 abs ongelma
Mielenkiintoinen projekti.
Seuraan mielenkiinnolla, että tuliko kuntoon.
Seuraan mielenkiinnolla, että tuliko kuntoon.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Tarina jatkuu.Kun se moottori on irrallaan siitä alu-rungosta,niin kannattaa ensin mittailla ne oomit mittarilla niistä liittimistä,et onko henkee vehkeessä tai sitte tökätä vaan akusta 12 volttia,kunnossa oleva moottori alkaa pyöriä. Moottorista kannattaa pitää kiinni, se nimittäin lähtee kiitämään pitkin pöytää ja lopultahan sen löytää lattialta, kuolleena.Ne oomit on pienet, alle oomin, eli kannattaa vaan kokeilla akulla,jos ei pyöri eikä savukaan näy tai haista,niin jatka prosessia. Ensin yritin pyörittää moottoria laboratorio säätämuuntajalla, sehän hyyty heti ja amppeetimittari pomppasi tappiin 7a, eli ison virran ottaa käynnistyessään,mistä syystä akun oltava hyvässä kunnossa. Projektia ( vilkku ) varten tilasinkin ebausta haynesin korjausoppaan,maksoi lontoossa jotain 16 puntaa, euroissa vähemmän. Kirjassa on vuosimallit 2004-2009 gs,rs,rt mallien sähkökaaviot värikuvina,joita minä tarvitsinkin. Jos joku tarttee niitä,niin eikun vaan yv:tä,niin pdf tulee.
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: Rt 1200 abs ongelma
Todellista tutkimustyötä, vielä kun kuvia saisi...
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Re: Rt 1200 abs ongelma
DONII, abs yksikkö tuli korjattua ihan kotikonstein ja nyt se on testattukin, eli SE TOIMII sittenkin. Nyt vaan loppuselvitys ja rätinki mitä tuli hommeli maksamaan. Laakeri noin € 6, jarrunestettä pullo alle € 10, eli osat n. €16,00, abs yksikön rotostelu 1 vrk ja purku ja kasaus 1 vrk, eli työhän ei maksanu mitään kun sen itse tekee.Lopputulemana vois sanoa että helppo homma.
Re: Rt 1200 abs ongelma
Niin, ABS toimii ja säästöä tuli sinullekin pari tonnia!
Saattaa olla, että minunkin (R1150GS) on voinut olla toinen hiili jumissa ja siten antanut huonon kontaktin ankkurin kollektorin lamelleihin.
Saattaa olla, että minunkin (R1150GS) on voinut olla toinen hiili jumissa ja siten antanut huonon kontaktin ankkurin kollektorin lamelleihin.
R1150GS
R100RT
R60/2
R35
R100RT
R60/2
R35