Vilkkukytkimet
Vilkkukytkimet
LPalaan taas tuohon saksalaisen insinöörin suureen nerouteen,eli kahdella kädellä hoidettavaan vilkkukytkimiin.Nyt kun ikää alkaa olla jo reippaasti yli 60,niin päivitin lotjani RT 1200. 2007 malliin ja siinäkin tuo vilkku mysteeri alkaa meikäläistä häiritsemään. Joten kysynkin onko joku onnistunut vaihtamaan nuo kytkimet vasemmaale puolen. Tuossa mallissa on väyläohjaukset,joten uskoisin et vaihettavissa on,kun kalastelee vain ko.painikkeeltä johon pään ja liittelee siihen rinnalle uudelta kytkimeltä vastaavan suunnan piuhan vaikka rinnalle,jolloin myös entisetkin nappulat olisi käytössä. Näinhän se varmaan onnistuu nuissa vanhemmissa malleissa. Tässä väylä värkissäkin joku piuha varmaan menee sellaseen matolaatikkoon,missä on tekoälyä eikä se tajuu varmaan mistä se käsky tulee,pääasia,että tulee. Tuohon lotjaani etsinkin aikoinaan sopivaa vilkkukytkintä,mut ei löytyny sellasta sopivaa,kun pukinsarvet oli kuorrutettu bakeliitilla,olisi ilmeisesti pitäny heittää nippusteillä kiini vaikka radionappuloihin. Syy miksi minua vaivaa tuo kolminappi sydeemi,on kun oikeesta käestä puuttu sormia,vaikka en puuseppä olekkaan vaan sähkömies jo 45 vuotta. Toisinaan risteyksissä joutuu tekemään akroppaatti temppuja ja ajamaan käsittä,että saa hoidettua vilkun kytkennän ja sammutuksen. Ymmärrätte varmaan ohgelmani,kun yritätte hoidella nuita nappuloita vasemmalla tai oikealla kädellä,kaasuakin pitäs vääntää ja pukillalin ois hyvä istua, ristiin taitaa ottimet mennä. Jos joku on onnistunu väkertämään toimivan systeemin niin tiedosta kiitollinen olisi tämä rampa poloinen ja bmw ustava.
Re: Vilkkukytkimet
Hei taas,seurustelen tässä nyt yksinään kun ei taida toista rampaa bemarikaveria löytyvän tähän ongelmaan. Eli sain kaiveltua netin ihmeellisestä maailmasta tuon bemun can väylä johdotuskuvan, tosin rt mallin en vielä löytäny,mutta gs can löyty. Sitä selviää että vilkkupainikkeilta menee joka toiminnalta miinus johto sinne matolaatikkoon, ja plussa menee sitten vilkuille joka vilkuu jollain ohjelmoidulla taajuudella. Perinteisessä vilkkujärjestelmässä jos toinen poltin palaa,niin vilkutus kiihtyy kuin tikan kiima, kuin lie sitten väylävärkeissä, kun joka lampulle lähtee oma piuha matolaatikolta ZFE. Taitaa tulla vain näyttöön vika ilmositus lampusta. Jos tää näin helppo juttu on niin ongelmaksi enää jää sopivan kytinpaketin rakentelu ja sen kiinnitys vasempaan kahvaan sellasilla kiinnikkeillä ettei siihen peukalo jää jumiin. Jos joku on onnistunu rt kahvaan jonkinlaista lisäkytkintä väkertämään niin tiedosta kiitollinen.
Re: Vilkkukytkimet
Tiedosta kiinnostuneena olen nyt edennyt askeleen eespäin ongelman kanssa. Rt on nylettty abs yksikön takia niin ootellessani perehdyin tarkemmin can väylä kötöksiin. Äiteeltä oli lainattava työkalujakin hommaan, yhteyksiä mittaillessa liittimet on niin pieniä että siihen äitee joutu luovuttamaan ainokaisen ompeluneulansakin. Ne katkaisijoilta tulevat johdotukset ovat 12 napaisessa liittimessä. Se gs mallin johdotuskaavio pitää paikkansa näköjään liitinnumeroiden kohalla,kun soittelin niitä yhteyksia läpi. Tosin rt vasemmassa kahvassa on esa,visiirin, valojen ,gruisen yms napukoita,joihin ei tartte mennä rropeltamaan. Ebay:sta tilailin pikku repullisen kuvan perusteella left hand side switsejä,jos niistä edes jostain sais väsättyä toimivaan viputtimen. Aikoinaan poikien mopottimeen tilasin sellasen kytkinpaketin,mutta siinä kun laittaa vilkun päälle ,niin nuppi ei palautakkaan ennenkuin painaa sitä pohjaan,joten se hylättiin. Nyt vaan laitellaan johot kiinni ja akku paikoilleen ja kokeillaan ilman kytkintä ja johtimen päätä runkoon tökkimällä ja toivotaan että ei käy kuin hitsarilla että kipinät vaan sinkoilee.
Re: Vilkkukytkimet
DOniin,vilkkukytkin tuli laitettua ja hyvin toimii.Itsehän se kytkin piti rakentaa, kun kaikissa mitkä tilailin pitkin maailmaaa oli sama toiminta, että vilkkunapilta ei saanu pulssia. Suurin työhän tuossa oli sen kytkinpaketin kiinnitys,siihen gruisenaoin yläpuolellehan sen sain väkerrettyä. kytkentä oli helppo,eculta vaan johto poikki ja siihen rinnalle vaan kutiste/tina liittimellä yksi johto lisää,yhteensä 4 ohutta johtoa. Kuviakin voisin laitella jos jotain kiinnostaa, mutta kun en taida osata sitä hommoo.
Re: Vilkkukytkimet
Hei, ongelmiakin siitä vilkkukytkin paketista seurasi kun pääsi tienpäälle kokeiLemaan,nimittäin se peitti näkyvyyden peilistä. Ei näkyvyyttä paljon parantanu vaikka asensin lisäpeilin varsinaisen peilin päälle,sellasen motonetin laajakulman,mikä kiinnittyy sinne peilin ja pohjan väliin,sama peili käy myös autoihin. Yritin ettiä sellasta ihan oikeeta peiliä varren kanssa,mikä tulee siihen kahvassa olevaan reikään,mutta eipä vaan sattunu kohille. Kerran näinkin sellasen viriTyksen rt mallissa ja oli iha nätisti saanu paikoilleen. No vilkkukyttkinpakettia piti alkaa väkertämää uudestaa. Löysin sellasen tulitikkurasian kokosen mustan kotelon ja niitä pikkusia painikkeita oli omastatakaa 3 kpl,ahastahan siellä kotelon sinällä oli, mutta sopihan nuo sinne. Sen kotelon kiinnitys siihen kahvaan olikin seuraava hommeli. Ensin sellane L-muotoinen kiinnike rasian pohjaan kiinni,kiinnikkeesa oli 5mm reikä siinä toisessa l haarassa,kahva vaan halki ja sinne väliin sopi se kiinnike hyvin ja kahvan puolikkaiden kiinnitys ruuvi vaan paikoilleen ja sinä pysyy. Nyt on testailu vilkku systeemiä ja nykyisin tulee jo laitettua vilkku oikeelle aina tarvittaessa,jopa ohituksen jälkeenkin, enne käytettiin vaan äärimmäisessä hädässä vilkkua oikeelle ja se sitten lumputteli aikasa ennen kuin lopetti.
Eli pidän projektia onnistuneena ja edullisena. Kustannuksiahan tuosta jonnijoutavien kytkinpakettien hankinnasta tuli noin 50 ekua ja työhän oli ilmasta.
Eli pidän projektia onnistuneena ja edullisena. Kustannuksiahan tuosta jonnijoutavien kytkinpakettien hankinnasta tuli noin 50 ekua ja työhän oli ilmasta.