Olen nyt ajanut kasisatasellani 7000km jonka sain ajoon 18.10.2006. Kuten aiemmin olen kirjoitellut kokonaisuutena pyörä on hyvä, mutta on asioita jotka enenevässä määrin kiusaavat.
Vaihteiston kolina vaihdettaessa. Koneeseen laitetaan öljynvaihdon yhteydessä öljyä..... BMW öljyä sae 15W - 40. Luovutushuollossa öljyä oli yli max merkin noin 15mm. Ensimmäisessä 1000km huollossa sitä oli 20mm yli ylärajamerkin. Siis karkeasti laskemalla sitä oli 15% liikaa, ohjekirjassa mainittu 3l tilavuus ei ilmeisesti ole se oikea määrä. Kone kävi alakierroksilla kuin traktori, ja vanhalla 30v kokemuksella sanoisin että kytkin ei irroita, josta seurauksena on raaka väkisin vaihtaminen. Vaihdoin koneeseen kokeeksi uudet öljyt, siis sen 3l suodattimen kanssa, tebiksen shpd dieselöljyt viskositeetiltaan se SAE 15W - 40 ja laskemalla pohjatulpasta öljyä pois kunnes max merkki oli saavutettu. Vaikutus oli tyrmistyttävä, saa joskus vaidettua jopa ilman kolinoita. Seuraava testi jatkuu kokeilemalla tebiksen shpd sae 10W - 40 öljyä jolla voisi toimia vielä peremmin, ja poistaisi vielä jäljellä olevan pienen tahmaisuuden, joka tapuksessa väitän että vaihteiston tahmaisuus johtuu sekä liiasta öljyn määrästä että sopimattomasta öljystä. Testi jatkuu ja kerron tuloksista kun ne ovat käytettävissä.
Kaasun karkea annosteltavuus. Moottorissa ei ole toimivaa kirroslukualuetta välillä 1250 - 2000 1/min, siis annettaessa erittäin varovasti kaasua moottori suoraan rääkäiseen kierroksille 2000, ja seurauksena on ajossa terävä nykäys ja selvästi kuuluva kolahdus kytkimestä. Asia pahenee käytettäessä e98 tai >e98 okt polttoaineita, ilmeisesti nakutuksen tunnistin säätää sytyksen liian aikaiselle. Nyt ajettaessa e 95:lla kone käy selvästi paremmin. Jos saisin euroopassa myytävää e91 bensiiniä kone kävisi varmaan hienosti, ainakin se olisi hieno juttu kokeilla.
Kytkimen väljyydet. Anna kaasua.... kolahdus...... käsi pois kaasulta.... kolahdus. Kytkimen valmistusvika.... asia korjataan ilmaiseksi huollossa.
kerron kun tiedän ennemmän.
åke
F 800 ST
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Oma ST on maaliskuun tuotannosta, jossa on viimeisimmät päivitykset, ei ongelmia kierrosalueilla mitkä mainitsit, ei kolahtele vaihteet jne...itse asiassa näin kevyesti ja täsmällisesti toimivia vaihteita ei ole vastaani tullutkaan aiemmin, edes japskeissa.
Modauksia tehdään pyöriin jos asiakas valittaa huollossa (siis ei automaattisesti recallina) mm. etuhammashihnarulla (mikä sana nyt sitten vastaakaan eturatasta ketjuvetoisessa) vaihdetaan, jolla niin sanotusti vältytään jyrkästä käytöksestä matalilla kierroksilla. Vanha "rulla" on 8-reikäinen ja uusi on umpinainen, tsekkaaminen vaatii kolmen torxin avaamisen. Mulla on jo uusi.
Noita päivityksiä kannattaa kysellä huollosta, sillä niistä pääsee.
Modauksia tehdään pyöriin jos asiakas valittaa huollossa (siis ei automaattisesti recallina) mm. etuhammashihnarulla (mikä sana nyt sitten vastaakaan eturatasta ketjuvetoisessa) vaihdetaan, jolla niin sanotusti vältytään jyrkästä käytöksestä matalilla kierroksilla. Vanha "rulla" on 8-reikäinen ja uusi on umpinainen, tsekkaaminen vaatii kolmen torxin avaamisen. Mulla on jo uusi.
Noita päivityksiä kannattaa kysellä huollosta, sillä niistä pääsee.