Tervehdys.
Sanokaahan viisaammat mikä tuosta LT:n vaihteistosta meni vai voiko olla kytkimestä kyse? Oireet ilmeni viime lenkillä:
- ensimmäinen oire oli että pakilla ei kulje kuin metrin verran, sitten vilkuttaa keltaista, ikäänkuin lämpörele katkaisisi, jatkoin matkaa
- tästä n. 60 km, alaspäin vaihtaminen meni hankalaksi, ei loksahdellut kuten normaalisti, vaihdevipu tuntui jäävän ala-asentoon, vauhdin ollessa kävelyluokkaa auttoi kuitenkin kytkimellä nostattelu. Ylöspäin vaihtoi lähes normaalisti, pari kertaa tuntui että piti tehdä vaihtoliike uudestaan
- ohittaessa polkaisin nelosen silmään ja kesken ohituksen heitti vapaalle. Tästä takaisin omalle kaistalle ja vitonen silmään. Sitten alkoi vedättäessä kuulua metallista korkeataajuista kirskuntaa, melkein kuin sihinää, tasakaasulla ei. Sitä suurempi kirskunta/sihinä mitä enemmän vedätti. Ajossa vaihteet vaihtuivat normaalisti.
Tämän huomattuani ajelin pintakaasulla kotiin (n. 35 km). Tuo metallinen kirskuva ääni kuuluu joka vaihteella vedätyksessä ja samalla soundilla. Ääni kovenee mitä enemmän vedättää. Tulee mieleen että jokin pääakselin (?) laakeri on pettänyt tai mikä lie.
Kilometrejä kertynyt 152 tkm.
Vaihteisto on varmaan irroitettava ja tähän kysymyksiä: löytyykö jostakin suomenkielistä ohjetta tuohon? Tarviiko erikoistyökaluja? Taitaa olla kova homma.......? Mistähän löytyisi vaihteisto, hiluja sisälle lienee aika arvokasta alkaa uusimaan?
T: Petri
Taisi mennä vaihteisto? LT -99
- Kurahousu
- Viestit: 1034
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
- Paikkakunta: Pori
Re: Taisi mennä vaihteisto? LT -99
Itse olen hankkinut ebaystä vaihteiston aikoinaan 1100 GS pyörään, uskoisin että helpoin ja halvin ratkaisu myös sinulle. En osaa kyllä sanoa mikä LTn vaihteistossa meni rikki, kuulostaa että "shifting fork" kulahtanut ja lopulta pettäänyt ja mahdollisesti rattaat ei enään kohtaa kunnolla, mahdollisesti myös ottaneet kipeetä.
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
-
- Viestit: 341
- Liittynyt: 27 Helmi 2006 22:22
- Moottoripyörän malli: K 1200 LT
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Taisi mennä vaihteisto? LT -99
Ihan ekaksi tuo peruutuksen "askellus" vain metrin kerrallaan kuullostaa äkkiseltään siltä, että sieltä vaihdalaatikon oikealta puolelta on peruutusakselin pyörimisanturi mennyt. Itseltäkin se anturi meni joskus aikoja sitten ja oire oli se, että pakkia mentiin vain pätkä kerrallaan ja sitten pysähtyi ja nappia piti painaa uudelleen, jolloin taas päästiin metrin verran. Tuon pyörimisanturin tehtävänä on kertoa pakkisysteemille, että pakkiakseli (tai kardaani) pyörii ja kun anturi hajoaa on seurauksena tuo pätkittäin peruutus. Tähän vikaan ei kylläkään mielestäni kuulunut minkään valtakunnan varoitusvalon syttymistä, josta syystä aika moni kuski on luullut tuon pätkäperuutuksen olevan ominaisuus eikä vika.
Toinen LT:n tyyppivika (varsinkin noiden -99-03) on aika monimutkainen vaihdevivusto (siis siellä vasemman kilven takana ennen vaihdelaatikkoa). Siellä on aika monta palloniveltä (jotka faceliftiin vaihdettiin astetta järeämmiksi), jotka on tärkeää pitää rasvattuina, ja niitä on jopa katkeillutkin.
Kaikki nuo on kuitenkin vikoja, jotka eivät kyllä aiheuta mitään kuvailemaasi sivuääniä. Ei vikantunut pyörintäanturi vingu ja mahdollisesti katkennut vaihteensiirtovipu lopettaa vaihtamisen tykkänään, oikein kuiva nivel voi tietysti haitata vaihtamista ja vaihdepolkimen palautumista, mutta ei siitäkään mitään ääniä lähde...Siellä voi olla jokin laakerikin mennyt.
Jos joudut purkuhommiin, niin oikestaan ainoa tarvittava erikoistyökalu on ns avattu 30 mm hylsy. Se on siis ns pitkä hylsy, jonka kylkeen on leikattu aukko, jolla voidan pitää kiinni siellä ison mutterin keskellä olevasta 14 mm kuusiokoloruuvista ja näin estää sen kiertyminen lukitusmutterin mukana. Tuommoinen hylsy on helppo tehdä itsekin rälläkän avulla. Ota aihioksi ns monikulmahylsy mieluummin kuin se harvakulmaisempi. Huomaat sitten aikanaan kiristellessäsi, miksi....
Samalla jos sulla on loota irti, niin ehkä kannattaa vaihtaa kytkinasetelma, jos vielä on alkuperäinen menossa.
Suomenkielisiä ohjeita taitaa olla kovin niukasti, englanninkielisiä löytyy runsaastikin. Mulla on esim LT:n korjaamomanuaali (englanniksi), jonka voin laittaa vaikka Dropboxin kautta (54 MT kooltaan).
T. Pozo
Toinen LT:n tyyppivika (varsinkin noiden -99-03) on aika monimutkainen vaihdevivusto (siis siellä vasemman kilven takana ennen vaihdelaatikkoa). Siellä on aika monta palloniveltä (jotka faceliftiin vaihdettiin astetta järeämmiksi), jotka on tärkeää pitää rasvattuina, ja niitä on jopa katkeillutkin.
Kaikki nuo on kuitenkin vikoja, jotka eivät kyllä aiheuta mitään kuvailemaasi sivuääniä. Ei vikantunut pyörintäanturi vingu ja mahdollisesti katkennut vaihteensiirtovipu lopettaa vaihtamisen tykkänään, oikein kuiva nivel voi tietysti haitata vaihtamista ja vaihdepolkimen palautumista, mutta ei siitäkään mitään ääniä lähde...Siellä voi olla jokin laakerikin mennyt.
Jos joudut purkuhommiin, niin oikestaan ainoa tarvittava erikoistyökalu on ns avattu 30 mm hylsy. Se on siis ns pitkä hylsy, jonka kylkeen on leikattu aukko, jolla voidan pitää kiinni siellä ison mutterin keskellä olevasta 14 mm kuusiokoloruuvista ja näin estää sen kiertyminen lukitusmutterin mukana. Tuommoinen hylsy on helppo tehdä itsekin rälläkän avulla. Ota aihioksi ns monikulmahylsy mieluummin kuin se harvakulmaisempi. Huomaat sitten aikanaan kiristellessäsi, miksi....
Samalla jos sulla on loota irti, niin ehkä kannattaa vaihtaa kytkinasetelma, jos vielä on alkuperäinen menossa.
Suomenkielisiä ohjeita taitaa olla kovin niukasti, englanninkielisiä löytyy runsaastikin. Mulla on esim LT:n korjaamomanuaali (englanniksi), jonka voin laittaa vaikka Dropboxin kautta (54 MT kooltaan).
T. Pozo
LT:n parantelukuvia: https://mygoodoldlt.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2006: http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2010: http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan reissublogi 2011: http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Re: Taisi mennä vaihteisto? LT -99
OK. Kiitokset neuvoista. Täytyy alkaa purkamaan ja tutkimaan mitä se on syönyt.
Yksi vaihteisto oli edullisesti myynnissä mutta myyjä ei tiennyt sen toimivuudesta mitään joten jäi tilaamatta. Jos jollain on kohtuuhintainen vaihteisto myynnissä niin olen kiinnostunut.
T: Lomppis
Yksi vaihteisto oli edullisesti myynnissä mutta myyjä ei tiennyt sen toimivuudesta mitään joten jäi tilaamatta. Jos jollain on kohtuuhintainen vaihteisto myynnissä niin olen kiinnostunut.
T: Lomppis
Re: Taisi mennä vaihteisto? LT -99
Löytyikö se laatikkovika lopulta eli mikä sieltä oli mennyt rikki?
T. Hannu
T. Hannu
Re: Taisi mennä vaihteisto? LT -99
Terve.
Vika löytyi eli pääakselin laakeri oli pettänyt, kytkimeltä tulevalla akselilla siis. Muuta vikaa ei näkynyt. Koottuani laatikon se toimi oikein, kaikki viisi vaihdetta ja vapaa löytyivät. Nyt kun sain koottua koko pyörän niin eipä toimikaan kuin ykkönen ja vapaa. Hieman sylettää..... Jonkun virheen olen tehnyt laatikkoa kootessani, epäilen että se vaihdekaruselli on jotenkin väärässä asemasa.
Jos jossain on toimiva vaihteisto jouten niin ostaisin sellaisen, ei riitä into alkaa purkamaan ja pettyä jälleen.
Tähän numeroon voi tarjota. Vinkitkin otetaan ,mielihyvin vastaan.
040 7630 111.
Vika löytyi eli pääakselin laakeri oli pettänyt, kytkimeltä tulevalla akselilla siis. Muuta vikaa ei näkynyt. Koottuani laatikon se toimi oikein, kaikki viisi vaihdetta ja vapaa löytyivät. Nyt kun sain koottua koko pyörän niin eipä toimikaan kuin ykkönen ja vapaa. Hieman sylettää..... Jonkun virheen olen tehnyt laatikkoa kootessani, epäilen että se vaihdekaruselli on jotenkin väärässä asemasa.
Jos jossain on toimiva vaihteisto jouten niin ostaisin sellaisen, ei riitä into alkaa purkamaan ja pettyä jälleen.
Tähän numeroon voi tarjota. Vinkitkin otetaan ,mielihyvin vastaan.
040 7630 111.