R100GS sytkä

Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Moi.
Noin 270000km ajettu R100GS -88 on tänä vuonna alkanut oireilemaan eikä vikaa oikein löydy mistään.

Pahin oire on tosi huono käynnistyvyys aamulla kylmästä, tai no nollan molemmin puolin... starttauttaa tooosi pitkään, myös lisävirran kanssa kokeiltu. Myöskään moottorin käynti ei ole tasaista, vaan pintakaasulla (kun yrittää ajaa tasaisesti) käynti huojuu, lisäksi on tullut nakutus kiihdyttäessä jota ei koskaan aiemmin ole ilmennyt!

Venttiilit ovat säädöissä, hieman vie öljyä, mutta puristukset o.k (yli 9). Akku myös o.k. Kaasuttimet pariin kertaan putsailtu; kalvot ovat kyllä venyneet, mutta ehjät. Sytytys isoilla kierroksilla/ tyhjäkäynnillä o.k. (strobolampulla katsottu), mutta jos epäkeskosäätimen jouset ovat venyneet tai toinen vaikka katkennut, niin voiko sytkä kääntyä liian aikaisin liian aikaiselle? Sehän voisi aiheuttaa huojumista ja nakutusta?
Hal -anturipurkkia en ole avannut että näkisin jouset ja epäkeskopainojen kunnon, pitänee ne vielä kurkata...

SilentHektik voisi olla apu noihin oireisiin, mutta onko kellään kokemusta:
https://www.bmwbayer.de/en/electronic-i ... ent-hektik

t, mikko
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Lämmin tervehdys Andalucian auringosta...!

Eipäs kuitenkaan kettuilla.
Ongelman rakenne on jälleen mielenkiintoinen. Ekaksi tulee mieleen sytkäpuolan, sekä sytytysjohtojen kunto?
Helppo vaihtaa siitä toisesta, jos se vielä Sinulla on...?

Sen mekaanisen ennakonsäätäjän ongelmat olisivat varsin loogisia myös. Mutta ääri harvinaisia. Strobolla säätöä ja sen muutosta suhteessa kierroksiin oletkin jo katsonut. Onko se looginen? Tyhjäkäynnillä S on kohdallaan. Kierroksia lisätessä, on siirtymä (F tai Z?) merkkiin,
3000 / 3500 rpm, sujuu "normaalisi". Ts. rauhallisesti, ilman epämääräisiä heittoja? Jos niin on, kertoisi se siitä, että mekaaninen keskipakosäädin olisi kuitenkin kunnossa. Jos heittelee epämääräisesti, voisi ongelma olla niissä jousissa / painojen laakeroinnissa??

Hall - anturiongelmat ovat myös erittäin harvinaisia. Mutta näillä kaluston "vuosirenkailla" ovat kuitenkin mahdollisia.
Kokemukseni mukaan oireet ovat olleet (tähän asti?) vain hyvin erilaisia. Ajossa saatta ilmetä joskus / ajoittain omituista vibraa, tärinää.
Mielleyhtymä tulee kardaanin ristikon hajomiseen. Sitten oire vain häviää, ilman mitään logiikka. Palatakseen taas joskus myöhemmin...?
Ongelma poisuu vaihtamalla ne anturit se purkin sisään...

SilentHektik on mielestäni viisas vekotin. Minulla se on hoitanut tehtäväänä vallan mainiosti jo kauan.
Mutta juonensa on siinäkin. "Synnytystuskat" toiminnan alkuunsaamiseen olivat osaltani merkittävätkin. Johtuen ehkä enemmän vajavaisesta kielitaidostani, sekä ymmärryksestäni...?
Ahkeruus kovan onnenkin voittaa, joten nyt se toimii juuri kuten pitääkin. Ainoa ero käynnittyvyyten jäi alkuperäiseen verraten kuitenkin.
Alkuperäinenhän pamahtaa heti käyntiin, kun vain akku jaksaa pyörittää yhdenkin puristuskohdan yli.
Tämä vaatii startatessa muutamankin kampuran kerroksen, ennen kun älylaatikko antaa luvan kipunoitten sytytystulpille tulla.
Se taas vaatii akulta, etenkin talvella, erinomaista kuntoa ja tehoa...

Onnea ja menestystä kaikille hyville ponnisteluillesi!

Terv. Repa
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Kiitos, pitääpä vielä tarkistaa strobolla tuo 3000...3500 kierrosalue, siihen en huomannut kiinnittää huomiota että heiluuko sytytys tuolla välillä kuinkakin holtittomasti... ja voihan sinne purkin sisälle sitten kurkatakin niin näkee ne jouset ja painot ennen kuin lähtee tilailemaan mitään uutta.

Voisin vaihtaa tulpanjohdot tuosta toisesta, mutta nyt vaan ei oikein pääse kokeileen "tasaista kulkua" kunnolla, kun tuo piikkirenkailla ajaminen on kuitenkin sellaista vemputusta ettei siinä pientä huojuntaa huomaa.

Niin siitä kettuilusta, siis kumpi, mitä?
Ai niin, sääli kun TE siellä joudutte hikisinä kärvistelemään siinä inhottavan kuumassa ilmanalassa, täällä kun on nyt mitä parhaimmat ajokelit :)

Huonon kylmäkäynnistymisen takia (se suurin kiusanaihe) purin startin (Nippon Denso), putsasin ja rasvasin. Annoin mopon jäähtyä yli kaksi tuntia pakkasessa ja yllättäin lähtikin aika hyvin käymään!
No tätä pitää nyt seurailla, ai niin ja tietty kokeilenhan mä toisilla johdoilla tän käynnistyvyyden takia!

Pettymys sinänsä että SilentHektik ei parannakaan käynnistyvyyttä, sillä tätä juuri kehuivat mainoksessa, no säästyypähän nekin eurot bensaan :)

Hyvää loppuvuotta ja vielä parempaa uutta vuotta 2022 sinne aurinkoon!
t, mikko
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Non'nii:
- Laitoin paikalleen BMW:n tarvike tulpanjohdot, nekin kyllä vanhat ja käytetyt (paikalla oli NGK:n johdot)
- Kylmänä, kun tyhjäkäynti oli liika pienellä ajoitus heilui. Ajoitus tasaantui oikealle kohdalle kun kierrokset o.k. tyhjäkäynnillä
- 3000...3500rpm ajoitus kasvoi tasaisesti, ei havaittavaa heiluntaa
(- Ajoitus näyttäisi sittenkin olevan hieman myöhäisellä, vaikka väitin sen olevan kohdallaan...)
- Suuremmilla kierroksilla (ehkä n. 3500...4000rpm) näytti että aika-ajoin olisi jäänyt satunnaisesti joitakin sytytyksiä väliin, tai sitten strobo-lamppu vaan ei pysynyt mukana BMW:n vauhdissa ja jätti yksittäisiä välähdyksiä väliin.

No tää tarkoittanee sitä että vanhalla sytytys järjestelmällä jatketaan?
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Vaihdoin vielä uudenkarheat NGK:n iridiumi tulpat hieman käytettyihin Bosch nelikärki tulppiin ja niinpä lähti bemu (muutaman tunnin huilattuaan) pakkasesta kuin sen kuuluisan Andalusialaisen palmun alta!
rgs1
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2021 22:36
Moottoripyörän malli: R100GS

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Päätin menettää neitsyyteni tälläkin foorumilla. Minulla on ollut Silent hektik puola ja sytytysjohdot 5 vuotta. Muuten vakio vehje, mutta alkuperäinen puola pudotti ensiönavat tallin lattialle, niin piti etsiä jotain tilalle. Boschin puolan kuoret oli halki vuosikausia, korjattuna kuumana päälle sivellyllä maalilla :roll: 2016 asennetusta SH:sta meni toinen lähtö mykäksi kesällä. Lie ollut lähtöjään viallinen, kun ajoa tuli korkeintaan 2 tuhatta. Tilasin uuden ja sain jopa alennusta pyytämättä :hat: maksoi 40:n paikkeille. Uusi on sikäli erilainen, että ensiöjohdot kiinnittyy mutterin alle, kun hajonnut meni alkuperäisen liittimiin suoraan. jännä tapaus noilla minun ajo määrillä, että hajosi kotiin yhden yön aikana. Edellisenä päivänä ajoin vuoden pisimmän lenkin ja toimi normaalisti ja seuraavana aamuna kävi yhdellä pytyllä. Boschilainenkin hajosi kotiin, mutta silloin ymmärsin palata, kun sammui kolmannen kerran pihan vielä näkyessä. Bensa on kelvannut molemmille kipinämenetelmille samalla tavalla.
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Kyllä nyt vahvasti tuntuu siltä että tuolla vanhalla sytkällä vaan mennään, luotettavuus kuitenkin on mulle tosi tärkeä ominaisuus, vaikka ne "pitkät" matkat nyt taitaa mun osaltani kyllä olla jo tehty.

Hyvä oli kuulla että anturit voi tuohon Hal-tölkkiin vaihtaa, en ole sinne koskaan kurkannutkaan.
Täytyy kevään rospuuttoaikaan kurkata kun on ajossa taukoa. Vaihto voi olla aiheellinen, koska tuo Repan mainitsema värinä/ tärinäkin kuulosti tutulta...

Mitäs mieltä sytytystulpista, ihan tavalliset, nelikärki, vai iridiumi?
Nyt tuntuisi että mulla lähtee kylmästä paremmin vanhoilla nelikärki- kuin uusilla iridiumitulpilla.
rgs1
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2021 22:36
Moottoripyörän malli: R100GS

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Tavalliset on minulla. Toiseen pyrkii tulemaan hiukan nokea, saattaisi olla tekemisissä tuon puolavian kanssa. Pitääkin käydä kurkkimassa, onko edelleen vai onko puhdistunut.
ReijoMyllymaa
Viestit: 290
Liittynyt: 17 Marras 2012 12:52

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja ReijoMyllymaa »

Palataanpas kuitennii vielä aiheeseen.

Tuo tyhjäkäynnillä ajoitusmerkin kummallinen vaeltalu viittaa siihen, että jakoketjun kiristin ei enää suoriudu tehtävästään, venyneen ketjun vuoksi. Kierroksia lisätessä ilmiö häviää ja aikaisemman sytytyksen merkin kohdalla toiminta on jo vakaata.
Tyhjäkäynnillä, lämpöisenä, tähän liittyy yleensä hyvin kuuluva "ontto" kalkatus. Nämä ongelmat poistuvat vaihtamalla jakoketju.
Mutta eihän näillä tyhjäkäynnillä juurikaan ajella. Siksipä ongelma on enemmän "kosmeettinen".
Tällä ei siis ole yhteyttä kohtaamiisi ongelmiin.

Tulpanjohdoilla voi merkityksensä olla, kuten edellä todettiin. Ydinkysymys on se, että ne ovat ehjät. Tärkeänä olen oppinut pitämään myös sitä, että niissä on viiden kilo-ohmin vastus. Näin meille aikojen alussa huoltokoulutuksessa opetettiin. Väärät (siis ei alkuperäiset) johdot saattavat tuhota sytkän ohjausyksikön. Totta vai tarua? Aika kummallisillakin johtovirityksillä näillä on kuitenkin ajettu ilman ongelmia.

Tuo detonaationakutus on mielenkiintoinen myös. Sehän on bensa / ilmaseoksen ennenaikainen syttyminen, ilman sytytystulpan antamaa lupaa / kipinää. Siis liian korkea puristuspaine. (Eri asia, kuin puristussuhde) Liian korkeaksi se voi tässä moottorissa nousta vain runsaan karstan muodossa männän laessa, sekä palotilassa. Millä oktaaniluvulla ajelet?
E95 riittää normaalisti. Mutta tuota ilmiötä voi "korjata" kokeilemalla E98:ia. Jos sekään ei riitä, voi kokeilla oktaanibuusteria tai "Lekoa" LL105. Oktaaniluku on siis 105. Menee jo tietysti vähän vitsin puolelle...?

Syt. tulpissa uskon itse niihin nelikärkisiin. Big Bore Kitin yhteyteen suositellaan vahvasti tuplasytytystä. Minä köyhänä ja kiiteisenä en ehtinyt sitä kansimuutosta ikinä tekemään. Laitoin nelikärkiset Bochit ja niillä on menty ilman ongelmia.
Tulpan lämpöarvolla on kuitenkin osansa myös tuossa detonaatinakutuksessa. Vaikkei heti uskoisi. Kylmempi kapula ei hehku...?

Edelleen menestystä hyvän harrastuksen parissa!

Repa
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Ketjun vaihto on tarkoitus taas tehdä keväällä, nykyisellä ajettu n. 120000km.

Bensana vähän molempia, kesällä ehkä enempi 95 ja kosteammilla ja kylmemmillä keleillä 98 okt. se kun ei kuulemma "imisi" niin paljoa ilmasta kosteutta???
Nyt en kyllä osaa sanoa ilmenikö nakutusta molemilla?

Karsta tosiaan saattaisi olla yhtenä syynä koskapa hieman on bemu alkanut viemään öljyä ja tulpatkin siltä hieman näytti. Puristukset ovat vielä ihan kohdillaan, siksi siirsin jo suunnittelemani rengastuksen vuodella eteenpäin... varsinkin kun Olavi ei suostunut enää kansia katsomaan :(

Tarkistin vaihtaessani tulpanjohdot, että olivat juurikin tuon 5k. ohmia.

Myös tuli mieleeni kaasuttimien bensaseokset: voiko neulat olla niin kuluneet että käy liian rikkaalla, voisiko sekin karstottaa ja siten aiheuttaa nakutusta?
No ne mun on joka tapauksessa tarkoitus myös keväällä vaihtaa ja kaikki suuttimet kuten myös ehjät, mutta kauhiast venyneet kalvot myös.

Joskus haastavaa, mutta aina niin mielenkiintoista ;)
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Onhan noissa sytytysyksiköissäkin nähtävästi jotakin onkelmia ollut:

"Try this when you get a chance. Turn on the key and try to start the bike. If it runs on one cylinder at first turn off the kill switch, wait a second or two and move it to the run position again. Start the bike again. Does it run on both cyclinders now? If so you have one of the buggy ECUs that had this issue...
...From what I understand now the final version of the ECU that ends in 477 _and_ has torquise lettering is the final release of a bug free ECU. They confused everyone by not changing the part number for updated revisions."
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Tuo edellä oleva saattoi olla ihan "hölön-pöppöö": kokeilin tuollaista turkoosi-textistä, ei vaikutusta, ellei jopa huonompaan :(

Mutta nyt löytyi tuollainen keskustelu autopuolelta:
"Itselläni on K&N suodatin... talvella tahtoi jäätyä koska koteloon meni jonkin verran ilman mukana kosteutta ja sitten ei ilma kiertänyt. Olen kovilla pakkasilla pitänyt vakio suodatinta... Kesäisin käytän tätä K&N suodatinta."

Vaihdoin K&N -suodattimen paperiseen ja Bemu lähti ihan erilailla käymään, ja heti molemmilla sylintereillä!?!

Turpoaako puuvillasuodatin kosteudesta?
Vai laitanko liikaa öljyä suodattimeen?
...vai mistä kiikastanee?

Nyt mennään ainakin toistaiseksi paperisella suodattimella ja seurataan tilannetta :)
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Kumma juttu: Vaihdan mitä osaa vaan, niin aluksi tuntuu auttavan, mutta seuraava päivä tuo mukanaan pettymyksen :(

No, Repahan :hat: jo ensi kommenttinaan neuvoi vaihtamaan puolan, sattuneista syistä sain sen vaihetuksi vasta tänään ja VOT!
Bemu pamahti käymään kuin uutena!!!
(Tosin vain pari tuntia kylmässä seistyään)

Jos näin on, niin tämä onkin sitten jo kolmas hajonnut puola kyseisessä pyörässä!
Siksi vaan ei tullut mieleen, kun oireet olivat ihan eri kuin aiemmissa tapauksissa.

Vielä ei uskalla paljon enempää tuulettaa, mutta...
:)
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Jeps!
Kyllä se nyt tais varmistua :)

Heitin aamupäivällä pienen lenkin ja jätin mopon pihalle jäähtymään neljäksi tunniksi.
Äsken kävin kokeilemassa, niin käymäänhän se lähti, paremmin kuin 17 vuoteen (silloin vaihdoin edellisen kerran puolan, joka oli siis järjestyksessään no. 3)!
Nyt on paikalla romulaatikosta löytynyt toimiva (kuori haljennut mutta muovipussilla suojattu) puola.
Sillä mennään keväthuoltoon asti.

Sellaista tämä on kun puuseppä leikkii moottoripyörä mekaanikkoa ;)

Kiitokset vielä Heimopäällikölle :hat:

P.s.
Muuten, ihan kuin olisi tullut hevosvoima tai kaksikin lisää puolan vaihdon mukana? Täydellä kaasulla huomaa kuinka maapallo pyörähtää alla ;)
Mutta siis, jos puola antoi huonon kipinän eikä palaminen näin ollut täydellistä, niin sehän saattoi aiheuttaa karstoittumista ja se sitä ihmettelemääni nakutusta?
Avatar
Mikki
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Helmi 2006 10:10
Moottoripyörän malli: R75/5 & R100GS
Paikkakunta: Tyrwää

Re: R100GS sytkä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

No niin, rospuuttohuollot tehty ja rospuuttokelit alkaa viikonloppuna :lol:

Uusi puola (nyt siis jo neljäs), johdot, tulpat, öljyt+ suodatin ja nokkaketju kaikkine tykötarpeineen paikallaan.

Ei huoju ajoitus enää tyhjäkäynnillä, eikä jätä kipunoita väliin isommilla kierroksilla kuten talvella!

Tästä on hyvä jatkaa kohti kesää :D

Notta kuulemiin taas ensikerralla :hat:
Vastaa Viestiin