K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Hämmästystä aiheuttaa mekaaninen kolina joka ilmenee kun moottorin käynnistää yön yli seisomisen jälkeen, ääni on ehkä hieman voimakkaampi jos pyörä on ollut yön pihalla + 10 astetta.
Kolinaa kuuluu noin 3 - 4 min ajan tyhjäkäynnillä (kolina poistuu jos lisää kierroksia ) jonka jälkeen se vaimenee ja moottori käy todella tasaiseti ja hiljaisesti, vetää hyvin eikä tärise kierroksillakaan. Jos pyörä on pysäyksissä ajon jälkeen 1- 2 h niin mitään kolinaa ei kuulu käynnistyksen jälkeen. Ääni tuntuisi tulevan oikealta puolelta ja on tosiaan sellaista koli koli pauketta, aivan kuin kampiakselin pää olisi todella väljä. Kytkimen pohjassa oleminen vaikuttaa ääneen hyvin vähän. Herääkö ajatuksia mistä "vikaa" voisi lähteä etsimään ?
Kolinaa kuuluu noin 3 - 4 min ajan tyhjäkäynnillä (kolina poistuu jos lisää kierroksia ) jonka jälkeen se vaimenee ja moottori käy todella tasaiseti ja hiljaisesti, vetää hyvin eikä tärise kierroksillakaan. Jos pyörä on pysäyksissä ajon jälkeen 1- 2 h niin mitään kolinaa ei kuulu käynnistyksen jälkeen. Ääni tuntuisi tulevan oikealta puolelta ja on tosiaan sellaista koli koli pauketta, aivan kuin kampiakselin pää olisi todella väljä. Kytkimen pohjassa oleminen vaikuttaa ääneen hyvin vähän. Herääkö ajatuksia mistä "vikaa" voisi lähteä etsimään ?
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Onko kolina ilmennyt vasta nyt vai ollut koko ajan. Omassa K100 RS -84:ssä on sama kolina ollut ja pysynyt. Siitäkin huolimatta että moottori oli osina. Epäilin sen alunperin johtuvan väliakselin (se kykinakseli) tuplahammaspyörärakenteen jousen kuoleentumisesta. Vaihdoi rempan yhteydessä koko akselin 12-niitiseen versioon. Kaikki laakerit on myös koneeseen vaihdettu. Eikä kyllä missään ollut alunperinkään väljää. Väliakselin rattaanjousen lukitusreikä oli kulunut soikeaksi. Luulin löytäneeni vian.
Kolina kylmässä jatkuu edelleen käynnistettäessä alle 10 astetta ja viileämmässä. Kuuluu sieltä oikealta puolelta koneen takapäästä. Loppuu kyllä hyvin nopeasti kun moottori vähänkin lämpiää.
Kolina kylmässä jatkuu edelleen käynnistettäessä alle 10 astetta ja viileämmässä. Kuuluu sieltä oikealta puolelta koneen takapäästä. Loppuu kyllä hyvin nopeasti kun moottori vähänkin lämpiää.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Ostin pyörän vasta viime keskiviikkona, joten ei tietoa kuinka kauan on kolissut. Sama analyysi, että moottorin oikealta puolelta takaosasta. Kylmäkäynnistyksessä tulee tosiaan mieleen, että ei tällä uskalla lähteä ajamaankaan, mutta nyt kun 1000 km takana niin pelaa kuin unelma sen alku mekastuksen jälkeen. Muutoin pyörästä olen tykännyt tosi paljon.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Juttelin tästä jo Repan kanssa kun ostin häneltä takajarrulevyn, mutta hän ei osannut selostukseni perusteella kohdentaa vikaepäilyä. Pitäisi jättää pyörä Repan pihaan ja pyytää häntä starttaamaan aamulla.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Kuulin sellaisen järkeenpäyvän analyysin, että koska kone käy kylmänä niin "rykivästi" niin ensiövetopuolen hammasrattaa kolkkaavat syksysten johdosta, mutta kun kone vähän lämpeää niin moottorin käynti tasaantuu ja se pyörii jouheammin. Tätä tukee se että kun kylmänä antaa kierroksia niin kolke häviää. Varmaan myös öljy voitelee paremmin hieman lämmettyään ja ehkä pienet välyksetkin poistuvat lämmön ansiosta. Mutta jos jollakulla on faktista tietoa niin se olisi kiva kuulla.
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 13 Maalis 2007 16:09
- Moottoripyörän malli: R1200RT
- Paikkakunta: Helsinki
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Faktista tietoa ei minullakaan ole, mutta oire kuulostaa tutulta. Vaihdoin joskus muun huollon yhteydessä jakopään ketjun kiristimien muovit, jolloin ääni väheni selvästi, mutta ei hävinnyt kokonaan. Jäi itsellenikin arvoitukseksi, vähenikö ääni muovien vaihdon vai jonkun muun toimenpiteen vuoksi. Mihinkään ensiövedon osiin en kajonnut.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
- Moottoripyörän malli: K100
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Omassa pyörässäni esiintyi pitkään samanlaista kolinaa, mikä tuntui tulevan moottorin kytkimen puoleisesta päästä. Linkki:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihdoin ulostuloakselin laakerit, ulostulon (osa 10) 6-niittisetä 12-niittiseksi ja samalla ulostuloonn liittyvän erillisen hammaspyörän (osa 18) jousineen (osa 17) (numerot linkin kuvassa). Alkuperäinesessä ulostulossa niitit olivat kunnossa. Välyksen poistava jousi oli pikeentynyt ja kulunut. Kolinat hiljenivätt, mutta eivät poistuneet.
Todellinen syy löytyi jakopään ketjun kiristyksestä. Löysin eräältä foorumilta artikkelin, jossa eräs K 75 omistaja oli etsinyt kauan ko. kolinan aiheuttavaa lähdettä.
Linkki:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Yo. linkin kuvassa kaaressa (osa 11) on sillä kohtaa, mihin kiristin (osa 20) kohdistuu, elastista massaa, johon kiristimestä tuleva öljysuihku osuu. Suihkun tulokohta ei ole kuitenkaan tämän massan keskikohdalla, niinkuin sen luulisi olevan, vaan lähes toisessa syrjässä ja aikaa myöten suihku kuluttaa massasta palan, jolloin öljynpaine ei enää täysin kohdistukkaan ketjun kiristämiseen, jolloin etenkin pienillä kierroksilla ketju on löysällä ja kolisee. Hankin uudet osat (11 ja 20). Uuden kiristimen sisällä oli jousen päässä muovinen "hattu", joka estää ölysuihkua kohdistumasta kaaren massaan ja täten öljyn kirityspaine kohdistuu kokonaisuudessaan ketjuun. Kolinat katosivat "normaaleioksi". Hankala vika löytää, sillä se ei ainakaan ensimmäisenä tule mieleen eikä näy ennen kuin jakopään purkaa.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=21" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihdoin ulostuloakselin laakerit, ulostulon (osa 10) 6-niittisetä 12-niittiseksi ja samalla ulostuloonn liittyvän erillisen hammaspyörän (osa 18) jousineen (osa 17) (numerot linkin kuvassa). Alkuperäinesessä ulostulossa niitit olivat kunnossa. Välyksen poistava jousi oli pikeentynyt ja kulunut. Kolinat hiljenivätt, mutta eivät poistuneet.
Todellinen syy löytyi jakopään ketjun kiristyksestä. Löysin eräältä foorumilta artikkelin, jossa eräs K 75 omistaja oli etsinyt kauan ko. kolinan aiheuttavaa lähdettä.
Linkki:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=34" onclick="window.open(this.href);return false;
Yo. linkin kuvassa kaaressa (osa 11) on sillä kohtaa, mihin kiristin (osa 20) kohdistuu, elastista massaa, johon kiristimestä tuleva öljysuihku osuu. Suihkun tulokohta ei ole kuitenkaan tämän massan keskikohdalla, niinkuin sen luulisi olevan, vaan lähes toisessa syrjässä ja aikaa myöten suihku kuluttaa massasta palan, jolloin öljynpaine ei enää täysin kohdistukkaan ketjun kiristämiseen, jolloin etenkin pienillä kierroksilla ketju on löysällä ja kolisee. Hankin uudet osat (11 ja 20). Uuden kiristimen sisällä oli jousen päässä muovinen "hattu", joka estää ölysuihkua kohdistumasta kaaren massaan ja täten öljyn kirityspaine kohdistuu kokonaisuudessaan ketjuun. Kolinat katosivat "normaaleioksi". Hankala vika löytää, sillä se ei ainakaan ensimmäisenä tule mieleen eikä näy ennen kuin jakopään purkaa.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Kiitos tiedoista, täytyypä ajokauden päätyttyä avata jakopää ja katsoa mitä se on syönyt.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Itselläni tuore kesäinen hankinta 1985 K100RS pitää raklatusta kylmäkäynnistyksessä, mutta ei juuri lämpinänä. Eniten vaivaa esimerkiksi liikennevaloista kiihdyttämään lähtiessä kova raklatus, ja nimenomaan vedättäessä. Maantieajossa pelaa mainiosti sitten.
Toki talven aikana tarkoitus ehtimisen nimissä purkaa kytkimelle saakka ja tarkistaa apulaitteet, ja rasvata kytkinakselin boorit, alaspäin vaihtaminen ilman kierrosten nostoa kun ei tahdo onnistua. Pyörällä ajettu 130tkm+.
Vetoakselin jo rasvasin, oli erinomaisessa kunnossa.
Toki talven aikana tarkoitus ehtimisen nimissä purkaa kytkimelle saakka ja tarkistaa apulaitteet, ja rasvata kytkinakselin boorit, alaspäin vaihtaminen ilman kierrosten nostoa kun ei tahdo onnistua. Pyörällä ajettu 130tkm+.
Vetoakselin jo rasvasin, oli erinomaisessa kunnossa.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Tuo ilmiö vaikuttaisi sille että väliakselin (kytkinakselin) hammaspyörän niitin ovat löystyneet. Helppo tarkistaa. Avaa kampikammion kylki. Siitä pääse juuri ja juuri näkemään ja pyöräyttele moottoria edestakaisin. Muuta kunnollista korjausta siihen ei ole kuin uusimalla koko akseli 12 niittiseksi. Ne 6 niittiset poikii joka tapauksessa jossain vaiheessa. Motor Workisiltä Englannista saa välillä käytettyjä. Ehkä muualtakin.
Akseli vaihtui uudemmissa K100:ssa tuohon parempaan versioon. En muista vuotta mutta 80-luvun loppu puolella.
https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... d=09082020
https://www.k100-forum.com/t1965-differ ... -k100-1200
Ohessa vielä videokin:
https://www.youtube.com/watch?v=5x27Q70ec7A
Jos joudut tuohon asti purkamaan, kannattaa startin vapaakytkin purkaa samalla ja pestä hyvin. Sinne saattaa kertyä moskaa, joka aiheuttaa starttiongelmia. Syynä huonojen moottoriöljyjen käyttö. Uusi samalla vaimenninkumit. Ovat taatusti kovettuneet.
Akseli vaihtui uudemmissa K100:ssa tuohon parempaan versioon. En muista vuotta mutta 80-luvun loppu puolella.
https://shop.maxbmw.com/fiche/DiagramsM ... d=09082020
https://www.k100-forum.com/t1965-differ ... -k100-1200
Ohessa vielä videokin:
https://www.youtube.com/watch?v=5x27Q70ec7A
Jos joudut tuohon asti purkamaan, kannattaa startin vapaakytkin purkaa samalla ja pestä hyvin. Sinne saattaa kertyä moskaa, joka aiheuttaa starttiongelmia. Syynä huonojen moottoriöljyjen käyttö. Uusi samalla vaimenninkumit. Ovat taatusti kovettuneet.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Tuossa vielä kuva:
https://ibmwr.org/wp-content/uploads/kt ... nosis2.jpg
Tarkista myös laturin kumikytkin. Ne vaimennin kumit saattavat ajan kanssa murentua.
Sitten vielä semmoinen asia kuin apulaitteet, joihin harvoin kiinnitetään huomiota. Kunnosta sekä laturi että startti. Startissa on harvemmin muuta ongelmaa kuin hiilipöpy ja kulunet hiilet. Laturissa hiilet, laakerit ja liukurengas. Laturin hiiliä ja liukurenkaita saa vaikka Motonetistä. Ei löydy motskarin osista, vaan esim. vanhempien BMW autojen osina. Laakerit saa laakerikaupasta. Etupyörän laakerit kannattaa samalla varmuudeksi uusia. Halpoja yleisosia.
Parin kaverin pyörään olen myös kunnostanut laturin ja startin. Laturin liukurenkaan uusiminen vaatii sorvia ja isoa joutoskolvia.
https://ibmwr.org/wp-content/uploads/kt ... nosis2.jpg
Tarkista myös laturin kumikytkin. Ne vaimennin kumit saattavat ajan kanssa murentua.
Sitten vielä semmoinen asia kuin apulaitteet, joihin harvoin kiinnitetään huomiota. Kunnosta sekä laturi että startti. Startissa on harvemmin muuta ongelmaa kuin hiilipöpy ja kulunet hiilet. Laturissa hiilet, laakerit ja liukurengas. Laturin hiiliä ja liukurenkaita saa vaikka Motonetistä. Ei löydy motskarin osista, vaan esim. vanhempien BMW autojen osina. Laakerit saa laakerikaupasta. Etupyörän laakerit kannattaa samalla varmuudeksi uusia. Halpoja yleisosia.
Parin kaverin pyörään olen myös kunnostanut laturin ja startin. Laturin liukurenkaan uusiminen vaatii sorvia ja isoa joutoskolvia.
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Jees, kiitoksia neuvoista. Motorworksilla näkyy välillä olevan noita Output shafteja myytävänä, mutta ebayssa ei tule koin hyvin vastaan. VMPK sivuilla joku näkyi korjanneen tuon niittauksen ihan pulteilla ja pienellä koneistustyöllä, liekö olisi kestävä ratkaisu sellainen, jollain koneistajalla teetättää.
Ja apulaitteita huolletaan toki jos konetta auotaan näin pitkälle. Kytkimelle saakka on kyllä ollut ajatus moottoria purkaa, koska vaide ei meinaa vaihtua pienemmälle jos moottori on moottorijarrulla. Luin että voisi johtua kytkinakselin boorituksen rasvauksen puutteesta?
Tuo niittaus tuskin pettää ihan heti yks'kaks', jos ajo ei ole kauhean raakaa? Voinee ajella vielä kesällä työreissuja.. kunnes saan toisen pyörän ajokuntoon?
Ja apulaitteita huolletaan toki jos konetta auotaan näin pitkälle. Kytkimelle saakka on kyllä ollut ajatus moottoria purkaa, koska vaide ei meinaa vaihtua pienemmälle jos moottori on moottorijarrulla. Luin että voisi johtua kytkinakselin boorituksen rasvauksen puutteesta?
Tuo niittaus tuskin pettää ihan heti yks'kaks', jos ajo ei ole kauhean raakaa? Voinee ajella vielä kesällä työreissuja.. kunnes saan toisen pyörän ajokuntoon?
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
K100 laturiin kyllä käsittääkseni saa lähes kaikkia osia edelleen alkuperäisinä BMW-varaosina, kuten liukurengasta ja lataussäädintä/hiiliä.
BMW K1200S -08
Re: K100 -85 kolinaa kylmänä käynnistyksen jälkeen
Kyllä saa, ihan sairailla hinnoilla. Lataussäädin on Boschin yleimalli joka on ollut käytössä monissa Eurooppalaisissa autoissa. Samalla Bosch-numeriolla saa autotarvikkeena saman säätimen kolmasosa hinnalla. Alkuperäisiä Bosch-osia saa ainakin tilaamalla useimpiin Bosch-sevice autohuoltoihin.
Saa myös tarvikeosana, mutta en suosittele. Bosch-säädin on lämpökompensoitu eli säätää tarkemmin lämpötilan muuittuessa.
Samaa liukurengasta on ollut ainakin Bemareissa, Volvoissa, Saabeissa, Opeleissa jne.
Saa myös tarvikeosana, mutta en suosittele. Bosch-säädin on lämpökompensoitu eli säätää tarkemmin lämpötilan muuittuessa.
Samaa liukurengasta on ollut ainakin Bemareissa, Volvoissa, Saabeissa, Opeleissa jne.