Kun noita tuontiautoja- ja pyöriä alkoi saapua tänne pohjan perukoille niin mistähän ihmisille tuli sellainen käsitys että tuontivehje on "aina" huonompi ja epäilyttävämpi? Yleensähän tuontivehkeet ovat kai n. 10 vuotta vanhoja ja ainakin autot ovat selvästi siistimpiä kuin täällä suolalillingissä liotetut Suomiautot.
Mitä tulee tuontipyöriin iältään 10-20 vuotta, niin kyllä kai pyörän siisteys ja tekninen kunto on tärkeämpi kriteeri kuin huoltokirja tai sen puuttuminen...On vähän koomista kun joskus kuulee ostajakandidaatin tivaavan huoltokirjaa parikymmentä vuotta vanhaan Saksanpyörään. Tietenkin jos on ulkona pyörän tekniikasta eikä luota itseensä voi kysellä huoltokirjaa...Vanha hyvä neuvo on ottaa ostotapahtumaan asiantuntija joka näkee aika pian minkälainen on kaupan kohde!
Suomipyörienkin huoltokirjasta puuttuu jo muutaman vuoden vanhoina kaikki merkinnät, näinhän se taitaa olla.Syynä on se että huoltojen hinnat ovat suolaiset, tuntiveloitus taitaa huidella jo pian 60 euroa ja jos on vielä niin että huollossa tehdään sutta ja sekundaa niin eipä sellaisella huoltokirjalla ole paljon virkaa. Joskus olen kuullut väitteitä että ulkomaan pyörissä olisi paljon kolaripyöriä, mutta jos ajatellaan järjellä niin ulkomailla pyörä menee purkaamolle huomattavasti helpommalla kuin Suomessa. Syynä yksinkertaisesti se että pyörät siellä ovat erittäin edullisia ja työ sielläkin on kallista joten ei ole järkeä alkaa purkamaan pyöriä ja runkoja oikomaan ainakaan suuremmassa määrin.
Miksi sitten ulkomaalainen on huonompi pyörän käsittelijä ja kunnossa pitäjä kuin suomalainen? Tätähän epäsuorasti tarkoitetaan kun tuontipyöriä katsellaan pitkin nokkavartta. Kuka osaa vastata? Millään muotoa ei voida ajatella että ulkomailla pyöriä rääkätään ja ajetaan jatkuvasti tuppi nurin, ei kyllä keskinopeudet ovat samalla tasolla kuin Suomessakin.
No, onneksi on valinnan vapaus ja tähän loppuun sanoisin että en ole minkaanlaisessa suhteessa pyöräkauppiaisiin tahi jobbareihin, enkä ole myöskään myymässä mitään.
Tuontipyörä vs Suomipyörä?
tuontipyörä vs suomipyörä...
Jo toisen tuontipyörän kokemuksella (K100rs, k1200gt) voin sanoa, että saksassa myytävänä olevasta suuresta massasta Bemareita on paremmat mahdolisuudet löytää kohtuuhinnalla "helmi". Ylihintaiset kun tahtovat jäädä myymättä tänä internet- aikana. Varaosat on Saksassakin kalliita, joten paljon ajetun naamiointi vähän ajeteuksi ( kahvojen, jalkatappikumien yms vaihto, ylimaalaus jne) ei lyö sielläkään leiville. Mulla molemmat on pelanneet kuin se kuuluisa "junan vessa". Toki olen hoitanut kaikki huollot ajoissa, kuten pitää tehdä Suomi- pyörillekin.
k12gt-03
k12gt-03
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 14 Maalis 2007 22:01
- Moottoripyörän malli: K100RS 16V
- Paikkakunta: Rajamäki
Tuontipyörä vs Suomipyörä
Voisin antaa tuohon alkuperäiseen tekstiin positiivisen kommentin.
Itselläni on Saksasta 2000 tuotu K100RS 16V, jonka ostin -02, eli olen toinen suomalainen omistaja ko. pyörällä. Kilometrejä on lasissa 86 000, ja uskon niiden myös pitävän paikkansa. Jostain syystä (halvat huoltohinnat Saksassa???) huoltokirjassa on kaikki tarpeelliset leimat Saksan ajoilta.
Pyöräni on kaikin puolin siisti ja toimiva, eli olen periaatteessa valmis ottamaan seuraavankin pyöräni tuontiversiona, toisaalta uutta GT:tä ei siellä vielä hirveesti ole tarjolla, varsinkaan Suomen kesässä (!!!) tarpeelisilla lämppäreillä.
Lisäksi parilla kaverilla on ollut Saksasta tuodut pyörät, kylläkin väärän merkkiset, mutta ilman ongelmia!
Eli, summa summarum, tuontipyörät ovat yleensä vähemmän ajettuja, huollettuja ja kohtuullisen siistejä (eihän kukaan tuo sieltä "romua"), mutta Suomessa niitä katsotaan suurennuslasilla, varsinkin liikkeissä ja alkuperä on selkeästi arvoa alentava pointti. Lisäksi tietenkin se, että pyörässä ei todennäköisesti ole mitään Suomen kielistä kirjallisuutta mukana
Itselläni on Saksasta 2000 tuotu K100RS 16V, jonka ostin -02, eli olen toinen suomalainen omistaja ko. pyörällä. Kilometrejä on lasissa 86 000, ja uskon niiden myös pitävän paikkansa. Jostain syystä (halvat huoltohinnat Saksassa???) huoltokirjassa on kaikki tarpeelliset leimat Saksan ajoilta.
Pyöräni on kaikin puolin siisti ja toimiva, eli olen periaatteessa valmis ottamaan seuraavankin pyöräni tuontiversiona, toisaalta uutta GT:tä ei siellä vielä hirveesti ole tarjolla, varsinkaan Suomen kesässä (!!!) tarpeelisilla lämppäreillä.
Lisäksi parilla kaverilla on ollut Saksasta tuodut pyörät, kylläkin väärän merkkiset, mutta ilman ongelmia!
Eli, summa summarum, tuontipyörät ovat yleensä vähemmän ajettuja, huollettuja ja kohtuullisen siistejä (eihän kukaan tuo sieltä "romua"), mutta Suomessa niitä katsotaan suurennuslasilla, varsinkin liikkeissä ja alkuperä on selkeästi arvoa alentava pointti. Lisäksi tietenkin se, että pyörässä ei todennäköisesti ole mitään Suomen kielistä kirjallisuutta mukana
Tuontipyörä
Keväällä 2006 tuli tarve pöränvaihtoon, Suomesta ei löytynyt kriteerejä (Musta R1100RT, ajettu alle 20000km ja hinta alle 12000,00 €) vastaavaa pyörää. Joten haku Saksan maalle ja sieltäkin löytyi vasta syyskuussa.
Oli -99 mallia ja musta sekä ajettu 14709 km. Huollettu, eikä tietojen mukaan edes koskaan ajettu sateella, hintapyynti 7200,00€
Hieman hirvitti lähettää rahat ja odottaa viikon päivät, että pyörä tulee Suomeen. Pyörän tullessa kotitalliin, tarkastelun tulos: ei naarmun naarmua, huollettu dokumenttien mukaan ajallaan, keväällä uusittu akku.
Kaikki katteet purin tarkastusta varten, ei tomuhiukkastakaan missään koneen koloissa ja toden totta: ei ajettu sateessa, pakokäyrätkin kuin tehtaan jäljiltä. Renkaat alkuperäiset, tosin vaihtokunnossa, jarrulevyt täysin kulumattomat eikä muutenkaan käytön jälkiä missään muualla kuin toisen sivulaukun kannessa pieni naarmu.
Ajattelin että täytyy olla jokin piilovika, kun tuli myyntiin, joten annoin syksyllä (3950 km) ja tänä ajokautena hanaa oikein kunnolla, mutta hyvin on toiminut. Olen nyt ajanut 9700 km syyskuun viimeisen viikon jälkeen toimii moitteettomasti, ei savuta eikä syö öljyä.
Pyörä varustettu BMW sivu ja takalaukuilla. Mukaan tuli myös käyttämätön BMW:n tankkilaukku ja kokopeite sekä mapillinen papereita ja alkuperäiset dokumentit.
Niin ja se hinta: rekisteröitynä Suomen kilpiin veroineen 10700,00€. En tiedä onko halpa vai kallis kun en ole viimeiseen 14 vuoteen pyörää vaihtanut, mutta olen kaikin puolin tyytyväinen lopputulokseen.
Ja lopuksi BMW: mainoksen sanoin "musta RT on kaunemmillaan Kulkurin käsissä"
Kulkuri
Oli -99 mallia ja musta sekä ajettu 14709 km. Huollettu, eikä tietojen mukaan edes koskaan ajettu sateella, hintapyynti 7200,00€
Hieman hirvitti lähettää rahat ja odottaa viikon päivät, että pyörä tulee Suomeen. Pyörän tullessa kotitalliin, tarkastelun tulos: ei naarmun naarmua, huollettu dokumenttien mukaan ajallaan, keväällä uusittu akku.
Kaikki katteet purin tarkastusta varten, ei tomuhiukkastakaan missään koneen koloissa ja toden totta: ei ajettu sateessa, pakokäyrätkin kuin tehtaan jäljiltä. Renkaat alkuperäiset, tosin vaihtokunnossa, jarrulevyt täysin kulumattomat eikä muutenkaan käytön jälkiä missään muualla kuin toisen sivulaukun kannessa pieni naarmu.
Ajattelin että täytyy olla jokin piilovika, kun tuli myyntiin, joten annoin syksyllä (3950 km) ja tänä ajokautena hanaa oikein kunnolla, mutta hyvin on toiminut. Olen nyt ajanut 9700 km syyskuun viimeisen viikon jälkeen toimii moitteettomasti, ei savuta eikä syö öljyä.
Pyörä varustettu BMW sivu ja takalaukuilla. Mukaan tuli myös käyttämätön BMW:n tankkilaukku ja kokopeite sekä mapillinen papereita ja alkuperäiset dokumentit.
Niin ja se hinta: rekisteröitynä Suomen kilpiin veroineen 10700,00€. En tiedä onko halpa vai kallis kun en ole viimeiseen 14 vuoteen pyörää vaihtanut, mutta olen kaikin puolin tyytyväinen lopputulokseen.
Ja lopuksi BMW: mainoksen sanoin "musta RT on kaunemmillaan Kulkurin käsissä"
Kulkuri
Tämän takia minullekkin mielummin saksanpyörä
JOVVAIN....
.......On samanlaisia omakohtaisia kokemuksia tuon Kulkurin kanssa !
Jos ja kun vertaa samanikäisiä suomi- ja saksanpyöriä rinnakkain, niin nopeasti huomaa kyllä eron. Eron ,nimenomaan sen saksanpyörän eduksi! Kyllä suomen tärinätiet, öljysorat (ns. köyhän miehen asfaltti, se mistä lähtee bitumia irti ja kiinnittyy pyörän jokaiseen osaan mm jumittaen jarrujen liikkuvat osast) sadekelit ja hiekkapuhallukset pitää kyllä huolen että esim: 50 tkm ajettu on jo SELVÄSTI kuluneen ja käytetyn näköinen, kun taas saksanpyörää VOI luulla jopa uudeksi !
Saattaa olla, (kuten omassanikin) että työkalupakkausta ei ole edes koskaan avattu. Mukaan tulee kaikki huoltokuitit, maksutositteet sen täydellisesti leimatun huoltokirjan ohella !!!
Omallani ajettu nyt 23 tkm tuon saksassa ajetun 50 tkm: n päälle ja olen aivan varma että kilometrit pitivät paikkansa ! SUOSITTELEN !
.......On samanlaisia omakohtaisia kokemuksia tuon Kulkurin kanssa !
Jos ja kun vertaa samanikäisiä suomi- ja saksanpyöriä rinnakkain, niin nopeasti huomaa kyllä eron. Eron ,nimenomaan sen saksanpyörän eduksi! Kyllä suomen tärinätiet, öljysorat (ns. köyhän miehen asfaltti, se mistä lähtee bitumia irti ja kiinnittyy pyörän jokaiseen osaan mm jumittaen jarrujen liikkuvat osast) sadekelit ja hiekkapuhallukset pitää kyllä huolen että esim: 50 tkm ajettu on jo SELVÄSTI kuluneen ja käytetyn näköinen, kun taas saksanpyörää VOI luulla jopa uudeksi !
Saattaa olla, (kuten omassanikin) että työkalupakkausta ei ole edes koskaan avattu. Mukaan tulee kaikki huoltokuitit, maksutositteet sen täydellisesti leimatun huoltokirjan ohella !!!
Omallani ajettu nyt 23 tkm tuon saksassa ajetun 50 tkm: n päälle ja olen aivan varma että kilometrit pitivät paikkansa ! SUOSITTELEN !