Eilen tuli motarilla yllättäen ongelma kytkimen kanssa, oireet ja havainnot:
- olin vaihtamassa pienempää pykälää pesään kun olin poistumassa motarilta Riihimäellä
- huomasin että kytkin ei irrota ollenkaan ja kahva tuntui selvästi kevyemmältä kuin normaalisti
- kun mitään ylimääräisiä mekaanisia ääniäkään ei kuulunut niin päätin ajaa pysähtymättä muutaman kilometrin verran yhden tutun kaverin luo
- piti pelata vähän kaasukahvan kanssa jotta sain vaihdettua vaihteita rikkomatta laatikkoa
Tarkistin sitten:
- kytkinkahvan säiliön jarrunesteen määrän, se oli OK eli nestettä ei ole hävinnyt
- tarkastin mahdolliset nestevuodot, niitäkään ei löytynyt
Seuraavaksi soitin IF hinauspalvelunumeroon, koska mulla on kyseinen lisäpalvelu vakuutuksessa. Sieltä vastasi automaatti , että tämä palvelu ei ole nyt Pääsiäisenä käytössä....... no voihan hitsi.
Pyörän siirto piti järjestellä ja hoitaa ihan ite.... Laitan heti huomenna reklamaatiota IF:iin.
Tänään sitten käärin hihat ja:
- irrotin kytkinkahvapaketin pyörästä ja laitoin palasiksi
- pesin osat ultraäänipesurissa ja tarkastin ne luupin kanssa, kaikki osat olivat kunnossa
- laitoin osat takaisin nippuun ja nestettä säiliöön
- ilmauksen jälkeen oli sama tilanne kuin eilen, kytkin ei irrota ja kahva menee kevyesti pohjaan
Vikavaihtoehdoiksi jää enää kytkimen työsylinteri tai työsylinterin mekaaninen yhteys painelaakerille.......(?)
Tässä kohtaa kuulisin mielellään muitakin mielipiteitä aiheesta, kiitos?
K1200RS -97 kytkinongelma.... aapuva....!
Re: K1200RS -97 kytkinongelma.... aapuva....!
Ongelma selvitetty ja "vika" korjattu!
- kytkimen jarrunesteestä löytyi ilmaa
- jarruneste on nyt uusittu ja systeemi ilmattu
- oli iso helpotus kun ei tarvinnut ryhtyä isompaan remppaan
Pohdintaa ongelman syystä ja synnystä.
Talvihuollossa tarkistin tuonkin asian ja ilmasin kytkimen käytön ja silloin ilmaa ei ollut.
- kytkimen työsylinteri sijaitsee vaihteiston takapäässä pultattuna jossa se pääsee lämpenemään helposti jopa 100 C asteeseen
- vanhassa jarrunesteessä oleva kondensoitunut vesi saattaa päästä kiehumaan höyryksi
Miksi vika tuli päälle juuri nyt eikä esim viime syksynä kun ajelin muutaman 100 km?
- viime syksyn ajot suoritin "into pinkeenä" 0....+5 C ulkolämmössä pikkuteillä, kun motarilla olis näpit jäätyny aika hätäseen
- nyt oli reilu +10 C asteen keli kun ajoin motarilla lähes rajoitusten mukaan, jolloin moottorin lohkon lämmötkin nousivat normaalilukemiin
Mistä se ilma ilmestyi järjestelmään talven aikana, kun pyörä oli lämpimässä ja kuivassa tilassa?
- DOT 4 jarrunesteessä olevan veden kiehuessa syntyi kuplia joka esti kytkimen työsylinterin normaalin toiminnan
Mitä tästä pitäisi oppia?
- ainakin sen että kannattaa uusia jarrunesteet valmistajan suositusten mukaan
- tässä pyörässä kytkimen jarrunesteen kunto/laatu on yhtä kriittinen kuin jarruissakin, tuon lämpöhomman takia
- sekin oli taas itelle hyvä muistutus, että ei kannata syöksyä suinpäin tekemään isompaa remppaa kuin on tarpeen
- kannattaa kysellä itseään viisaammilta ennen kuin käärii hihat
- kytkimen jarrunesteestä löytyi ilmaa
- jarruneste on nyt uusittu ja systeemi ilmattu
- oli iso helpotus kun ei tarvinnut ryhtyä isompaan remppaan
Pohdintaa ongelman syystä ja synnystä.
Talvihuollossa tarkistin tuonkin asian ja ilmasin kytkimen käytön ja silloin ilmaa ei ollut.
- kytkimen työsylinteri sijaitsee vaihteiston takapäässä pultattuna jossa se pääsee lämpenemään helposti jopa 100 C asteeseen
- vanhassa jarrunesteessä oleva kondensoitunut vesi saattaa päästä kiehumaan höyryksi
Miksi vika tuli päälle juuri nyt eikä esim viime syksynä kun ajelin muutaman 100 km?
- viime syksyn ajot suoritin "into pinkeenä" 0....+5 C ulkolämmössä pikkuteillä, kun motarilla olis näpit jäätyny aika hätäseen
- nyt oli reilu +10 C asteen keli kun ajoin motarilla lähes rajoitusten mukaan, jolloin moottorin lohkon lämmötkin nousivat normaalilukemiin
Mistä se ilma ilmestyi järjestelmään talven aikana, kun pyörä oli lämpimässä ja kuivassa tilassa?
- DOT 4 jarrunesteessä olevan veden kiehuessa syntyi kuplia joka esti kytkimen työsylinterin normaalin toiminnan
Mitä tästä pitäisi oppia?
- ainakin sen että kannattaa uusia jarrunesteet valmistajan suositusten mukaan
- tässä pyörässä kytkimen jarrunesteen kunto/laatu on yhtä kriittinen kuin jarruissakin, tuon lämpöhomman takia
- sekin oli taas itelle hyvä muistutus, että ei kannata syöksyä suinpäin tekemään isompaa remppaa kuin on tarpeen
- kannattaa kysellä itseään viisaammilta ennen kuin käärii hihat
Re: K1200RS -97 kytkinongelma.... aapuva....!
Ongelma selvitetty ja "vika" korjattu!
- kytkimen jarrunesteestä löytyi ilmaa
- jarruneste on nyt uusittu ja systeemi ilmattu
- oli iso helpotus kun ei tarvinnut ryhtyä isompaan remppaan
Pohdintaa ongelman syystä ja synnystä.
Talvihuollossa tarkistin tuonkin asian ja ilmasin kytkimen käytön ja silloin ilmaa ei ollut.
- kytkimen työsylinteri sijaitsee vaihteiston takapäässä pultattuna jossa se pääsee lämpenemään helposti jopa 100 C asteeseen
- vanhassa jarrunesteessä oleva kondensoitunut vesi saattaa päästä kiehumaan höyryksi
Miksi vika tuli päälle juuri nyt eikä esim viime syksynä kun ajelin muutaman 100 km?
- viime syksyn ajot suoritin "into pinkeenä" 0....+5 C ulkolämmössä pikkuteillä, kun motarilla olis näpit jäätyny aika hätäseen
- nyt oli reilu +10 C asteen keli kun ajoin motarilla lähes rajoitusten mukaan, jolloin moottorin lohkon lämmötkin nousivat normaalilukemiin
Mistä se ilma ilmestyi järjestelmään talven aikana, kun pyörä oli lämpimässä ja kuivassa tilassa?
- DOT 4 jarrunesteessä olevan veden kiehuessa syntyi kuplia joka esti kytkimen työsylinterin normaalin toiminnan
Mitä tästä pitäisi oppia?
- ainakin sen että kannattaa uusia jarrunesteet valmistajan suositusten mukaan
- tässä pyörässä kytkimen jarrunesteen kunto/laatu on yhtä kriittinen kuin jarruissakin, tuon lämpöhomman takia
- sekin oli taas itelle hyvä muistutus, että ei kannata syöksyä suinpäin tekemään isompaa remppaa kuin on tarpeen
- kannattaa kysellä itseään viisaammilta ennen kuin käärii hihat
- kytkimen jarrunesteestä löytyi ilmaa
- jarruneste on nyt uusittu ja systeemi ilmattu
- oli iso helpotus kun ei tarvinnut ryhtyä isompaan remppaan
Pohdintaa ongelman syystä ja synnystä.
Talvihuollossa tarkistin tuonkin asian ja ilmasin kytkimen käytön ja silloin ilmaa ei ollut.
- kytkimen työsylinteri sijaitsee vaihteiston takapäässä pultattuna jossa se pääsee lämpenemään helposti jopa 100 C asteeseen
- vanhassa jarrunesteessä oleva kondensoitunut vesi saattaa päästä kiehumaan höyryksi
Miksi vika tuli päälle juuri nyt eikä esim viime syksynä kun ajelin muutaman 100 km?
- viime syksyn ajot suoritin "into pinkeenä" 0....+5 C ulkolämmössä pikkuteillä, kun motarilla olis näpit jäätyny aika hätäseen
- nyt oli reilu +10 C asteen keli kun ajoin motarilla lähes rajoitusten mukaan, jolloin moottorin lohkon lämmötkin nousivat normaalilukemiin
Mistä se ilma ilmestyi järjestelmään talven aikana, kun pyörä oli lämpimässä ja kuivassa tilassa?
- DOT 4 jarrunesteessä olevan veden kiehuessa syntyi kuplia joka esti kytkimen työsylinterin normaalin toiminnan
Mitä tästä pitäisi oppia?
- ainakin sen että kannattaa uusia jarrunesteet valmistajan suositusten mukaan
- tässä pyörässä kytkimen jarrunesteen kunto/laatu on yhtä kriittinen kuin jarruissakin, tuon lämpöhomman takia
- sekin oli taas itelle hyvä muistutus, että ei kannata syöksyä suinpäin tekemään isompaa remppaa kuin on tarpeen
- kannattaa kysellä itseään viisaammilta ennen kuin käärii hihat
Re: K1200RS -97 kytkinongelma.... aapuva....!
Ongelmat kytkimen kanssa eivät suinkaan vielä loppuneet, vaan lisääntyivät kun kelit ovat lämmenneet...
Pyörällä pääsee nyt ajamaan noin 10..15 minuuttia ja sitten kytkinkahva osuu jo stongaan kiinni, mutta kytkin ei irrota.
Nyt mulla on ilmaustyökalut ajossa mukana ja ilmauksen jälkeen pääsee taas saman verran ajamaan, jne......
Olen vaihtanut kytkimen jarrunestettä jo noin 0.5 litraa, mutta ilmeisesti työsylinteriin jää edelleen vanhoja vesiä pohjalle. Josta se lämmetessään muodostaa kaasukuplia, tietysti niin kauan kuin siellä vettä riittää.
Mittasin ajon jälkeen vaihteiston kyljestä vajaan +80 C lämpötiloja ja kun se työsylinteri on vaihteiston kopassa kiinni, niin sen verran se työsylinterikin lämpenee.
Hommasin männäviikolla jarrunestetesterin, jolla näkee j-nesteen vesipitoisuuden prosentteina. Keräsin aiemmin poistetut nesteet purkkiin ja mittasin siitä 3% vesipitoisuuden. Seuraavassa vaihdossa poistetun nesteen vesipitoisuus oli enää 1%.
Täytyy huomenna vielä koittaa jotain uutta "kikka kakkosta" jotta pääsisin lauantain ajokoulutustapahtumaan Riihimäelle...
Kyseinen työsylinteri ei ole purettavissa (valmistan ohjeiden mukaan) joten tilasin marmoritiskiltä uuden orggislaitteen, saan sen joskus ensi viikolla.
Eli peli jatkuu ja fiksumpi antaa periksi, minä en....
Pyörällä pääsee nyt ajamaan noin 10..15 minuuttia ja sitten kytkinkahva osuu jo stongaan kiinni, mutta kytkin ei irrota.
Nyt mulla on ilmaustyökalut ajossa mukana ja ilmauksen jälkeen pääsee taas saman verran ajamaan, jne......
Olen vaihtanut kytkimen jarrunestettä jo noin 0.5 litraa, mutta ilmeisesti työsylinteriin jää edelleen vanhoja vesiä pohjalle. Josta se lämmetessään muodostaa kaasukuplia, tietysti niin kauan kuin siellä vettä riittää.
Mittasin ajon jälkeen vaihteiston kyljestä vajaan +80 C lämpötiloja ja kun se työsylinteri on vaihteiston kopassa kiinni, niin sen verran se työsylinterikin lämpenee.
Hommasin männäviikolla jarrunestetesterin, jolla näkee j-nesteen vesipitoisuuden prosentteina. Keräsin aiemmin poistetut nesteet purkkiin ja mittasin siitä 3% vesipitoisuuden. Seuraavassa vaihdossa poistetun nesteen vesipitoisuus oli enää 1%.
Täytyy huomenna vielä koittaa jotain uutta "kikka kakkosta" jotta pääsisin lauantain ajokoulutustapahtumaan Riihimäelle...
Kyseinen työsylinteri ei ole purettavissa (valmistan ohjeiden mukaan) joten tilasin marmoritiskiltä uuden orggislaitteen, saan sen joskus ensi viikolla.
Eli peli jatkuu ja fiksumpi antaa periksi, minä en....
Re: K1200RS -97 kytkinongelma.... aapuva....!
.....kyllä se työsylinteri on purettavissa helpostikin, lukkorengas irti ja osat on samantien sylissä...
Valmistajan maininta tarkoittanee sitä, että mitään osia ei ole erikseen saatavilla (Magura) työsylinteriin. Ainakaan BMW:n marmoritiskin kautta.
Täytyypäs vielä googlettaa/kysellä Maguran kautta suoraan.....
Valmistajan maininta tarkoittanee sitä, että mitään osia ei ole erikseen saatavilla (Magura) työsylinteriin. Ainakaan BMW:n marmoritiskin kautta.
Täytyypäs vielä googlettaa/kysellä Maguran kautta suoraan.....
Re: K1200RS -97 kytkinongelma.... aapuva....!
Kytkin ongelmat selätetty ja siltä osin tilanne OK. Tilasin marmoritiskiltä uuden työsylinterin ja asensin sen paikalleen. Joten Ahveniston radalla 26.05.2023 pääsin jo keskittymään pelkkään ajamiseen.
Työsylinterin vaihtorempassa tuli vielä yksi uusi ongelma vastaan, joka sekin tuli nyt korjattua kuntoon. Perävaihteen telenivelen neulalaakereissa oli selvä välys, joka pysäytti rempan muutamaksi päiväksi. Syyksi paljastui epäonnistunut edellinen asennus, jossa neulalaakereista oli tippunut useampi neula pois ja pari neulaa oli poikittain, sekä neulahäkit olivat murskana.
Uusien laakereiden metsästys olikin mielenkiintoinen harjoitus. Orggis FAG-laakerin (p/n: 33172311091) hinta/kpl vaihteli 100 euron vaiheilla, riippuen toimittajasta. Toimitusajatkin olivat minimissään viikkoja......
Avuksi otin KVG (kysy vaikka googlesta) ja löysin saksalaisen verkkokaupan tills.de josta ko laakerit 2 kpl sain hintaan 73,94€ toimituskuluineen. Toinen positiivinen ylläri oli toimitusaika, kun tein tilauksen lauantaina illalla, niin osat luvattiin minulle tiistaiksi postilaatikkoon. Tiistaina tosiaankin lähetys oli postilaatikossa.
Ai..niin, se kytkimen työsylinterin on ihan helposti purettavissa, mutta siinä mielessä se ei ole korjattavissa, koska uusia sisäosia (korjaussarjoja) ei ole saatavilla mistään. Laite on Magura:n valmistama ja hekään eivät halunneet toimittaa tarvittavia korjausosia, kun kysyin.
Purin vanhan työsylinterin ja siellä jäljellä olevasta DOT4 nesteestä löytyi muutaman pisaran verran selvää vettä. Elikkäs minun teoria ongelman aiheuttajasta osui ihan oikeaan.
Työsylinterin vaihtorempassa tuli vielä yksi uusi ongelma vastaan, joka sekin tuli nyt korjattua kuntoon. Perävaihteen telenivelen neulalaakereissa oli selvä välys, joka pysäytti rempan muutamaksi päiväksi. Syyksi paljastui epäonnistunut edellinen asennus, jossa neulalaakereista oli tippunut useampi neula pois ja pari neulaa oli poikittain, sekä neulahäkit olivat murskana.
Uusien laakereiden metsästys olikin mielenkiintoinen harjoitus. Orggis FAG-laakerin (p/n: 33172311091) hinta/kpl vaihteli 100 euron vaiheilla, riippuen toimittajasta. Toimitusajatkin olivat minimissään viikkoja......
Avuksi otin KVG (kysy vaikka googlesta) ja löysin saksalaisen verkkokaupan tills.de josta ko laakerit 2 kpl sain hintaan 73,94€ toimituskuluineen. Toinen positiivinen ylläri oli toimitusaika, kun tein tilauksen lauantaina illalla, niin osat luvattiin minulle tiistaiksi postilaatikkoon. Tiistaina tosiaankin lähetys oli postilaatikossa.
Ai..niin, se kytkimen työsylinterin on ihan helposti purettavissa, mutta siinä mielessä se ei ole korjattavissa, koska uusia sisäosia (korjaussarjoja) ei ole saatavilla mistään. Laite on Magura:n valmistama ja hekään eivät halunneet toimittaa tarvittavia korjausosia, kun kysyin.
Purin vanhan työsylinterin ja siellä jäljellä olevasta DOT4 nesteestä löytyi muutaman pisaran verran selvää vettä. Elikkäs minun teoria ongelman aiheuttajasta osui ihan oikeaan.