BMW R75/5 nykii ja pätkii ja tehot katoaa
BMW R75/5 nykii ja pätkii ja tehot katoaa
Tein Lapin reissun, noin 3000 kilsaa, ja alku oli hankala. Pyörä hyytyi, nyki ja pätki eikä nelosella jaksanut vetää lainkaan, kolmosella huudattamalla pääsi eteenpäin noin 60-70 km/h. Tulpanhattu oli löysä, sen kiristin, vaihdoin tulpat ja tyhjensin kohokammiot, ajattelin jos olisi ollut vettä polttoaineen seassa.Tankkia ei ole putsattu minun aikana. Hoito saattoi auttaa kun seuraavat 700 kilsaa kulki normaalisti. Mutta sitten alkoi sama nykiminen ja pätkiminen. Köröteltiin taas aikamme nykien ja pätkien, kunnes tuli ihmeparantuminen ja päästiin määränpäähän, tosin tyhjäkäynnillä pyörä sammahteli. Nyt viimeisellä etapilla alkoi taas mahdoton nykiminen, nyt paukahtelun säestyksellä. Kolmosella taas eteenpäin kovilla kierroksilla. Ei jättänyt kuitenkaan välille. Tuli mieleen että kondensaattori voisi ehkä aiheuttaa tuollaista, ehkä tulpanhattu/-hatut, kärjet tms, tai sitten vika on bensapuolella. En tiedä näistä juurikaan mitään, ja siksipä käännyn puoleenne. Perjantaina pitäisi saada pyörä Järvenpäästä Naantaliin ja sieltä edelleen Ahvenanmaalle.
Re: BMW R75/5 nykii ja pätkii ja tehot katoaa
Yksi lisäys. Kylmänä tuntui kulkevan paremmin. Kerran nykiminen loppui kun alkoi sataa ja ehkäpä viilensi jotenkin. Tämä voi toki olla ihan sattumaakin.
- Kurahousu
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
- Moottoripyörän malli: G450X, F900GS
- Paikkakunta: Pori
Re: BMW R75/5 nykii ja pätkii ja tehot katoaa
Voisiko olla joku sähköihin liityvä, kondensaattori (ainakin halpa vaihtaa), tulpan johdot, regulaattori, jokin osa jossa lämpötilan muutos aiheuttaa kytkentähäiriön materiaalin lämpölaajenemisen vuoksi? Kaasuvaijerit kannatta tarkastaa että ei jumita/palautuu huonosti tai hyppää välillä pois paikoiltaan.
G450X - R1100GS - F900GS
Re: BMW R75/5 nykii ja pätkii ja tehot katoaa
Kiitos vastauksesta.Tänään kartoitin vikaa, toinen tulpanhattu sulanut tulppaan kiinni, tulpassa myös sulamisen merkkejä. Oli aika hyvin hitsautunut kanteen. Kierteet kannessa varmaan kärsineet, mutta kokeilin uudella tulpalla ja näytti kiertyvän kohtalaisesti. Kärjet loppu ja konkka vaihtoon. Onneksi on varakärjet, kondensaattorin metsästys ehkä vaikeampaa. Saattaa vika olla toki myös muualla, mutta ajattelin lähteä liikkeelle tästä että vaihdan tulpat, tulpanhatut, konkan ja kärjet. Sytytys pitäisi varmaan säätää myös, mutta sitä en ole koskaan tehnyt. Ohjekirja tosin on, mutta ei välineitä.