K100_vm83

K-sarjan pyörät
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

K100_vm83

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

Löytyykö vanhemmalle k100:lle jonkilaisia ohjearvoja, mille välille kaasuttimet synkronoidaan? Esimerkiksi cmHg. Synkkausohjeet ovat yleensä vain tyhjäkäynnille ja lähellä sitä oleville kierrosluvuille. Onko synkkauksella paljon merkitystä korkeimmilla kierrosalueilla?

Terveisin HM.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

mmHg ei ole mitenkään merkittävä. Eli alipaineen taso.
Tärkeintä on, että kaasarit ovat tasapainossa, eli alipaine on sama kaikissa kurkuissa.

Ensin säädetään alipaine seosruuveilla tyhjäkäynnillä.
Niillä hoituu samalla myös tyhjäkäynnin kierrosluku.

Sitten homma vielä tarkastetaan kierroksilla, eli esim 3000 rpm. Jos eroja on alipaineet säädetään samaksi joko vaijerien nippoja säätämällä tai jollain vivustohommalla, riippuu pyörästä.

Hyvä laite tohon hommaan on Carbtune Pro, maksaa jotain 100.- egee.
Myy http://www.x-trager.fi/

Tossa on ohjeet mun pyörään. Siinä on perusasiat kaikkiin pyöriin.
http://lyhytlinkki.net/?gfgzh99o

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Jouni Pekonen kirjoitti:Moro!

Sun K100 pyörässä on bensiinin ruiskutusjärjestelmä, joten perinteisten kaasuttimien synkronointi/säätöohjeet eivät taida suoraan auttaa sinua kovinkaan paljon.
Noi mun ohjeet ja Carbtune synkkamittari toimii kyllä kaasareille ja ruiskuille yhtä hyvin. Minunkin pyörä on ruisku ja just yksi kaveri synkkas nelisylinterisen X-Maxin kaasarikoneen tolla mun mittarilla.

Pekka
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Jouni Pekonen kirjoitti:Anteeksi tietämättömyyteni. Hyvä että toimii molemmille.
No eipä toi mitään.

Perusasiahan on molemmissa sama. Saada virtaukset, bensamäärät ja alipaineet samoiksi kaikissa kurkuissa riippumatta onko se kaasari vai ruisku.

Toi synkkaus on muuten aika tärkeä juttu ainakin Boxereissa, niinkuin mulla on R1100GS. Jos synkat on pielessä, moottori nykii jollain kierroksilla aika ikävästi.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
bmw_aloittelija
Viestit: 21
Liittynyt: 09 Maalis 2006 11:23
Moottoripyörän malli: K100

Viesti Kirjoittaja bmw_aloittelija »

Kiitos vastauksista ja viitteistä. Synkkasin kaasarit, käynti tasaantui ja tyhjäkäyntikierrokset ovat noin 900/min. Samalla ajoitin sytytyksen. Pyörässäni oli ikävä piirre, että se sammuili, kun kaasun laski nopeasti esimerkiksi tultaessa risteykseen. Tämä sammuminen loppui tasapainotuksella ja ajoituksella. Nopeissa kiihdytyksissä aiemmin selkeä "miettimistauko" ja nykäys on jäänyt pois ja pyörä tottelee hyvin. Pyörässä on kaikki siinä alunperinkin olleet toiminnot mukana. Ajokilometrejäkin on "vasta" noin 150000.

HM
Vastaa Viestiin