Tyhjäkäynnin säädöstä vielä...

R-sarjan pyörät
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Tyhjäkäynnin säädöstä vielä...

Viesti Kirjoittaja mclean »

Yhä vaan riittää askaretta R80/7:n tyhjäkäynnin kanssa. Nyt on kaasarit tasapainossa sekä pienillä, että isommilla kierroksilla ja tyhjäkäynnin seosruuvit säädetty. Varmin tyhjäkäynti löytyy, kun molemmat seosruuvit on saman verran...karvan yli yhden kierroksen auki. Myös muita asetuksia pienin muutosvälein molempiin suuntiin on kokeiltu. Kone käy kylmänä ja puolilämpimänä varmaa n. 1000 kierr./min. tyhjäkäyntiä. Mistä johtuu, että jos nyt sitten ajan koneen kuumaksi, tyhjäkäynti jää liian korkeaksi eli n. 1200..1400 kiekkaan? Jos säädän kierrokset niin, että kuuman koneen tyhjäkäynti on noin 1000, ei puolilämpimällä kiukaalla tahdo kaupunkiajosta tulla mitään, kun kone tahtoo sammuilla risteyksissä.
Mitenkähän nyt lähestyisi asiaa vai onko tuo tyhjäkäyntikierrosten iso vaihteluväli ominaisuus? Pyörästäni on rikastinvaijerit irti eli en ole käyttänyt sitä edes käynnistyksessä. Kuuluuko oikein toimivalla Bemarilla esim. pelata rikastinvivun kanssa alkukilometrit?
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Lisäyksenä edelliseen, että kun koneelle antaa kierroksia, minusta käynti ei palaudu niin nopeasti tyhjäkäynnille, kuin yleensä olen bensakoneiden tottunut tekevän. Onko esim. sekin j/m uuttuvakurkuisen kaasarin ominaisuus? Yleensähän bensakone palautuu välittömästi tyhjäkäyntiin, kun kaasusta hellittää.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Liki 30v. vanhalta koneelta ja kaasareilta voi odettaa melkein mitä vaan. Oletko koittanut ultraäänipuhdistusta ja/tai uusinut kuluneet neulat ja suuttimet? Onko kurkkujen teräsholkit kierretty tiukkasti kansiin? Venttiilien(välys+päittäisvälys) säädöt? Puristuspaineet?
Kylmäkäynnistystä vartenhan rikastin on. Sillä saadaan myös kierrokset sopivasti nostettua kylmänä.
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Mekaaniselta kunnoltaan kone on hyvä. Puristukset on hyvät ja tasaiset. Kone on porattu 6000km sitten. Ei syö öljyä normaalia enempää ja öljy pysyy jopa aika kirkkaana. Venttiilivälykset on kohdallaan. Venttiilien päittäisvälyksiä en ole katsonut. Minusta ongelma tuntuu liittyvän kaasareihin ja tutkinpa ne seuraavaksi. Niitä en ole vielä edes avannut. Edellinen omistaja kertoi kalvojen olevan vuoden vanhat. Nuo suuttimet ja neulat saattaisivat olla kyllä kuluneet...lienevät kohtuu hintaisia vaikka vaihtaisi ihan vaan kokeeksi.
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Ihmaallinen vehje on tuo boxeri, kun siihen paremmin ja paremmin tutustuu. Pudotin neuloja yhden pykälän alaspäin. Kone käy tyhjäkäyntiä kuin unelma ja teho parani tuntuvasti. Tuolla pienellä tempulla kuva peileissäkin terävöityi. Ts tärinät katosivat. Tähänhän alkaa oikein mieltyä :D
Avatar
Heimari
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Maalis 2006 21:25
Moottoripyörän malli: R 100/7T
Paikkakunta: Karkku

Viesti Kirjoittaja Heimari »

Aja 5km tasaista matkanopeutta, sammuta kone vauhrissa ja ohjaa sivuun.
Irroita tulpat ja analysoi väri.
Valkoinen ---neulaa ylös Musta---neulaa alas.
Tyhjäkäyntiä ei neulalla sääretä.
R100/7T 1980
R 1200 RT 2005
Dnepr K650 1970
mclean
Viestit: 141
Liittynyt: 31 Heinä 2007 23:40

Viesti Kirjoittaja mclean »

Niinhän sen pitäisi olla, ettei tyhjäkäyntiä niillä neuloilla säädetä mutta vaikutus oli siitä huolimatta suotuisa. Ennen kone ei palautunut heti rauhalliseen tyhjäkäyntiin vaan paluu tapahtui tosi hitaasti. Nyt se jostain syystä toimii. Epäilen itsekin vielä jotain hämärää, koska kone ei kestä juuri yhtään rikastinta ja koska tuo neulojen asento vastoin odotuksia vaikutti.
Tulppien värin katsoin. Kyllä ne vaaleni mutta vielä ollaan ruskeissa sävyissä eikä kone ainakaan köyhää seosta tupsauttele.
Vastaa Viestiin