R 100 RS:n vaihteistoöljyt
R 100 RS:n vaihteistoöljyt
Vaihdoin vaihteistoon synteettiset öljyt. Muuta eroa en löytänyt mineraaliöljyyn verrattuna kuin mekaanisten äänten lisäyksen. "Lodju" on yhtä liukas/kankea kuin ennenkin. Tuo mekaanisten äänten lisääntyminenhän kuuluu vain kun pyörällä on ajettu jonkin matkaa ja pysähtyneenä vaihde vapaalla vetää kytkintä sisään ja ulos. RS:n katekin toimii vielä kaikukammiona, jonka vaikutus ääniin voi olla aika iso. No, eipä tuo menoa haittaa...
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Paksumpi öljy
Joo, noinhan se on että paksumpi öljy vie mekaaniset äänet. Tuo 140- öljy kuumana aika paksua. Synteettisillä öljyillä on se ominaisuus että kuumassa päässä ne paksunevat, toisin kuin yleisesti luullaan. Esim. Fordin Zetec-moottoreissa saa käyttää enintään 30:stä kuuman pään öljyä. 40 ja 50 on jo liian paksua ja moottorin pienistä toleransseista johtuen esim. 5W-50 öljy on kuumassa päässä liian paksua ja joitakin tapauksia on ollut että öljy ei enää kierrä ja seurauksena on ollut moottorivaurio.
Kun kokeilin RS Bemuni vaihteistoöljyjä, viskositeetti oli muistaakseni samaa luokkaa sekä synteettisessä ja mineraaliöljyssä. Taisivat olla 90 luokkaa, mutta mineraaliöljyä käytettäessä mekaaniset äänet oli hieman pienemmät. Ysikymppinen vaihteistoöljy on viskositeetiltaan viisikymppistä moottoriöljyä vastaavaa. 140 vaihteistoöljy vastannee ainakin 60 moottoriöljyä, eli paksua on tavara.
Ennen vanhaanhan autojobbarit laittoivat ulisevaan auton perään sahan jauhoa. Jopa lakkasi ulina, ainakin siksi ajaksi kun auto oli koeajolla!
Tarkkaavaiset lukijat huomaavat pienen ristiriidan tuossa toisessa kappaleessa. Kun mainitsin että kokeilemani öljyt molemmat oli 90 luokkaa mutta mineraaliöljyllä mekaaniset äänet oli pienemmät eli öljy pysyi paksumpana. Tämä tarkoittanee sitä että tässä tapauksessa synteettinen ei pysynyt luokassaan, tai ko. mineraaliöljy olikin paksumpaa kuin purkin kyljessä luki. Muuta selitystä en keksi.
Kun kokeilin RS Bemuni vaihteistoöljyjä, viskositeetti oli muistaakseni samaa luokkaa sekä synteettisessä ja mineraaliöljyssä. Taisivat olla 90 luokkaa, mutta mineraaliöljyä käytettäessä mekaaniset äänet oli hieman pienemmät. Ysikymppinen vaihteistoöljy on viskositeetiltaan viisikymppistä moottoriöljyä vastaavaa. 140 vaihteistoöljy vastannee ainakin 60 moottoriöljyä, eli paksua on tavara.
Ennen vanhaanhan autojobbarit laittoivat ulisevaan auton perään sahan jauhoa. Jopa lakkasi ulina, ainakin siksi ajaksi kun auto oli koeajolla!
Tarkkaavaiset lukijat huomaavat pienen ristiriidan tuossa toisessa kappaleessa. Kun mainitsin että kokeilemani öljyt molemmat oli 90 luokkaa mutta mineraaliöljyllä mekaaniset äänet oli pienemmät eli öljy pysyi paksumpana. Tämä tarkoittanee sitä että tässä tapauksessa synteettinen ei pysynyt luokassaan, tai ko. mineraaliöljy olikin paksumpaa kuin purkin kyljessä luki. Muuta selitystä en keksi.