Luin aikoinani Rikastimessa 3/2006 n:o 42 olleen David Bullivant'in jutun vaihteen vaihtamiseen liittyvistä ongelmista BMW:ssä. Olen koittanut opetella vaihtamisen hienouksia, mutta aina välillä vaihde jää "välille" ja vaihteen päällesaamisessa on joskus ongelmia. Osaako joku kertoa, miten vaihtaminen pitää oikeasti suorittaa ja miten moottorin kierrosten pitää olla vaihtamishetkellä? Toinen kysymys koskee etupään kettingin ääntä. Jakopään kettingin ääni kuuluu ilmeisesti asiaan vai kuuluuko?Vastauksia odotellessa toivotan kaikille hyviä loppukesän ajokelejä.
V-49
K1100 ja vaihteen käyttäminen
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Joko siirtohaarukka on taipunut, tai selektorinrummun "laakeriholkki" on haljennut. Ehjä laatikko toimii moitteetta, eikä vaihtaminen vaadi erikoistaitoja.
Mielestäni jakopäänketju pitää todella harvoin ääntä. Voimansiirto on mun veikkaus rallatuksiin. Mutta tottapuhuakseni, ÄÄNTEN analysoiminen KUULEMATTA on melkoista hakuammuntaa!
Mielestäni jakopäänketju pitää todella harvoin ääntä. Voimansiirto on mun veikkaus rallatuksiin. Mutta tottapuhuakseni, ÄÄNTEN analysoiminen KUULEMATTA on melkoista hakuammuntaa!
Loputon keskustelu
Tässä juttua http://www.roadkill.com/~davet/moto/trans.articles.html
Itselläni on ollut yhdeksän eri Bemaria. Sekä K että R-malleja. Yhdessäkään ei ole ollut ongelmia vaihteiston toiminnan suhteen. On tottä että joissakin tapauksissa vaihteisto on jäykkätoimisempi kuin joissakin japseissa mutta ei merkittävästi. Sitten sadan tuhannen jälkeen lodju nuoskistuu kyllä.
Olen ollut havaitsevani sen että aika moni motoristi esim. tullessaan suurimmalla vaihteella liikennevaloihin vetääkin vauhdissa kytkimen sisään ja jarruttaa pyörän pysähdyksiin vaihde edelleenkin suurimmassa pykälässä. Sitten aletaan polkemaan vaihdetta vapaalle kun pyörä on pysähtyneenä...eihän se niin mene. Vaihde pitää polkea pienemmälle vauhdin laskiessa ja vielä kun pyörä liikkuu vaihteen on oltava vapaalla.
Itselläni on ollut yhdeksän eri Bemaria. Sekä K että R-malleja. Yhdessäkään ei ole ollut ongelmia vaihteiston toiminnan suhteen. On tottä että joissakin tapauksissa vaihteisto on jäykkätoimisempi kuin joissakin japseissa mutta ei merkittävästi. Sitten sadan tuhannen jälkeen lodju nuoskistuu kyllä.
Olen ollut havaitsevani sen että aika moni motoristi esim. tullessaan suurimmalla vaihteella liikennevaloihin vetääkin vauhdissa kytkimen sisään ja jarruttaa pyörän pysähdyksiin vaihde edelleenkin suurimmassa pykälässä. Sitten aletaan polkemaan vaihdetta vapaalle kun pyörä on pysähtyneenä...eihän se niin mene. Vaihde pitää polkea pienemmälle vauhdin laskiessa ja vielä kun pyörä liikkuu vaihteen on oltava vapaalla.
Tarkkuutta vaihtamiseen
Kiitoksia Kaliffille neuvoista. Antamastasi nettiosoitteesta löytyi mielenkiintoista luettavaa. Vaihteen rakenteen tunteminen auttaa ymmärtämään monta asiaa. Arttikkeli koski pääasiassa Boxeria, mutta ilmeisesti pätee aika paljon myös saman aikakauden K-koneeseen. Joten lisää huolellisuutta vaihtamiseen. Harjoittelu tekee mestarin tässäkin asiassa.
V-49
V-49