K75 S

K-sarjan pyörät
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

K75 S

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Oon tässä pikkuhiljaa ostamassa pois enolta tuollaista potilasta, joka kävi Myllymaalla n. 1.5v sitten kytkinremontissa, koska kytkimestä oli mennyt booriurat sileiksi. Pyörällä on nyt tuona 1.5v ajanjaksona ajettu n. 1000km ja kesällä kytkin laukes uusiks samalla tavalla.

Pyörällä on ajettu 50tkm eikä luulis moisen ongelman vaivaavan vielä, mutta kummasti se niitä syö kuitenkin. Tällä kertaa remontti tehdään itse, koska remontti kustantaisi liikaa suhteessa koko pyörän hintaan ja kysynkin seuraavaa:

Tarvitseeko minun vaihtaa muuta kuin kytkinlevy? Hintaa pelkällä levyllä 62e ja risat, mutta enoni puhui, että sinne tarttis laittaa muutakin kuin pelkkä levy uusiks. Remppa maksoi Repalla n. 900e, joten tuo 62e uudesta kykälevystä kuulostais enemmän ku paremmalta omaan korvaan :)

Kuinka paljon välystä booreissa saa olla tuossa kytkimeltä vaihdelaatikkoon menevässä akselissa? Pahoin pelkään, että joudun laittamaan tuon akselinkin uusiks, jos tuo kone syö noita kytkimiä tota tahtia.

Pyörä menee palikoiksi varmaankin tulevana viikonloppuna, jolloin saan varmistettua ongelmat oikeiksi.

Laittakaahan viisaat päänne yhteen auttaaksenne aloittelevaa bemaristia :)
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jostain syystä K75:ssa käytetään 2v boxereista kopsattua kytkintä, kun taas K100:ssa on oma konstruktio.
Kyseessä voisi olla kytkinasetelman laakeroinnin välys?
Eräs toinenkin K75:n kärsii samasta ongelmasta ja siihen on jo vaihdettu levy(useita) sekä vaihdelaatikon kytkinakseli, mutta tuloksetta.
Kun K-mallien kytkinasetelma on laakeroitu lyhyellä matkalla(ei kiinni kampurassa, kuten 2v boxereissa), pienikin laakerivälys voi aiheuttaa kytkinlevyn boorituksen tai sen "runkopellin" rikkoutumisen.
Tämä oli sitten arvaus, ei kokemusperäistä tietoa.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Lähetin sulle justiin osakyselynkin tosta akselista. Eli jos toi on se toinen ni se on nyt sitten sama yksilö :) Täytyy nyt katsoa se laakerointi sitten samalla kun puran ton. Aikaisempaa kokemusta ei oo moisten purkamisesta, joten toimintaperiaatteetkin valkenee vasta purettaessa. Toivotaan, ettei tuu kallis homma osien osalta. Muutoin sen verran hyvä yksilö, että ton vian kun saa pois ni on luvassa huolettomia kilometrejä.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei ollut kyse samasta pyörästä. Se "toinen" on malliltaan K75 RT.
Kytkimelle pääseminen on itse asiassa aika helppoa, K-malli kun menee kivasti poikki juuri kytkimen kohdalta. Hyvä tuki/kiinnitys moottorin alle, ettei mitenkään pääse etupuolisko kaatumaan. Vaihdelaatikko, kardaanitunneli, perä ja takapyörä voidaan irroittaa yhtenä pakettina keskiseisontatuen varassa, vetämällä sitä lattialla taaksepäin.
Harvinainen on vika, mutta eiköhän se sieltä löydy. Lycka till!
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Noniin nyt on sitten tullut repästyä auki tuo koko pyörä kun sain tarvittavat apuvälineet eli asennuspukin, jolla pystyy nostamaan pyörän siksi aikaa ylös kun takapyörä on pois paikaltaan.

Purkaessa löysin myös alkuperäiset kytkinroippeet. Repa oli joutunut käyttämään väkivaltaa irrottamiseen, koska niitit oli jouduttu poikkasemaan keskiöstä kokonaan pois. Lisäksi kytkimen irroitinakseli oli mutkalla, joten sekin oli silloin vaihdettu. Sen sijaan paineasetelmaa ei ole vaihdettu, vaan paikalla oli alkuperäinen vuoden 1986 malli.

Tällä kertaa ainut löytö oli metallihile lohkon sisäpinnalla sekä entiseksi menneet booriurat ferodon kytkinlevystä. Käyttöakseli oli silmänmääräisesti suora tai ainakaan samanmoista väliä ei ollut kuin alkuperäisessä vääntyneessä. Kytkinlevyn merkkiäkään ei muuten tietäisi, mutta kun siitä ei ollut kerennyt edes tekstit kulumaan vielä pois kitkapinnoilta :). Huomenna sitten varmaan pohdin, että missä sitä välystä voisi löytyä sen verran, että pääsee jauhamaan booreja tohon malliin. Ainakin paineasetelmassa oleva käyttöakselin reikä on melko väljä, mutta niin se varmaan kuuluukin olla? Otin samalla hieman kuvia ja otan lisääkin niitä varmaan tässä asennuksen edetessä.

Ens viikolla uus kytkinlevy tilaukseen ja voisin repallekin soitella, jos sillä tohon ois jotain vinkkiä. Ei oikeen ilahduttais remppaa matkapyörää tuhannen kilometrin välein.

Niin ja ne kuvat tosiaan: http://s16.photobucket.com/albums/b27/O ... kinremppa/
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Ropasin tänään lisää ja tuli tuo hajoamisen syykin melko selväksi. Jos boorit näyttää kytkinakselissa tältä http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1189958645
http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1189959217
, niin turha odottaa myöskään vastakappaleen kestävän kauaa. Pahoittelen samalla boorikuvien laatua, kun tuosta ei saa millään parempaa makrokuvaa Suomen syksyssä. Laittakaa lisää kontrastia näyttöön, niin näkyy paremmin :)

Booriura on kulunut selkeästi matalemmaksi takaosastaan, jolloin levy pääsee klappaamaan urissaan ja mitä korkeammilla kierroksilla kykää runtataan, niin sitä nopeemmin boorit antaa periks tuolta. Tarkat silmät huomaavat myös lievää taipumista booreissa. Hyvä ettei ole aivan s-mutkalla koko boorit.

Minkäslaiset laakerit tolla akselilla on? Nyt kun tuo akselikin menee vaihtoon, niin otan viimesetkin mahdollisuudet pois väljyyden osalta ja laitan lakrut samalla vaihtoon, ettei ole ainakaan niistä kiinni. Sitte mä en kaipais kun hintatietoja ja niitä soitellaan tulevalla viikolla.

Tässä vielä kevennykseksi muutamia lisäkuvia koko tapauksesta (R35 pääs kans kuviin :) ):

http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1189958978
http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1189958994
http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1189959010
http://i16.photobucket.com/albums/b27/O ... 1189959021
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kannattaa heittokellolla tarkastaa vielä koneen puolelta kytkinasetelman välys ja suoruus. Siihen RT:n laatikkoon vaihdettiin just toi akseli uuteen ja ongelmat vain jatkuivat.
Toivottavasti vika on tossa, kulunut se ainakin on.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Asetelmalle kyselen hintoja. Siellä on edelleen alkuperänen, joten ei olis haitaks vaihtaa uutta samalla vaivalla jos ei maksa älyttömiä. Jos hinta on älytön, niin sitten otetaan se kello käteen ja katotaan.

Akseli näyttäis tosiaan siltä kuin ois repästy aivan älyttömästi paikaltaan lähdettäessä. Vauhdissa sitä ei tommoseks oikeen saa. Enolta tuli lisäinfoa sen verran, että kytkin jumitti remontin jälkeen eikä irroittanut enää kunnolla. Samaa valitti broidi, joka pyörällä viimeksi ajoi ennen kytkimen hajoamista.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Hintatietoja tuli mototrip Oy:ltä. kytkinakseli 265e ja kytkimen kaikki palikat 399e (jousilevyn rengas, jousilevy, paineasetelma, kytkinlevy, kansi, pultit 6kpl ja aluslevyt 6kpl).

Samalla soitin Reijolle, joka totesi vain tyynenrauhallisesti, että siinä on syntymävika, eli linjaus on pielessä ja tämän vuoksi syö noita. Sanoi, että kun akselin uusii, niin menee melko pitkään taas, mutta viasta ei pääse kuitenkaan kuulemma eroon aivan täysin. Se ois sitten n. 330e kun käyn hakemassa uuden levyn ja akselin ja niputan ton taas siinä toivossa, että se kestää taas pitkään. Tuntuu jotenkin epärealistiselta, että tohon ois vaihdeltu kytkintä älyttömän monia kertoja, sillä edellinen kytkin oli niin kulunut ja vieläpä alkuperäisen näköinen (mittarissakin kuitenkin se 50tkm).
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Eikös sen moottorin ja vaihdelaatikon välisen valuosan voisi vaihtaa toiseen? Ehkä silloin osuisi rihtauskin kohdalleen?
Mullakin se osa löytyy käytettynä, mutta kiinnityskorvaa on hitsattu.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Satutko muistamaan, miten tuossa toisessa tapauksessa oli nuo boorit menneet? Edelleenkin hieman aavistan, että joku on repässy paikoiltaan oikeen huolella liikkeelle pyörällä ja toi on kärsiny siinä. Toinen vaihtoehto on, että joku on yrittäny nostaa poltolle ja ei oo menny nappiin. Kolmas ois tietenkin, että joku on yrittäny epäonnistuneesti työntää pyörää käyntiin. Tosin faijan R35 oli menny perästä hammas sen vuoks, että kone oli yskässy takas. Nää tuskin enää kärsii moisesta ongelmasta.

Tällä hetkellä rupee olemaan kohtapuoliin palasina vaihelaatikko ja irroitusvaiheessa sain vielä yhden osan menemään hajalle. Nimittäin vasemmanpuoleisen takahaarukan kiinnitys"pultin". Semmonen alumiiniosa. Kierteet päätti kadota lopusta noin 1.5cm matkalta irroitusvaiheessa.

Mites toi kardaani muuten lähtee tuolta vaihelootasta irti? Toi ois sitä vaille valmiiks purettu.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Joo, muistan. Kyllä ne oli ihan tavallista kuluneisuutta. Veikkaanpa, että sunkin tapauksessa on kyse siitä. Boorituksen kuluminen epätasaisesti, aiheuttaa näköharhan tapaisen akselin/boorituksen kiertymisestä.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

no täytyy vielä varmistaa tuo kun revin tänään sen kardaanin irti ja saan loputkin hilut vaihdelaatikosta irti
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Joo niinhän se meni eli näköharhaahan se kiertymä oli. Tuo on nyt ollut sen viikon palasina tuolla ja sain eilen aikaseksi tilata palikat tuohon. Listalla oli läjä palikoita ja hinnaksi tuli pyöreästi 380e. Akselin uusimisen myötä piti tilata myös kytkinakseliin kytkimen käyttöakselin stefa, sillä se ei sieltä ilman väkivaltaa irti lähtenyt. Sillä osalla taisi olla paras paino/hinta suhde, sillä stefalla oli hintaa mojovat 8.5e :D

Parin viikon jälkeen pitäis osat tulla ja pyörä niputtaa. Sen jälkeen pyörä taitaa lähteä talvipuulle lepäilemään tai vaihtaa omistajaa, mikäli jotakuta kiinnostaa.
Peksi
Viestit: 48
Liittynyt: 12 Syys 2007 16:06

Viesti Kirjoittaja Peksi »

Osat hain eilen ja tänään meni vaihdelaatikko nippuun ja ennen vaihdelaatikon niputtamista keskitin irrallisella akselilla kytkimen kohdalleen.

Nyt ei tarvitsisi enää kuin löytää 20mm, 1.5mm nousulla oleva kierretappi, jotta saisin yhdet kierteet auki ja sen jälkeen koko laite nippuun takasin. Uusi akseli oli hieman eri planeetalta kuin se vanha ja loppuunkulunut :). Pikkasen jännitti kasata laatikkoa takasin, mutta loksahtivathan ne kaikki vaihteet sieltä kasauksen jälkeen, joten tulkitsen kasauksen onnistuneeksi.
Vastaa Viestiin