Rengaspaineeet?
Rengaspaineeet?
Kysymys kokeneimmille:Minkä verran pidätte paine ita R1100RT:n renkaissa ja paljonko kestää ajella,matkaa tarkoitan....yksin yleensä ajelen. Ensimmäiset takaset meni reilun 6000 jälkeen. Tuntuu vähältä,vai?
Paljon on tietty kiinni ajosta ja renkaista. Omat kokemukseni 1200 RT:n osalta olivat alkuun aika tylyt: Dunlopin Sportmax meni sileäksi suosituspaineilla n 8000 km:ssa. Tämän kesän olen ajellut Mezelerin Z6:lla (takana vahvistettu c-tyypi), paineet 3,0 edessä ja 3,5 takana. Kilometrejä on kertynyt 15000 ja vielä mennään.
Pääosa kilometreistä on kaksi päällä + vaihteleva määrä tavaraa.
-hessu-
Pääosa kilometreistä on kaksi päällä + vaihteleva määrä tavaraa.
-hessu-
Kiitos Hessu!
Mulla oli kanssa Mezlerin renkaat,takana tyyppiZR M/C (70W).Alkoi taka-
rengas heti uudekseltaan kulumaan keskeltä tasasex,niinkuin olisi veitsellä leikattu. Heti tuli mieleen,että liikaa painetta,oli 2,7 ja menin tyhmyyttäni laskemaan 2,4:n vaan eipä auttanut. Nyt on Bridgestonin vahvistettu kumi,täytyy kai nostaa sinne yli 3 kilon ja seurailla. Paljoltahan se kyllä tuntuu,mut katellaan....
rengas heti uudekseltaan kulumaan keskeltä tasasex,niinkuin olisi veitsellä leikattu. Heti tuli mieleen,että liikaa painetta,oli 2,7 ja menin tyhmyyttäni laskemaan 2,4:n vaan eipä auttanut. Nyt on Bridgestonin vahvistettu kumi,täytyy kai nostaa sinne yli 3 kilon ja seurailla. Paljoltahan se kyllä tuntuu,mut katellaan....
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Oottekos huomanneet, että kun uusi rengasmalli tulee markkinoille, sitä mainostetaan aina mullistavana uutuutena vanhoihin verraten. Totuus on hiukan arkisempi. Kun rengasmalli saavuttaa markkinoinnin kannalta liian vanhan iän, sitä aletaan valmistamaan huonommasta seoksesta. Kun sitten verrataan vanhaa ja uutuutta saadaan niiden välille aina selvä ero. Näin saadaan vaikutelma jatkuvasta rengaskehityksestä. Taas on syytä nostaa hintoja, koska "kehitystyö" nielee rahaa!
Tuo edellinen pitää paikkansa.
Kyselin muuten tuota renkaan kestoikäasiaa kerran yhdeltä vanhalta rengasammattilaiselta. Hän antoi vinkin, että ihan sama minkä merkkinen rengas on kunhan se on ollut kauan varastossa niin se kestää. Varastoitaessa kumin pehmikeaineet haihtuvat ja rengas kovenee ja alkaa kestää kilsoja. Samalla muut ominaisuudet tietysti romahtavat.
Kyselin muuten tuota renkaan kestoikäasiaa kerran yhdeltä vanhalta rengasammattilaiselta. Hän antoi vinkin, että ihan sama minkä merkkinen rengas on kunhan se on ollut kauan varastossa niin se kestää. Varastoitaessa kumin pehmikeaineet haihtuvat ja rengas kovenee ja alkaa kestää kilsoja. Samalla muut ominaisuudet tietysti romahtavat.
R1100RT '98. Renkaina Metzeler Marathon.
Myllymaan Repa neuvoi pitämään paineina vähintään 2,9. Olen totellut ja samoilla rinkuloilla ajettu nyt yli 20 tkm eikä kiirettä rengaskauppaan!
Batlaxit meni ohjepaineilla (n 2,5) pykälille kesässä. Marathon saattaa olla vähän lipoinen märällä, mutta normaaliajo ei tuota ongelmia.
Myllymaan Repa neuvoi pitämään paineina vähintään 2,9. Olen totellut ja samoilla rinkuloilla ajettu nyt yli 20 tkm eikä kiirettä rengaskauppaan!
Batlaxit meni ohjepaineilla (n 2,5) pykälille kesässä. Marathon saattaa olla vähän lipoinen märällä, mutta normaaliajo ei tuota ongelmia.