Nopeusmittari

K-sarjan pyörät
similja
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
Paikkakunta: Oulu

Nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja similja »

Tulipahan kaverin gepsillä tarkistettua K1200LT:n nopeusmittari tässä syksyllä. Tuloksena oli, että satasen nopeudessa bemun mittari näyttää 110km/h. Muillakin nopeuksilla oli n. 10%:n heitto yläkanttiin verrattuna todelliseen nopeuteen.
Minkälaiset teidän muiden LT:den nopeusnäytön tarkkuuden laita on?
Voikohan tuota mitenkään säätää? :roll:
JOV
Viestit: 19
Liittynyt: 03 Loka 2009 10:01
Moottoripyörän malli: K1200LT->GW1800
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JOV »

Itse tarkastelin alkukesästä navikaattorin avulla tuota nopeusmittarin lukemia/heittoja ja lopputuloksena on se, etten juurikaan enää katso nopeusmittaria, vaan kierroslukumittaria.
Todellisuudessa vitosvaihteella ajettaessa 2000 k/min = 60 km/h, 3000 k/min = 90 km/h ja 4000 k/min = 120 km/h, eli kierroslukumittarin yksi "pieni" väli vastaa 6 km/h nopeuden muutosta. Jotenkin vaan kierroslukumittaria on helpompi seurata, kun nuo TODELLISET "perusnopeudet" osuvat sopivasti tasatuhatkierroksille. Nopeusmittarissa on tiheämmin ja paljon enemmän lukemia ja viivoja että kierroslukumittaria on vauhdissa nopeampi lukea.

Itselläni tuo satasen nopeus vaatii nopeusmittarilta 107 km/h.
kaliffi
Viestit: 250
Liittynyt: 21 Helmi 2006 20:09

Muistelen

Viesti Kirjoittaja kaliffi »

...kun minulla oli K 12 niin ajotietokoneen nopeusnäyttö näytti muistaaksen aika tismalleen oikeata lukemaa, eli 10 prossaa vähemman kuin speedometeri...
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Oi niitä aikoja jolloin K-malleissakin(K75-K1100) oli kalibroitavat mittaristot! :roll:
Voi niitä muitakin säätää. Prässäykset auki ja neulan esijännitystä muuttamaan. Tarkastakaa kuitenkin peukalon sijoitus kämmenessä ensin! :D
Avatar
Kurahousu
Viestit: 1034
Liittynyt: 04 Joulu 2007 07:44
Moottoripyörän malli: G450X, R1200GSA
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Vaikka onkin K foorumissa niin kerron kuiteskin että R1100GS:n mittari näyttää ainakin se 10% ylöspäin ja gepsistähän sitä nopeuttaa tulee seurailtua sillon kun kerkee, hiekkateillä ja poluilla sen nopeuden seuraaminen mittarista ei ole muutenkaan väliä kun nopeus tulee sen mukaan mikä tuntuu hyvältä mutta ei aiheuta paheksuntaa/vaaraa/riskejä jne...
G450X - R1100GS Scrambler - R1200GSA
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kurahousu kirjoitti:Vaikka onkin K foorumissa niin kerron kuiteskin että R1100GS:n mittari näyttää ainakin se 10% ylöspäin ja gepsistähän sitä nopeuttaa tulee seurailtua sillon kun kerkee, hiekkateillä ja poluilla sen nopeuden seuraaminen mittarista ei ole muutenkaan väliä kun nopeus tulee sen mukaan mikä tuntuu hyvältä mutta ei aiheuta paheksuntaa/vaaraa/riskejä jne...
Niin no, kyllä 80km/h ohjausstoppariin saa paremmat vibat, kuin 250 km/h suoralla rpm rajoittimeen!!8)
similja
Viestit: 22
Liittynyt: 28 Touko 2007 20:20
Moottoripyörän malli: BMW 1200 LT
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja similja »

Löytyipähän ohjeet LT nopeusmittarin korjaamiseen. Rekisteröitykää ensin foorumille niin pääsette katsomaan ohjeet.
http://www.bmwlt.com/forums/cmps_index.php

[1999-2004 K1200LT Speedometer Modification] Title: 1999-2004 K1200LT Speedometer Modification
Instructions for removing the Speedometer and making the jumper modifications to improve accuracy

On kuvat ja kaikki. :D
Vastaa Viestiin