Projekti
Projekti
Nyt sitten sain aikaiseksi aloittaa tuon projektin, joka piti laittaa faijalle kuntoon jo hänen 50-vuotislahjakseen. Tuosta on mennyt jo 7 vuotta ja tänä kesänä, kun tuli suoritettua tuo prätkäkortti itselle taskuun, niin saatiin pieni purasu molemmat tuon laitteen laittamisesta kuntoon.
Lähtökohtaisesti R35 on elämää nähnyt pyörä. Osia puuttuu/on vaurioitunut hyvä lista ja maali on mikälie. Lokasuojat näyttivät vielä paikallaan ihan ok kuntosilta, mutta tarkempi tarkastelu johti rankempaan tuomioon. Saadaan kunnostaa aivan kunnolla varsinkin tuota etulokaria.
Taustoista sen verran, että pyörähän on vuosimallia 1952, jalkavaihteilla ja tietenkin kuutioiltaan täysin vakio. Kaasuttimen rikkoutumisen vuoksi kone ei ole käynyt mitä luultavimmin 80-luvun jälkeen kertaakaan. Liikkunutkaan se ei ole 80-luvun jälkeen, sillä joku onneton oli mennyt työntämään pyörää käyntiin ja kone oli päättänyt potkaista puoltoista hammasta poikki perästä. Pyörä ostettiin lojumaan nurkkiin haaveena kunnostaa se joku päivä. Olihan isälläni ollut loistavaan kuntoon saatettu Royal Enfield alla aikaisemmin, jonka myymistä on harmiteltu pidempikin tovi vuosien saatossa.
Tänään sain puretuksi takapyörän kaikkine hiluineen, lokasuojat, etupyörän, perän sekä penkit. Purkaminen kävi melko sutjakasti ja osat lähtivät tuskattomasti paikaltaan, mikä tietenkin teki purkamisesta entistä mukavempaa touhua.
Mitä tästä pyörästä sitten olisi tarkoitus tehdä? Kaikki ovat tähän päivään mennessä sanoneet, että ehdottomasti entisöinti ja museorekisteriin. Tällä hetkellä lähtökohtaisesti asetelmat ovat kuitenkin kääntyneet siten, että olemme päättäneet laittaa pyörän siihen kuntoon, että sillä voi huoletta ajella minne haluaa. Emme hae täyttä alkuperäisyyttä talven aikana esimerkiksi maalauksen osalta. Mielessä on käynyt viedä pyörä sen valmistuttua esim. american car showhun pinstripe-malliksi, jolloin runkoon ja loksuojiin kuuluvat valkoiset raidat ehkä tehtäisiin pyörään. Me emme niitä siihen kuitenkaan rupea talven aikana tekemään. R35 heikko lenkki, kaasutin, saa myös väistää korvauskaasuttimen tieltä, mikäli löydämme hiukan kestävämpää mallia olevan kuin tuo vakio. Tyyppivikanahan on luistin korkkaama kaasuttimen pohja. Pääosin kuitenkin pyrimme tekemään pyörästä ajanmukaisen pienin päivityksin, mikäli juuri oikeita osia ei löydy. Pakoputki on ainakin sellainen komponentti, joka ehdottomasti menee vaihtolistalle, jotta saamme alkuperäisen täysikromisen tilalle. Osa muttereista saatetaan vaihtaa korvaaviin ja muuta pientä, mutta käytettäköön tästä projektista nyt sanaa käyttöentisöinti.
Vaikkemme hae täydellisyyttä, niin runko ja suuri osa isoista osista käy mitä luultavimmin hiekka-/lasikuulapuhalluksessa. Alumiiniosat laitetaan myös lasikuulapuhallukseen. Olemme kaavailleet maalata alumiiniosat mattalakalla, jolloin ohuella kerroksella saadaan suojattua huokonen pinta maalin häiritsemättä alumiinin ulkonäköä. Kone on käytävä lävitse, koska edellisestä käynnistyskerrasta on niin kauan aikaa. Onneksi edellinen omistaja oli vaihtanut juuri ennen myyntiä koneeseen uuden pytyn ja männän, joten ne ovat ainakin loistokunnossa.
Laitan kuvia projektin edistymisestä osoitteeseen: http://s16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/BMW%20R35/
Kaikki vihjeet mainitsemistani rikkinäisistä osista otetaan vastaan. Esim. mikä korvauskaasutin tuohon kävisi yms. Huomaattehan, että noissa ensimmäisissä kuvissa pyörässä ei ole kaikki osat edes paikallaan, eli pisteosat on kerätty hyvin talteen, etteivät ne varastoinnissa vaurioidu. Pyörä kun on tosiaan seissyt ~20v tallissa.
Lähtökohtaisesti R35 on elämää nähnyt pyörä. Osia puuttuu/on vaurioitunut hyvä lista ja maali on mikälie. Lokasuojat näyttivät vielä paikallaan ihan ok kuntosilta, mutta tarkempi tarkastelu johti rankempaan tuomioon. Saadaan kunnostaa aivan kunnolla varsinkin tuota etulokaria.
Taustoista sen verran, että pyörähän on vuosimallia 1952, jalkavaihteilla ja tietenkin kuutioiltaan täysin vakio. Kaasuttimen rikkoutumisen vuoksi kone ei ole käynyt mitä luultavimmin 80-luvun jälkeen kertaakaan. Liikkunutkaan se ei ole 80-luvun jälkeen, sillä joku onneton oli mennyt työntämään pyörää käyntiin ja kone oli päättänyt potkaista puoltoista hammasta poikki perästä. Pyörä ostettiin lojumaan nurkkiin haaveena kunnostaa se joku päivä. Olihan isälläni ollut loistavaan kuntoon saatettu Royal Enfield alla aikaisemmin, jonka myymistä on harmiteltu pidempikin tovi vuosien saatossa.
Tänään sain puretuksi takapyörän kaikkine hiluineen, lokasuojat, etupyörän, perän sekä penkit. Purkaminen kävi melko sutjakasti ja osat lähtivät tuskattomasti paikaltaan, mikä tietenkin teki purkamisesta entistä mukavempaa touhua.
Mitä tästä pyörästä sitten olisi tarkoitus tehdä? Kaikki ovat tähän päivään mennessä sanoneet, että ehdottomasti entisöinti ja museorekisteriin. Tällä hetkellä lähtökohtaisesti asetelmat ovat kuitenkin kääntyneet siten, että olemme päättäneet laittaa pyörän siihen kuntoon, että sillä voi huoletta ajella minne haluaa. Emme hae täyttä alkuperäisyyttä talven aikana esimerkiksi maalauksen osalta. Mielessä on käynyt viedä pyörä sen valmistuttua esim. american car showhun pinstripe-malliksi, jolloin runkoon ja loksuojiin kuuluvat valkoiset raidat ehkä tehtäisiin pyörään. Me emme niitä siihen kuitenkaan rupea talven aikana tekemään. R35 heikko lenkki, kaasutin, saa myös väistää korvauskaasuttimen tieltä, mikäli löydämme hiukan kestävämpää mallia olevan kuin tuo vakio. Tyyppivikanahan on luistin korkkaama kaasuttimen pohja. Pääosin kuitenkin pyrimme tekemään pyörästä ajanmukaisen pienin päivityksin, mikäli juuri oikeita osia ei löydy. Pakoputki on ainakin sellainen komponentti, joka ehdottomasti menee vaihtolistalle, jotta saamme alkuperäisen täysikromisen tilalle. Osa muttereista saatetaan vaihtaa korvaaviin ja muuta pientä, mutta käytettäköön tästä projektista nyt sanaa käyttöentisöinti.
Vaikkemme hae täydellisyyttä, niin runko ja suuri osa isoista osista käy mitä luultavimmin hiekka-/lasikuulapuhalluksessa. Alumiiniosat laitetaan myös lasikuulapuhallukseen. Olemme kaavailleet maalata alumiiniosat mattalakalla, jolloin ohuella kerroksella saadaan suojattua huokonen pinta maalin häiritsemättä alumiinin ulkonäköä. Kone on käytävä lävitse, koska edellisestä käynnistyskerrasta on niin kauan aikaa. Onneksi edellinen omistaja oli vaihtanut juuri ennen myyntiä koneeseen uuden pytyn ja männän, joten ne ovat ainakin loistokunnossa.
Laitan kuvia projektin edistymisestä osoitteeseen: http://s16.photobucket.com/albums/b27/Op_l/BMW%20R35/
Kaikki vihjeet mainitsemistani rikkinäisistä osista otetaan vastaan. Esim. mikä korvauskaasutin tuohon kävisi yms. Huomaattehan, että noissa ensimmäisissä kuvissa pyörässä ei ole kaikki osat edes paikallaan, eli pisteosat on kerätty hyvin talteen, etteivät ne varastoinnissa vaurioidu. Pyörä kun on tosiaan seissyt ~20v tallissa.
Tänään kyytiä sai etulokasuoja. Paljon sitä on korjattu ja paljon siinä oli ylimääräisiä ruuveja ja tinaa. Poistin lähes kaikki ruuvit ja poistamatta jäi vielä molemmista päistä tukipellit, jotka ovat myös ruuveilla kiinni. Lokasuojista löytyi alkuperäinen väri alta, mutta yleiskunto on sen verran kehno, että lokarit saavat mennä johonkin kunnon pesuun, jonka jälkeen ruostekohdille yksinkertaisesti näytetään vain laikkaa ja hitsikonetta. Täytyy selvitellä, mitkä reiät tossa lokasuojassa kuuluu olla ja mitkä siellä on ylimääräsiä.
On vielä auki, mikä tuolle lokarille ois paras puhdistuskeino pitämään se edelleen vanhoissa muodoissaan. Broidi puhui korkeapainevesipesusta, jossa painetta säätämällä voidaan irroittaa jopa maali? Olisi luultavammin hellävaraisin noiden osien puhdistamiseen korjausta varten. Samalla voisi tietenkin heivaa pesuun myös rungon ja muut isot osat.
Huomasin tuossa purkaessani tota laitetta, että niittikiinnitys on melko yleinen. Noita esim. lokareissa käytettyjä niittejä täytyisi jostain löytää, että voisin ottaa vanhat pois helpottamaan pohjien tekemistä ja maalausta.
On vielä auki, mikä tuolle lokarille ois paras puhdistuskeino pitämään se edelleen vanhoissa muodoissaan. Broidi puhui korkeapainevesipesusta, jossa painetta säätämällä voidaan irroittaa jopa maali? Olisi luultavammin hellävaraisin noiden osien puhdistamiseen korjausta varten. Samalla voisi tietenkin heivaa pesuun myös rungon ja muut isot osat.
Huomasin tuossa purkaessani tota laitetta, että niittikiinnitys on melko yleinen. Noita esim. lokareissa käytettyjä niittejä täytyisi jostain löytää, että voisin ottaa vanhat pois helpottamaan pohjien tekemistä ja maalausta.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Eilen isäukko päätti aikansa kuluksi purkaa perämurikan. Sisältä löytyi rahisevia, entisiä laakereita sekä heikkokuntoisia stefoja. Kaikki laakerit ovat onneksi normaaleja kuulalaakereita, jotka löytynee suoraan laakeriliikkeestä.
Paketista löytyi yhteensä 5 laakeria, joista kolme erikokoista ja 2 samankokoista.
Samalla mittasimme jarrukenkiä ja totesimme ne käyttökelpoisiksi. Kengät ovat vanhaa mallia, eli pinnat ovat messinkiniiteillä kiinni, jolloin niitit kuluvat yhdessä pintojen kanssa. Niitit olivat pintojen tasalla ja luulimme aluksi tämän vuoksi, että koko kengät ovat loppu. Mittaustuloksen jälkeen saatiin kengille halkaisija 158,4mm ja rumpu on 160mm.
Perärattaille ollaan pohdiskeltu paria vaihtoehtoa. Joko hankimme kokonaan uudet rattaat tai sitten täytehitsautamme rattaat ja sen jälkeen niiden pitäisi jälleen kestää. Mikäli löydämme helposti uudet rattaat kohtuuhintaan, niin tuskin rupeamme tuota korjauttamaan.
Paketista löytyi yhteensä 5 laakeria, joista kolme erikokoista ja 2 samankokoista.
Samalla mittasimme jarrukenkiä ja totesimme ne käyttökelpoisiksi. Kengät ovat vanhaa mallia, eli pinnat ovat messinkiniiteillä kiinni, jolloin niitit kuluvat yhdessä pintojen kanssa. Niitit olivat pintojen tasalla ja luulimme aluksi tämän vuoksi, että koko kengät ovat loppu. Mittaustuloksen jälkeen saatiin kengille halkaisija 158,4mm ja rumpu on 160mm.
Perärattaille ollaan pohdiskeltu paria vaihtoehtoa. Joko hankimme kokonaan uudet rattaat tai sitten täytehitsautamme rattaat ja sen jälkeen niiden pitäisi jälleen kestää. Mikäli löydämme helposti uudet rattaat kohtuuhintaan, niin tuskin rupeamme tuota korjauttamaan.
Peksi kirjoitti:
Samalla mittasimme jarrukenkiä ja totesimme ne käyttökelpoisiksi. Kengät ovat vanhaa mallia, eli pinnat ovat messinkiniiteillä kiinni, jolloin niitit kuluvat yhdessä pintojen kanssa. Niitit olivat pintojen tasalla ja luulimme aluksi tämän vuoksi, että koko kengät ovat loppu.
Tuntuu oudolta!
Kyllä ennenvanhaan, kun jarruhihnoja uusittiin, niin niittejä varten oli hihnassa n. 0,5mm upotus ja kun niitit olivat hihnan tasalla , tai oikeastaan vähän ennen, niin laitettiin uudet hihnat. Usko pois!
Terv kk
ps. nykyään juuri kukaan ei kai niittaile, vaan liimauttaa esim. Kitkaliimaus oy:ssä
Samalla mittasimme jarrukenkiä ja totesimme ne käyttökelpoisiksi. Kengät ovat vanhaa mallia, eli pinnat ovat messinkiniiteillä kiinni, jolloin niitit kuluvat yhdessä pintojen kanssa. Niitit olivat pintojen tasalla ja luulimme aluksi tämän vuoksi, että koko kengät ovat loppu.
Tuntuu oudolta!
Kyllä ennenvanhaan, kun jarruhihnoja uusittiin, niin niittejä varten oli hihnassa n. 0,5mm upotus ja kun niitit olivat hihnan tasalla , tai oikeastaan vähän ennen, niin laitettiin uudet hihnat. Usko pois!
Terv kk
ps. nykyään juuri kukaan ei kai niittaile, vaan liimauttaa esim. Kitkaliimaus oy:ssä
Täytyypä vielä varmistaa tuo jarrukenkäasia uudempaan kertaan ennen niputtamista kasaan. Sitten tän päivän hommiin!
Tänään tuli irroiteltua tankki, etulamppu mittareineen päivineen, jalkatapit, seisontatuki ja ohjausakselin kiristysmekanismi. Tuloksena oli haljennut ohjaukselin kiristinosa (se alumiinivalua oleva nuppi) sekä löytö rikkinäisistä kiristimen kitkalevyistä. Samalla jatkoin hieman etulokasuojan pohjatöitä tulevia hitsaus-/maalaustoimenpiteitä varten poistamalla maalia maalinpoistoaineen avulla ja hiomalla pois ruosteita. Jahka etulokasuoja on käyty lävitse ja valmis hitsattavaksi, niin siirryn työstämään joko tankkia tai takalokasuojaa. Yllätyksiä tuntuu löytyvän koko ajan lisää lähinnä huonojen korjausten ja kehnojen materiaalien vuoksi.
Otin kuviakin ja laitan niitä jahka kerkeän. Kuvien ottaminen jäi tänään kesken kun broidi huomasi, että joku oli kolhinut mun autoa eilisillan aikana ja ruvettiin sitä sitten ihmettelemään kuvien ottamisen sijasta. Perhanan parkkikolhijat! eikä ollu mitään lappua jätetty vaan äkkiä karkuun. Nyt saa näyttää sitten kittiä ja hiekkapaperia puskurille reilummin ennen puskurien ruiskumaalausta ensi kesänä (niiin olihan se maalaukseen menossa kuitenkin, nyt joutuu vaan tekee lisää pohjatöitä)
Tänään tuli irroiteltua tankki, etulamppu mittareineen päivineen, jalkatapit, seisontatuki ja ohjausakselin kiristysmekanismi. Tuloksena oli haljennut ohjaukselin kiristinosa (se alumiinivalua oleva nuppi) sekä löytö rikkinäisistä kiristimen kitkalevyistä. Samalla jatkoin hieman etulokasuojan pohjatöitä tulevia hitsaus-/maalaustoimenpiteitä varten poistamalla maalia maalinpoistoaineen avulla ja hiomalla pois ruosteita. Jahka etulokasuoja on käyty lävitse ja valmis hitsattavaksi, niin siirryn työstämään joko tankkia tai takalokasuojaa. Yllätyksiä tuntuu löytyvän koko ajan lisää lähinnä huonojen korjausten ja kehnojen materiaalien vuoksi.
Otin kuviakin ja laitan niitä jahka kerkeän. Kuvien ottaminen jäi tänään kesken kun broidi huomasi, että joku oli kolhinut mun autoa eilisillan aikana ja ruvettiin sitä sitten ihmettelemään kuvien ottamisen sijasta. Perhanan parkkikolhijat! eikä ollu mitään lappua jätetty vaan äkkiä karkuun. Nyt saa näyttää sitten kittiä ja hiekkapaperia puskurille reilummin ennen puskurien ruiskumaalausta ensi kesänä (niiin olihan se maalaukseen menossa kuitenkin, nyt joutuu vaan tekee lisää pohjatöitä)
Peksi kirjoitti:
Perärattaille ollaan pohdiskeltu paria vaihtoehtoa. Joko hankimme kokonaan uudet rattaat tai sitten täytehitsautamme rattaat ja sen jälkeen niiden pitäisi jälleen kestää. Mikäli löydämme helposti uudet rattaat kohtuuhintaan, niin tuskin rupeamme tuota korjauttamaan.
Kyllä tulee halvemmaksi ostaa uudet helyt perään, ennekuin alkaa mitään "täytehitsaamaan"!
Kuten Ismo sanoi, niin Saksasta löytyy osatoimittajia( googleta!) ja
kyseleppä Veteraanimoottoripyöräklubin saitilta osia, ainakin asiantuntemusta sieltä ko. merkkiin löytyy.
kk
Perärattaille ollaan pohdiskeltu paria vaihtoehtoa. Joko hankimme kokonaan uudet rattaat tai sitten täytehitsautamme rattaat ja sen jälkeen niiden pitäisi jälleen kestää. Mikäli löydämme helposti uudet rattaat kohtuuhintaan, niin tuskin rupeamme tuota korjauttamaan.
Kyllä tulee halvemmaksi ostaa uudet helyt perään, ennekuin alkaa mitään "täytehitsaamaan"!
Kuten Ismo sanoi, niin Saksasta löytyy osatoimittajia( googleta!) ja
kyseleppä Veteraanimoottoripyöräklubin saitilta osia, ainakin asiantuntemusta sieltä ko. merkkiin löytyy.
kk
kyllähän tuo wauhtikone suomessa noita osia toimittaa ainakin nettisivujen perusteella laidasta laitaan selailin tässä tosin juuri saksan ebaysta noita osia ja halvalla olisi kaikenlaista palikkaa.. ongelmana on se, ettei tavara lähde saksaa pidemmälle ollenkaan, vaan ainoa toimituspaikka tuntuu olevan saksa.
http://www.emwfeller.de/shop/index.php?cPath=41&page=2
Katsele täältä ja selvitä Emw/ Bmw yhteensopivuus jonka uskoisin olevan saman.
kk
Katsele täältä ja selvitä Emw/ Bmw yhteensopivuus jonka uskoisin olevan saman.
kk
hyvä sivusto.. selailin tuota tovin ja sieltä löytyy vaikka mitä samanlaista palikkaa tohon pyörään. Esteeks tulee vaan kohtalaisen suolaset hinnat. Esim. bensatankin kiinnityksen vaimentavat kumiosat (3kpl) lähes 9e. Juuri tuollaiset palikat tuleekin sitten varmaan nikkaroitua itse jostain korvaavasta tuotteesta. Kaikki tuntuu vaan maksavan nykysin
.. ongelmana on se, ettei tavara lähde saksaa pidemmälle ollenkaan, vaan ainoa toimituspaikka tuntuu olevan saksa.[/quote]
Käytännössä tilanne voi olla toinen.Ainakin eräs tuttava on huutanut sieltä R1200 GS:ään paljon kaikenlaista kamaa ja saanutkin ne itselleen vaikka huudettavissa kohteissa on lähes poikkeuksetta ollut maininta toimituksesta vain Saksan rajojen sisäpuolelle.
Käytännössä tilanne voi olla toinen.Ainakin eräs tuttava on huutanut sieltä R1200 GS:ään paljon kaikenlaista kamaa ja saanutkin ne itselleen vaikka huudettavissa kohteissa on lähes poikkeuksetta ollut maininta toimituksesta vain Saksan rajojen sisäpuolelle.
BMW K1200S -08
Päivitellääs taas tätäkin. Viikonloppuna uhrina oli jälleen etulokasuoja. Nyt lokasuojasta on poistettu tukivahvikevirityksiä ja ajettu laikalla pois sen verran kun on ollu tarpeellista. Pulttien ja niittien reikiä tuli paikkailtua x-kappaletta. Niitä oli pirun monta. Peltiä ei sen koommin päästy hitsailemaan, sillä varastosta ei löytynyt tarpeeksi paksua peltiä. Tuli myös puhdistettua etulokasuojan kiinnikkeet lähes kokonaan maaleista ja ruosteista. Voisin tänään napsasta taas pari kuvaa kansalle nähtäväksi.
Ollaan faijan kanssa vähän kateltu noita kaikenlaisia palikoita tossa pyörässä ja tultu siihen tulokseen, että kaikki kromiosat on pinnaltaan niin korkanneita, että niihin pitää tehdä pohjat uusiks ja viedä kromaukseen. Keräilen noita kaikenlaisia nippeleitä tällä hetkellä nippuun, jotka lähtee puhallukseen ja muutamia pisteosia menee varmaan pulverimaalaukseen samalla vaivalla. Esim. etulokasuojan kiinnikeraudat ja seisontatuki.
edit: niitä kuvia http://s16.photobucket.com/albums/b27/O ... Lokasuoja/
Ollaan faijan kanssa vähän kateltu noita kaikenlaisia palikoita tossa pyörässä ja tultu siihen tulokseen, että kaikki kromiosat on pinnaltaan niin korkanneita, että niihin pitää tehdä pohjat uusiks ja viedä kromaukseen. Keräilen noita kaikenlaisia nippeleitä tällä hetkellä nippuun, jotka lähtee puhallukseen ja muutamia pisteosia menee varmaan pulverimaalaukseen samalla vaivalla. Esim. etulokasuojan kiinnikeraudat ja seisontatuki.
edit: niitä kuvia http://s16.photobucket.com/albums/b27/O ... Lokasuoja/
Minä aloitin myös pari viikkoa sitten entisöimään vastaavaa BMW R35:sta , vuosimalli on vain eri eli -49. Tässä mallissa vaihteet on vielä käsivalintaiset. Projekti on nyt siinä vaiheessa, että pyörä on purettuna ja osametsästys on alkanut. Puutteita on aika paljon, joten taitaa mennä tovi, ennenkuin kaikki osat on haalittu. Laitan tuonne ostetaan palstalle tällähetkellä haussa olevat osat!
Muistetaanhan sitte mainita molemmin puolin mistä palikoita saa haalittua . Mulla seisoo tällä hetkellä projekti kouluhommien vuoks. Täytyy kouluttaa itteensä että on varaa tulevaisuudessa elää.
Seuraava vaihe olisi hitsata nippuun tuo elämää nähnyt etulokasuoja. Hankalaa hommasta tekee vain ja ainoastaan se, että pellit ovat mädäntyneet juuri kiinnityskohtien ympäriltä. Eli kun teen uutta muotoa, niin kiinnityksien kanssa täytyy olla tarkkana.
Seuraava vaihe olisi hitsata nippuun tuo elämää nähnyt etulokasuoja. Hankalaa hommasta tekee vain ja ainoastaan se, että pellit ovat mädäntyneet juuri kiinnityskohtien ympäriltä. Eli kun teen uutta muotoa, niin kiinnityksien kanssa täytyy olla tarkkana.