Mulla on R100R vm-92 toukokuusta -06. Kaikki aikaisemmat kehut ovat pitäneet paikkaansa. Huonoja puolia en voi mainita muuta kuin käynnistyminen joka on alkanut vaivaamaan vasta vähän aikaa sitten. Ennen käynnistyi vaivattomasti ensi laakista vaikka oli seissyt toistakin viikkoa. Nykyään pitää olla tarkkana ryypyn ja kaasun kanssa että saa taas boxerin "värisemään".
Pyörän on tuonut saksasta entinen omistaja, joka oli merimies. Mukana sain dokumentit aikaisemmista, kolmesta saksalaisesta, omistajista.
Pyörän siirtyessä minulle oli mittarissa 44 th. km.
Bemulla on mukava ajella maantiellä suoraa tietä sekä mutkittelevaa päällystettyä tietä ja kaupungissa se kulkee myös ketterästi.
Minä ajelen tankillisella 350 km ennen kun tarvitsee mennä täyttämään. Varatankkia en ole joutunut käyttämään vielä kertaakaan.
Rengaskulutkaan eivät kapeissa renkaissa päätä huimaa.
Sanoisin että kaikenkaikkiaan kelpo ja luotettava matkakumppani.
R100R vm 1993
R100R 1993
Ihan samankaltaista olen tähän mennessä kokenut.
Siitä palamattomasta vapaavalosta täällä onkin ollut paljon juttua vaan
eipä tuo käynnistymistä haittaa kun kytkinkahvan vetää sisään.
Tarkka tuntuu olevan kaasulle käynnistettäessä. Hyvin kuitenkin
starttaa. Ja syttyyhän se vapaavalo aina joskus.
Erityisen hyvää on soratien ajo-ominaisuudet. K-pyörällä kun ei viitsi
soralle lähteä. Nyt meni jo 3000 km poikki ja tuntuma alkaa löytyä.
Siitä palamattomasta vapaavalosta täällä onkin ollut paljon juttua vaan
eipä tuo käynnistymistä haittaa kun kytkinkahvan vetää sisään.
Tarkka tuntuu olevan kaasulle käynnistettäessä. Hyvin kuitenkin
starttaa. Ja syttyyhän se vapaavalo aina joskus.
Erityisen hyvää on soratien ajo-ominaisuudet. K-pyörällä kun ei viitsi
soralle lähteä. Nyt meni jo 3000 km poikki ja tuntuma alkaa löytyä.
Kausi paketissa
Ei tässä sen kummempaa lisäystä aiempiin. Kauden aikana tuli n. 10000 km sekalaista ajoa: osan aikaa pyörällä tehtiin ne ajot, jotka muuten olisi tehty autolla, mukaan mahtui myös pienimuotoista matkailua ja pientä huviajelua. Todellakin: R100R sopii niin moottoritielle, maantielle, mutkatielle kuin sorallekin. Itselläni on alkuperäinen BMW plexi, joka on aika hyvä, mutta ensi kaudeksi ajattelin madaltaa hieman satulaa, jonka pitäisi helpottaa pyörän käsittelyä ja toisaalta tehdä ajoasennosta vähemmän etukenon plexin suojan säilyessä tai jopa parantuessa. Tuntuma on, että pyörän keskikulutus on karvan alle 6 l/100 km. Olen käyttänyt synteettisiä öljyjä- Teboilin diamondia moottorissa, ja sitä kuluu jonkin verran. En kuitenkaan aio siirtyä mineraaliöljyyn, vaikka se pysyisikin ehkä vähän paremmin moottorissa. Paljonko maksaa 4L öljyä, ei paljoa. Osa öljystä menee varmasti "läpi", työntötankojen kumit tuntuvat hikoilevan myös aika paljon. Pyörän kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia, tosin ryyppyä ei kunnon kesäkelillä tarvitse tarjota. Ehkä harmittavin vaiva pyörässä on keskituki, jolle pitäisi jotain tehdä. En ole tutkinut onko siinä mitään vikaa (pitänee tutkia), mutta siihen ei voi 100% luottaa. 100% luottamus vaatii, että pyörä on esim. asfaltilla ja mielellään vielä loivassa ylämäessä. Kovallakin pinnalla pieni painonsiirto esim. takaboxin otto pois aiheuttaa väristyksiä. Kesän aikana pyörä kaatui muutaman kerran keskituelta (pyörä karkaa eteenpäin), mutta onneksi boxerissa on painopiste alhaalla ja kevytrakenteinenkin mies saa sen helposti pystyyn (eikä pyörälle onneksi ole käynyt mitenkään). Niin, sivutuki, mikä se on?
Joo en tiedä mikä nuo bemarin seisontatuet on suunnitellut. Gessun keskituki on samanmoinen, eli keskituella pyörä on kauhun tasapainossa etu/takarenkaalla. Esim. jos kypärä on peilissä ja tarakalle panee painoa ajopuvun verran niin eturengas nousee ilmaan, tanko käänty holtittomasti ja potta maahan...Tosin hyvä puoli on se, että renkaan vaihto käy ilman pukkeja. Sitten tuo sivutuki on aivan mahdoton. Nousee itsestään ylös ja sijainti on mitä ihmeellisin. Nousta ensin pyörän päältä pois ja haroa oikealla jalalla seisake esiin. Kerran meni vahingossa ykkönen silmään. Onneksi mopo kuitenkin sammui.
R100R
Mukavia vastauksia ja samoja kokemuksia varsinkin keskituen osalta.
Kun ensimmäisen kerran tulin pyörällä kotiin, räväytin sen keskituelle
samalla voimalla, mitä K-pyörä vaatii ja kas kummaa sehän kimmahti
takaisin pyörilleen. Onneksi vasen käsi oli vielä tangossa kiinni eikä vehje päässyt kaatumaan. Kai ne tuen jouset pitää vaihtaa jäykempiin tässä talven aikana. Sivutuen osalta ei liene paljon lisättävää. Ei mene jalka mutkalle, vielä.
Renkaista sen verran, että nyt on alla Michelinit. Oikein mukavat ja hyvät. Mitenkäs muilla R100R-kuskeilla ?
Mistä hankitte renkaanne ?
Kun ensimmäisen kerran tulin pyörällä kotiin, räväytin sen keskituelle
samalla voimalla, mitä K-pyörä vaatii ja kas kummaa sehän kimmahti
takaisin pyörilleen. Onneksi vasen käsi oli vielä tangossa kiinni eikä vehje päässyt kaatumaan. Kai ne tuen jouset pitää vaihtaa jäykempiin tässä talven aikana. Sivutuen osalta ei liene paljon lisättävää. Ei mene jalka mutkalle, vielä.
Renkaista sen verran, että nyt on alla Michelinit. Oikein mukavat ja hyvät. Mitenkäs muilla R100R-kuskeilla ?
Mistä hankitte renkaanne ?
Alla Mezelerin lasertec sekä edessä että takana. Kumit oli alla kun Bemun hankin ja olivat uuden karheat. Nyt on etukumi sen verran kulunut että pitää keväällä hankkia uusi. Olen kyseiseen merkkiin tyytyväinen enkä näe mitään syytä muuttaa sitä. Takarengas ei ole kulunut juuri mitään. Saattaa olla että eturenkaassa oli hieman liikaa painetta. Kilometrejä mulla on tullut n.12000.
Odotellaan innolla ensi kesää ja merkataan kalenteriin kokoontumiset. Tavataan foorumissa.
Odotellaan innolla ensi kesää ja merkataan kalenteriin kokoontumiset. Tavataan foorumissa.
...moottoripyörä on moottoripyörä...