Olen uusimassa Bemuni perään lautaspyörän sisällä olevaa akselintynkää eli sitä vetoboorikappaletta. Hra Vaaralta ostamani akseli näyttää todella laatutuotteelta. Lautaspyörän shimmaus tukeutuu pyörään itseensä ja pienemmän laakerin asetus näyttää sattuvan uudessa akselissa tarkalleen entiseen kohtaan. Perää ei akselinvaihdon takia tarvi muuten purkaa. Homma on jokaisen sorvin- ja prässinomistajan tehtävissä. Helppoa kuin heinänteko. Alan mieltyä tähän muinaisjäänteeseen.
Mutta mikä ihmeen poraus on perän lautaspyörän luukussa? Tuo n. 3-4mm poraus lähtee isomman stefan ulkopuolelta siitä urasta, joka on boorikappaleen ympärillä. Ymmärtäisin porauksen merkityksen ylimäärärasvan poistoreitiksi tai joksikin perän huohotuskanavaksi, jos tuo alaspäin menevä poraus johtaisi johonkin mutta kun se ei vie mihinkään. Alapäässä reikä päättyy runkokappaleessa olevaan koloon, josta ei ole minkäänlaista ohuttakaan tiehyttä mihinkään. Oliskohan sakemannilta unohtunut jotain vai onko kyse kenties silmälasien uusimistarpeesta?
R80 perän rakenne
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Hälytys seis. Kyllä nyt on asiaa optikolle. On sinne sakemanni tehnyt porauksen ulos asti vuotoöljyä varten. Tiehyt oli vaan niin kurassa ja tukossa, että sitä ei puolisokea huomannut. Porauksen on tarkoitus johtaa perän isomman stefan mahdollinen vuotoöljy ulos, jotta se ei joudu jarruihin. Fiksua.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Ei se mikään ihme...
...poraus olis sieltä puuttunutkin. Eikös jonkun vuosimallin R1200 gessun perästä tehdas unohtanut ÖLJYPROPUT vallan pois!