Sylinterinkannen kierteiden korjaus

R-sarjan pyörät
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Sylinterinkannen kierteiden korjaus

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Osaako joku suomalainen yritys/hlö korjata R80 sylinterinkannen liiskaantuneet kierteet ? Tarkoitan siis pakoputken kiinnitystä... Entisellä omistajalla on ilmeisesti mennyt momentit tai oikea/vasen sekaisin.
Kannet ovat muuten timmissä kunnossa enkä haluasi vaihtaa muuten hyviä kansia tuon takia. Saksassa korjauspajoja näkyy olevan mutta se edestakaisin postittaminenkin maksaa. Vaikka taitaa se maksaa Suomessakin.
Kyllä niihin vielä mutterin kiinni saa mutta uusi mutteri varmaan tärvääntyy jos ei kierteet ole kunnossa.

-Kaitsu-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Käytetyt kannet maksaa 234€ pari. Jos saat jonkun tekemään kierteet halvemmalla, niin hyvä. Ei ole ihan helppo juttu.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 1252
Liittynyt: 02 Kesä 2006 17:45
Moottoripyörän malli: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Eiköhän ton joku moottorikoneistamo osaisi tehdä.

Vie ne kannet sinne ja kysy, miten homma hoituu ja mitä maksaa.
Ensin varmaan vanhat pultit koneistetaan pois ja sitten uudet tilalle.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Viesti Kirjoittaja ilmari »

Onnistuisko korjaus siten, että vanhat kierteet koneistetaan reilusti pois ja tilalle tehdään "holkki" jossa on uudet kierteet. Tämä holkki sitten krymppaamalla tai hitsaamalla (jos voi hitsata) kiinni kanteen. Kannattaa kysellä, jos joku ammattilainen tekis iltatöinä. Toisaalta eipä käytetty osakaan maksa maltaita.
Terv. Entinen työstäjä.
MAV
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Huhti 2007 18:30
Moottoripyörän malli: F 800 GS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MAV »

Jos uusi turpamutteri näyttäisi pysyvän kierteellä niin ei ehkä kannata lähteä vielä kansia korjauttamaan. Muinoin omassa R80/7:ssa sain vaurioituneen kierteenosan kapealla viilalla viilaamalla niin siistiksi että ehjemmät alueet riittivät pitämään vielä mutterin kiinni.

Luulisin että ainakin Myllymaan Repa Hämeenlinnasta pystyy kierteiden korjauksen järjestämään.

Tämä pakoputken kiinnityskierre vaurioituu 2V-boxereissa kovin helposti. Paras tapa pitää kierre ehjänä on avata turpamutteri pari kertaa kesässä, puhdistaa kierteet ja voidella kupari- tai muulla kuumankestävällä rasvalla.

Ja jos turpamutteri ei kierry herkästi heti kierteen löysäämisen jälkeen, sitä ei kannata kiertää väkisin auki vaan mutteri kannattaa sahata varovasti kahtia. Tällöin kannessa oleva kierre säilyy yleensä vielä käyttökelpoisena ja uusi turpamutteri maksaa vähemmän kuin kierteen korjaus!
pariktim
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Maalis 2006 19:44

Viesti Kirjoittaja pariktim »

Pari vuotta sitten 2V -huoltokurssilla Olavi Keskitalo Iittalasta (p.040 7355748) muistaakseni kertoi pystyvänsä korjaamaan pakoputken kierteen. Hinta korjauksella oli luokkaa joitakin kymmeniä euroja.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Jos Kaitsu saat kierteet korjatuksi, kerro täällä mitä maksoi. Ja oliko korjaus myös verollista.
Ei sen puoleen, etteikö talkootyö saisi olla hyväksyttyä, mutta kun itse joutuu korjauttamaan kaiken verot maksavilla, kiinnostaa aina edullisuus. :wink:
ossy-57
Viestit: 51
Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
Paikkakunta: Sysmä

toimii!

Viesti Kirjoittaja ossy-57 »

MAV.n konsti on todettu käytössä tpimivaksi jo n.10 vuoden ajan. Silloin huomasin turpamuttereiden kierteen olevan osittain hukassa. Uudet turpamutterit, kierteen viilaus niiltä osin mitä oli pakko, kuparivaseliinin kanssa kasaan ja sen jälkeen en ole niihin koskenuy, enkä koske jos ei tartte konetta avata. Ja miks tarttis kun edellisestä kerrasta on vasta 100000 km... No, totuuden nimissä, R-100 seen ei tule enää kuin pari tuhatta vuodessa. GS rulettaa...
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Ei muuten Ossyn gessu ruleta enää kovin kauaa, jos venttiilin ohjureilla on ajettu tuo 100000km. Mulla on todisteena väittämästä kymmenkunta mäntää, joista on venttiilinlautanen mennyt läpi. Guardia Trafico Civilen bemareilla ajettiin aina niin kauan kuin jostain ratkesi. Yleisin syy on venttiilin katkeaminen väljistyneen ohjurin vuoksi. Joskus kone kesti yli ja joskus alle 100000km:ä. Venttiili ei kuluneella ohjurilla palaudu keskelle seetiä, vaan pikkuhiljaa nitkuttaa lautasen irti varresta.

Jotenkin mulla on sellainen tuntuma, että lyijybensalla ohjuritkin kesti pidempään?
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

pariktim kirjoitti:Pari vuotta sitten 2V -huoltokurssilla Olavi Keskitalo Iittalasta (p.040 7355748) muistaakseni kertoi pystyvänsä korjaamaan pakoputken kierteen. Hinta korjauksella oli luokkaa joitakin kymmeniä euroja.
Totta haastoit. Soitin Olaville ja hän lupasi hoitaa kierteet kuntoon. Hinta-arvio on 50e/kansi. Eli seuraavalla Treen työreissulla toimitan kannet Iittalaan.

-Kaitsu-
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

Valmista tuli

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Kierteet on korjattu ja samalla kannet tulivat "tehdaspuhtaaksi" eli ovat kutakuinkin uutta vastaavat nyt. Huippuluokan työtä, suosittelen!!

-Kaitsu-
Avatar
Ismo Vaara
Viestit: 2063
Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ismo Vaara »

Kunnon koneistamot on kiven alla. Tämä täytyy laittaa muistiin.
ilmari
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Touko 2006 12:12

Viesti Kirjoittaja ilmari »

mitenkä kierteet sitten korjattiin?
kaitsu
Viestit: 212
Liittynyt: 02 Kesä 2007 09:51

kierteet

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Eiköhän tuo mene niin että vanhat kierteet koneistetaan pois ja hitsataan lisää alumiinia johon taas koneistetaan uudet kierteet. Mitään holkkia ei asennettu.

-Kaitsu-
Vastaa Viestiin