Sylinterinkannen kierteiden korjaus
Sylinterinkannen kierteiden korjaus
Osaako joku suomalainen yritys/hlö korjata R80 sylinterinkannen liiskaantuneet kierteet ? Tarkoitan siis pakoputken kiinnitystä... Entisellä omistajalla on ilmeisesti mennyt momentit tai oikea/vasen sekaisin.
Kannet ovat muuten timmissä kunnossa enkä haluasi vaihtaa muuten hyviä kansia tuon takia. Saksassa korjauspajoja näkyy olevan mutta se edestakaisin postittaminenkin maksaa. Vaikka taitaa se maksaa Suomessakin.
Kyllä niihin vielä mutterin kiinni saa mutta uusi mutteri varmaan tärvääntyy jos ei kierteet ole kunnossa.
-Kaitsu-
Kannet ovat muuten timmissä kunnossa enkä haluasi vaihtaa muuten hyviä kansia tuon takia. Saksassa korjauspajoja näkyy olevan mutta se edestakaisin postittaminenkin maksaa. Vaikka taitaa se maksaa Suomessakin.
Kyllä niihin vielä mutterin kiinni saa mutta uusi mutteri varmaan tärvääntyy jos ei kierteet ole kunnossa.
-Kaitsu-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Onnistuisko korjaus siten, että vanhat kierteet koneistetaan reilusti pois ja tilalle tehdään "holkki" jossa on uudet kierteet. Tämä holkki sitten krymppaamalla tai hitsaamalla (jos voi hitsata) kiinni kanteen. Kannattaa kysellä, jos joku ammattilainen tekis iltatöinä. Toisaalta eipä käytetty osakaan maksa maltaita.
Terv. Entinen työstäjä.
Terv. Entinen työstäjä.
Jos uusi turpamutteri näyttäisi pysyvän kierteellä niin ei ehkä kannata lähteä vielä kansia korjauttamaan. Muinoin omassa R80/7:ssa sain vaurioituneen kierteenosan kapealla viilalla viilaamalla niin siistiksi että ehjemmät alueet riittivät pitämään vielä mutterin kiinni.
Luulisin että ainakin Myllymaan Repa Hämeenlinnasta pystyy kierteiden korjauksen järjestämään.
Tämä pakoputken kiinnityskierre vaurioituu 2V-boxereissa kovin helposti. Paras tapa pitää kierre ehjänä on avata turpamutteri pari kertaa kesässä, puhdistaa kierteet ja voidella kupari- tai muulla kuumankestävällä rasvalla.
Ja jos turpamutteri ei kierry herkästi heti kierteen löysäämisen jälkeen, sitä ei kannata kiertää väkisin auki vaan mutteri kannattaa sahata varovasti kahtia. Tällöin kannessa oleva kierre säilyy yleensä vielä käyttökelpoisena ja uusi turpamutteri maksaa vähemmän kuin kierteen korjaus!
Luulisin että ainakin Myllymaan Repa Hämeenlinnasta pystyy kierteiden korjauksen järjestämään.
Tämä pakoputken kiinnityskierre vaurioituu 2V-boxereissa kovin helposti. Paras tapa pitää kierre ehjänä on avata turpamutteri pari kertaa kesässä, puhdistaa kierteet ja voidella kupari- tai muulla kuumankestävällä rasvalla.
Ja jos turpamutteri ei kierry herkästi heti kierteen löysäämisen jälkeen, sitä ei kannata kiertää väkisin auki vaan mutteri kannattaa sahata varovasti kahtia. Tällöin kannessa oleva kierre säilyy yleensä vielä käyttökelpoisena ja uusi turpamutteri maksaa vähemmän kuin kierteen korjaus!
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 10 Huhti 2006 22:14
- Moottoripyörän malli: R1100GS, R100
- Paikkakunta: Sysmä
toimii!
MAV.n konsti on todettu käytössä tpimivaksi jo n.10 vuoden ajan. Silloin huomasin turpamuttereiden kierteen olevan osittain hukassa. Uudet turpamutterit, kierteen viilaus niiltä osin mitä oli pakko, kuparivaseliinin kanssa kasaan ja sen jälkeen en ole niihin koskenuy, enkä koske jos ei tartte konetta avata. Ja miks tarttis kun edellisestä kerrasta on vasta 100000 km... No, totuuden nimissä, R-100 seen ei tule enää kuin pari tuhatta vuodessa. GS rulettaa...
Minäkö? Ei pidä paikkaansa.
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Ei muuten Ossyn gessu ruleta enää kovin kauaa, jos venttiilin ohjureilla on ajettu tuo 100000km. Mulla on todisteena väittämästä kymmenkunta mäntää, joista on venttiilinlautanen mennyt läpi. Guardia Trafico Civilen bemareilla ajettiin aina niin kauan kuin jostain ratkesi. Yleisin syy on venttiilin katkeaminen väljistyneen ohjurin vuoksi. Joskus kone kesti yli ja joskus alle 100000km:ä. Venttiili ei kuluneella ohjurilla palaudu keskelle seetiä, vaan pikkuhiljaa nitkuttaa lautasen irti varresta.
Jotenkin mulla on sellainen tuntuma, että lyijybensalla ohjuritkin kesti pidempään?
Jotenkin mulla on sellainen tuntuma, että lyijybensalla ohjuritkin kesti pidempään?
Totta haastoit. Soitin Olaville ja hän lupasi hoitaa kierteet kuntoon. Hinta-arvio on 50e/kansi. Eli seuraavalla Treen työreissulla toimitan kannet Iittalaan.pariktim kirjoitti:Pari vuotta sitten 2V -huoltokurssilla Olavi Keskitalo Iittalasta (p.040 7355748) muistaakseni kertoi pystyvänsä korjaamaan pakoputken kierteen. Hinta korjauksella oli luokkaa joitakin kymmeniä euroja.
-Kaitsu-
Valmista tuli
Kierteet on korjattu ja samalla kannet tulivat "tehdaspuhtaaksi" eli ovat kutakuinkin uutta vastaavat nyt. Huippuluokan työtä, suosittelen!!
-Kaitsu-
-Kaitsu-
- Ismo Vaara
- Viestit: 2063
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 11:16
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti: